Originea Postului Mare
Postul Mare al poporului creștin
Nu se știe cum și când a fost "inventat" Postul Mare; cu siguranță este întâlnit la începutul sec. IV, ca timp în care poporul creștin se pregătește mai intens la solemnitatea Paștelui. Această pregătire este pusă sub semnul lui Cristos care se îndreaptă spre "ceasul" său. Biserica se îndreaptă la rândul ei spre Cristos, meditându-i cuvintele, gesturile și patima. Era normal ca atenția Bisericii să se fixeze și asupra "alegerilor" făcute de Cristos în pustiu, în timpul celor 40 de zile și 40 de nopți, după botezul de la Iordan și înainte de începutul predicării Împărăției.
Dar fiind că Paștele inaugura "Rusaliile", adică cele 50 de zile ca timp în care să trăim bucuria învierii și a eliberării, trebuia să apară clară și o perioadă de pregătire în care creștinii să-l urmeze mai îndeaproape pe Cristos care se îndreaptă spre patima, moartea și învierea sa.
Postul Mare al catecumenilor
Postul Mare era în vechime timpul în care Biserica organiza drumul catecumenilor spre botez. Cine primea Evanghelia și își manifesta voința de convertire era primit la "catecumenat", instituție în vederea educării la credință și un timp de încercare a intențiilor. Botezul avea loc în mod normal în Noaptea de Paști.
La începutul Postului se făcea alegerea catecumenilor mai pregătiți ce urmau a fi admiși la botez. Ei erau numiți "aleși" și prezența lor caracteriza celebrările duminicale premergătoare Paștelui, la liturghia cuvântului, care era dedicată lor. În acest timp se făcea și "predarea" Simbolului apostolilor și a rugăciunii Tatăl nostru; În Duminica Albă "aleșii" trebuiau să mărturisească credința și să se roage împreună cu întreaga comunitate.
Postul penitenților
Pe măsură ce numărul catecumenilor adulți se micșora, în comunitatea creștină apăreau în prim plan "penitenții": păcătoși, căiți, care în timpul Postului Mare făceau pocăință pentru a fi dezlegați și reconciliați cu ocazia Paștelui.
Ziua reconcilierii era Joia Sfântă dimineața, astfel încât păcătoșii convertiți readmiși în Biserică să poată lua parte la euharistia pascală. Intrarea în perioada de pocăință era celebrată prin impunerea cenușii; inițial, această ceremonie avea loc, înainte de prima duminică a Postului, iar mai târziu miercurea.
Dispărând treptat pocăința publică ritul impunerii cenușii s-a extins; la credincioșii evlavioși; la începutul Postului toți se recunosc păcătoși, iau hotărârea de a se converti și de a-și conforma viața după cuvântul lui Dumnezeu.
Dar poporul creștin nemaifiind hrănit cu cuvântul lui Dumnezeu, cuvânt rămas închis într-o Biblie citită în limba latină, pierde sensul "pocăinței", înțeleasă din punct de vedere evanghelic convertire, și astfel se ajunge ca în timpul Postului Mare creștinii să se dedice unor practici ascetice (post, abstinență, renunțări..., deseori nefiind acceptate în mod voluntar, fiind impuse de legislația bisericească.
Chiar și Paștele, punctul final spre care tinde Postul Mare și care este în măsură să-l justifice, pierd semnificația sa profundă și unitară. Moartea și Învierea lui Isus sunt comemorate în două episoade separate. Prevalează atenția devoțională față de patima și crucea Mântuitorului, iar Postul devine un timp de acceptare resemnată a destinului nostru de suferință și de moarte.
Pr. Aurel Percă