Calea Crucii
Cunoscuta devoțiune creștină "Calea Crucii" vrea să mediteze drumul făcut de Isus Cristos în Vinerea Sfântă spre Golgota, purtând crucea.
Originea devoțiunii se află în pelerinajul la locurile sfinte pe unde a trecut Domnul. Îndată după apariția primelor comunități creștine.. La început, era o simplă revedere a locurilor unde s-a înfăptuit Mântuirea. După unele tradiții, este o devoțiune practicată de Fecioara Maria după Învierea lui Isus. "Calea Crucii" devine, în secolele următoare, o adevărată procesiune pe străzile Ierusalimului, așa cum ne mărturisesc Sf. Iustin și alți autori creștini. După ocuparea de către turcii seluizi a locurilor sfinte, pelerinajul a fost posibil abia în timpul cruciaților. Aceștia, întorcându-se de la locurile sfinte, iau cu ei diferite fragmente din monumente, drept amintire. Cruciații vor crea în secolele XII-XIII tablouri reprezentând locurile sfinte pe care le-au văzut. Toate acestea formează așa-numita devoțiune "Micul Ierusalim". Primele stațiuni, care să amintească strict de drumul parcurs de Isus cu crucea, au fost ridicate la Bologna, la biserica Sf. Ștefan în sec. V (cinci stațiuni). Seria întreagă de stațiuni s-a introdus începând cu secolul XV în Spania. Preluând în 1342 paza și îngrijirea locurilor sfinte, călugării franciscani vor introduce devoțiunea în bisericile lor. Sfântul Leonard de la Portul Mauricius (sec. al XVIII-lea) a entuziasmat cu predicile sale pe credincioși, de aceea este cunoscut ca "Predicatorul Căii Crucii" și se spune că între 1731-1751 a ridicat peste 572 de stațiuni. Papa Clement al XII-lea, reglementează, în 1731, privilegiul ridicării stațiunilor pentru "Calea Crucii".
Papa Inocențiu al XII-lea, în 1694 și Benedict al XIII-lea în 1726 vor stabili ca indulgențele legate de devoțiune să fie extinse pentru toți cei ce meditează "Calea Crucii" în fața stațiunilor.
Numărul stațiunilor și subiectul lor varia de la un loc la altul. În sec. XVI cărțile de rugăciune le fixează la 14, număr la care tradiția populară le va menține. Cât privește subiectul, se cunoaște că la Ierusalim, pe lângă stațiunile de pe Via Dolorosa au mai existat și altele: Casa lui Irod, Piscina Probatica, etc., iar numărul căderilor a variat de la 1 la 7; întâlnirea cu Veronica fiind introdusă mai târziu.
Nici arta nu rămâne străină de teama Pătimirii Domnului. Artiștii vor să descopere sensul personal și special al Mântuirii: începând cu sec. al XIII-lea sunt compuse în Germania și Franța, lucrări dramatice, care au ca text Evanghelia, cunoscute sub numele de "Patima Domnului". La Benediktbeuren în Germania apare "Planctus Mariae" (Plângerea Mariei), tradiție care se extinde la Siena și Padova din Italia și Spania. De menționat este și votul catolicilor din Oberammergau (R.F.G.) de a reprezenta pe viu, la zece ani odată, Patima Domnului. Tot aici este și un muzeu pe această temă.
Pictura și sculptura s-au străduit să reprezinte suferințele Mântuitorului prin capodopere de artă și de credință.
În muzică este cunoscută secvența "Stabat Mater" (Stătea Maica Îndurerată) în compoziții minunate, realizate de cei mai mari compozitori; Palestrina, Pergolesi, Haydn, Schubert, Verdi...
Dar "Calea Crucii" este și o capodoperă a evlaviei poporului creștin. Ea reunește în mod admirabil imagini, relatări, mișcări, opriri, rugăciuni, cântece..., care aprind inima de compasiune la ascultarea textelor evanghelice și din tradiția creștină. Având în centru figura lui Cristos, plin de maiestate, dar și ascultător, atent față de alții și uitându-se pe sine, iubitor de oameni și de Tatăl, "Calea Crucii" este în același timp o cale spre Cristos și spre semeni.
Nu se poate pleca de la "Calea Crucii" fără a fi transformați. Pe "Calea Crucii" ne regăsim toți păcătoși, numai Cristos este Mântuitorul . Noi purtăm crucea păcatelor, căderilor, rușinii, urii, cruzimii, indiferenței și morții noastre. "Calea Crucii" este apoi calea fiecărui om: o urmează muncitorul, bolnavul, mama, tânărul, șomerul, preotul și Biserica. Pășind după Cristos, înțelegem marea Lui Iubire față de noi, gravitatea păcatului nostru, recunoașterea vinovăției noastre, nevoia de iertare și de convertire.
Această devoțiune este tipică timpului de pocăință din Postul Mare. Se celebrează în mari acțiuni liturgice, urmate de omilie, de sf. Împărtășanie.
Există însă și o formă de "Calea Crucii personală", inițiată de Romano Guardini, recomandată acelor suflete ce vor să înainteze pe calea perfecțiunii. Se folosește un text obișnuit, dar apoi, în fața imaginilor, meditația se poate prelungi. Nu e legată de timp, și se poate medita suferința și iubirea lui Isus, răutatea oamenilor, propriile infidelități, curajul femeilor sfinte, durerea Mariei, puterea răscumpărătoare a Pătimirii. Astfel devine ocazia unei cercetări a cugetului și o școală a Iubirii lui Isus.
În sfârșit, nu trebuie uitată posibilitatea dobândirii indulgenței plenare, în condițiile stabilite de Biserică.
Pr. Anton Budău