Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Actualitatea -

Femeile - martore ale învierii

În Evanghelia sa și în Faptele Apostolilor, Luca este acel autor al Noului Testament care oferă cel mai mult spațiu femeilor și rolului lor în comunitatea creștină. În viața lui Isus, femeile au roluri importante, așa cum relatează cele patru Evanghelii. Dar numai Luca menționează că Isus era însoțit în călătoriile sale de femei care îl slujeau (Lc 8,1-3). Numai la Luca se vorbește despre vizita lui Isus la Marta și Maria (Lc 10,38, ș.u.). Tot numai la Luca femeile îl însoțesc pe Isus pe calea crucii plângând (Lc 23,27 ș.u.). În toate aceste texte vedem un mod neebraic de a include femeile în comunitate, un mod care va fi folosit și de Paul. Putem spune deci că femeile ocupă un rol important și central în textele sfântului Luca, atât în Evanghelie, cât și în Faptele Apostolilor.

Dar să privim cum prezintă Luca participarea femeilor la Patima, Moartea și Învierea lui Isus: există o mare deosebire între ucenicii care priveau de departe (Lc 23,49) și femeile care observau ceea ce se întâmpla (Lc 23,55).

Numai ele îl urmează de aproape, ca un mic cortegiu funerar, până la locul înmormântării. Nu numai că văd mormântul, dar "observă cum a fost așezat trupul" lui Isus (Lc 23,55). Ele pregătesc îndată balsamuri, înainte de a începe sabatul.

În relatarea Învierii, Luca oferă din nou un spațiu important femeilor. În cap. 24 femeile merg la mormânt, dis-de-dimineață, în prima zi a săptămânii, pentru a ajunge trupul lui Isus- o îndatorire tipic feminină. Dar găsesc mormântul gol; doi îngeri le spun că Isus a înviat, așa cum le spusese în Galileea, și "ele își aduseră aminte de cuvintele lui Isus" (Lc 24,8). Cu balsamurile, de acum nefolositoare, ele, luminate și transformate, se întorc la apostoli, ducându-le vestea cea mare. O aluzie la această relatare mai găsim în continuarea acestui capitol: ucenicii care merg spre Emaus, referindu-se la cele întâmplate, spun: "Ba încă niște femei de-ale noastre ne-au uimit: ele s-au dus dis-de-dimineață la mormânt, nu i-au găsit trupul, și au venit spunând că ar fi avut o vedenie cu îngeri care ziceau că El este viu" (Lc 24,22-23).

Din relatarea participării femeilor la evenimentul Învierii, apare clar rolul lor în vestirea Învierii: ele sunt martore ale Învierii Domnului.

Mai întâi trebuie să spunem că femeile nu-și asumă un rol nou. Au pornit după Isus din Galileea, fiind martore la tot ce s-a întâmplat în viața lui. Noutatea, dacă vrem, apare în atitudinea lui Isus care le acceptă în cercul său.

În ebraică nici "rabbi" = învățător și nici "talmid" = ucenic, nu au corespondent feminin. Absența cuvântului arată imposibilitatea ca o femeie să fie discipol.

În Evanghelia lui Luca, apare clar că și femeilor li s-a dat posibilitatea de a participa pe deplin la comuniunea de destin cu Isus, în care tocmai constă "ucenicia". Pentru integrarea în Împărăția lui Dumnezeu, obstacolul nu este sexul, ci necredința. Bărbați și femei, sunt deopotrivă chemați să stea în preajma lui Isus pentru a-l asculta și urma spre același destin. De altfel, în Evanghelia apocrifă a lui Petru, Maria Magdalena este prezentată ca "ucenica Domnului", titlul păstrat la tradiția orientală, Maria Magdalena având un loc asemănător celui al apostolilor. Confirmarea rolului femeilor ca ucenice ale Domnului o găsim în cuvintele îngerilor la mormânt: "Amintiți-vă ce v-a spus pe când era încă cu voi în Galileea" (Lc 24,6). Revelarea Învierii nu se face unor persoane străine, ci acelora care l-au urmat pe Domnul. Familiaritatea cu Isus este un element constitutiv al realității Învierii. Femeile pot vesti, pentru că au fost martore la tot ceea ce s-a petrecut cu privire la Isus din Nazaret, pornind din Galileea, după botezul lui Ioan. În special ele au "observat" pe Cel Răstignit, l-au contemplat pe cel îngropat. Ele pot face parte din numărul celor care dau mărturie: ..."ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și am pipăit cu mâinile noastre cu privire la Cuvântul Vieții... Ceea ce am văzut și auzit, aceea vestim și vouă..." (1In 1,1-3).

Femeile urmează, slujesc, ascultă, își amintesc, văd, contemplează, mărturisesc și vestesc.

Relatarea din cap. 24 al Evangheliei lui Luca despre femeile care devin martore ale Învierii se anunță că, odată cu moartea și Învierea lui Cristos, au început ultimele timpuri când se împlinesc promisiunile și se pune capăt dezbinării ce sfâșie omenirea: "nu mai este nici bărbat, nici femeie, pentru că voi sunteți unul în Cristos Isus" (Gal 3,38). Acum este momentul harului când și femeile participă și sunt protagoniste ale mântuirii.

Constatând cu bucurie rolul femeilor sfinte în viața lui Isus și în comunitatea creștină, nu putem să nu legăm aceste reflexii de rolul femeilor în Biserica de azi, recunoscând cu recunoștință angajarea lor în mărturisirea lui Cristos și în răspunderea comună pentru soarta omenirii.

Pr. Anton Budău



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat