Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘANIE ȘI CULTUL MISTERULUI EUHARISTIC
ÎN AFARA SFINTEI LITURGHII 

[Cuprins]

CAPITOLUL I
SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘANIE ÎN AFARA SFINTEI LITURGHII

NORME

I. LEGĂTURA DINTRE SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘANIE ÎN AFARA SFINTEI LITURGHII șI JERTFA EUHARISTICĂ

13. Participarea cea mai bună la celebrarea euharistică este împărtășania sacramentală primită în timpul sfintei Liturghii. Aceasta apare mai clar, din punct de vedere al semnului, când credincioșii primesc trupul Domnului, după împărtășirea preotului, de la aceeași jertfă[1]. Pentru împărtășirea credincioșilor, să se folosească, prin urmare, pâine pregătită de curând și să fie consacrată, de obicei, la fiecare celebrare euharistică.

14. Credincioșii trebuie instruiți să se împărtășească la însăși celebrarea euharistică.

Totuși, preoții să nu refuze a da sfânta Împărtășanie chiar în afara sfintei Liturghii credincioșilor care o cer[2].

Ba se cade ca acelora care nu pot lua parte la celebrarea euharistică în comunitate să li se dea cu râvnă această hrană, pentru ca, întăriți prin sfânta Euharistie, să se simtă uniți cu însăși comunitatea la jertfa Domnului și încurajați de dragostea fraților lor.

Păstorii sufletești să aibă grijă ca bătrânilor și bolnavilor, chiar dacă nu sunt grav bolnavi, nici în pericol iminent de moarte, să le ofere posibilitatea de a primi des Euharistia, ba chiar, pe cât e posibil, zilnic, mai ales în timpul pascal. Celor care nu pot primi sfânta Împărtășanie sub chipul pâinii le este permis să o primească numai sub specia vinului[3].

15. Credincioșii să fie instruiți cu grijă ca, atunci când primesc sfânta Împărtășanie în afara sfintei Liturghii, să se unească în mod intim cu jertfa prin care se perpetuează jertfa de pe cruce și să ia parte la acel sfânt ospăț în care, "prin împărtășirea cu trupul și sângele Domnului, poporul lui Dumnezeu participă la bunurile jertfei pascale, reînnoiește noua alianță dintre Dumnezeu și oameni, o dată pentru totdeauna prin sângele lui Cristos, prefigurează și anticipă în credință și speranță ospățul escatologic în împărăția Tatălui, vestind moartea Domnului până când va veni[4].

II. TIMPUL ADMINISTRĂRII SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII ÎN AFARA SFINTEI LITURGHII

16. Sfânta Împărtășanie se poate da în afara sfintei Liturghii în orice zi și la orice oră din zi. Totuși, se cuvine ca, ținându-se seama de folosul credincioșilor, să se stabilească dinainte un orar pentru distribuirea sfintei Împărtășanii, pentru ca sfânta celebrare să se facă în formă mai solemnă și cu un mai mare folos spiritual al credincioșilor.

Totuși:

a) În Joia Mare, sfânta Împărtășanie poate fi distribuită numai în timpul sfintei Liturghii; celor bolnavi le poate fi dusă la orice oră din zi;

b) În Vinerea Mare, sfânta Împărtășanie se distribuie numai în timpul celebrării Pătimirii Domnului; însă celor bolnavi, care nu pot lua parte la această celebrare, li se poate duce la orice oră din zi;

c) În Sâmbăta Mare, sfânta Împărtășanie poate fi dată numai sub formă de Viatic[5].

III. ADMINISTRATORUL SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII

17. În primul rând, este datoria preotului și a diaconului să administreze sfânta Împărtășanie credincioșilor care o cer[7]. Este o datorie primordială, care decurge din sfințirea lor, să acorde acestei slujiri o parte suficientă de timp, conform cu trebuințele credincioșilor.

Apoi este datoria acolitului, orânduit conform normelor date de Biserică, să distribuie sfânta Împărtășanie ca administrator extraordinar, ori de câte ori preotul sau diaconul lipsește sau este împiedicat din cauza bolii, a vârstei înaintate sau a unor îndatoriri de ordin pastoral sau când numărul credincioșilor ce se apropie de sfânta masă este așa de mare încât celebrarea sfintei Liturghii sau a altei celebrări sacre s-ar prelungi prea mult7.

Ordinariul locului poate da facultatea de a distribui sfânta Împărtășanie și altora, ca administratori extraordinari, ori de câte ori acest lucru i se pare necesar pentru utilitatea pastorală a credincioșilor și nu este la îndemână un preot, un diacon sau un acolit[8].

IV. LOCUL DISTRIBUIRII SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII ÎN AFARA SFINTEI LITURGHII

18. În mod normal, locul în care se distribuie sfânta Împărtășanie, în afara sfintei Liturghii, este biserica sau capela în care se celebrează sau se păstrează sfânta Euharistie în mod obișnuit, sau o biserică, o capelă, ori un alt loc în care comunitatea locală se adună de obicei pentru a participa la o celebrare liturgică, duminica sau în alte zile. Sfânta Împărtășanie se poate da și în alte locuri, inclusiv casele particulare, în cazul bolnavilor, al deținuților și al altor persoane care nu pot ieși în public fără primejdie sau un mare neajuns.

V. NORME PENTRU DISTRIBUIREA SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII

19. Când se distribuie sfânta Împărtășanie în biserică sau în capelă, să se așeze corporalul pe altarul acoperit cu fața de altar; să se aprindă, de asemenea, două lumânări în semn de venerație și de ospăț festiv[9]. Să se folosească patena.

Când sfânta Împărtășanie se distribuie în afara bisericii sau a capelei, să se pregătească o masă potrivită, acoperită cu o pânză; să se pregătească și lumânări.

20. Administratorul sfintei Împărtășanii, dacă este preot sau diacon, să se îmbrace cu albă sau cotă peste reverendă și să ia stola.

Alți slujitori să poarte sau haina liturgică obișnuită în acea regiune, sau o haină care se cuvine acestei slujiri și e aprobată de ordinariu.

Pentru administrarea sfintei Împărtășanii în afara bisericii, speciile euharistice să fie duse într-o cutiuță sau alt vas bine închis. Cât privește îmbrăcămintea și alte cerințe, să se aibă grijă ca toate să corespundă diferitelor situații și împrejurări locale.

21. În distribuirea sfintei Împărtășanii, să se păstreze obiceiul de a așeza particula de pâine consacrată pe limba celui care primește sfânta Împărtășanie, obicei ce se bazează pe o tradiție multiseculară.

Totuși, conferințele episcopale, cu aprobarea sfântului Scaun, pot hotărî ca, în teritoriul lor, sfânta Împărtășanie să poată fi distribuită și punând pâinea consacrată în mâinile celor care se împărtășesc, cu condiția să se evite orice pericol de a se slăbi în sufletele credincioșilor respectul față de sfânta Euharistie sau de a se strecura păreri false despre preasfânta Euharistie[10].

De altfel, creștinii trebuie să fie instruiți cu privire la faptul că Isus Cristos este Domn și Mântuitor și că lui, prezent sub speciile sacramentale, trebuie să i se dea același cult al latriei sau al adorației, care i se cuvine lui Dumnezeu[11].

În ambele cazuri, sfânta Împărtășanie trebuie distribuită de către slujitorul competent, care să-i arate și să-i întindă celui ce se împărtășește particula pâinii consacrate, zicând formula: Trupul lui Cristos, la care credinciosul răspunde: Amin.

În ceea ce privește distribuirea sfintei Împărtășanii sub specia vinului, să se respecte bine normele care se află în instrucțiunea Sacramentali Communione din ziua de 29 iunie 1970[12].

22. Firimiturile rămase eventual după Împărtășanie să se culeagă cu respect și să fie puse în pixidă sau într-un vas mic cu apă.

De asemenea, dacă sfânta Împărtășanie se administrează sub specia vinului, potirul sau alt vas mic, folosit în acest scop, să fie purificat cu apă.

Apa folosită la purificări să fie băută sau să fie vărsată într-un loc decent.

VI. DISPOZIȚIILE CERUTE PENTRU PRIMIREA SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII

23. Euharistia, care reprezintă necontenit misterul pascal al lui Cristos între oameni, este izvorul oricărui har și al iertării păcatelor. Cu toate acestea, cei care intenționează să primească trupul Domnului, ca să primească roadele sacramentului pascal, trebuie să se apropie de el cu o conștiință curată și cu dispoziții sincere ale inimii.

De aceea, Biserica prescrie: "Cine se știe vinovat de vreun păcat de moarte, oricât de mare i s-ar părea căința, să nu se apropie de sfânta Euharistie fără a face mai întâi spovada sacramentală"[13].

În caz de necesitate urgentă, dacă nu este la dispoziție un duhovnic, cel care vrea să se împărtășească să trezească mai întâi un act de căință desăvârșită, cu hotărârea de a spovedi la timpul potrivit toate păcatele de moarte, pe care momentan nu le poate mărturisi.

Cei care obișnuiesc să se împărtășească zilnic sau, cel puțin, mai des, se cuvine ca, la anumite intervale de timp, după starea sufletească a fiecăruia, să se apropie de sacramentul Pocăinței. De altfel, credincioșii să primească Euharistia chiar ca antidot prin care se eliberează de vinovățiile zilnice și sunt apărați împotriva păcatelor de moarte; să mai știe să folosească în plus părțile penitențiale ale liturgiei, în special cele din cadrul sfintei Liturghii[14].

24. Cei care vor să se împărtășească să nu mănânce mâncăruri solide și nici să nu bea lichide, în afară de apă, cel puțin o oră înainte de împărtășanie.

Timpul postului euharistic sau al abstinenței de la mâncare sau băutură alcoolică se reduce la circa un sfert de oră pentru:

1) bolnavii din spitale sau de la domiciliu, chiar dacă nu stau la pat;

2) credincioșii mai înaintați în vârstă, care, din cauza bătrâneții, se află acasă sau sunt ținuți la azil;

3) preoții bolnavi, chiar dacă nu stau la pat, sau pentru cei înaintați în vârstă, fie că celebrează sfânta Liturghie, fie că primesc sfânta Împărtășanie;

4) persoanele care se dedică îngrijirii bolnavilor sau bătrânilor și rudelor celor îngrijiți, care doresc să primească sfânta Împărtășanie împreună cu aceștia, ori de câte ori nu pot respecta fără mare greutate postul de o oră[15].

25. Unirea cu Cristos, unire pentru care a fost înființat însuși sacramentul, trebuie prelungită în toată viața creștină, astfel încât credincioșii, contemplând prin credință fără întrerupere darul primit, să ducă viața creștină în aducere de mulțumire sub conducerea Duhului Sfânt și să aducă roade îmbelșugate de dragoste creștină.

Și, ca să rămână mai ușor în această aducere de mulțumire, care i se oferă lui Dumnezeu în mod strălucit, în timpul sfintei Liturghii, se recomandă tuturor celor care s-au împărtășit să mai rămână în rugăciune câtva timp[16].


Note

[1]Cf. CONCILIUL AL II-LEA DIN VATICAN, Constituția despre liturgie Sacrosanctum concilium, nr. 55.

[2] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 33a: AAS 59 (1967) 559-560.

[3] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 40-41: AAS 59 (1967) 562-563.

[4] SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 3a: AAS 59 (1967) 541-542.

[5] Cf. Liturghierul roman, ed. tipică 1970: Missa vespertina in Cena Domini, 243; Celebratio Passionis Domini, 250, nr. 3; Sabbato sancto, 265.

[6] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 31: AAS 59 (1967) 557-558.

[7] Cf. PAUL AL VI-LEA, Scrisoarea apostolică Ministeria quaedam (15 august 1972), VI: AAS 64 (1972) 532.

[8] Cf. SF. CONGREGAȚIE PENTRU DISCIPLINA SACRAMENTELOR, Instrucția Immensae caritatis (29 ianuarie 1973), nr. 1, I și II.

[9] Cf. Liturghierul roman, Norme generale, nr. 269.

[10] Cf. SF. CONGREGAȚIE PENTRU CULTUL DIVIN, Instrucția Memoriale Domini (29 mai 1969): AAS 61 (1969) 541-555.

[11] Cf. SF. CONGREGAȚIE PENTRU DISCIPLINA SACRAMENTELOR, Instrucția Immensae caritatis (29 ianuarie 1973), nr. 4.

[12] Cf. nr. 6: AAS 62 (1970) 665-666.

[13] Cf. CONCILIUL TRIDENTIN, ses. a XIII-a, Decretul despre Euharistie, 7: DS 1646-1647; IDEM ses. a XIV-a, Canones de sacramento Paenitentiae, 9: DS 1709; SF. CONGREGAȚIE PENTRU DOCTRINA CREDINȚEI, Normae pastorales circa absolutionem sacramentalem generali modo impertiendam, (16 iunie 1972), introducere și nr. VI: AAS 64 (1972) 510.512.

[14] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 35: AAS 59 (1967) 561.

[15] Cf. SF. CONGREGAȚIE PENTRU DISCIPLINA SACRAMENTELOR, Instrucția Immensae caritatis (29 ianuarie 1973), nr. 3.

[16] Cf. SF. CONGREGAȚIE A RITURILOR, Instrucția Eucharisticum mysterium (25 mai 1967), nr. 38: AAS 59 (1967) 562.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat