Când și cum sărbătorim Paștele?
Învierea lui Cristos este cel mai mare și mai important eveniment din istoria sfântă a mântuirii și piatra de temelie a credinței creștine, eveniment pe care întreaga Creștinătate îl străbate la Paște.
Termenul Paște, care provine din ebraicul pesah (grecește și latinește = pascha), înseamnă trecere, atât "trecerea peste" cât și "trecerea prin". Așa cum evreii, prin "trecerea peste" caselor lor a îngerului distrugător (Când Dumnezeu a trimis a zecea plagă: cf. Ex 11) și prin "trecerea" Mării Roșii, au fost eliberați din robia egipteană, tot astfel și Isus, prin "trecerea" sa prin marea agitată a suferințelor și morții, a eliberat lumea de păcat și a introdus noul Popor al lui Dumnezeu în comuniunea de har cu Tatăl în Sfântul Duh. De aceea Sfinții Părinți ai Bisericii vorbeau despre sărbătoarea Paștelui folosind cele mai frumoase expresii: "ziua cea mare", "sărbătoarea sărbătorilor", "ziua preafericită", "regina sărbătorilor", etc.
Chiar de la început, după coborârea Duhului Sfânt, la Rusalii, creștinii au simțit nevoia de a celebra sărbătoarea Paștelui. În mod sigur, ei prăznuiau acest mare și sfânt eveniment în fiecare duminică. Răstignit, mort și înmormântat, în ajunul unei zile de sâmbătă, Cristos a înviat din morți în dimineața "primei zile a săptămânii" (cf. Mt 28,1; Mc 16,2; Lc 24,1; In 20,1). Această zi va dobândi îndată un nume nou: duminică, "ziua Domnului" (Ap 1,10). În această zi creștinii se adunau pentru "frângerea pâinii" (Fap 20,7), cinsteau Învierea Domnului și se uneau cu Cristos prin Sfânta Euharistie.
Se pare că tot la începutul Bisericii, Paștele creștin era sărbătorit și anual, nu numai săptămânal. O indicație în acest sens ne oferă Sf. Apostol Paul: "Cristos, Mielul nostru de Paște a fost jertfit! Să celebrăm, așadar, sărbătoarea, nu cu plămădeala cea veche, cu plămădeala răutății și a perversității, dar cu pâinile nedospite ale curăției și ale adevărului" (1Cor 5,7-8). Totuși, Sf. Paul nu precizează dacă sărbătoarea Paștelui era celebrată anual, săptămânal, sau poate în tot cursul vieții creștinului.
Începând din sec. al II-lea există documente sigure cu privire la celebrarea anuală a Paștelui creștin. În acest timp apar în sânul Bisericii controverse serioase referitoare la data celebrării Paștelui, dovadă că acest important eveniment era comemorat de întreaga creștinătate. Bisericile din Asia Mică, invocând tradițiile moștenite de la Sfinții Apostoli Filip și Ioan, celebrau Paștele la 14 Nisan, exact când cădea Paștele evreilor, indiferent în ce zi a săptămânii ar fi căzut, ceea ce făcea ca mulți creștini să urmeze și obiceiurile iudaice, inclusiv jertfirea mielului pascal. Practic, aceste Biserici celebrau misterul morții Domnului (Paștele Crucii). Nu știm dacă și când sărbătoreau și misterul Învierii (Paștele Învierii). Partizanii aceste practici au fost denumiți quatordecimani, deoarece celebrau Paștele la 14 Nisan. Biserica Apuseană, în frunte cu Biserica Romei, bazându-se pe tradițiile moștenite de la Sfinții Apostoli Petru și Paul, sărbătoreau moartea Domnului (Paștele Crucii) în vinerea cea mai apropiată de 14 Nisan, iar Învierea Domnului (Paștele Învierii) în duminica următoare, care cădea totdeauna după 14 Nisan.
Aceste deosebiri cu privire atât la data, cât și la conținutul sărbătorii Paștelui au dat naștere, la vremea respectivă, la discuții și controverse aprinse între Biserica Romei și Bisericile din Asia Mică, controverse care erau pe punctul de a duce chiar la ruperea comuniunii ecleziale.
În anul 325, la Niceea, a avut loc primul Conciliu ecumenic. Cu acel prilej a fost luată în discuție și problema datei privind celebrarea paștelui și s-a stabilit următorul principiu: Paștele se va sărbători în fiecare an în duminica imediat următoare după echinocțiul de primăvară.
Secole de-a rândul, întreaga Creștinătate a comemorat Învierea lui Cristos la aceeași dată. Acordul acesta a durat până în anul 1582, când a fost introdus calendarul gregorian, adoptat de toate Bisericile Apusului. Bisericile răsăritene au refuzat, din motive confesionale, să adopte noul calendar. Așa se explică de ce, de cele mai multe ori, cele două Biserici celebrează Învierea Domnului în duminici diferite.
Totuși, nu este neapărat important când celebrăm Paștele, mai important este cum îl celebrăm, cu ce spirit îl celebrăm. Prim patima, moartea și învierea sa, Cristos a învins păcatul și a adus tuturor oamenilor Răscumpărarea. "Mielul a răscumpărat turma. Cristos, Mielul nepătat, i-a reconciliat pe păcătoși cu Tatăl" ("Dintr-un Imn Pascal"). Omul a fost smuls din ghearele morții și redat vieții; a fost eliberat de sub stăpânirea păcatului și redat Iubirii. Să ne supunem puterii lui Cristos. Omul contemporan, cu cât descoperă mai mult structurile vechi ale păcatului, cu atât mai mult trebuie să se supună puterii răscumpărătoare a Mântuitorului. Să ne convertim cu sinceritate, să înviem sufletește; să "trecem" de la moartea păcatului la viața dumnezeiască a harului. Fiecare creștin să râvnească la "cele de sus, unde șade Cristos de-a dreapta lui Dumnezeu" (Col 3,1). "Să prăznuim sărbătoarea (Învierii) nu cu plămădeala cea veche, cu plămădeala răutății, dar cu pâinile nedospite ale curăției și ale adevărului" (1Cor 5,7-8).
Isuse Cristoase, care pe lemnul Crucii ai îmbrățișat întreaga lume, de ieri, de azi și de mâine, fă ca ea să devină nouă prin Sfânta Învierea Ta. Fă ca fiecare om să învie sufletește și să se supună numai puterii Tale răscumpărătoare!
Pr. Ioan Tamaș