Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SFÂNTUL ZILEI 

Sâmbăta, 14 septembrie 2024 

Înălțarea sfintei Cruci

(sărbătoare)

Sărbătoarea în cinstea crucii este celebrată pentru prima dată în anul 335, cu ocazia sfințirii celor două bazilici constantiniene de la Ierusalim, cea numită Martyrium sau Ad Crucem de pe Golgota și cea numită Anastasis, adică "a Învierii". Sfințirea a avut loc la 13 decembrie. Prin termenul de "înălțare", care-l traduce pe grecul hypsosis, sărbătoarea a trecut și în Occident, și începând din secolul al VII-lea, ea voia să comemoreze recuperarea prețioasei relicve făcută de către împăratul Heracliu în anul 628. Din crucea sustrasă cu 14 ani mai înainte de către regele persan Cosroe Parviz, în timpul cuceririi Orașului sfânt, s-au pierdut definitiv urmele în 1187, când a fost luată episcopului de Betleem care o dusese în bătălia de la Hattin.

Celebrarea de astăzi primește o semnificație mult mai înaltă decât legendara regăsire de către evlavioasa mamă a împăratului Constantin, Elena. Glorificarea lui Cristos trece prin supliciul crucii și antiteza suferință-glorificare devine fundamentală în istoria răscumpărării: Cristos, întrupat în realitatea sa concretă umano-divină, se supune de bună voie umilitoarei condiții de sclav (crucea, de la latinescul "crux", adică chin, era rezervată sclavilor) și infamul supliciu este transformat în gloria nepieritoare. Astfel crucea devine simbolul și rezumatul religiei creștine.

Însăși evanghelizarea, făcută de către apostoli, este simpla prezentare a lui "Cristos cel răstignit". Creștinul, acceptând acest adevăr, "este răstignit cu Cristos", adică trebuie să poarte în fiecare zi propria cruce, suportând batjocurile și suferințele, după cum Cristos, apăsat de povara acelui "patibulum" (brațul transversal al crucii, pe care condamnatul îl purta pe spate până la locul supliciului unde era înfipt în mod stabil stâlpul vertical), a fost constrâns să se expună insultelor oamenilor pe drumul ce ducea spre Golgota. Suferințele care reproduc în trupul mistic al Bisericii starea morții lui Cristos, sunt o contribuție la răscumpărarea oamenilor și asigură participarea la gloria celui înviat.

Acesta este motivul care i-a făcut pe martirii creștini să suporte atâtea suferințe: "Patima mea este răstignită - scrie sfântul Ignațiu din Antiohia înainte de a suferi martiriul; - nu mai există în mine focul cărnii. Acum încep să fiu ucenic... Prefer să mor în Isus Cristos decât să domnesc de la un capăt la altul al pământului. Pe el îl caut, pe el care a murit pentru noi; pe el îl vreau, pe el care a înviat pentru noi... Permiteți-mi să fiu imitator al patimii Dumnezeului meu".

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat