Fericitul Ieremia
În ziua de 30 octombrie 1983, în măreața Piața "San Pietro" din Roma, într-un cadru deosebit de solemn, în prezența unei mari mulțimi de credincioși din toată lumea și a unui mare sobor, papa Ioan Paul al II-lea a proclamat de fericit pe un fiu al poporului român, originar din Moldova, pe călugărul franciscan capucin Ieremia Valahul.
Cu această ocazie, în cuvântarea sa, papa a ținut să spună în limba română: "Adresându-vă vouă, românilor, mă bucur că ați cerut să fie așezată această făclie aprinsă în candelabru. Voi ați descoperit mesajul său și v-ați unit în jurul persoanei lui, care sintetizează și exprimă tradiția voastră creștină împreună cu aspirațiile voastre. În istoria poporului vostru de două mii de ani, așa de bogată în atâtea valori de credință, Ieremia Valahul este primul român care se ridică oficial la gloria altarelor catolice. El care în viața sa a realizat o sinteză armonioasă între patria naturală și cea adoptivă, să contribuie acum, când e proclamat fericit, la promovarea păcii între națiuni și la unitatea creștinilor, arătând cu exemplul său drumul principal, adică: dragostea activă dintre frați!".
Din cele șase titluri de lucrări scrise de el, din analele Ordinului franciscan-capucin și din actele procesului de beatificare a lui Ieremia valahul, cunoaștem viața sa.
S-a născut la 29 iunie 1556, în localitatea Tatos (probabil Sasca), în părțile de nord ale Moldovei, din părinții Costiaș Stoica și Margareta Bărbat, agricultori și creștini exemplari. Se simte chemat la viața monahală. Situația grea în care se aflau catolicii de la răsărit de Carpați în a doua jumătate a secolului al XVI-lea, ca urmare a pătrunderii curentului husit și apoi a celui protestant, nu i-a oferit tânărului Ioan Stoica posibilitatea intrării într-o mănăstire catolică pe meleagurile natale. Afinitatea de limbă l-a îndreptat spre Italia. Într-o zi de primăvară a anului 1578 bate la poarta mănăstirii San Eframo Vecchio din Neapole, a călugărilor franciscani capucini. După anul de ucenicie (noviciat) prescris de disciplina monahală, la 8 mai 1579 se angajează solemn să trăiască toată viața ca monah capucin în ascultare, sărăcie și curăție, sub numele de Ieremia. Timp de șase ani face ascultare exemplară în diferite mănăstiri din sudul Italiei. În 1585 e transferat la mănăstirea San Eframo Nuovo din Neapole, cu misiunea deloc ușoară de a îngriji pe frații bolnavi. Aici a rămas timp de 40 de ani, până la sfârșitul vieții sale, la 5 martie 1625, împlinindu-și ascultarea în mod eroic. Așa rezultă din cele 147 depoziții ale martorilor solicitați de autoritățile bisericești monahale, îndată după moartea sa. Fratele Ieremia s-a evidențiat în viața de mănăstire ca un adevărat călugăr iubitor de sărăcie, umilință și puritate sufletească. Timp de 35 de ani a purtat aceeași manta, iar răspunsul curent pentru trăirea în umilință era: "Să ne smerim ca să nu cădem!" Datorită sufletului său curat, era foarte iubit, îndeosebi de copii care, ori de câte ori îl vedeau pe străzile orașului, dădeau buzna în jurul "bătrânului frate valah", care îi mângâia, le vorbea, îi lăsa să se joace și apoi cântau împreună canțonete obișnuite în cinstea Madonei.
Deși nu a făcut studii teologice ori profane savante, fratele Ieremia, atent șa șoaptele Duhului Sfânt, uimea pe toți cu înțelepciunea și sfințenia sa. Era cunoscut ca animator de adevărată viață monahală. Se vorbea chiar de "Școala fratelui Ieremia", pentru faptul că, având aprobarea starețului, aduna mai mulți frați călugări, pentru citirea din Viețile Sfinților, pentru rugăciune și corectare frățească.
Un exemplu de înțelepciune a sa practică ni-l oferă dialogul cu principesa de Stigliamo care, cunoscând renumele de sfințenie al fratelui Ieremia, într-o zi îl întreabă:
- Spune-mi din ce este alcătuit sufletul?
- Sufletul e duh, nu se poate vedea, nici pipăi. Principesă, nu e nevoie să discutăm atât despre alcătuirea sufletului, ci mai degrabă să ne străduim a-l mântui printr-o viață creștinească râvnică; asta contează mai mult decât orice!
Trăirea monahală a fratelui Ieremia s-a evidențiat în mod cu totul deosebit în slujirea aproapelui, mai ales a celor bolnavi, pentru care a înțeles să se dedice trup și suflet, veghind zi și noapte la căpătâiul lor cu toată răbdarea și seninătatea, fapt pentru care a și fost numit "Infirmierul erou". A îngrijit diferiți bolnavi, de cele mai curioase și grele boli. Pe unul l-a îngrijit cu tot devotamentul timp de patru ani. La moartea acestuia l-a deplâns spunând: "Sărmanul frate Martin, era plăcerea și recreația mea!"
Părtași la onoarea care I s-a făcut prin declararea sa de fericit, vedem în aceasta îndemnul de a primi mesajul de caritate exemplară pe care n-l adresează, conform cu vocația noastră creștină, și ne încredințăm mijlocirii sale la Dumnezeu pentru o sfântă și rodnică împlinire.
Pr. Prof. Anton Despinescu