Drumul a fost lung...
Drumul a fost lung...
În viața fiecărui om există momente ce rămân neșterse în amintire. Tot la fel este și în viața unui popor. Acele zile aprinse, de luptă și jertfă, în care ne-am recăpătat demnitatea pierdută și libertatea răpită, ca persoană și ca neam, nu sunt altceva decât ultima etapă a unui drum lung și anevoios. Da, a unui drum lung, prea lung, străbătut de un popor întreg în a cărui inimă zbuciumată încă licărea încă o speranță și voință de viață, în ciuda "jugului ce-l apăsa, a toiagului ce-l lovea și a nuielei ce-l strâmtora" (Is 9,3).
Sentimentele pe care le-am trăit în aceste zile fiecare, alături de cei care cu riscul vieții, uitând de sine și de toate, s-au avântat în vâltoarea luptei cucerind în cele din urmă reduta "Balaurului uriaș, a șarpelui veninos, numit Satana" (Ap 12,9), sunt sentimente de respect, de admirație și recunoștință. Ca preot și teolog consider că jertfa și victoria poporului nostru are multe punct în comun cu drumul lung și plin de încercări, străbătut odinioară de poporul evreu din Egipt, țara sclaviei, în țara cea luminoasă a Făgăduinței. Nu este o îndrăzneală temerară de a compara drumul nostru de suferință și izbândă cu cel al poporului evreu din paginile Sfintei Scripturi ale Vechiului Testament. Ne regăsim și noi în aceste pagini; acest fapt ne dă curaj să privim numai înainte spre Țara Făgăduinței noastre, care înseamnă: libertate, demnitate, adevăr. Mulți dintre noi răsuflăm ușurați, iar cu sufletul și cugetul nostru creștin ne gândim că toate energiile pe care până acum le-am ținut poate ascunse, acum trebuie să facem ca ele să rodească, și dacă se poate, însutit pentru țara și poporul care este cu adevărat al nostru.
Am fost și noi în Țara Robiei
Relatarea biblică din cartea Exodului referitoare la șederea și vitregiile poporului evreu în Egipt este de-a dreptul mișcătoare, iar pentru noi românii a devenit dintr-o dată actuală. Ne regăsim și noi în această istorisire biblică cu tot ansamblul nostru, dar și cu speranța noastră, care nu s-a stins nici o clipă. Murind Iosif cel drept într-una din zile, a ajuns pe tronul Egiptului un "nou rege care nu-l cunoscuse pe Iosif". Acesta, fără a cugeta prea mult, căci era plin de ură și setos de putere, a spus dregătorilor săi: "Veniți să-i împilăm pe evrei". Atunci aceștia au pus peste evrei "supraveghetori de lucrători" ca să le facă viața insuportabilă, și să exploateze astfel viața de sclavie a evreilor în Egipt: "le-a făcut viața amară prin munci grele, la lut și la cărămidă, la tot felul de munci ale câmpului. Toată munca lor pe care o robeau la ei era cu harapnicul" (1,14).
Cât de mult adevăr se ascunde în aceste cuvinte ale Bibliei? Ele sunt în egală măsură și o oglindă a vieții noastre proprii, a poporului nostru de până acum. Câți dintre noi n-a trebuit să pribegim în acești ani aiurea pentru a agonisi o fărâmă de pâine pentru existența propriei familii. Ne-am luat lumea în cap și a trebuit să plecăm departe de familie, de locul natal, de cei dragi și acolo departe, hăituiți și înfometați, loviți cu biciul și umiliți, am fost forțați mișelește să ne aducem așa-numita "contribuție patriotică" la ctitoriile faraonice ale rușinii. Cei rămași acasă n-au dus-o nici ei mai ușor; mânați și ei de alt bici și păziți ca niște câini de pradă, vlăguiți și oropsiți, au fost trimiși la munca câmpului; munca pe care altădată o făceau cu dragoste, acum erau constrânși să o urască. Cât de profund decăzuse sufletul românului?!
Dumnezeu însă ne-a auzit în cele din urmă suspinele și iată, că în sfârșit, El și-a întors fața și spre noi. Conduși de Dumnezeu, am trecut prin Marea Roșie a luptei învrăjbite, iar marea a rămas în urma noastră cu adevărat roșie, stropită fiind de sânge nevinovat, de inimi curate, și de mâini ridicate spre cer ce strigau un singur cuvânt: libertate. Faraonul a fost în cele din urmă răpus, căci mișelia lui ajunsese până la cer. Cu inimi încrezătoare în prezentul și viitorul nostru, aducem astăzi un cânt de mulțumire Domnului eliberator și Stăpânului a toate: "Doamne, cine este asemenea ție, printre dumnezei? Cine este la fel cu tine, măreț întru sfințenie, minunat întru slavă și făcător de minuni? Ai întins dreapta ta și pământul I-a înghițit. Ai călăuzit cu mila ta acest popor, pe care tu l-ai mântuit" (Ex 15,11-13).
Acum suntem în Țara Făgăduinței
Unora nici nu ne vine încă a crede că acea lungă noapte a așteptării, ciuruită de zgomotul înăbușit și ucigător al semănătorilor de moarte, s-a sfârșit totuși. Cu pietate ne amintim de toți cei care au căzut pentru noi, pentru țară. Jertfa lor ne-a purificat pe noi cei rămași în viață, în drumul lung și anevoios, pe care din Egiptul sclaviei l-am străbătut până la Marea Roșie și de acolo mai departe prin deșertul Sinaiului până la malurile Iordanului.
Era timpul ca și noi, care priveam din depărtare de atâta amar de vreme steaua libertății și a demnității, să pășim în cele din urmă în Țara Făgăduinței după Cuvântul Domnului: "Astăzi am ridicat de la voi ocara Egiptului" (Ios 5,9).
Aș îndrăzni să spun că această clipă a libertății redobândite a coincis voit cu o mare sărbătoare a credinței noastre: Crăciunul. L-am primit printre noi, în inimile noastre, pe Emanuel, ceea ce înseamnă Dumnezeu-cu-noi. Am învățat în aceste zile binecuvântate că nu trebuie să ne fie frică de o nouă "fugă în Egipt" (Mt 2,13-15). Am alungat de la noi pentru totdeauna pe "Irodul ucigător de copii" (Mt 2,15-18) și nici nu ne mai este teamă de acea "sabie ce ne străpunge sufletul" (Lc 2,35).
Avem tot motivul ca în acele zile, care pe neașteptate ne-au inundat sufletele de bucurie, să spunem și noi împreună cu Simeon cel drept și temător de Dumnezeu: "Acum slobozește pe robul tău, Stăpâne, după cuvântul tău, în pace; căci ochii mei au văzut mântuirea ta, pe care tu ai pregătit-o în fața tuturor popoarelor" (Lc 2,29-31).
Da, drumul lung și anevoios s-a sfârșit, nu mai trebuie să umblăm și să-l căutăm noaptea pe Isus, asemenea lui Nicodim (In 3,1-21). Suntem liberi cu adevărat și acest lucru trebuie să ne facă demni, maturi și responsabili în gesturile, gândurile și faptele noastre. Acum, în sfârșit, avem șansa unică, aș numi-o istorică, să dovedim ce înseamnă pentru noi a fi creștin catolic, alături și împreună cu poporul român, cu martirii săi care au rămas pe cale, cu conducătorii noștri pe care Dumnezeu I-a trimis pentru ca această țară a noastră să devină cu adevărat ceea ce ea, prin vocația ei, este pentru noi toți: Țara Făgăduinței noastre.
Pr. prof. Vladimir Petercă