Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘANIE ȘI CULTUL MISTERULUI EUHARISTIC
ÎN AFARA SFINTEI LITURGHII 

[Cuprins]

CAPITOLUL III
DIFERITE FORME DE CULT ADUS PREASFINTEI EUHARISTII

79. Se recomandă insistent devoțiunea, atât cea particulară, cât și cea publică, față de preasfânta Euharistie, chiar în afara sfintei Liturghii, conform normelor fixate de autoritatea legitimă, deoarece jertfa euharistică este izvorul și culmea întregii vieți creștine.
În orânduirea acestor exerciții pioase și sfinte, să se țină seama de timpurile liturgice, ca să fie în acord cu Liturghia, să se inspire oarecum din ea și să îndrepte poporul creștin către ea[1].

80. Credincioșii, când îl cinstesc pe Cristos prezent în sfântul sacrament, să-și aducă aminte că această prezență derivă din jertfă și că tinde spre Împărtășanie, atât cea sacramentală, cât și cea spirituală.
Așadar, evlavia care îi determină pe credincioși să se închine în fața sfintei Euharistii îi atrage să participe mai profund la misterul pascal și să răspundă cu recunoștință la darul aceluia care, prin firea sa umană, face să pătrundă fără întrerupere viața divină în membrele trupului său. Întreținându-se cu Domnul Cristos, se bucură de familiaritatea sa intimă și își deschid inima în rugăciune pentru ei și pentru toți ai lor, pentru pacea și mântuirea lumii. Oferindu-și întreaga viață Tatălui, împreună cu Cristos în Duhul Sfânt, ei scot din această legătură admirabilă creșterea credinței, a speranței și a dragostei. Astfel, ei intensifică acele dispoziții necesare pentru a celebra cu evlavia cuvenită memorialul Domnului și pentru a primi deseori pâinea pe care ne-o dă Tatăl.
Să se străduiască, așadar, creștinii ca, după propria lor stare de viață, să-l cinstească pe Cristos Domnul în sfântul sacrament. Iar păstorii să-i atragă la aceasta prin exemplul lor și să-i stimuleze prin cuvintele lor[2].

81. Creștinii să-și amintească, mai ales, că, prin rugăciunea înaintea lui Cristos Domnul prezent în sfântul sacrament, prelungesc unirea cu el, unire pe care au dobândit-o prin împărtășanie, și reînnoiesc legământul care îi obligă să păstreze în moravuri și în viață ceea ce au primit în celebrarea Euharistiei prin credință și sacrament. Să se străduiască, așadar, să trăiască întreaga viață prin forța hranei cerești, participând la moartea și învierea Domnului. Fiecare să-și dea silința să facă fapte bune și să fie plăcut lui Dumnezeu, propunându-și să impregneze lumea cu spiritul creștin și, participând activ la viața comunității umane, să fie martori ai lui Cristos[3].

1. EXPUNEREA PREASFÂNTULUI SACRAMENT

NORME
I. LEGĂTURA DINTRE EXPUNEREA PREASFÂNTULUI SACRAMENT ȘI SFÂNTA LITURGHIE
82. Expunerea preasfintei Euharistii cu pixida sau cu monstranța îi face pe credincioși să recunoască prezența minunată a lui Cristos în preasfântul sacrament și invită la unirea intimă cu el, unire care-și atinge culmea în Împărtășania sacramentală. Din această cauză, este unul dintre mijloacele care favorizează cel mai bine cultul datorat lui Dumnezeu în duh și adevăr.
Trebuie luat în considerare ca, în astfel de expuneri, să se evidențieze în mod clar, prin puterea semnelor, raportul strâns dintre cultul preasfântului sacrament și sfânta Liturghie.
În pregătirea expunerii, să se evite cu sârguință toate acele lucruri care pot întuneca într-un fel oarecare dorința lui Cristos, care a înființat preasfânta Euharistie, în primul rând, cu scopul de a ne fi la îndemână ca hrană, medicament și alinare
[4].

83. În timp ce este expus preasfântul sacrament, este interzisă celebrarea sfintei Liturghii în același spațiu al bisericii. De asemenea, în afară de motivele expuse la nr. 6, celebrarea misterului euharistic cuprinde într-un mod mai perfect acea comuniune internă la care vrea să-i aducă pe credincioși expunerea.
Dacă expunerea preasfântului sacrament se prelungește o zi sau mai multe zile (consecutiv), ea trebuie întreruptă în timpul celebrării sfintei Liturghii, în afară de cazul când sfânta Liturghie se celebrează într-o capelă separată de aula unde se face expunerea și rămân cel puțin câțiva creștini în adorație[5].

II. CÂTEVA NORME PRIVIND EXPUNEREA
84. În fața preasfântului sacrament, fie păstrat în tabernacol, fie expus adorației publice, se îngenunchează cu un singur genunchi.

85. În expunerea preasfântului sacrament cu monstranța se aprind patru ori șase lumânări, câte sunt la sfânta Liturghie, și se folosește tămâierea. În expunerea cu pixida să se aprindă măcar două lumânări; se poate folosi și tămâierea.

Expunerea prelungită
86. În bisericile în care se păstrează de obicei sfânta Euharistie, se recomandă în fiecare an o expunere solemnă a preasfântului sacrament, prelungită mai mult timp, chiar dacă nu este propriu-zis continuă, pentru ca, astfel, comunitatea locală să mediteze și să adore mai mult acest mister.
Totuși, o astfel de expunere, cu aprobarea ordinariului locului, să se facă numai dacă se prevede o participare corespunzătoare a credincioșilor
[6].

87. Însă, în cazul unei necesități grave și generale, ordinariul locului poate prescrie rugăciuni în fața preasfântului sacrament expus mai mult timp, în bisericile mai frecventate de credincioși[7].

88. Acolo unde nu se află un număr suficient de adoratori și expunerea nu se poate face fără întrerupere, este permis ca preasfântul sacrament să fie repus în tabernacol, după orarul fixat și anunțat de mai înainte, însă nu mai mult de două ori pe zi, de exemplu, la amiază și în timpul nopții.
Această repunere poate să se facă într-un mod mai simplu: preotul sau diaconul, îmbrăcat în albă și stolă sau cotă și stolă peste reverendă, după o scurtă adorație făcută împreună cu credincioșii, repune preasfântul sacrament în tabernacol. La timpul stabilit, expunerea se face din nou în același mod[8].

Expunerea scurtă

89. Expunerile scurte ale preasfântului sacrament trebuie astfel orânduite încât, în timpul lor, înainte de binecuvântarea cu preasfântul sacrament, să se dedice timp suficient citirii cuvântului lui Dumnezeu, cântecelor, rugăciunilor, precum și unei rugăciuni făcute câtva timp în tăcere.
Este interzisă expunerea care se face numai pentru a da binecuvântarea
[9].

Adorația în comunitățile călugărești

90. Comunităților călugărești și asociațiilor de pietate care, conform constituțiilor și normelor institutului lor, au îndatorirea de a face adorație euharistică perpetuă sau prelungită mai mult timp, li se recomandă cu stăruință să orânduiască acest obicei pios în spiritul sfintei liturgii; atunci însă când la ea participă întreaga comunitate, adorația să constea din lecturi, cântări și tăcere sfântă, ca să aibă o mai mare înrâurire asupra vieții spirituale a comunității înseși.
În felul acesta, se promovează între membrii casei călugărești spiritul unității și al frăției, al căror semn și izvor este Euharistia, și se promovează cultul datorat sfântului sacrament într-o formă mai demnă.
Merită toată lauda și trebuie păstrată acea formă a adorației în care se succed câte unul sau câte doi membri ai comunității, căci și în această formă, în conformitate cu normele institutului, aprobate de Biserică, ei îl adoră pe Domnul în sfântul sacrament și-i înalță rugăciuni în numele întregii comunități și al întregii Biserici.

III. SLUJITORUL EXPUNERII PREASFÂNTULUI SACRAMENT
91. Slujitorul obișnuit al expunerii preasfântului sacrament este preotul sau diaconul care, la sfârșitul adorației, înainte de a așeza la loc preasfântul sacrament, binecuvântează poporul cu sfântul sacrament.
În lipsa preotului sau diaconului, sau în cazul când aceștia sunt legitim împiedicați, următoarele persoane pot expune sfânta Euharistie pentru adorația publică a credincioșilor și o pot așeza la loc:

a) acolitul și slujitorul extraordinar al sfintei Împărtășanii;
b) un membru, fie bărbat, fie femeie, al comunității călugărești sau al unei asociații laice de pietate, care se dedică adorației, fiind necesară aprobarea ordinariului locului.
Toți aceștia pot face expunerea deschizând tabernacolul sau, dacă este oportun, depunând pixida pe altar sau punând ostia în monstranță. La sfârșitul adorației, repun sfântul sacrament în tabernacol. Totuși, ei nu pot da binecuvântarea cu preasfântul sacrament.

92. Slujitorul, dacă este preot sau diacon, să îmbrace alba și stola sau cota și stola peste reverendă. Stola să fie de culoare albă. Alți slujitori să îmbrace sau haina liturgică obișnuită în regiunea lor, sau o haină specială pentru această slujire, aprobată de ordinariul locului.
Pentru a da binecuvântarea la sfârșitul adorației, când s-a făcut expunerea cu monstranța, preotul sau diaconul să îmbrace, de asemenea, pluvialul și vălul umeral de culoare albă; dacă se dă binecuvântarea cu pixida, se va lua vălul umeral.

RITUL EXPUNERII ȘI BINECUVÂNTĂRII EUHARISTICE
Expunerea
93. După ce s-a adunat poporul, în timp ce se cântă un cântec adaptat, slujitorul sacru merge la altar. Dacă sfântul sacrament nu se păstrează la altarul pe care se face expunerea, slujitorul sacru, după ce a luat vălul umeral, aduce sfânta taină de la locul păstrării, însoțit de ministranți sau credincioși cu lumânări aprinse.
Pixida sau monstranța să fie așezată pe masa altarului acoperit cu o față de altar. Dacă expunerea se prelungește mai mult timp și se face cu monstranță, se poate folosi un tron așezat într-un loc mai înalt; dar să nu fie prea înalt și îndepărtat
[10]. După expunere, în cazul că se folosește monstranța, slujitorul incensează sfântul sacrament. Apoi, dacă adorația se prelungește mai mult timp, el poate să se retragă.

94. Dacă expunerea urmează să se facă mai solemn și pentru un timp mai îndelungat, ostia destinată pentru adorație să se consacre la sfânta Liturghie care precedă imediat adorația și să se pună în monstranță pe altar după Împărtășanie. Sfânta Liturghie să se termine prin rugăciunea de după Împărtășanie, omițându-se ritul încheierii. Însă, înainte ca preotul să se retragă, să pună sfântul sacrament pe tron și, dacă e oportun, să-l incenseze.

Adorația
95. În timpul expunerii, rugăciunile, cântecele și lecturile să fie astfel orânduite încât credincioșii adunați în rugăciune să se ocupe de Cristos Domnul.
Pentru a favoriza rugăciunea intimă, să se folosească lecturi din Sfânta Scriptură, însoțite de omilie sau scurte îndemnuri, care să conducă la o mai profundă prețuire a misterului euharistic. Se cuvine ca, la cuvântul lui Dumnezeu, credincioșii să răspundă prin cântări. La fel se recomandă ca, la momente potrivite, să se păstreze tăcerea sfântă.

96. În fața preasfântului sacrament expus pentru mai mult timp, se poate celebra chiar și o parte a Liturgiei orelor, mai ales orele principale, căci prin aceasta se extind la diferite ceasuri ale zilei laudele și mulțumirile care i se aduc lui Dumnezeu în celebrarea Euharistiei și rugăciunea Bisericii făcută în numele întregii lumi este îndreptată către Cristos și, prin el, către Tatăl.

Binecuvântarea
97. Către sfârșitul adorației, preotul sau diaconul merge la altar, face îngenuncherea simplă și apoi se așază în genunchi, în timp ce se cântă un imn sau alt cântec euharistic
[11]. Între timp, slujitorul sacru, stând în genunchi, incensează sfântul sacrament, dacă expunerea s-a făcut cu monstranța.

98. Apoi se ridică și spune:
Să ne rugăm.

Se face o scurtă pauză de tăcere; apoi slujitorul continuă:
Doamne Isus Cristoase,
tu ne-ai lăsat în sacramentul minunat
al sfintei Euharistii
amintirea pătimirii tale;
ajută-ne, te rugăm, să cinstim cu credință vie
și cu o mare iubire sfintele taine
ale trupului și sângelui tău,
ca să avem parte necontenit
de roadele răscumpărării tale.
Tu, care viețuiești și domnești în vecii vecilor.


Toți răspund:
Amin.
Alte rugăciuni la alegere, la nr. 224-229.

99. După ce a spus rugăciunea, preotul sau diaconul, luând vălul umeral, face îngenuncherea simplă, ia monstranța sau pixida și face cu ea semnul sfintei cruci asupra poporului, fără să spună ceva.

Repunerea sfântului sacrament

100. Apoi, preotul sau diaconul care a dat binecuvântarea, sau alt preot sau diacon, repune sfântul sacrament în tabernacol, îngenunchează și se retrage, în timp ce poporul încheie celebrarea, după caz, cu o aclamație.

2. PROCESIUNILE EUHARISTICE
101. Prin procesiunile în care Euharistia este purtată solemn pe străzi, însoțită de cântări, poporul creștin dă o mărturie publică a credinței și a evlaviei sale față de preasfântul sacrament.
Ordinariul locului este competent să judece atât cu privire la oportunitatea procesiunilor în împrejurările actuale, cât și cu privire la timpul, locul și modul de organizare a acestor procesiuni, pentru ca ele să se desfășoare cu demnitate și fără să se aducă vreun prejudiciu venerației datorate acestui preasfânt sacrament
[12].

102. Între procesiunile euharistice, o însemnătate și o importanță deosebită o are în viața pastorală a parohiei sau a localității acea procesiune care se obișnuiește în fiecare an în solemnitatea Trupul și Sângele lui Cristos, sau în altă zi mai potrivită și apropiată de această sărbătoare. Se cuvine deci ca această procesiune să se păstreze, după normele dreptului, acolo unde împrejurările de azi permit aceasta și este într-adevăr expresia credinței și a adorației comune.
Dacă orașul este prea mare și motive de ordin pastoral o cer, se pot organiza, cu permisiunea ordinariului locului, și alte procesiuni în cartierele principale ale aceluiași oraș. Acolo unde, în solemnitatea Trupului și Sângelui lui Cristos, nu e posibil să se facă procesiunea, e bine să se țină o altă celebrare publică pentru tot orașul sau pentru cartierele principale, în catedrală sau în alte locuri mai potrivite.

103. Se recomandă ca procesiunea cu preasfântul sacrament să se facă după sfânta Liturghie în care s-a consacrat ostia ce urmează să fie purtată în procesiune. De asemenea, nu este nici o opreliște ca procesiunea să încheie adorația publică și prelungită, făcută după sfânta Liturghie.

104. În organizarea procesiunilor euharistice, să se țină cont de obiceiurile locale, atât în ceea ce privește împodobirea piețelor și a străzilor, cât și așezarea participanților.
Pe traseu, dacă este obiceiul și binele pastoral o cere, se pot face opriri cu binecuvântarea euharistică. Cântecele și rugăciunile care se spun să aibă drept scop ca toți să-și manifeste credința lor în Cristos și să se ocupe numai de Dumnezeu.

105. Dacă procesiunea are loc imediat după sfânta Liturghie, preotul care urmează să ducă sfântul sacrament poate să rețină hainele folosite la celebrarea sfintei Liturghii sau poate lua pluvialul de culoare albă; dar dacă procesiunea nu urmează imediat după sfânta Liturghie, atunci să ia pluvialul.

106. Lumânările, incensul și baldachinul sub care merge preotul care duce sfântul sacrament să se folosească după obiceiurile locale.

107. Se recomandă ca procesiunea să plece de la o biserică și să se îndrepte către alta. Totuși, dacă circumstanțele locurilor cer aceasta, se poate întoarce la aceeași biserică de la care a plecat.

108. La sfârșit, se dă binecuvântarea cu preasfântul sacrament în biserica în care se încheie procesiunea sau în alt loc mai potrivit; apoi sfântul sacrament este repus în tabernacol.

3. CONGRESELE EUHARISTICE
109.Congresele euharistice au fost introduse în ultima vreme în viața Bisericii ca o manifestare specială a cultului euharistic. Ele sunt o întrunire la care o comunitate restrânsă invită toată Biserica locală sau o oarecare Biserică locală invită celelalte Biserici din aceeași regiune sau din aceeași națiune, sau din lumea întreagă, pentru ca împreună să adâncească un anumit aspect al misterului euharistic și să-i aducă un omagiu de închinare publică în legătura dragostei și a unității.
Astfel de congrese trebuie să fie un semn autentic de credință și de dragoste, prin participarea deplină a Bisericii locale și prin prezența reprezentanților celorlalte Biserici.

110. Cu privire la locul, tema și ordinea celebrării congresului, trebuie să se facă sondaje atât în Biserica locală, cât și în alte Biserici, care să ducă la cunoașterea necesității concrete, să favorizeze adâncirea cunoașterii teologice și binele Bisericii locale. În această muncă de cercetare să se recurgă la colaborarea experților în teologie, Scriptură, liturgie, pastorală, precum și la experți în științele "umaniste", ca sociologie, psihologie etc.

111. În pregătirea congresului, să se acorde importanță, mai presus de toate, următoarelor probleme:
a) o cateheză mai intensă asupra Euharistiei, considerată, în special, ca mister al lui Cristos care trăiește și lucrează în Biserică. Această cateheză să fie adaptată capacității diferitelor categorii de oameni;
b) o participare mai activă la celebrările liturgice care promovează ascultarea cu pietate a cuvântului lui Dumnezeu și simțământul de fraternitate al membrilor comunității
[13];
c) o atentă cercetare a mijloacelor și o efectivă realizare a operelor sociale care vizează progresul uman și distribuirea justă chiar a bunurilor temporale, după exemplul comunității creștine primare[14], pentru ca ospățul euharistic să răspândească fermentul evangheliei, care să-i determine la zidirea societății umane în această lume și ca o garanție a celei viitoare[15].

112. Practic, celebrarea congresului să fie rânduită după aceste criterii[16]:
a) celebrarea Euharistiei să fie, într-adevăr, centrul și apogeul spre care să se îndrepte toate manifestările și formele de evlavie;
b) celebrările cuvântului lui Dumnezeu, sesiunile catehetice și reuniunile plenare să fie orientate către o mai bună aprofundare a temei propuse și o mai clară expunere a aspectelor ei practice, pentru realizarea lor concretă;
c) să se alcătuiască un program adecvat pentru rugăciuni în comun și adorație prelungită în fața sfântului sacrament expus în anumite biserici, adaptate acestui exercițiu de pietate;
d) referitor la organizarea procesiunii cu preasfântul sacrament purtat pe străzile orașului, în imnuri și rugăciuni publice, să se păstreze normele despre procesiunile euharistice[17], luând în considerație condițiile sociale și religioase ale locului respectiv.


Note

[1]Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 58: AAS 59 (1967) 569.

[2] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 50: AAS 59 (1967) 567.

[3] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 13: AAS 59 (1967) 549.

[4] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 60: AAS 59 (1967) 570.

[5] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 61: AAS 59 (1967) 570-571.

[6] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 63: AAS 59 (1967) 571.

[7] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 64: AAS 59 (1967) 572.

[8] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 65: AAS 59 (1967) 572.

[9] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 66: AAS 59 (1967) 572.

[10] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 62: AAS 59 (1967) 571.

[11] Cf. nr. 192-199.

[12] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 59: AAS 59 (1967) 570.

[13] CONCILIUL AL II-LEA DIN VATICAN, Constituția despre liturgie Sacrosanctum concilium, nr. 41-52; IDEM, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 26.

[14] Cf. Fap 4,32.

[15] CONCILIUL AL II-LEA DIN VATICAN, Constituția despre liturgie Sacrosanctum concilium, nr. 47; IDEM, Decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio, nr. 15.

[16] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 67: AAS 59 (1967) 572-573.

[17] Cf. mai sus nr. 101-108.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat