Dicționar
* Parusia. Cuvântul vine din limba greacă și înseamnă: a fi prezent. Se poate traduce prin "vizită", "sosire", "venire" sau "prezență". Începând cu sfântul Ignațiu de Antiohia și cu sfântul Iustin, cuvântul începe să aibă semnificație de "revenire". Dumnezeu domnește deja în lume, dar suveranitatea sa va trebui să se manifeste pe urmă. Prin venirea lui Isus din Nazaret, Împărăția lui Dumnezeu intră în faza ei finală. În el se realizează "venirea" lui Dumnezeu ca stăpân și mântuitor. Isus este "parusia" lui Dumnezeu. Noul Testament dă mărturie despre prima "venire" a lui Cristos, dar așteaptă în același timp "revenirea" lui. Atunci va fi apreciat comportamentul oamenilor și va fi răsplătit fiecare după faptele sale. În acel moment Isus va celebra triumful său și-I va uni definitiv pe cei care au rămas veghind ca să pregătească "venirea" sa.
* Escatologie. Termenul a fost creat de teologul luteran Abraham Calov (d. 1686) și este format din două cuvinte grecești: eschata - ultimele lucruri sau realități și logos - cuvânt, discurs sau studiu. Escatologia este deci studiul despre realitățile ultime care vor încheia viața neamului omenesc. În teologia dogmatică, escatologia studiază ultimele realități privind sfârșitul fiecărei persoane (moarte, judecată particulară, paradis, iad și purgatoriu), și ultimele realități privind sfârșitul cosmosului (sfârșitul întregului neam omenesc); parusia sau revenirea lui Cristos, învierea trupurilor, judecata universală și sfârșitul-reînnoire a lumii).
* Mesia. Atât în limbile ebraică și aramaică, cât și în limba greacă, (Cristos), termenul înseamnă Cel Uns. În Vechiul Testament "uns" este atribuit înainte de toate regelui, dar poate să desemneze și alte persoane, în special preoții. Ungerea cu ulei simbolizează investitura din partea Duhului lui Dumnezeu. Regele este consacrat pentru o funcție care face din el locțiitorul lui Iahve în Israel. Deseori severi cu "unsul" care se află pe tron, profeții au orientat speranța Israelului către un rege viitor care va fi Mesia. Impresionați de sfințenia autorității și de purtarea lui Isus, ascultătorii săi se întreabă dacă nu este el Mesia (cf. In 4,29; 7,40 ș.u.). În lumina Învierii, Biserica de la început i-a atribuit lui Isus titlul de Mesia - Cristos.