Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘANIE ȘI CULTUL MISTERULUI EUHARISTIC
ÎN AFARA SFINTEI LITURGHII 

[Cuprins]

RITUALUL ADMINISTRĂRII SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII ÎN AFARA SFINTEI LITURGHII
1. RITUALUL UNIT CU CELEBRAREA MAI AMPLĂ A CUVÂNTULUI LUI DUMNEZEU
26. Această formă trebuie folosită când nu se celebrează sfânta Liturghie sau se distribuie sfânta Împărtășanie la ore fixe, astfel încât credincioșii să fie hrăniți și la masa cuvântului lui Dumnezeu. Căci ascultând cuvântul lui Dumnezeu, ei recunosc că faptele minunate, care le sunt vestite, își ating apogeul în misterul pascal al cărui memorial se celebrează în mod sacramental la sfânta Liturghie și la care ei participă prin sfânta Împărtășanie. Pe deasupra, primind cuvântul lui Dumnezeu și fiind hrăniți cu el, sunt conduși prin aducerea de mulțumire la participarea rodnică la misterele mântuirii.

Ritul inițial
27. După ce credincioșii s-au adunat și toate au fost pregătite așa cum s-a indicat mai sus (nr. 19-20), slujitorul îi salută pe cei de față.

Dacă este preot sau diacon, spune:
Harul Domnului nostru Isus Cristos
și dragostea lui Dumnezeu
și împărtășirea Sfântului Duh
să fie cu voi toți.


Toți răspund:
Și cu duhul tău.
Sau:
Domnul să fie cu voi.

Toți răspund:
Și cu duhul tău.
______________________________________________________
Dacă slujitorul nu este preot sau diacon, îi salută pe cei prezenți cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare:
Fraților, binecuvântați-l pe Domnul
care ne (sau: vă) invită binevoitor
la masa trupului lui Cristos.


Toți răspund:
Binecuvântat să fie Dumnezeu în veci

____________________________________

Altă formulă de salut la alegere, nr. 189.

Se pot alege și alte cuvinte din Sfânta Scriptură, folosite pentru a saluta pe credincioși.

28. Apoi se face actul penitențial. Slujitorul îi invită la pocăință pe cei care trebuie să se împărtășească, zicând:

Fraților, să ne recunoaștem păcatele,
ca să luăm parte cu vrednicie
la această sfântă celebrare.


Se păstrează un moment de tăcere. Apoi, cu toții fac împreună mărturisirea:
Mărturisesc lui Dumnezeu atotputernicul
și vouă, fraților,
că am păcătuit prea mult cu gândul, cuvântul,
fapta și omisiunea


și, bătându-și pieptul, spun:
din vina mea, din vina mea, din prea mare vina mea.

Apoi continuă:
De aceea, rog pe sfânta Maria, pururea Fecioară,
pe toți îngerii și sfinții și pe voi, fraților,
să vă rugați pentru mine la Domnul, Dumnezeul nostru.


Iar slujitorul încheie:
Să aibă milă de noi
atotputernicul Dumnezeu
și, iertându-ne păcatele,
să ne ducă la viața veșnică.


Toți răspund:
Amin.

Alte formule ale actului penitențial la alegere, nr. 190-191.

Celebrarea cuvântului lui Dumnezeu
29. Apoi are loc celebrarea cuvântului lui Dumnezeu, care se face la fel ca la sfânta Liturghie. După împrejurări, textele sunt luate fie de la Liturghia zilei, fie din lecturile care sunt propuse pentru Liturghiile votive în cinstea preasfintei Euharistii (Lecționar VI), fie în cinstea preaprețiosului sânge al lui Isus (Lecționar VI), și se găsesc la nr. 113-153 din acest Ritual. Pot fi alese, după împrejurări, chiar alte texte mai potrivite cu împrejurările speciale, care se află în Lecționar, mai ales lecturile de la Liturghia votivă în cinstea preasfintei inimi a lui Isus, după cum se indică mai jos, la nr. 154-188.
Pot fi folosite una sau mai multe lecturi, după cum se pare mai potrivit. După prima lectură, să urmeze psalmul sau alt cântec, ce poate fi înlocuit cu un timp de tăcere sacră.
Celebrarea cuvântului se încheie cu rugăciunea universală.

Sfânta Împărtășanie
30. După rugăciunea universală, slujitorul merge la locul unde se păstrează Euharistia, ia vasul mic sau pixida cu trupul Domnului, îl așază pe altar și îngenunchează. Apoi face introducerea la Rugăciunea domnească prin aceste cuvinte sau altele asemănătoare:

Îndemnați de porunca Mântuitorului
și povățuiți de învățătura sa dumnezeiască,
îndrăznim a spune:


și continuă toți:
Tatăl nostru, care ești în ceruri:
sfințească-se numele tău;
vie împărăția ta;
facă-se voia ta, precum în cer așa și pe pământ.
Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi;
și ne iartă nouă greșelile noastre,
precum și noi iertăm greșiților noștri;
și nu ne duce pe noi în ispită;
ci ne mântuiește de Cel Rău.


31. Apoi, dacă se crede oportun, îi invită pe credincioși să-și exprime dragostea cu aceste cuvinte sau altele asemănătoare:
Dăruiți-vă pacea.

Toți, după obiceiul locului, își exprimă reciproc pacea și dragostea.

32. Apoi, slujitorul îngenunchează, ia ostia și, ținând-o puțin ridicată deasupra vasului sau a pixidei, cu fața spre cei care trebuie să se împărtășească, spune:
Iată Mielul lui Dumnezeu,
iată-l pe acela care ia asupra sa păcatele lumii.
Fericiți cei chemați la ospățul Mielului.


Cei care se împărtășesc spun o singură dată:
Doamne, nu sunt vrednic
să intri sub acoperământul meu,
dar spune numai un cuvânt
și se va tămădui sufletul meu.


33. Dacă însuși slujitorul se împărtășește, spune în șoaptă:
Trupul lui Cristos să mă păzească
pentru viața veșnică.


După care ia cu respect trupul Domnului.

34. Apoi ia vasul ori pixida, se apropie de cei care trebuie să se împărtășească și, ridicând puțin ostia, o arată fiecăruia dintre ei, spunând:
Trupul lui Cristos.

Cel care se împărtășește răspunde:
Amin.

Și se împărtășește.

35. În timp ce se distribuie sfânta Împărtășanie, se poate cânta un cântec potrivit.

36. După distribuirea sfintei Împărtășanii, slujitorul pune în pixidă firimiturile care se află eventual pe patenă și, dacă e cazul, își spală mâinile. Dacă au mai rămas particule, pune sfântul sacrament în tabernacol și îngenunchează.

37. Acum, după împrejurări, se poate păstra un timp de tăcere sfântă, sau se poate cânta un psalm ori un cântec.

38. Apoi, slujitorul sacru spune rugăciunea de încheiere:

Să ne rugăm.

Doamne Isuse Cristoase,
tu ne-ai lăsat în sacramentul minunat
al sfintei Euharistii
amintirea pătimirii tale;
ajută-ne, te rugăm, să cinstim cu credință vie
și cu o iubire mare
sfintele taine ale trupului și sângelui tău,
ca să avem parte necontenit
de roadele răscumpărării tale.
Tu, care viețuiești și domnești în vecii vecilor.


Toți răspund:
Amin.

Alte rugăciuni la alegere, nr. 210-219.
În timpul pascal însă să se prefere rugăciunile indicate la nr. 220-222.

Ritul încheierii
39. Apoi, slujitorul, dacă este preot sau diacon, cu fața spre popor, zice cu brațele întinse:

Domnul să fie cu voi.

Toți:
Și cu duhul tău.

Și binecuvântează poporul, spunând:
Să vă binecuvânteze atotputernicul Dumnezeu,
Tatăl, și Fiul, + și Duhul Sfânt.


Toți răspund.
Amin.

În locul acestei formule, poate să folosească binecuvântarea solemnă sau rugăciunea asupra poporului, după cum se află la sfârșitul sfintei Liturghii în Misalul roman.
______________________________________________________

40.Dacă însă slujitorul nu este preot, nici diacon, invocând binecuvântarea lui Dumnezeu și însemnându-se cu sfânta cruce, zice:

Domnul să ne binecuvânteze,
să ne apere de orice rău
și să ne conducă la viața cea veșnică.


Sau:
Să ne binecuvânteze și să ne ocrotească
atotputernicul și milostivul Dumnezeu,
Tatăl, și Fiul, și Duhul Sfânt.


Toți răspund.
Amin.
______________________________________________________

41.La sfârșit, slujitorul spune:
Mergeți în pace.
Toți răspund:
Mulțumim lui Dumnezeu.

După ce a făcut reverența cuvenită, slujitorul se retrage.

2. RITUALUL UNIT CU CELEBRAREA MAI SCURTĂ A CUVÂNTULUI LUI DUMNEZEU

42. Această formă se utilizează când împrejurările nu sunt favorabile unei celebrări mai ample a cuvântului lui Dumnezeu, mai ales când numărul celor ce se împărtășesc este foarte mic și, de aceea, nu poate fi ținută o adevărată celebrare a comunității.

Ritul inițial
43.
După ce toate au fost pregătite ca mai sus (nr. 19-20), slujitorul îi salută pe cei care trebuie să se împărtășească (nr. 27, 189) și-i invită să facă actul penitențial (nr. 28, 190-191).

Lectura scurtă a cuvântului lui Dumnezeu

44. Omițându-se celebrarea cuvântului lui Dumnezeu, după caz, unul dintre cei de față sau chiar slujitorul însuși poate să citească un text din Sfânta Scriptură, în care e vorba despre pâinea vieții.

De exemplu:
In 6,54-55
Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi.
Trupul meu cu adevărat este mâncare și sângele meu cu adevărat băutură.


In 6,54-58
Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu
are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi.
Trupul meu cu adevărat este mâncare
și sângele meu cu adevărat băutură.
Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu
rămâne în mine și eu rămân în el.
Precum m-a trimis pe mine Tatăl cel viu,
și eu trăiesc prin Tatăl,
la fel, și cel care mă va mânca pe mine va trăi prin mine.
Aceasta este pâinea care se coboară din cer,
nu ca aceea din care au mâncat părinții voștri.
Ei au murit;
cine mănâncă din această pâine va trăi în veci.


In 14,6
Eu sunt calea, adevărul și viața.
Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine.


In 14,23
Dacă cineva mă iubește, va ține cuvântul meu;
Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el
și ne vom face locuință la el.


In 15,4
Rămâneți în mine și eu în voi.
După cum mlădița nu poate aduce rod de la sine
dacă nu rămâne în viță,
tot astfel, nici voi, dacă nu rămâneți în mine.


1Cor 11,26
Ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta
și beți din potirul acesta,
vestiți moartea Domnului până când va veni.


Poate fi ales alt text potrivit din cele propuse mai jos la nr. 113 ș.u.

Sfânta Împărtășanie
45.
Slujitorul ia vasul ori pixida cu trupul Domnului, îl așază pe altar și îngenunchează. Apoi face introducerea la Rugăciunea domnească prin aceste cuvinte sau altele asemănătoare:
Îndemnați de porunca Mântuitorului
și povățuiți de învățătura sa dumnezeiască,
îndrăznim a spune:


și continuă toți:
Tatăl nostru, care ești în ceruri:
sfințească-se numele tău;
vie împărăția ta;
facă-se voia ta, precum în cer așa și pe pământ.
Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi;
și ne iartă nouă greșelile noastre,
precum și noi iertăm greșiților noștri;
și nu ne duce pe noi în ispită;
ci ne mântuiește de Cel Rău.


46. Apoi, slujitorul îngenunchează, ia ostia și, ținând-o puțin ridicată deasupra vasului sau a pixidei, cu fața spre cei care trebuie să se împărtășească, spune:
Iată Mielul lui Dumnezeu,
iată-l pe acela care ia asupra sa păcatele lumii.
Fericiți cei chemați la ospățul Mielului.


Cei care se împărtășesc spun o singură dată:
Doamne, nu sunt vrednic
să intri sub acoperământul meu,
dar spune numai un cuvânt
și se va tămădui sufletul meu.

47.
Dacă se împărtășește și slujitorul, spune în șoaptă:
Trupul lui Cristos să mă păzească
pentru viața cea veșnică.


Și ia cu respect trupul Domnului.

48. Apoi ia vasul ori pixida, se apropie de cei care trebuie să se împărtășească și, ridicând puțin ostia, o arată fiecăruia dintre ei, spunând:
Trupul lui Cristos.

Cel care se împărtășește răspunde:
Amin.

Și se împărtășește.

49. După distribuirea sfintei Împărtășanii, slujitorul pune în pixidă firimiturile care se află eventual pe patenă și, dacă e cazul, își spală mâinile. Dacă au mai rămas particule, așază sfântul sacrament în tabernacol și îngenunchează.

Acum, după împrejurări, se poate păstra un timp de tăcere sfântă sau se poate cânta un psalm ori un cântec.

50. Apoi, slujitorul spune rugăciunea de încheiere.

Să ne rugăm.
Doamne Isuse Cristoase,
tu ne-ai lăsat în sacramentul minunat
al sfintei Euharistii amintirea pătimiri tale;
ajută-ne, te rugăm, să cinstim cu credință vie
și cu o iubire mare
sfintele taine ale trupului și sângelui tău,
ca să avem parte necontenit
de roadele răscumpărării tale.
Tu, care viețuiești și domnești în vecii vecilor.


Toți răspund:
Amin.

Alte rugăciuni la alegere la nr. 210-219.
Însă, în timpul pascal, să se prefere rugăciunile indicate la nr. 220-222.

Ritul încheierii
51. Slujitorul, dacă este preot sau diacon, cu fața spre popor, spune cu brațele întinse:
Domnul să fie cu voi.

Toți:
Și cu duhul tău.

Și binecuvântează poporul, spunând:
Să vă binecuvânteze atotputernicul Dumnezeu,
Tatăl, și Fiul, + și Duhul Sfânt.


Toți răspund:
Amin.
______________________________________________________

52. Dacă slujitorul nu este preot, nici diacon, invocând binecuvântarea lui Dumnezeu și însemnându-se cu sfânta cruce, spune:
Domnul să ne binecuvânteze,
să ne apere de orice rău
și să ne ducă la viața veșnică.


Sau:
Să ne binecuvânteze și să ne ocrotească
atotputernicul și milostivul Dumnezeu,
Tatăl, și Fiul, și Duhul Sfânt.


Toți răspund:
Amin.
______________________________________________________

53. La sfârșit, slujitorul spune:

Mergeți în pace.

Toți răspund:
Mulțumim lui Dumnezeu.

După ce a făcut reverența cuvenită, slujitorul se retrage.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat