Și totuși "Lumina" strălucește
Și totuși "Lumina" strălucește
Lumina soarelui este absolut necesară pentru viața întregului pământ. S-ar instaura moartea și înghețul paralizant peste tot, dacă razele purtătoare de lumină n-ar încălzi scoarța terestră. Întunericul, care așterne un văl întunecat și cețos peste ochii omului și ai tuturor viețuitoarelor, nu poate fi îndepărtat decât prin apariția binefăcătoare a soarelui. Omul încearcă să găsească surse de lumină care să dea pașilor săi siguranță și hotărâre. S-au descoperit atât de multe lucruri, atâtea surse de energie, dar nimic din ceea ce i-a fost dat inteligenței umane să descopere nu poate egala puterea soarelui și lumina pe care el o răspândește pe pământ.
Întunericul nopții, o eclipsă de soare sau norii care se așază în calea razelor... nimeni și nimic nu poate anihila lumina. Ea rămâne atâta timp cât rămâne soarele. Lumina înseamnă viața.
În cartea Exodului, se relatează cum Moise a văzut în fața sa, lângă muntele Horeb, un rug arzând, care nu se mistuie (cf. Ex 3,2), și când poporul ales a pornit spre țara făgăduinței: "Domnul mergea înaintea lor, ziua ca stâlp de nor, arătându-le calea, iar noaptea ca stâlp de foc, luminându-le ca să poată merge ziua și noaptea" (Ex 13,21).
Dumnezeu este creatorul luminii, El a dispus să fie lumină (cf. Gen 1,3), și a orânduit să fie luminători pe tăria cerului, ca să lumineze pe pământ, ca să despartă lumina de întuneric (cf. Gen 1,14). Lumina este un simbol al lui Dumnezeu, care este îmbrăcat în strălucire; ea este ca și o reflectare a mărinimii sale. Ea este haina cu care se îmbracă Dumnezeu (cf. Ps 104,2), și adevărata răsplată pentru cei drepți: poporul care umbla în întuneric, va vedea lumină mare (cf. Is 9,1; Mih 7,8), pentru că El este soarele dreptății (Mal 3,20).
Tot ceea ce s-a promis în Vechiul Testament se realizează în Cel care a fost așteptat de atâtea veacuri "cu care ne-a cercetat pe noi de sus" "Soarele ce răsare", ca să lumineze pe cei care zac în întuneric și în umbra morții și să îndrepta pașii noștri pe calea păcii", și care a fost caracterizat de bătrânul Simeon "lumină spre luminarea neamurilor și slava poporului lui Israel" (Lc 2,32).
Când a început predica în Palestina, El a declarat că atâta timp "cât sunt în lume, sunt lumina lumii" (In 9,5), ca apoi să precizeze: "Eu sunt lumina lumii, cel ce mă urmează, nu umblă în întuneric, ci va avea lumina vieții" (In 8,12).
Cristos este lumina creștinului. Cuvântul său, evanghelia sa, este adevărata lumină pentru viața lumii, pentru sufletul și ochii minții sale.
De două mii de ani, această lumină strălucește peste veacuri și imperii, peste ideile acestei lumi, peste întunericul care s-a năpustit de atâtea ori ca să stingă și să distrugă această flacără vie. Ea a învins puterea morții, a păcatului, a urii și a furiei dictatorilor și a sistemelor totalitare. Ea a învins și strălucește. Clipele de rătăcire din istoria nouă, inaugurată de Cristos, nu au fost decât zvârcoliri zadarnice ale întunericului împotriva luminii și eclipse trecătoare sau nori neputincioși care au dispărut și s-au risipit, ca să facă loc adevăratului-Soare-Cristos Dumnezeu.
Evanghelia n-a dispărut din mijlocul lumii; Cristos cel viu continuă să fie Cuvântul lui Dumnezeu, viața și lumina oamenilor, "adevărata lumină care luminează pe tot omul care vine în această lume" (In 1,9).
Chiar dacă în ultimii ani Cuvântul lui Cristos a fost răstignit și condamnat să zacă în întuneric, departe de presă, de radio sau televiziune, din cauza capriciilor despotice ale câtorva oameni, El n-a încetat să existe și să lumineze din Biserică în Biserică, din gură în gură.
Acum a sosit din nou ora Luminii, a adevărului și a dreptății, ora lui Cristos. Acum s-a deschis calea spre "Lumina creștinului", care din anul 1948 n-a mai apărut. O repunem pe sfeșnicul creștin catolic, ca să lumineze tuturor din casă (cf. Mt 5,15), și îi invităm pe toți: Veniți și luați "lumină!"
"Să-i mulțumim lui Dumnezeu Tatăl care ne-a învrednicit să fim părtași de moștenirea sfinților în lumină. El ne-a scos de sub puterea întunericului și ne-a strămutat în împărăția Fiului Iubirii sale, în care avem răscumpărarea, iertarea păcatelor" (Col 1,12-13).
Mons. Petru Gherghel, ordinarius