Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SFÂNTUL ZILEI 

Luni, 30 septembrie 2024 

Sfântul Ieronim

preot și învățător al Bisericii

(comemorare)

Secolul al IV-lea după Cristos, care a avut un important moment al său în anul 380 prin edictul împăratului Teodosiu prin care se stabilea că credința creștină trebuia să fie adoptată de toate popoarele imperiului, este presărat cu mari figuri de sfinți: Atanasie, Ilariu, Ambrozie, Augustin, Ioan Gură de Aur, Vasile și Ieronim, dalmat, născut între anii 340 și 350, în orășelul Stridonium. Roman ca formație, Ieronim este un spirit enciclopedic. Oper sa literară ne arată în el din când în când filozoful, retorul, gramaticianul, dialecticianul, capabil de a scrie și de a gândi în latinește, grecește, evreiește, scriitor cu un stil bogat, pur și consistent în același timp. Lui i se datorează traducerea în latină a Vechiului și Noului Testament, care a devenit, cu titlul de Vulgata, Biblia oficială a creștinismului.

Ieronim este o personalitate foarte puternică: oriunde merge trezește faimă prin consensuri sau polemici. La Roma biciuiește vicii și ipocrizii și preconizează noi forme de viață religioasă, atrăgând spre ele unele doamne influente dintre patricienii locali, care îl vor urma apoi în viața de pustnic de la Betleem. Fuga de societate a acestui exilat de bună voie era un gest dictat de o sinceră dorință de pace interioară, nu întotdeauna durabilă, deoarece, pentru a nu fi uitat, reapărea din când în când cu câte o cărțulie biciuitoare. Răgetele acestui "leu al pustiului" se făceau auzite în orient ca și în occident. Violențele sale verbale nu-l cruțau pe nimeni. A avut cuvinte dure față de Ambrozie și Vasile și însuși prietenul său Augustin a trebuit să înghită îmbucături amare. Ne-o dovedește corespondența dintre cei doi mari învățători ai Bisericii, care ne-a parvenit aproape integral. Dar știa să potolească nestăpânirile caracterului său când locul polemistului era luat de conducătorul de suflete.

Ori de câte ori termina o carte, se ducea în vizită la călugărițele care duceau o viață ascetică într-o mănăstire nu departe de a sa. El le asculta, răspunzând întrebărilor lor. Aceste femei inteligente și pline de viață au fost filtrul pentru exploziile sale mai puțin oportune, iar el le răsplătea prin ajutorul și hrana unei culturi spirituale și biblice. Acest om extraordinar era conștient de propriile limite și de propriile vinovății (pentru care nu găsea remediu mai bun decât să-și bată pieptul cu o piatră!), dar și de propriile merite, așa încât lunga serie de oameni iluștri, despre care a trasat o scurtă dar prețioasă referință biografică (De viris illustribus), se încheie prin capitolul dedicat lui însuși. A murit la 72 de ani, în anul 420, la Betleem.

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

* * *

Ieronim, învățător al Bisericii

În perioada când Biserica lui Cristos se răspândea rapid, cuprinzând în sfera ei de influență noi și noi populații, s-a întâlnit cu cele mai diverse curente religioase și filozofice. Popoarele convertite au introdus în societățile creștine diferite noțiuni filozofice și obișnuințe de gândire care aveau influență asupra înțelegerii, nu totdeauna corecte, a adevărurilor relevate.

Se duceau prin urmare multe discuții și dispute despre felul cum trebuie traduse textele Bibliei, cum trebuie înțeles adevărul învățăturii lui Cristos. Sub influența ambiției sau pasiunilor diferitelor grupări s-au născut erezii, adică vederi religioase care interpretau greșit doctrinele credinței și le înlocuiau cu forme alterate.

Tocmai în acele timpuri se poate observa apariția în Biserică a unei grupări tot mai numeroase de oameni care, dăruindu-se cu totul ei, își consacrau talentul deosebit întru apărarea învățăturii lui Cristos. Unul dintre aceștia a fost sfântul Ieronim, a cărui pomenire Biserica o face în ziua de 30 septembrie.

S-a născut în jurul anului 347 la Stridonium din Dalmația, pe malul Mării Adriatice. Părinții erau înstăriți, ceea ce i-a permis să studieze retorica la Roma. Profesorul lui a fost Denet - un gramatician vestit pe atunci, care i-a făcut cunoștință sfântului Ieronim cu bogata literatură latină. Tot la Roma a primit Botezul din mâna papei Liberiu.

În acei ani, l-au interesat științele marilor gânditori ai timpurilor antice: Platon, Cicero, Horațiu. Mai târziu, a călătorit în Italia și în cele din urmă a ajuns în Orientul Apropiat, la Antiohia. A plecat în anul 374 în pustiul Calchis, unde a dus o viață ascetică, dedicată rugăciunii. Totodată a adâncit cunoștințele de limbă greacă, iar de la învățații rabini evrei a dobândit științele limbii ebraice și aramaice.

După patru ani, părăsind pustiul Calchis, s-a îndreptat spre Constantinopol. Acolo a ascultat cu mult interes predicile patriarhului Grigore din Nazianz; a tradus în limba latină unele scrieri ale lui Origene și Eusebiu din Cezareea. Între 377 și 379 a primit din mâinile episcopului de Antiohia diaconatul. Puțin după asta a plecat la Roma, unde a devenit secretarul papei Damasus I, care i-a încredințat pregătirea traducerii latine a Bibliei. După ani de muncă, a ieșit de sub pana lui traducerea latină a Sfintei Scripturi, cunoscută sub numele de "Vulgata".

Munca de traducere a început-o la Roma, dar a terminat-o la Betleem, unde a plecat în anul 386. Acolo a desfășurat o activitate susținută didactică și scriitoricească. Sfântul Augustin a spus despre el că a citit toți scriitorii care au trăit înaintea lui.

A scris foarte mult, cu precădere în domeniul Bibliei. Numai manuscrisele păstrate până azi sunt în număr de 30.000. A scris despre viețile unor bărbați vestiți și sfinți, un număr uriaș de scrisori și diverse opere polemice, împotriva propagatorilor de erori religioase. A luptat cu ereziile, cum ar fi învățătura eronată a lui Pelagius, a apărat dogma fecioriei Maicii Domnului împotriva scriitorului Helvidius, a scris despre obligațiile vieții creștine, a îndemnat la sfințenie, i-a consolat pe cei aflați în suferință. Totodată, a fost omul rugăciunii pline de fervoare și omul marilor neliniști. Din inițiativa lui a luat ființă la Betleem o mănăstire de călugări, pe care a condus-o personal, și trei mănăstiri de călugărițe, pe care le prețuia spiritual.

A murit la o vârstă înaintată, la 30 septembrie 420. A fost îngropat într-una din grotele de lângă Betleem, iar din sec. al XIV-lea relicvele lui se găsesc în biserica "Sfânta Maria cea Mare" din Roma.

Datorită activității lui neobosite, ca și a altor mari reprezentanți ai Bisericii - sfinții Augustin, Ambrozie, Vasile cel Mare, Biserica a ieșit victorioasă din erezii și a salvat învățătura curată a lui Cristos. Datorită lui sunt astăzi înțelese cu deplină expresivitate cuvintele Învățătorului: "Dacă rămâneți în cuvântul meu sunteți într-adevăr ucenicii mei, veți cunoaște adevărul și adevărul vă va face liberi" (In 8,31).

Aniversarea anuală a sfântului Ieronim trebuie să devină pentru credincioși un imbold la o lectură plină de fervoare a Bibliei și spre deplină dăruire lui Cristos. (După Jan Uryga Zrodto, nr. 35 (505)/2001)

Traducere de Natalia Cantemir

("Lumina creștinului", 10/2002)

* * *

Sfântul Francisc Borgia

preot

Strănepot al papei Alexandru al VI-lea și al regelui catolic Ferdinand al II-lea de Aragon și de Castilia, sfântul Francisc Borgia s-a născut la Gandia (Valencia) la 28 octombrie 1510, fiind întâiul născut al lui Ioan de Borja, și a intrat la vârsta tânără în slujba curții din Spania, ca paj al sorei lui Carol al V-lea, Caterina. La 20 de ani, împăratul i-a acordat titlul de marchiz. Căsătorindu-se la 19 ani, a avut opt fii. La 29 de ani, ca urmare a morții împărătesei, de unde a concluzionat sensul caducității lucrurilor pământești, s-a hotărât "să nu mai slujească niciodată unui stăpân care poate să moară" și să se dedice unei vieți mai desăvârșite. Dar în același an, fiind ales vicerege de Catalonia (1539-1543), s-a dovedit la înălțimea înaltei sarcini, fără totuși a neglija intensa viață spirituală căreia i se dedicase în mod secret.

La Barcelona l-a întâlnit pe sfântul Petru de Alcantara și pe fericitul Petru Favre din Societatea lui Isus. Această ultimă întâlnire a fost determinantă pentru viața sa viitoare. În anul 1546, după moartea soției Eleonora, a îndeplinit practica pioasă a exercițiilor spirituale ale sfântului Ignațiu și la 2 august al aceluiași an a depus voturile de castitate, de ascultare, și cel de a intra în Societatea lui Isus, unde a intrat în mod efectiv în anul 1548 și, în mod oficial, în anul 1550, după ce l-a întâlnit pe sfântul Ignațiu de Loyola la Roma și a renunțat la ducatul de Gandia. La 26 mai 1551 celebra prima sa sfânta Liturghie.

Închizând porțile pentru onorurile și titlurile lumești, i se deschideau cele ale demnităților ecleziastice. Într-adevăr a fost propus aproape imediat de către Carol al V-lea pentru cardinalat, la care Francisc a renunțat și pentru ca renunțarea să fie fără apel a făcut voturile simple a ale persoanelor cu jurământ de călugărie din Societatea lui Isus, dintre care unul interzice tocmai acceptarea oricărei demnități ecleziastice. Oricum nu s-a putut sustrage îndatoririlor tot mai importante care i-au fost încredințate în cadrul Societății lui Isus, până la alegerea, în anul 1566, ca general, sarcină pe care a îndeplinit-o până la moarte întâmplată la Roma la 30 septembrie 1572.

Organizator neobosit (lui i se datorează înființarea primului colegiu iezuit în Europa, în a sa Gandia, și a altor douăzeci în Spania), a găsit timpul pentru a se dedica redactării tratatelor spirituale. A avut o mare evlavie față de Euharistie și față de sfânta Fecioară. Cu două zile înainte de a muri, fiind deja grav bolnav, a voit să viziteze sanctuarul marian de la Loreto. Fiind beatificat în anul 1624, a avut cinstea altarelor în anul 1671. În mai 1931, trupul său, venerat în biserica aparținând casei călugărilor cu voturi din Madrid, a fost carbonizat în incendiul provocat de către revoluționari.

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat