Zbuciumul luminii lui Cristos
"A crede în Dumnezeu înseamnă a face voința lui" (Sf. Irineu).
Acum, mai mult decât în prima parte a secolului nostru, ne putem da seama că o societate edificată fără și mai ales împotriva lui Dumnezeu, este o societate construită împotriva omului. Eliminându-l pe Dumnezeu din societate și din instituțiile ei, din mass-medii și din viață, ne autodistrugem. E tocmai ceea ce s-a încercat metodic și faptic în anii ateismului inuman.
Ura împotriva lui Dumnezeu și împotriva omului n-a cruțat pe nimeni și nimic. Prigoana organizată până în cele mai mici detalii a voit să înăbușe până și dorul spațiului mioritic, adică acea vibrație ființială față de propria nemurire, acea întrezărire românească a slavei. Dar firea mioritică permanent îngenuncheată în semn de adâncă adorație a lui Dumnezeu și numai lui, nu s-a lăsat nimicită de ateism. Lumina lină a lui Cristos s-a revărsat necontenit prin țesutul vital al istoriei noastre "ce de la Râm se trage". Mai mult, "conștiința însângerată a Europei", cum ne-au numit nu de mult scriitorii bulgari, dorește să-și reia locul și rolul activ în cultura creștină europeană.
Astăzi, în zilele fierbinți ale acestui ianuarie destul de rece, se zbuciumă din nou istoria noastră, se zbuciumă oamenii în durerile renașterii naționale, ne zbuciumăm noi, se zbuciumă până și lina lumină a lui Cristos, care voiește să ne lumineze conștiința împurpurată. Acum, la sfârșitul celui de al doilea și începutul celui de al treilea mileniu, ne revine nobila datorie de a ne deschide total, ființial și faptic, spre Cristos Domnul. Pentru a pune bazele culturii noastre fundamentale e urgent ca adevărul său să reintre profund în conștiințele noastre. Dumnezeu și Evanghelia sa trebuie să-și redobândească locul central în ființa noastră națională, în cultura și civilizația noastră, în instituțiile și structurile noastre. Noua etapă a istoriei nu se poate construi decât pe baza unei credințe conștiente în Dumnezeu.
"Fidei intellectus" - înțelegerea credinței - este primul pilon al vieții sociale. Fără înțelegerea credinței nu există viață morală autentică, după cum fără educația inteligenței nu există nici educație umană.
Dar ce înseamnă înțelegerea credinței? A ne înțelege credința înseamnă a ne însuși cunoașterea adevărului lui Cristos, și a omului. Înțelegerea credinței este participarea conștientă a funcției profetice a lui Cristos, participare care conduce la trăirea intensă a misterului mântuirii și la împlinirea noastră umană. Altfel spus, a crede în mod conștient înseamnă a face voința lui Dumnezeu.
În vederea trăirii conștiente a misterului mântuirii - Cristos -, ne propunem să tratăm în cele ce urmează despre cele trei virtuți teologale: credința, dragostea și speranța, daruri dumnezeiești care reprezintă însuși fundamentul vieții creștine. De trăirea conștientă și responsabilă a misterului mântuirii prin aceste virtuți, depinde atât redescoperirea demnității noastre umane, cât și împlinirea noastră eternă în Cristos Domnul.
Cred că la sfârșitul acestui mileniu, sarcina fundamentală a Bisericii este aceea de a conduce mintea omului, de a-i orienta conștiința și trăirea existențială spre misterul lui Cristos, de a-l ajuta să se familiarizeze cu profunzimile misterului mântuirii pe care le-a înfăptuit Isus Cristos. Concomitent, se va descoperi sfera cea mai profundă a omului, sfera inimii, a conștiinței și a vieții sale. La această educație creștină a omului voim să colaborăm prin ceea ce va urma.
Pr. dr. Eduard Ferenț
* * *
Pâine înseamnă Viață
Pâine înseamnă Speranță.
Pâine înseamnă Iubire.
Dăruiește din Viața ta,
Dăruiește din Speranța ta,
Dăruiește din Iubirea ta.
A împărți înseamnă a trăi,
A împărți înseamnă a spera,
A împărți înseamnă a iubi.