Maria a trecut prin moarte sau pe altă cale?
(15 august)
Sfânta Fecioară Maria a cunoscut moartea naturală? A cunoscut separarea violentă a sufletului de trup? Ridicarea ei la cer a urmat legea universală a morții și învierii, sau mai curând legea iubirii care ar fi marcat întregul curs al vieții umane dacă omul nu ar fi păcătuit? Pentru că "moartea - ne spune apostolul Paul- este rodul păcatului" (Rom 6,23). Maria, care nu a cunoscut nici un păcat, nici pe cel strămoșesc, nici pe cel actual, nu trebuia să fie scutită de moarte? Și totuși Cristos, care nici nu putea fi acuzat de păcat, asemenea nouă întru toate, afară de păcat, a suferit moartea crudă a crucii. Da, a murit, dar nu de moarte naturală, ci violentă. Și a îndurat-o de bună voie. El, care nu a cunoscut păcatul, "s-a făcut păcat pentru noi" (2Cor 5,21). Moartea sa a fost într-adevăr datorită păcatului, chiar dacă în același timp este victorie asupra morții păcatului.
Fecioara din Nazaret, prin harul lui Dumnezeu este liberă de păcat și de consecințele sale, de la începutul și până la sfârșitul vieții, de la intrarea sa în lume și până la plecarea sa pentru Cer. Această plecare a fost un ultim act de Iubire, ultima dăruire lui Dumnezeu, așa cum ar fi fost pentru orice om, dacă Adam nu ar fi păcătuit. Creată de Iubirea Tatălui prin victoria Iubirii în istoria umană, înaintând pe aceeași cale a Iubirii prin dăruire de sine, prin slujire, ultima clipă a vieții sale pământești a fost un extaz al Iubirii, în care trupul ei spiritualizat de Duhul Sfânt, devine invizibil ochilor noștri; este un trup eliberat de condiția vieții pământești, de aparențele sensibile și de moartea fizică pentru a participa la condiția vieții cerești. Ridicarea ei la Cer a însemnat trecerea de la ceea ce este stricător la nestricător, de la starea de jos la starea de glorie, de la slăbiciune la putere, de la trupul fizic la un trup spiritualizat.
Însă această trecere de la viața pământească la Cer nu este decât o încoronare a unei continue înălțări a existenței sale pământești la Dumnezeu.
Mereu plină de har, din prima clipă a zămislirii sale neprihănite, nu avea alt impuls decât acela de a-l căuta pe Dumnezeu în toate. Mereu plină de har, într-o iubire care creștea pe măsura capacităților sufletului ei, Maria era ca un trandafir care, puțin câte puțin se deschide în toată frumusețea și splendoarea sa, dar nu pentru ca apoi să se veștejească și să cadă pe pământ. Atingând împlinirea, ea a fost purtată în cer pentru a rămâne floarea veșniciei tinereți și a divinei străluciri, în sufletul și în trupul ei.
Punctul final al operei răscumpărării realizată de Isus Cristos este să ajungă la Tatăl. Maria "este prima ridicată", și nu "se înalță".
Conciliul Vatican II în Constituția despre Liturgia sacră, spune că "în Maria Biserica admiră și preamărește rodul sublim al răscumpărării, și în ea contemplă cu bucurie, ca într-o imagine preacurată, ceea ce ea dorește să fie" (Sacrosanctum Concilium 103).
Destinul Mariei este destinul nostru, al tuturor. În ea descoperim viitorul nostru; asemenea ei, și noi "vom fi mereu în Dumnezeu". Să ne mângâiem cu această veste!" (1Tes 5,11).
Suntem în fața unui mister care ne obligă să privim în trecut (adică în direcția evenimentului fundamental reprezentat de Învierea lui Cristos), dar care ne proiectează și în viitor, care este viitorul nostru. Între acestea două se află prezentul ca timp eficace al mântuirii, în care așteptarea pasivă este exclusă.
Celebrând acum misterul Mariei, ridicată în Slava Tatălui, suntem chemați cu insistență să parcurgem nu calea morții, ci o altă cale: calea Iubirii. care ne poartă la deplina unire cu Dumnezeu.
Pr. Isidor Chinez