Luni, 11 noiembrie 2024
Sfântul Martin din Tours
episcop (comemorare)
Martin din Tours este unul dintre acei oameni care au făcut să vorbească despre sine generații întregi, pentru faptul că au fost protagoniste ale unor episoade capabile să trezească fantezia populară. Toți am auzit povestindu-se episodul despre sfântul Martin, care călărind acoperit cu mantia sa de gardă imperială, întâlnind un sărac tremurând de frig, printr-un gest generos taie în două mantaua, dându-i jumătate săracului. Noaptea, în vis, îl vede pe Isus, acoperit cu acea jumătate de manta, zâmbindu-i recunoscător.
Martin, fiu al unui tribun roman, se născuse la Sabaria, în Panonia, pe la 315. La cincisprezece ani îmbrăca deja uniforma militară. Episodul despre manta trebuie situat în această perioadă, pentru că la optsprezece ani a primit botezul și a părăsit armata pentru a-l urma pe sfântul Ilariu de Poitiers, învățătorul său. După un scurt noviciat de viață pustnică în insula Gallinaria, pe coasta ligură, Martin a înființat o pereche de mănăstiri: Liguge, cea mai veche din Europa, și Marmoutier, destinată să devină un mare centru de viață religioasă.
După paranteza contemplativă, s-a deschis cea activă: Martin, ales episcop de Tours, a devenit marele evanghelizator al centrului Franței. Fusese, după cum se spune, soldat fără voie, călugăr prin alegere, și a fost episcop prin datorie. În cei douăzeci și șapte de ani de viață episcopală și-a câștigat iubirea entuziastă a săracilor, a nevoiașilor și a celor care sufereau nedreptăți, dar era rău văzut de către cei din clerul său care tânjeau după viața liniștită. A fost chiar acuzat de către un preot cu numele de Brizio. A devenit proverbială fraza sa: "Dacă Cristos l-a suportat pe Iuda, eu de ce nu l-aș suporta pe Brizio?".
A murit pe poziție, la 8 noiembrie 397 la Candes, în timpul unei vizite pastorale. Funeraliile sale, care au avut loc după trei zile, au fost o adevărată apoteoză; în acea zi, 11, Martin este amintit și acum. El poate fi considerat primul sfânt nemartir care are sărbătoare liturgică. Acea dată a rămas și ca punct de referință în contractele de locuințe, de terenuri, de vânzare-cumpărare, în lumea agricolă: "noul vin se bea la sfântul Martin", se spune și acum în multe regiuni italiene și franceze. Jumătatea foarte celebrei mantale pe care sfântul Martin a împărțit-o cu un sărac la Amiens, fiind luate numeroase franjuri pentru a îmbogăți diferitele relicviare, este păstrată cu grijă într-o capelă (numele derivă tocmai de la "cappa", manta), iar custodele a luat numele de capelan. Sfântul Martin a lăsat urme despre sine până și în vocabular.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)