Transfigurare
"Isus a luat cu sine pe Petru, pe Iacob și Ioan, fratele său și i-a condus de o parte, pe un munte înalt. Și s-a schimbat la față înaintea lor; fața sa strălucea ca soarele, iar hainele sale au devenit albe ca lumina." (Mt 17,1-9).
"Programul de călătorie a lui Isus în direcția Ierusalimului, spre cruce, i-a lăsat fără suflare pe ucenici. Au ajuns să descopere identitatea lui Isus, să recunoască în El pe Mesia. Petru, în numele lor, făcuse mărturisirea de credință: "Tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel Viu!" (Mt 16,17), însă a-l urma pe drumul său le apare atât de greu." Mesia suna frumos. Se gândeau la o înaintare triumfală spre Ierusalim. În schimb, perspectiva pe care le-o prezintă este cu totul alta: "Că trebuie să meargă la Ierusalim și să îndure multe din partea bătrânilor, arhiereilor și cărturarilor, să fie ucis, dar a treia zi va învia" (Mt 16,21).
În acest context de teamă, nesiguranță, îndoială, întuneric, Isus se descoperă lor în lumină. Mai mult ca oricând credința are nevoie de semne și de lumină. Și nu au lipsit.
Isus rămâne și pentru ei și pentru noi un mister, un mister cu două dimensiuni, una luminoasă și alta obscură: cruce și glorie, înjosire și înălțare, slăbiciune și putere, faliment și triumf., prima fiind etapă de "trecere" spre a doua. Acesta este misterul, paradoxul și dinamismul creștin.
Nu-I de ajuns a răspunde cu exactitate- ca Petru - la întrebarea despre identitatea lui Isus. Trebuie acceptat drumul său. Misterul lui Cristos trebuie primit în totalitatea sa tulburătoare. Aceiași apostoli privilegiați, care au asistat la manifestarea luminoasă de pe Tabor, sunt chemați să participe la manifestarea dramatică din Ghetsemani, unde Cristos apare îmbrăcat în lumină, ci acoperit de întuneric, copleșit, de teamă și neliniște, în singurătatea cea mai mare.
Creștinul știe să recunoască în "Cel transfigurat" ca și în "Cel desfigurat" pe Fiul lui Dumnezeu, care îi cere să aibă încredere în El, să nu șovăiască în a parcurge drumul său, înfruntând și "trecerile" mai puțin plăcute.
"Credința este din auzite", spune apostolul Paul (Rom 10,17). De aceea, ucenicul lui Isus este chemat la ascultare. "Acesta este Fiul meu preaiubit, . Ascultați-l!" Este important. Creștinul nu este omul viziunilor, ci al ascultării. Ascultă, nu pentru a ști mai mult, pentru a-și satisface curiozitatea, ci pentru a deveni mai conștient de planul lui Dumnezeu cu el, și cu lumea, de misiunea primită. A asculta înseamnă a lua în serios mesajul lui Cristos, a te lăsa condus de un glas, a porni și a te avânt în necunoscut, asemenea lui Avraam.
"Doamne, ce bine ne este nouă aici; dacă vrei, voi face trei colibe.", propunea Petru pe munte, confundând pauza de lumină cu finalul.
Ascultarea presupune nu numai contemplarea frumuseții muntelui, dar și înfruntarea realității crude, așa cum o prezenta Isus, sau cum ne apare zilnic.
Creștinul este unul care are nevoie să stea de o parte, să urce pe munte, dar și unul care să aibă curajul de a coborî., de a înfrunta zilnic asfaltul cu oboseala și plictiseala sa, cu contradicțiile și greutatea unor întâlniri.
Creștinul participă la Schimbarea la față. El caută lumina. În lumina sa, Isus Cristos "reface" chipul și asemănarea sa dintru început. Fața omului, viața sa, suferă o schimbare radicală. Această transfigurare este rodul ascultării Cuvântului, care pătrunde până în profunzimile ființei umane" (cf. Evr 4,12).
Darul lui Dumnezeu nu poate fi ținut ascuns, doar pentru sine. "Ce bine ne este nouă aici." Cristos nu poate fi acaparat și nici oprit din drumul său.
Petru a încercat și a fost aspru mustrat: "Pleacă de la mine, Satană!" (Mt 16,23). Cristos înaintează spre împlinire- realizată prin dăruirea totală de sine în Misterul Pascal.
Creștinul își găsește împlinirea atunci când, cu fața "schimbată", "vindecată", transformată de lumină se îndreaptă spre ceilalți pentru a comunica din darul primit. El trebuie să coboare de pe munte pentru a înfrunta asfaltul, câmpul uzina. Acolo, jos, îl așteaptă ceilalți. Fața sa schimbată de acum poate lua cuvântul, devenind semn de prezență a lui Dumnezeu în mijlocul lumii, devenind semn al credinței pentru ceilalți.
Pr. Isidor Chinez