|
Euharistia - misterul credinței "Acesta este Trupul meu care pentru voi se va jertfi". "Acesta este potirul Sângelui meu... Care pentru voi... Se va vărsa întru iertarea păcatelor". "Faceți aceasta în amintirea mea". Răspunsul Bisericii la aceste cuvinte ale lui Cristos cu care El a instituit Jertfa Euharistică, este mărturisirea de credință înaintea lui Cristos însuși, prezent pe altar, și înaintea întregii Biserici adunată în jurul altarului Mântuitorului: Misterul credinței! Realitatea "Pâinii vii care dă viață" coborâtă din cer era o problemă de credință deja pentru Apostoli și pentru primii creștini ai Bisericii. Înainte acestei "pâini vii" ascunsă în misterul Euharistiei mulți cârtesc, alții discută, alții părăsesc credința, totuși Biserica repetă cu Capul ei mărturisirea de credință: "Doamne! Tu ai cuvintele vieții veșnice, iar noi am crezut și cunoscut că tu ești Sfântul lui Dumnezeu" (In 6,69). Episcopii adunați la Conciliul Tridentin, urmând exemplul apostolilor, au mărturisit credința în "prezența reală și substanțială" a lui Cristos în Preasfântă Euharistie. În Preasfânta Euharistie Isus Cristos este prezent corporal, în realitatea sa fizică; dar mai întâi de toate este prezent în realitatea sa pascală, adică sub semnele fericitei morți pe Cruce și a glorioasei sale Învieri din morți; El este prezent în Trecerea-Paște de la moarte la viață. Acesta era și crezul sfântului Paul: "Ori de câte ori voi mâncați din această pâine și beți din acest Potir, moartea Domnului o vestiți până când va veni" 1Cor 11,26). Aceasta este și credința stabilită de Conciliul Tridentin: "Mântuitorul nostru Isus Cristos a poruncit Apostolilor săi și urmașilor lor în preoție să ofere Trupul și Sângele său, spunând: "Faceți aceasta în amintirea mea, Într-adevăr, celebrând Paștele vechi, când toți fiii lui Israel jertfeau în amintirea ieșirii lor din Egipt, Cristos a instituit ca Paște nou pe sine, pentru a fi sub semnele vizibile jertfit de Biserică prin slujirea preoților în amintirea Trecerii sale de la această lume la Tatăl, când prin vărsarea sângelui său ne-a răscumpărat, scoțându-ne de sub puterea întunericului și mutându-ne în Împărăția sa". Aceeași credință a fost confirmată și de Conciliul Vatican: "Mântuitorul nostru, la ultima Cină, în noaptea în care a fost vândut, a înființat jertfa euharistică a Trupului și Sângelui său, pentru a perpetua de-a lungul veacurilor, până la întoarcerea sa, Jertfa Crucii și pentru a încredința Miresei sale, preaiubite, Biserica, amintirea Morții și Învierii sale" (Constituția despre Liturgia Sacră 47). Această credință a Bisericii în prezența Euharistică a Misterului pascal al lui Cristos pe altar, adică credința în Moartea și Învierea sa, este exprimată clar în Rugăciunile euharistice imediat după consacrarea pâinii și a vinului: "Aducându-ne așadar aminte, Doamne, de pătimirea aducătoare de mântuire a Fiului tău, precum și de mântuirea lui Înviere din morți și Înălțare la cer, și așteptând a doua lui venire, îți oferim cu mulțumire această jertfă vie și sfântă" (Rugăciunea euharistică III). După Tradiția și Credința Bisericii proclamată solemn la Concilii și mărturisită în timpul celebrării însăși a Sfintei Liturghii, vedem că Euharistia este Amintirea (Memorialul) Jertfei lui Cristos pe Cruce, adică a Morții și Învierii sale, și ca atare a fost definită de însuși Cristos prin cuvintele: "Faceți aceasta în amintirea mea", adică în amintirea trecerii mele printre voi în vederea vieții; este amintirea reală, deoarece conține sub specia vinului adevăratul sânge vărsat pentru iertarea păcatelor noastre, astfel, Sfânta Liturghie este Jertfa adevărată, deoarece în Ea se realizează încontinuu opera răscumpărări noastre, se zidește Trupul Mistic al lui Cristos. Sfânta Liturghie este Jertfa Euharistică, adică este Jertfa de mulțumire, deoarece astfel a fost instituită și definită de însuși Cristos: Isus, înainte de schimbarea pâinii în Trupul său și a vinului în Sângele său, a mulțumit Tatălui cu rugăciunea de binecuvântare. Astfel Euharistia este în mod esențial o mulțumire pentru istoria eliberării omului din robia păcatului, care a atins punctul său culminant în mântuirea definitivă în Trupul Domnului jertfit pe Cruce. Isus, anticipând în Cenacol Jertfa sa de pe Cruce, a mulțumit Tatălui pentru iubirea ce o are pentru oameni, pentru mântuirea lumii: "Într-adevăr, Dumnezeu atât de mult a iubit lumea, încât l-a jertfit pe Fiul său Unul născut, pentru ca, oricine crede în el să nu piară, dar să aibă viață veșnică" (In 3,16). Biserica aducând pe altar cel mai mare mister al istoriei mântuirii, adică Moartea pe Cruce a Fiului lui Dumnezeu întrupat, amintește Tatălui ceresc și mulțumește pentru întreaga istorie a mântuirii, pentru toate faptele minunate ale lui Dumnezeu în favoarea oamenilor, atât în Vechiul cât și în Noul Testament, dar mai ales pentru întreaga operă a Creației și a Răscumpărării precum și a Preamăririi viitoare "prin Cristos, cu Cristos și în Cristos". Astfel Euharistia este centrul istoriei mântuirii, deoarece în ea este închisă întreaga istorie a eliberării omului din moartea păcatului și ridicarea lui la libertatea copiilor lui Dumnezeu și a moștenitorilor cu Cristos a vieții veșnice. Euharistia este centrul credinței deoarece în ea este închisă întreaga istorie a mântuirii realizată de Cristos însuși prin Misterul pascal, adică prin moartea și Învierea sa. Euharistia este izvorul și centrul credinței deoarece în ea se realizează fără întrerupere opera răscumpărării și sfințirii omului. Euharistia ca și Sacrament a Jertfei lui Cristos pe Cruce este cel mai mare Mister al credinței, deoarece în Ea Biserica vestește fără întrerupere Moartea lui Cristos, proclamă Învierea sa, și face prezentă Șederea sa printre noi pe altar și în tabernacol ca semn al iubirii sale față de noi "până când va veni din nou în persoană". Pr. Aurel Percă
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |