Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SFÂNTUL ZILEI 

Luni, 2 septembrie 2024 

Sfântul Elpidiu

abate

La sud de Ancona câteva orășele poartă numele sfântului de astăzi: San Elpidio a Mare, San Elpidio Morico, Porto San Elpidio. În Piceno acest nume este frecvent și la persoane, dar totuși se cunosc puține lucruri despre acest sfânt, îndepărtat în timp și în amintire, încât este confundat cu diferite personaje. Unii consideră că sfântul Elpidiu este originar din Capadocia. În a sa Istoria Lausiaca, scriitorul Palladiu îl amintește ca pe un eremit care a trăit mulți ani într-o peșteră lângă Ierihon și îi aduce elogiile obișnuite pentru un ascet care, înstrăinându-se de tovărășia oamenilor, a ales ridicarea solitară spre culmile perfecțiunii creștine.

Tocmai în epoca în care a trăit sfântul Elpidiu, în secolul al IV-lea, începea să se afirme o nouă formă de monahism, prin sfântul Pahomie, inițiatorul "cenobitismului", adică al vieții comunitare. În Tebaida, lângă Nil, întemeiase primele convente de bărbați și femei, repartizați în celule individuale, cu biserica și refectorul în comun. În fruntea oricărui nucleu (viitorul convent) este abatele care are misiunea de a supraveghea respectarea regulii comune, de a impune castitatea, munca, postul și recitarea oficiului. La câțiva ani după sfântul Pahomie, marele teolog și mistic oriental sfântul Vasile din Capadocia dădea o regulă mai blândă, dar mai înțeleaptă, destinată să devină magna charta, constituțiile, întregului monahism creștin, fie din Orient, fie din Occident, prin Regula benedictină.

Sfântul Vasile punea accentul pe munca manuală și intelectuală și întărea autoritatea abatelui, pentru a elimina excesele fanteziilor personale. Nu întotdeauna rezultatele corespundeau bunelor premise: mulți călugări, adevărați hoinari, părăseau conventul, pentru a alerga pe străzi sau în marile orașe, sau se dedicau exercițiilor ascetice pe cât de neobișnuite, pe atât de spectaculare, ca "stiliții", care trăiau nemișcați ca statuile pe coloane și făceau să se audă de sus sfaturi înțelepte și rare către pelerinii care se opreau, pentru a-i admira.

Și sfântul Elpidiu părăsise probabil chinovia pentru o perioadă de viață austeră și solitară în apropiere de Ierihon, dacă acceptăm această versiune a vieții sfântului, care într-o a doua perioadă s-ar fi mutat în Piceno, pentru a stabili acolo o comunitate monastică, sau oricum, pentru a exercita acolo o formă de apostolat în popor. Totuși, unii specialiști sunt de părere că sfântul Elpidiu a fost originar din Piceno și a petrecut aici întreaga viață, conformându-se unei reguli ascetice cu totul personale, dar capabile să-l impună stimei și, mai târziu, devoțiunii întregii regiuni.

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat