Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Actualitatea -

Lumânările în cultul creștin

În biserici, în fața icoanelor Maicii Domnului, pe morminte, creștinii aprind lumânări. Am asistat în ultimele săptămâni la o adevărată feerie a lumânărilor aprinse la mormintele eroilor. Lumânarea ne-a însoțit în anii de întuneric cu lumina ei tremurândă ca și inimile noastre, acum nu putem găsi un simbol mai grăitor pentru adevăratul timp de lumină pentru inimă și suflet. Creștinii sărbătoresc la 2 februarie "Întâmpinarea Domnului" și participă la această sărbătoare cu lumânări binecuvântate. Nu ar fi lipsită de interes, credem, o scurtă istorie a tradiției și sărbătorii.

În Vechiul Testament nu avem indicii despre lumânări. Erau folosite doar candelele în care se ardea untdelemn de măslin. Lumânarea apare la romani nu numai pentru iluminat, dar și pentru venerarea zeilor și împăraților, ca și în cultul morților. În epoca creștină lumânările se foloseau pentru "Lucernarium" (lumina folosită în timpul rugăciunii de seară), pentru procesiunile funebre, la mormintele martirilor, în fața icoanelor și relicvelor sfinților. În sec. al V-lea un mare număr de lumânări luminau bisericile, în special altarele. Din sec. al VII-lea lumânările sunt necesare la liturghie.

La baza acestei tradiții stă în primul rând Cuvântul lui Dumnezeu:

La început Dumnezeu a creat lumina și a văzut că era bună (Gen 1,3-5). Când Cristos s-a născut la Betleem, cerul s-a luminat (Lc 2,9). Magii sunt aduși de lumina stelei (Mt 2,2-10). Duhul Sfânt a coborât asupra apostolilor sub chip de limbi de foc (Fap 2,2). În Noul Testament cuvântul "phos" = lumină apare de 73 de ori, iar variantele verbale și adjectivale de 17 ori. Nu putem, desigur, să amintim două din aceste texte: Cristos spune: "Eu sunt lumina lumii" (In 8,12) și ne cere: "Astfel să strălucească lumina voastră înaintea oamenilor, ca văzând ei faptele voastre bune, să-l preamărească pe Tatăl vostru din ceruri" (Mt 5,16). Deci Biblia se deschide cu lumina creației (Gen 1-2) și se termină în strălucirea luminii unei noi creații și a noului Ierusalim (Ap 21).

Mărturisindu-ne credința în Cristos, noi îl numim "Fiul lui Dumnezeu, Unul născut... Dumnezeu din Dumnezeu, Lumină din Lumină".

Biserica a acceptat acest simbol în lumânarea pascală, în lumânarea de la botez, în lumânările de la altar, în cele folosite la diferite procesiuni, ca și în lumânările ce se pun în jurul sicriului.

Lumina naturală păstrează tot simbolismul acumulat de secole. În timp ce aceea artificială sărăcește simbolul. Credincioșii oferă lumânările cu credință în reculegere. Și copiilor le place să aprindă și să pună lumânări, învățând de la părinți să-l iubească pe Dumnezeu și pe Maica Domnului.

Să învățăm să dăm valoare spirituală acestor gesturi reconducând atenția la:

- iluminând semnificația gestului cu care se restituie lui Dumnezeu darul luminii;

- împlinind cu răbdare și devoțiune acest gest, neuitând intenția cu care se face: cult și cerere;

- rămânând în rugăciune și contemplare tăcută în fața imaginilor sfinte.

Neuitând că Dumnezeu este lumina adevărată, că adevărul e adevărul e lumina sufletului, că faptele bune sunt lumină și căldură pentru aproapele.

Sărbătoarea "Întâmpinării Domnului" celebrată la 2 februarie este una dintre cele mai vechi sărbători creștine. Mărturii avem în Jurnalul de călătorie a Eteriei, o creștină din Spania care în sec. IV vizitează Țara Sfântă. Creștinii se adunau la Sfântul Mormânt, unde ascultau Cuvântul lui Dumnezeu și în mare bucurie luau parte la Sf. Liturghie. Împăratul Iustinian (565) a poruncit să se țină această sărbătoare în tot imperiul.

În Apus sărbătoarea va intra destul de degrabă în liturghie. Un vechi antifonar dă mărturie că la Roma se făcea și procesiune înainte de Sergiu I (701). Se pare că procesiunea a existat la Roma chiar înainte de Sărbătoarea propriu-zisă. Ea luase locul unei sărbători păgâne "amburbale", o procesiune cu lumânări în jurul orașului la începutul lunii februarie.

După Ciril din Scitopolis, folosirea lumânărilor la Ierusalim a fost introdusă de o creștină: Icalia, matroană romană. Prima mențiune a caracterului penitențial a procesiunii cu antifoanele "Lumen ad Revelationem" și "Nunc Dimittis", o găsim în Pontificatul Romano-German din sec. al XII-lea.

Lumânările care se aprind în timpul cântului de introducere sunt simbolul lui Cristos lumina, și al creștinilor, care trebuie să strălucească de lumina lui Cristos prin credință, speranță și iubire. Procesiunea este și simbolul pelerinajului creștinilor spre ultima Întâlnire cu Cristos, atunci când vor fi conduși de El în Împărăția moștenită (Mt 25,34).

Pr. Anton Budău



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat