Ce este Dieceza?
Termenul dieceză (grecește dioikesis = conducere, administrație) este de origine profană. Romanii îl foloseau (latinește dioecesis) pentru a denumi un district administrativ vast, format din mai multe provincii și condus de un reprezentant al împăratului.
Începând cu sec. IV-V, termenul dieceză a intrat în vocabularul bisericesc pentru a denumi o diviziune teritorială a Bisericii, bine delimitată, condusă de un Episcop cu putere ordinară, adică nedelegat de alții, în virtutea succesiunii apostolice sau a faptul că este urmaș al Apostolilor.
În timpul lucrărilor Conciliului Vatican II (1962-1965) unii Episcopi ar fi voit să înlocuiască acest termen, de origine imperială, cu cel de "Biserică particulară", dar până la urmă s-a decis menținerea lui în continuare, avându-se în vedere faptul că a fost folosit de-a lungul atâtor secole. În schimb, Părinții Conciliari au dat diecezei o nouă definiție, cu adevărat teologică: "Dieceza este o porțiune a poporului lui Dumnezeu, încredințată păstoririi unui Episcop ajutat de preoții săi, astfel încât, adunată în jurul Păstorului ei și unită de el prin Evanghelie și Euharistie în Duhul Sfânt, să constituie o Biserică particulară, în care este cu adevărat prezentă și acționează Biserica lui Cristos, una, sfântă, catolică și apostolică" (Decretul Christus Dominus).
Dieceza este cea mai obișnuită și completă formă de Biserică particulară. Alte forme sunt: Prelatura teritorială, Abația teritorială, Vicariatul Apostolic, Prefectura Apostolică și Administrația Apostolică înființată în mod stabil.
Chiar dacă e delimitată din punct de vedere teritorial, dieceza nu este o regiune geografică, un district administrativ bisericesc sau un fel de județ bisericesc. Biserica universală nu este suma aritmetică a Bisericilor particulare sau a diecezelor, ci se manifestă în întregime în fiecare din aceste porțiuni ale Poporului lui Dumnezeu. Oriunde este primit cuvântul lui Dumnezeu și se celebrează Euharistia, este prezent întregul mister al Bisericii universale. Conciliul Vatican II afirmă de multe ori acest adevăr. De pildă, în Constituția dogmatică despre Biserică spune: "Biserica lui Cristos este cu adevărat prezentă în toate comunitățile locale legitime ale credincioșilor, care, adunate în jurul Păstorilor lor, sunt și ele numite în Noul Testament "Biserici" (cf. Fap 8,1; 14,22-23; 20,17). Ele sunt, acolo unde se află, Poporul cel nou, chemat de Dumnezeu în Duhul Sfânt și cu deplină convingere (cf. Tes 1,5). În ele, prin predicarea Evangheliei lui Cristos, se adunau credincioșii și celebrează misterul Cinei Domnului pentru ca prin Trupul și Sângele Domnului să fim strâns uniți toți frații Trupului mistic. Orice comunitate adunată în jurul altarului, sub conducerea sacră a Episcopului, este simbolul acestei iubiri și "unități a Trupului mistic în afara căreia nu există mântuire". În aceste comunități, adesea mici, sărace, izolate, este prezent Cristos care, prin puterea Sa, adună Biserica, una, sfântă, catolică și apostolică" (Lumen Gentium 26). E adevărat că o dieceză este o parte a întregului, dar e o parte care conține întregul din punct de vedere calitativ. Așa cum în orice fragment al Sfintei Ostii este prezent întregul Trup euharistic al lui Cristos, tot astfel în fiecare dieceză este cu adevărat prezentă, vie, și activă Biserica lui Cristos.
O dieceză este încredințată unui episcop. Prin episcop, dieceza e introdusă în succesiunea apostolică și prin aceasta, este legată de Cristos însuși. O dieceză fără episcop este o situație anormală și dureroasă, un caz trecător. Dieceza este încredințată unui episcop, "pentru a o păstori", adică pentru a o învăța și a o conduce; pentru a o iubi și a o sluji cu credință și dăruire totală.
Dar Episcopul nu este singur. El este ajutat de către toți preoții din dieceză. "Toți preoții, atât diecezani cât și călugări, împreună cu Episcopul, participă la Preoția unică a lui Cristos, și o exercită, și de aceea sunt constituiți colaboratori providențiali ai Ordinului episcopal. În grija față de suflete, rolul principal îl au preoții diecezani deoarece, încardinați sau atașați unei Biserici particulare, se dedică pe deplin slujirii ei pentru a o păstori o anumită parte a Turmei Domnului; de aceea ei constituie o mică preoțime și o singură familie, al cărei părinte este Episcopul" (Decretul Christus Dominus 28).
În dieceză principiul și fundamentul invizibil al unității este Duhul Sfânt, sufletul întregii Biserici. Episcopul este centrul și fundamentul vizibil al acestei unități. Episcopul realizează această unitate prin "Evanghelie și Euharistie". Prin predicarea Evangheliei, el unește comunitatea diecezană în aceeași credință, iar prin celebrarea Euharistiei, o adună în jurul aceleiași mese sfinte, unde Cristos, făcându-se hrană, îi unește cu Sine pe credincioși și pe aceștia între ei. În felul acesta, comunitatea diecezană reproduce comunitatea creștină primară de la Ierusalim, despre care sfântul Luca afirmă că era strălucitoare "ca învățătura apostolilor și unirea frățească la frângerea pâinii și rugăciuni" (Fap 2,42).
Pr. Ioan Tamaș