Duminică, 6 octombrie 2024
Sfântul Bruno
preot
(comemorare facultativă)
"Profitul și bucuria pe care singurătatea și tăcerea pustiului le aduc celor care îl iubesc, le pot aprecia numai cei care au avut experiența lor". Așa scria sfântul Bruno unui prieten, cu puțin timp înainte de moarte, întâmplată la 6 octombrie 1101 la Torre, în Calabria. Secolul al XI-lea, bogat în manifestări religioase, este caracterizat printr-o reînnoită dorință de viață solitară, după regulile eremite ale monahismului primar. Exemplu nealterat al acestui model de viață este mănăstirea certozină de la Serra S. Bruno, din centrul Calabriei, pe care același sfânt eremit o elogia pentru "aerul plăcut și câmpia întinsă și surâzătoare, înconjurată de munți, de pășuni verzi și pâlcuri de flori"; bisericii, unicul loc în care frații se întâlnesc pentru recitarea Oficiului, îi fac coroana micile case cu două camere, una la parter, folosită ca atelier, și una superioară, inviolabilă locuință a călugărului, în care el se roagă și se odihnește.
Închis în arcul dintre chilii este cimitirul schitului: movile de pământ având la căpătâi o cruce de lemn, pe care nu apare nici măcar numele celui înmormântat. "Această pace pe care lumea nu o cunoaște - mai scrie sfântul - este propice pentru bucuria Duhului Sfânt".
Sfântul Bruno, născut la Köln în anul 1035 dintr-o familie nobilă, își făcuse studiile la școala episcopală din Reims, unde, după sfințirea sacerdotală, s-a întors în calitate de maestru în teologie. Printre elevii săi au fost eudes de Chatillon, viitorul papă Urban al II-lea, și sfântul Ugo de Grenoble. Numit cancelar al arhiepiscopiei de Reims, s-a opus alegerii simoniace a episcopului Manasse, depus apoi de Grigore al VII-lea, care l-a chemat să-i succeadă pe însuși Bruno.
În urma opunerii regelui prin "veto" față de alegerea sa, Bruno s-a hotărât să actualizeze o aspirație a sa din tinerețe. S-a retras mai întâi la Seche-Fontaine, lângă mănăstirea de la Molesme, în sihăstria oferită de către abatele sfântul Robert, apoi în teritoriul de la Grenoble, în singuratica vale Cartusia, sau Chartreuse, leagănul ordinului certozinilor, deoarece în jurul sfântului Bruno s-au unit îndată alți călugări, atrași de același ideal al vieții de pustnic. Cel care l-a scos pe sfântul abate din pacea marii mănăstiri certozine a fost fostul elev, devenit papă, care l-a voit cu sine la Roma drept consilier. Era anul 1091. Paranteza romană a fost scurtă: călugării, nesimțindu-se bine în preajma orașului (ridicaseră o mănăstire certozină la băile lui Dioclețian), au primit permisiunea de a se întoarce la Grenoble, în timp ce abatele Bruno, părăsind curia pontificală, a putut coborî în Italia meridională pentru a ridica într-un loc potrivit o nouă mănăstire certozină după modelul celei franceze.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)