Mărturia lor... mărturia noastră...
"În cea dintâi zi a săptămânii, dis-de-dimineață, ele au venit la mormânt, aducând miresmele ce le pregătiseră. Găsiră însă piatra rostogolită la intrarea în mormânt, iar când intrară nu găsiră trupul Domnului Isus. Cum ele erau nedumerite de acest lucru, iată le apărură doi bărbați în haine strălucitoare. Cuprinse de frică și cu ochii abătuți în pământ, ei au rostit către ele: Pentru ce îl căutați pe Cel Viu printre cei morți? Nu este aici, ci a înviat!" (Lc 24,1-6).
În literatura teologică de specialitate au devenit celebre cuvintele Apostolului Paul: "Dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este credința noastră" (1Cor 15,17). Prin acest cuvinte simple și precise, Apostolul stabilește un raport direct, existențial între trăirea credinței la nivel personal și comunitar și faptul Învierii ca realitate istorică și obiect al credinței. Primii creștini de la Ierusalim, au avut o experiență directă, personală asupra actului Învierii; ei l-au întâlnit pe Isus după ce a părăsit mormântul, s-au întreținut cu El, i-au ascultat cuvintele. Astfel pentru ei așteptarea de mai înainte devine speranță, iar speranța fapt trăit, așa cum este cazul cu Toma cel Necredincios, sau cu cei doi ucenici de la Emaus. Mărturia acestora, dar și a altor contemporani ai lor, a devenit punct de plecare și de referință pentru generațiile care au urmat. Pentru ei Isus era Domnul, adică Kyrios, termen cu implicații teologice profunde în limbajul curent al Noului Testament și care exprimă plinătatea de măreție și putere, de har și lumină ale Fiului lui Dumnezeu, stăpân și biruitor peste viață și moarte. Dovada de netăgăduit prin care Isus a confirmat că El este Domnul, este fără îndoială actul tainic al Învierii, definit nu atât în esența sa, de mister, ce scapă controlului uman de înțelegere și analiză, ci ca un act creator de iubire și atotputernicie divină, prin urmare ca începutul unei noi creații, mai sublimă și mai minunată decât prima. Evangheliile sunt unanime în a sublinia caracterul tainic al Învierii fără însă să renunțe la cadrul de timp și spațiu în care s-a petrecut acest eveniment unic. În acest sens, Evangheliile folosesc mărturia diferitelor persoane, martore ale Învierii, care au declarat două lucruri: mormântul era gol, iar Domnul înviase. Mormântul gol devine pentru ele un semn cu putere de dovadă,, confirmat implicit și prin întâlnirea lor nemijlocită cu Isus Cel Înviat. Întâlnirea cu El a fost și ea posibilă pentru inimile lor erau pregătite pentru aceasta prin focul iubirii dătătoare de încredere, adică să vadă și să creadă.
Dincolo de specificul său de mister, actul Învierii văzut în perspectivă istorică, inaugurează timpul nostru, adică evul creștin, timp al credinței și al mărturiei noastre care va culmina cu venirea Mântuitorului în parusie, pentru a ne descoperi în mod definitiv și solemn atotputernicia și măreția sa veșnică. Străbatem acest timp al nostru, cel prezent și cel viitor, în lumina credinței izvorâtă din mărturia celor care dintru început l-au văzut și l-au întâlnit pe Isus Cel Înviat. Mărturia lor a ajuns la noi prin intermediul șirului nesfârșit al generațiilor care ne-au precedat și care la rândul lor, fiecare în parte, și-au pus aceleași întrebări ca și noi, au fost confruntate cu aceleași îndoieli ca și noi, păstrându-și însă, asemenea nouă, astăzi, aceeași inimă deschisă la glasul Iubirii Divine și aceeași disponibilitate de a asculta și transmite mai departe minunata mărturie de credință a Învierii, asemenea lui Petru odinioară la Ierusalim: "Pe Isus Dumnezeu l-a înviat, noi toți suntem martori ai acestui lucru" (Fap 2,32). Nu este vorba aici de o simplă mărturie exprimată în termeni abstracți și pasivi, ci de un mod nou și dinamic de exprimare a vieții, atât la nivel de motivație, cât și la nivel de acțiune cotidiană în care elementul de conștientizare personală devine intrinsec și angajant, ceea ce face ca creștinismul să-și păstreze mai departe prospețimea și forța sa de atracție. Suportul său este actul Învierii transpus în inimile oamenilor sub formă de foc purificator și generator de noi energii. Creștinii nu au nevoie să fure focul de la zei, asemenea lui Prometeu din mitologia antică, dimpotrivă ei primesc în dar acest foc de la Dumnezeu prin Fiul Său, Cel Înviat din morți.
Mărturia de credință pe care generațiile viitoare o așteaptă de la noi trebuie să plece din inimi care ard, iar în acest sens, să luăm exemplu de la cei doi ucenici de la Emaus: "oare nu ne ardea în noi inima, când ne vorbea pe cale tălmăcindu-ne Scripturile" (Lc 24,32). Este vorba în acest caz de o mărturie de viață, care să ne facă pe noi și pe cei din jurul nostru mai receptivi și mai încrezători în Dumnezeu și în noi înșine, după pilda și mărturia sublimă a unei neobosite slujitoare a zilelor noastre, Maica Tereza de Calcutta, deținătoare, pentru activitatea sa eroică și a premiului Nobel: "Mărturia despre Isus Cel Înviat înseamnă: să iubești așa cum El iubește, să ajuți așa cum El ajută, să dăruiești așa cum El dăruiește și să slujești așa cum El slujește".
Prof. pr. dr. Vladimir Petercă