Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI 

RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI

[Cuprins]

NORME INTRODUCTIVE

I. Însemnătatea și demnitatea sacramentului Căsătoriei

1. Legământul Căsătoriei, prin care un bărbat și o femeie hotărăsc de comun acord să trăiască toată viața împreună [1], își trage forța și tăria din creație, dar pentru creștini el este ridicat la o demnitate și mai mare, având în vedere faptul că se numără printre sacramentele noii alianțe.

2. Căsătoria ia ființă prin legământul conjugal sau prin consimțământul irevocabil al soților, prin care ei în mod liber se dăruiesc și se acceptă reciproc. Atât unirea deosebită dintre bărbat și femeie, cât și binele copiilor cer fidelitatea deplină a soților, precum și unitatea indisolubilă a legăturii [2].

3. Prin însăși natura lor, Căsătoria și dragostea dintre soți sunt orânduite în vederea procreării și educării copiilor, și prin aceasta își află încoronarea lor supremă [3], copiii fiind darul cel mai prețios al Căsătoriei și contribuind în cea mai mare măsură la binele părinților înșiși.

4. Comuniunea intimă de viață și iubire, prin care soții "nu mai sunt doi, ci un singur trup" [4], a fost întemeiată de Dumnezeu Creatorul, a fost prevăzută cu legi proprii și înzestrată cu acea binecuvântare care a fost singura ce nu s-a pierdut prin pedeapsa păcatului strămoșesc [5]. Prin urmare, această legătură sfântă nu depinde de bunul plac al oamenilor, ci de întemeietorul Căsătoriei, care a voit să o înzestreze cu valori și scopuri deosebite [6].

5. Cristos Domnul, făcând o nouă făptură și reînnoind toate [7], a voit să fie readusă Căsătoria la forma și sfințenia dintru început, astfel încât ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă [8] și, pentru a exprima mai clar și a face mai ușoară această alianță inseparabilă a Căsătoriei după modelul alianței sale nupțiale cu Biserica, a ridicat-o la demnitatea de sacrament [9].

6. Prin prezența sa, a binecuvântat și a bucurat nunta din Cana, prefăcând apa în vin, prevestind astfel ceasul noului și veșnicului legământ. "După cum Dumnezeu i-a ieșit odinioară în întâmpinare poporului său cu un legământ de iubire și fidelitate, tot astfel, acum, Mântuitorul oamenilor" [10] se oferă ca mire Bisericii, încheind cu ea legământul în misterul său pascal.

7. Prin Botez, adică prin sacramentul credinței, bărbatul și femeia sunt inserați o dată pentru totdeauna în legământul lui Cristos cu Biserica; astfel, comuniunea lor conjugală este asumată de iubirea lui Cristos și este înzestrată cu puterea jertfei sale [11]. Această nouă condiție are următoarea consecință: "Căsătoria valabilă a celor botezați este întotdeauna un sacrament" [12].

8. Prin sacramentul Căsătoriei, soții creștini semnifică misterul unității și iubirii rodnice dintre Cristos și Biserică și iau parte la el [13]; de aceea, atât în îmbrățișarea vieții conjugale, cât și în primirea și educarea copiilor ei se ajută reciproc spre a se sfinți, și au în sânul poporului lui Dumnezeu un loc și un dar propriu [14].

9. Prin acest sacrament, Duhul Sfânt face ca, așa cum Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea [15], tot astfel, și soții creștini, egali în demnitate, să se străduiască să-și întărească și să-și anime căsătoria lor, prin dăruirea reciprocă și prin dragostea neîmpărțită care provine din izvorul iubirii divine, întrucât, punând împreună cele divine și cele umane, și la bine și la rău, să fie fideli și cu trupul, și cu gândul [16] și, mai presus de toate, să rămână străini de orice adulter și divorț [17].

10. Trăirea autentică a iubirii conjugale, precum și întreaga structură a vieții de familie, fără a subestima celelalte scopuri ale Căsătoriei, tind să-i dispună pe soții creștini să colaboreze cu tărie sufletească cu iubirea Creatorului și Mântuitorului, care prin ei își sporește și își îmbogățește neîncetat familia [18]. Astfel, încrezători în providența divină și cultivând spiritul de sacrificiu [19], îl preamăresc pe Creator și tind spre perfecțiunea în Cristos atunci când își îndeplinesc menirea de a procrea cu simț de răspundere generos, uman și creștin [20].

11. Dumnezeu, care i-a chemat pe soți la Căsătorie, continuă să cheme în Căsătorie [21]. Cei care se căsătoresc în Cristos devin capabili să celebreze cu folos în credința cuvântului lui Dumnezeu misterul unirii lui Cristos și al Bisericii, să trăiască în mod concret și să dea mărturie publică în fața tuturor. Căsătoria dorită, pregătită, celebrată și trăită în lumina credinței este aceea "pe care Biserica o încuviințează, jertfa euharistică o confirmă, binecuvântarea o sigilează, îngerii o proclamă, Tatăl o ratifică... Un jug pe care doi credincioși îl poartă într-o singură speranță, o singură disciplină, o singură slujire! Amândoi frați, amândoi transformați, fără vreo deosebire a sufletului și a trupului. Și de ce nu, doi într-un singur trup: unde trupul e unul, unul este și sufletul" [22].

 

II. Funcții și servicii

12. Pregătirea și celebrarea Căsătoriei, care îi privește, în primul rând, pe înșiși viitorii soți și familia lor, revine, având în vedere grija pastorală și liturgică, episcopului, parohului și vicarilor acestuia și, într-un fel, întregii comunități bisericești [23].

13. Având în vedere normele sau indicațiile pastorale stabilite eventual de conferințele episcopale cu privire la pregătirea mirilor sau la îngrijirea pastorală a Căsătoriei, e de datoria episcopului să reglementeze celebrarea și grija pastorală a sacramentului în toată dieceza, asigurându-le creștinilor asistența prin care viața de căsătorie să se păstreze în spirit creștin și să înainteze în desăvârșire [24].

14. Păstorii sufletești trebuie să aibă grijă ca această asistență să fie asigurată, în primul rând, în propria lor comunitate:

           1) prin predici, printr-o cateheză adaptată, celor mici, tinerilor și adulților, ca și prin folosirea mijloacelor de comunicare socială, creștinii să fie instruiți cu privire la semnificația Căsătoriei creștine și cu privire la îndatoririle soților și părinților creștini;

           2) printr-o pregătire personală în vederea Căsătoriei care se va încheia, astfel încât viitorii soți să fie instruiți cu privire la sfințenia și obligațiile noii stări de viață;

           3) printr-o celebrare liturgică rodnică a Căsătoriei, care să scoată în evidență faptul că soții semnifică misterul unității și iubirii fecunde dintre Cristos și Biserică și participă la el;

           4) prin ajutorul acordat soților, pentru ca aceștia, păstrând și apărând cu fidelitate legământul conjugal, să ajungă să trăiască din zi în zi o viață de familie tot mai sfântă și mai deplină [25].

15. Pentru pregătirea cuvenită la Căsătorie se cere un timp suficient, despre a cărei necesitate viitorii soți trebuie înștiințați deja dinainte.

16. Păstorii, călăuziți de iubirea lui Cristos, să-i primească pe miri și, în primul rând, să le însuflețească și să le hrănească credința: căci sacramentul Căsătoriei presupune și cere credința [26].

17. Amintindu-li-se mirilor, dacă e cazul, elementele fundamentale ale învățăturii creștine, despre care s-a menționat mai sus (nr. 1-11), să fie catehizați atât cu privire la doctrina despre Căsătorie și familie, cât și cu privire la sacrament și la riturile, rugăciunile și lecturile sale, ca să-l poată celebra în mod conștient și cu folos.

18. Catolicii care nu au primit încă sacramentul Mirului, înainte de a fi primiți la Căsătorie, să-l primească spre a completa inițierea creștină, dacă acest lucru este posibil fără un grav neajuns. Și se recomandă mirilor ca în timpul pregătirii pentru sacramentul Căsătoriei să primească, dacă e nevoie, sacramentul Pocăinței, și să se apropie de sfânta Euharistie, mai ales la celebrarea însăși a Căsătoriei [27].

19. Înainte de a se celebra Căsătoria, trebuie să se constate că nimic nu se împotrivește celebrării ei valide și licite [28].

20. În timp ce se face pregătirea, îndreptându-se atenția poporului spre Căsătorie și familie, păstorii să încerce să evanghelizeze în lumina credinței iubirea reciprocă și autentică dintre miri. Chiar și ceea ce dreptul cere pentru încheierea unei Căsătorii valide și licite poate ajuta la promovarea unei credințe vii și a unei iubiri rodnice pentru ca mirii să întemeieze o familie creștină.

21. Dacă însă, în ciuda tuturor încercărilor, mirii declară în mod deschis și expres că resping ceea ce intenționează Biserica, atunci când se celebrează sacramentul Căsătoriei celor botezați, păstorului sufletesc nu-i este îngăduit să-i admită la celebrare: deși îi vine greu, trebuie să accepte situația și să-i convingă pe cei interesați că nu Biserica, ci ei înșiși împiedică în asemenea împrejurări celebrarea pe care o cer [29].

22. Cu privire la Căsătorie, adesea se întâlnesc cazuri speciale: precum Căsătoria cu parte botezată necatolică, cu un catehumen, cu parte nebotezată, sau chiar cu parte care a abandonat explicit credința catolică. Cei implicați în pastorație să țină cont de normele Bisericii cu privire la asemenea cazuri și, dacă e cazul, să recurgă la autoritatea competentă.

23. Se cuvine ca același preot să-i pregătească pe miri, să țină omilie, să obțină consimțământul și să celebreze Liturghia.

24. Și diaconului îi este permis, dacă a primit delegație de la paroh sau de la ordinariul locului, să prezideze celebrarea sacramentului Căsătoriei [30], inclusiv binecuvântarea nupțială.

25. Acolo unde lipsesc preoții și diaconii, episcopul diecezan poate delega laici ca să asiste Căsătoriile, după ce, în prealabil, a avut avizul favorabil al conferinței episcopale și a obținut aprobarea Scaunului Apostolic [31]. Trebuie ales un laic corespunzător, capabil să-i instruiască pe miri și apt pentru a săvârși corect liturgia matrimonială. El cere și primește în numele Bisericii consimțământul mirilor [32].

26. Alți laici pot lua parte în diferite moduri atât în pregătirea spirituală a mirilor, cât și în celebrarea ritului. Dar toată comunitatea creștină trebuie să coopereze pentru a mărturisi credința și a arăta lumii iubirea lui Cristos.

27. Căsătoria să se celebreze în parohia unuia sau a altuia dintre miri, sau în altă parte, cu aprobarea ordinariului propriu sau a parohului [33].

 

III. Celebrarea Căsătoriei

Pregătirea

28. Deoarece Căsătoria este destinată creșterii și sfințirii poporului lui Dumnezeu, celebrarea ei are un caracter comunitar, care recomandă participarea chiar a întregii comunități parohiale, reprezentată măcar prin câțiva membri ai ei. Ținând cont de obiceiurile locului, dacă se consideră oportun, pot fi celebrate mai multe Căsătorii în același timp sau celebrarea sacramentului Căsătoriei se poate face în cadrul adunării duminicale.

29. Celebrarea însăși a sacramentului Căsătoriei trebuie pregătită cu grijă, pe cât este posibil, împreună cu mirii. De regulă, Căsătoria trebuie să se celebreze în cadrul Liturghiei. Cu toate acestea, parohul, având în vedere atât necesitățile de ordin pastoral, cât și modul de a participa la viața Bisericii fie al mirilor, fie al celor care iau parte, să vadă cum este mai bine, să propună celebrarea Căsătoriei în cadrul sau în afara Liturghiei [34].

Dacă se consideră oportun, să fie alese împreună cu mirii lecturile din Sfânta Scriptură, care vor fi explicate la omilie; forma în care să-și exprime consimțământul reciproc; formulele pentru binecuvântarea inelelor, pentru binecuvântarea nupțială, pentru intenția la rugăciunea universală sau a credincioșilor și pentru cântece. În plus, să se ia în considerație posibilitățile de alegere prevăzute în ritual la care trebuie să se recurgă, dacă e cazul, ca și la obiceiurile locului, care, dacă se consideră oportun, pot fi păstrate.

30. Cântările care se fac să corespundă ritului Căsătoriei și să exprime credința Bisericii, acordându-se importanța cuvenită psalmului responsorial din cadrul liturgiei cuvântului. Ce se spune despre cântări este valabil și despre alegerea lucrărilor muzicale.

31. Caracterul festiv al celebrării Căsătoriei să se exprime cum se cuvine și prin împodobirea bisericii. Totuși, ordinarii locurilor să vegheze ca, în afara onorurilor datorate conform normelor liturgice autorităților civile, să nu existe favoritism pentru anumite persoane particulare sau pentru anumite clase sociale [35].

32. În cazul în care Căsătoria se celebrează într-o zi ce are un caracter penitențial, mai ales în Postul Mare, parohul să-i îndemne pe miri să țină cont de natura specială a acelei zile. Celebrarea Căsătoriei în Vinerea Patimii Domnului și în Sâmbăta Sfântă este interzisă cu desăvârșire.

 

Ritul care trebuie folosit

33. La celebrarea Căsătoriei în cadrul Liturghiei, se folosește ritul care se găsește în cap. I. La celebrarea fără Liturghie, ritul să aibă loc după liturgia cuvântului, după cum este prevăzut în cap. II.

34. Ori de câte ori Căsătoria este celebrată în cadrul Liturghiei, se folosește Liturghia rituală "pentru miri", cu haine de culoare albă sau de culoarea sărbătorii. Însă în zilele care se găsesc în tabelul zilelor liturgice la numerele 1-4, se celebrează Liturghia zilei cu lecturile proprii, dându-se binecuvântarea nupțială și, dacă se consideră oportun, binecuvântarea finală proprie.

În duminicile din timpul Crăciunului și din timpul de peste an, dacă la Liturghia în cadrul căreia se celebrează Căsătoria participă comunitatea parohială, se celebrează Liturghia duminicii.

Totuși, fiindcă liturgia cuvântului adaptată la celebrarea Căsătoriei are o mare însemnătate pentru cateheza care trebuie făcută cu privire la sacramentul însuși și la îndatoririle soților, atunci când nu se celebrează Liturghia "pentru miri" se poate lua una dintre lecturile din textele prevăzute pentru celebrarea Căsătoriei (nr. 179-222).

35. În celebrarea Căsătoriei să fie puse în lumină principalele elemente, adică liturgia cuvântului, în care se scoate în evidență importanța sacramentului Căsătoriei creștine în istoria mântuirii, precum și funcțiile și îndatoririle ei, în ceea ce privește sfințirea soților și a copiilor; consimțământul părților pe care îl cere și îl primește cel care asistă; acea venerabilă rugăciune prin care se invocă binecuvântarea lui Dumnezeu asupra miresei și a mirelui; în cele din urmă, împărtășania euharistică a ambilor miri și a celor de față prin care se alimentează iubirea lor și sunt înălțați la unirea cu Dumnezeu și cu aproapele  [36].

36. Dacă se încheie Căsătoria între o persoană catolică și una necatolică botezată, se va folosi ritul celebrării Căsătoriei în afara Liturghiei (nr. 79-117); dacă împrejurările o cer, și cu consimțământul ordinariului locului, se va putea folosi ritul celebrării Căsătoriei în cadrul Liturghiei (nr. 45-78); cât privește admiterea persoanei necatolice la împărtășania euharistică, să se respecte normele prevăzute pentru anumite cazuri [37]. Dacă se încheie Căsătoria între o persoană catolică și un catehumen sau un necreștin, se va folosi ritul prevăzut mai jos (nr. 152-178), recurgându-se la posibilitățile de alegere stabilite pentru diferite cazuri.

37. Deși păstorii sunt slujitori ai evangheliei lui Cristos pentru toți, ei vor acorda o atenție deosebită celor care, catolici sau necatolici, niciodată sau aproape niciodată nu participă la celebrarea Căsătoriei sau a Euharistiei. Această normă pastorală este valabilă, în primul rând, pentru înșiși mirii.

38. În afară de lucrurile care se cer pentru celebrarea Liturghiei, în cazul în care Căsătoria se celebrează în cadrul Liturghiei, să se pregătească în prezbiteriu Ritualul roman și inelele pentru miri. Dacă e cazul, să se pregătească, de asemenea, vasul cu apă sfințită și aspersorul, precum și un potir suficient de mare pentru împărtășania sub ambele specii.

 

IV. Adaptările care revin conferințelor episcopale

39. Intră în competența conferințelor episcopale, conform constituției despre liturgie [38], să adapteze acest Ritual roman la obiceiurile și necesitățile fiecărei regiuni, pentru ca, după ce textele vor fi aprobate de Sfântul Scaun, să fie folosite în regiunile respective.

40. În această privință, le revin conferințelor episcopale:

           1) Să stabilească adaptările despre care se va vorbi mai jos (nr. 41-44).

           2) Dacă e cazul, să adapteze și să completeze normele introductive care se găsesc în Ritualul roman de la numărul 36 și în continuare (ritul care trebuie să fie folosit) pentru a face participarea credincioșilor conștientă și activă.

           3) Să pregătească traducerile textelor, astfel încât să se adapteze cu adevărat caracterului diferitelor limbi și mentalității diferitelor culturi, adăugându-se, dacă este oportun, melodii potrivite pentru cântare.

           4) Să organizeze materialul în edițiile care vor fi pregătite în modul cel mai potrivit pentru uzul pastoral.

41. În adaptările care se vor pregăti trebuie să se țină cont de cele ce urmează:

           1) Formulele din Ritualul roman se pot adapta, sau dacă e cazul, se pot amplifica (chiar întrebările dinaintea consimțământului și chiar cuvintele consimțământului).

           2) Când Ritualul roman prezintă mai multe formule la alegere, se pot adăuga și alte formule de același fel.

           3) Păstrându-se structura ritului sacramental, ordinea părților se poate adapta. Dacă se consideră că este mai potrivit, întrebările de dinaintea consimțământului se pot omite, rămânând totuși obligația strictă ca acela care asistă să ceară și să obțină consimțământul mirilor.

           4) Dacă e necesar din punct de vedere pastoral, se poate hotărî ca să se ceară întotdeauna consimțământul prin întrebare.

           5) După înmânarea inelelor, având în vedere obiceiurile locului, se poate face încoronarea mirilor sau punerea vălului miresei.

           6) Dacă într-un anumit loc gestul strângerii mâinilor sau binecuvântarea inelelor și înmânarea lor nu se potrivesc la mentalitatea poporului, se poate hotărî ca aceste rituri să se omită sau să se înlocuiască cu alte rituri.

           7) Să se analizeze cu grijă și prudență ce se poate admite în mod oportun din tradițiile și mentalitatea fiecărui popor.

42. În afară de aceasta, fiecare conferință episcopală are dreptul de a întocmi un rit propriu al Căsătoriei, conform constituției despre liturgie (nr. 63b), care să corespundă uzanțelor locurilor și popoarelor, textele având nevoie de aprobarea Scaunului Apostolic, rămânând totuși obligația strictă ca acela care asistă să ceară și să obțină consimțământul mirilor [39] și să dea binecuvântarea nupțială [40]. Și în ritul propriu trebuie să fie la început norme introductive, așa cum sunt în Ritualul roman [41], rămânând nemodificate cele care se referă la ritul care trebuie folosit.

43. Din obiceiurile și modurile de a se oficia Căsătoria care se găsesc la popoarele în curs de încreștinare, tot ceea ce este în mod indisolubil legat de superstiții sau erori să se analizeze cu bunăvoință și, dacă e posibil, să se păstreze neschimbat și discret, ba chiar mai mult, să se introducă în liturgie, cu condiția ca să se armonizeze cu principiile unui adevărat și autentic spirit liturgic [42].

44. La popoarele unde este obiceiul de a se celebra Căsătoria în case, chiar mai multe zile la rând, acele ceremonii trebuie adaptate spiritului creștin și liturgic. În acest caz, conferința episcopală, după trebuințele pastorale ale popoarelor, poate hotărî ca însuși ritul sacramentului Căsătoriei să se poată celebra în case.

Note

[1] CDC, can. 1055, § 1.

[2] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 48.

[3] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 48.

[4] Mt 19,6.

[5] Cf. Binecuvântarea mirilor.

[6] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 48.

[7] Cf. 2Cor 5,17.

[8] Cf. Mt 19,6.

[9] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția pentru pastorala despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 48.

[10]CONCILIUL VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 48.

[11] Cf. IOAN PAUL AL II-LEA, Îndemnul apostolic Familiaris consortio, nr. 13; AAS 74 (1982) 95; CONCILIUL VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 48.

[12] Cf. CDC, can. 1055, § 2.

[13] Cf. Ef 5,25.

[14] Cf. 1Cor 7,7; CONCILIUL VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 11.

[1]5 Cf. Ef 5,25.

[16] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 48, 50.

[17] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 49.

[18] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 50.

[19] Cf. 1Cor 7,5.

[20] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserica în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 50.

[21] Cf. IOAN PAUL AL II-LEA, Îndemnul apostolic Familiaris consortio, nr. 51: AAS 74 (1982) 143.

[22]TERTULIAN, Ad uxorem, 2, 8: CCL 1, 393.

[23] Cf. IOAN PAUL AL II-LEA, Îndemnul apostolic Familiaris consortio, nr. 66: AAS 74 (1982) 159-162.

[24] Cf. IOAN PAUL AL II-LEA, Îndemnul apostolic Familiaris consortio, nr. 66; CDC, can. 1063-1064.

[25] Cf. CDC, can. 1063.

[26] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 59.

[27] Cf. CDC, can. 1065.

[28] Cf. CDC, can. 1066.

[29] Cf. IOAN PAUL AL-II-LEA, Îndemnul apostolic Familiaris consortio, nr. 68: AAS 74 (1982) 165.

[30] Cf. CDC, can. 1111.

[31] Cf. CDC, can. 1112, § 2.

[32] Cf. CDC, can. 1108, § 2.

[33] Cf. CDC, can. 1115.

[34] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 78.

[35] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 32.

[36] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Declarația despre apostolatul laicilor Apostolicam actuositatem, nr. 3; Idem, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 12.

[37] Cf. CDC, can. 844.

[38] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 37-40 și 63b.

[39] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 77.

[40] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 78.

[41] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 63b.

[42] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 37.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat