Să vorbim despre speranță
Suntem înclinați să credem că ceea ce definește cel mai mult viața noastră, este forța credinței. Acest lucru este desigur adevărat, înțelegând prin credință nu numai acel act personal de acceptare convinsă a tuturor adevărurilor revelate și mărturisite ca atare de Biserică, ci și acea putere tainică care-l determină pe om la un asemenea act.
Ceea ce însă oferă actului credinței vigoare, stabilitate și statornicie, este virtutea speranței, ca forță lăuntrică a omului în acțiune, conform valorilor fundamentale ale credinței noastre creștine. În rândurile care urmează, nu intenționăm să definim sau să aprofundăm sensul speranței ca virtute teologală, ci doar să facem o prezentare generală a noțiunii de speranță, ca sentiment religios trăit, dar și ca element primar și definitoriu pentru cel care crede. În acest sens, speranța devine în egală măsură și un element de noutate, atât la nivel de motivație interioară, cât și ca forță motrice. La acest lucru se referă Apostolul Paul, când scria Efesenilor: "Odinioară voi erați rupți de Cristos... Voi nu aveați nici speranță și trăiați fără Dumnezeu, în lume" (2,12). Cu alte cuvinte, adevărata speranță este numai aceea care se sprijină pe o motivație superioară, singura capabilă să transforme sentimentul în acțiune, iar acțiunea în faptă.
Uneori auzim declarații ca acestea: Nu mai am speranță în nimeni și nimic! Asemenea cuvinte sunt însă în realitate recunoașterea unei crize de conștiință, în raportul nostru cu Dumnezeu, criză izvorâtă dintr-un moment de ezitare și neîncredere în Cuvântul său.
La un asemenea moment de viață se referă Psalmistul printr-un gând de profundă spiritualitate biblică: "Doamne, adu-ți aminte de cuvântul adresat slugii tale, prin care tu ai trezit speranța mea" (119,49). În acest text, psalmistul introduce un element nou, a cărui menire este să îmbogățească noțiunea de speranță. Pentru el, speranța nu este numai o virtute, al cărei obiect este Dumnezeu cel Atotputernic și veșnic, ci, mai mult încă, Dumnezeu este acela care trezește în om sentimentul nobil al speranței, îl face să crească și să rodească pe terenul cel fertil al credinței.
Plecând de la această considerație, putem vorbi de unele calități dinamice ale speranței. Ea este înainte de toate creatoare, căci ea este aceea care deschide inima omului spre viitor și-i înalță cugetul pentru a trece la acțiune, asemenea patriarhului Abraham, care-și părăsește țara, familia, prietenii, dând glas chemării tainice și temerare adresată lui de Dumnezeu.
Speranța este de asemenea virtutea devenirii noastre creștine de zi cu zi. Noi ne naștem creștini prin botez, însă devenim cu adevărat creștini prin participarea noastră conștientă la bunurile sacramentale și prin alte gesturi și fapte cotidiene, prin care îl descoperim pe Cristos, slujindu-l cu statornicie în noi și semenii noștri, asemenea Apostolului Paul, care, luminat pe drumul Damascului, se angajează conștient și definitiv în urmarea lui Cristos cu "speranța vieții veșnice", cum avea el să mărturisească lui Tit spre sfârșitul vieții sale (Tit 1,2).
Speranța este în egală măsură o școală a libertății, cuvânt care nu trebuie înțeles în mod vag și nemotivat. Între timp, acest cuvânt a devenit un fel de șlagăr-standard, el însuși ne zăpăcește mai degrabă conștiințele, decât ne oferă acea bucurie de viață izvorâtă din siguranța zilei de azi și de mâine. Un asemenea gând adresa Apostolul Paul creștinilor din Corint spre reflecție: "Cel ce ară trebuie să are cu speranță, iar cel ce treieră, trebuie s-o facă tot cu speranță, în rodul său" (1Cor 9,10).
În sfârșit, speranța este o armă de luptă pentru cel care crede. În acest sens, speranța este un adevărat scut de apărare, sau un turn de veghe, a cărui menire este de a ține conștiința mereu trează, asemenea fecioarelor din Evanghelie, care cu candela aprinsă așteptau încrezătoare și pline de speranță venirea mirelui la miez de noapte. Astfel descrisă, speranța este o virtute care ne învață numai la școala lui Isus: rădăcinile ei sunt puternic implantate în credință, în timp ce ramurile ei puternice și benefice sunt dovadă ale slujirii noastre cotidiene. Ținând cont de acest fapt, îndemnul lui Petru subliniază încă o dată cât de importantă este speranța în viața creștină, ca forță lăuntrică și de acțiune: frații întotdeauna gata, să răspundeți cu blândețe și bună-cuviință oricui vă întreabă de speranța voastră" (1Pt 3,14).
Pr. prof. dr. Vladimir Petercă