Lupta spirituală
Poate ne sperie, sau ne indispune cuvântul "luptă"- luptă spirituală- și am prefera un alt cuvânt cu o rezonanță mai plăcută, să zicem "întrecere", cu referință la lumea sportului, dar oricare ar fi cuvântul folosit, în spatele lui se ascunde una și aceeași realitate: viața este o luptă.
Din momentul în care omul a decăzut din starea fericirii primare, ca urmare a păcatului strămoșesc, viața spirituală este o luptă care inspiră teamă tuturor celor angajați la întrecerea ce vizează câștigarea neprețuitului premiu, care nu este altul decât cerul (cf. 1Cor 9,24-27).
Totuși, în această luptă inevitabilă, Cristos s-a avântat în fruntea tuturor ca un conducător iscusit, repurtând pentru sine, ca și pentru toți cei care îl vor urma curajos, victoria definitivă: Cristos a sfărâmat capul șarpelui infernal împlinind profeția din Geneză 3,15: "Dușmănie voi pune între tine și femeie, iar tu îi vei înțepa călcâiul". Cristos l-a învins pe diavol, în trei rânduri respingându-i amăgitoarele-i ispite din pustiu (Mt 4,1-11). Cristos și-a desăvârșit victoria pe stâlpul infam al crucii, triumfând prin Învierea sa asupra stăpânitorului lumii acesteia, care, așa cum citim în Evanghelia sfântului Ioan 14,30: "Nu este nici o putere".
Victoria sa este în același timp și victoria noastră, motiv pentru care trebuie să fim plini de curaj. Însuși Cristos prin cuvintele sale motivează curajul care trebuie să ne caracterizeze în timpul luptei spirituale: "În lume veți avea necazuri, dar aveți încredere, căci eu am biruit lumea!"
Sf. Paul, experimentând bucuria victoriei lui Cristos, nu ezită să exclame: "Să-i mulțumim lui Dumnezeu, care ne dă biruință prin Domnul nostru Isus Cristos" (1Cor 15,57).
Victoria repurtată de Cristos a fost totală în persoana Sfintei Fecioare Maria, creatura privilegiată, neprihănită în zămislire, prezervată de păcatul strămoșesc, și de oricare alt păcat personal, pe deplin sustrasă influenței și dominației diavolului.
Nu sunt mai puțin demne de admirat victoriile câștigate de sfinți, victorii care și-au cerut obolul lor în jertfe și răni.
În lupta spirituală, un rol deosebit, covârșitor, îl joacă harurile lui Dumnezeu, și dintre toate, harul statorniciei. Sf. Paul dă mărturie, fără să fie cuprins de orgoliu, despre harul lui Dumnezeu care a înfăptuit în el "toată lucrarea cea bună" (1Cor 15,10). "Am luptat lupta cea bună, mi-am îndeplinit misiunea, am rămas statornic; de acum, nu-mi mai rămâne altceva decât să primesc cununa dreptății" (2Tim 4,7-8). El ne adresează tuturor invitația de a-l imita, amintindu-ne că fără efort și energie, victoria nici măcar nu poate fi întrezărită: "Nu știți oare că cei care aleargă în stadion, toți aleargă, dar unul singur ia premiul?! Alergați în așa fel încât să-l câștigați!" (1Cor 9,24). În lupta spirituală nu este exact ca pe stadion: toți trebuie să alerge în așa fel încât toți să obțină premiul. De aceea trebuie să ne impunem exerciții ascetice, care au o justificare cu totul diferită de aceea a alergătorilor de pe stadion; în cazul nostru este în joc mântuirea noastră veșnică. "Luptătorii se supun de bună voie la tot felul de înfrânări; ei procedează astfel în vederea unei cununi pieritoare, noi însă în vederea uneia nepieritoare" (1Cor 9,25).
Apostolul, plin de curaj, afirmă: "așadar, eu alerg, dar nu la voia întâmplării; lupt cu pumnii dar nu lovesc în vânt" (1Cor 9,26).
Adversarul pe care sfântul Paul îl are în vizor, este înainte de toate trupul pe care are grijă să-l trateze cu asprime și să-l țină sub stăpânire (cf. 1Cor 9,27), dar, pe lângă trup, și tot ceea ce se poate numi complexul tendințelor rele. Față de trup, atunci când el joacă rolul inamicului, ca și față de aceste tendințe rele, trebuie să luăm poziție, aceeași poziție pe care au luat-o toți cei "care aparțin lui Cristos", și care, în virtutea acestei apartenențe, "și-au răstignit trupul cu toate patimile și dorințele lui" (Gal 5,24).
Aceasta este lupta care se impune s-o purtăm unul fiecare dintre noi. Ea are un impregnat caracter personal. Toți suntem obligați să ne dominăm trupul, să ne controlăm dorințele, să le dirijăm și să le punem în slujba lui Cristos. E necesar să rupem acele prietenii vechi, de care vorbește Sf. Augustin în "Confesiunile" sale, să ne desprindem din lumea păcatului de care suntem mereu înconjurați și asaltați. Toate acestea nu sunt posibile decât în virtutea unei constante mortificații voluntare de la lucrurile permise, prin care sufletul dobândește asupra trupului tăria necesară pentru a evita păcatul și a se îndrepta spre Dumnezeu. Asceza corporală singură nu ajunge, ea este doar o parte a ascezei creștine. Pe de altă parte, știm bine că Sf. Paul nu ne cere să torturăm trupul, dar să-l transformăm într-un bun și de folos slujitor. Acolo unde asceza corporală lipsește, și sfințenia adevărată lipsește. Apostolul Paul intuiește și un alt pericol: acela de a fi descalificat: "Îmi asupresc trupul și îl subjug, ca nu cumva, după ce le-am predicat altora, eu însumi să fiu înlăturat" (1Cor 9,27). Asceza este un grav avertisment pentru noi, care căutăm să fim credincioși lui Dumnezeu. El însuși ne înarmează pentru luptă, oferindu-ne "centura adevărului, platoșa dreptății, scutul credinței, coiful mântuirii, spada duhului, care este Cuvântul lui Dumnezeu" (Ef 6,14-17).
Pr. Pavel Chelaru