|
RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI CAPITOLUL IV RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI ÎNTRE O PERSOANĂ CATOLICĂ ȘI UN CATEHUMEN SAU O PERSOANĂ NEBOTEZATĂ 152. Ori de câte ori Căsătoria se încheie între o persoană catolică și o persoană care este în perioada catehumenatului sau nebotezată, sau între două persoane care sunt în perioada catehumenatului, sau între o persoană care este în perioada catehumenatului și o persoană nebotezată, celebrarea se face în Biserică sau în alt loc potrivit, după următorul ritual. Ritualul care este propus aici trebuie urmat de preot sau de diaconul care a primit delegație de la ordinariul locului sau de la paroh pentru a asista și a binecuvânta în numele Bisericii Căsătoriile care se celebrează. Dacă, potrivit normei despre care a fost vorba la nr. 25, Căsătoria este celebrată în fața unui asistent laic, delegat în acest scop de către episcopul diecezan, să se păstreze același ritual, schimbându-se la binecuvântarea nupțială ceea ce se cere schimbat. Asistentul să îmbrace o haină care se potrivește cu acest oficiu sau care este aprobată de episcop.
Ritul primirii 153. La ora fixată, cel care prezidează, îmbrăcat, dacă este preot sau diacon, cu albă și stolă, sau chiar cu pluvial (sau cu dalmatică în cazul diaconului), de culoare albă sau de culoarea sărbătorii, merge împreună cu ministranții la ușa bisericii sau la locul stabilit, unde îi primește pe miri și îi salută. Apoi, împreună cu ministranții, mirii, martorii și toți cei prezenți se îndreaptă spre locul destinat fiecăruia. 154. În continuare, cel care prezidează li se adresează cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare spre a le dispune sufletele la celebrarea Căsătoriei. N. și N.,
Biserica ia parte la bucuria voastră
155. Dacă împrejurările o cer, celebrarea Căsătoriei începe cu liturgia cuvântului, omițându-se ritul primirii.
Liturgia cuvântului 156. Urmează, ca de obicei, liturgia cuvântului, luându-se textele propuse mai sus la nr. 56 sau altele dintre lecturile indicate mai jos (nr. 179-222). Se pot citi una sau două lecturi. Dacă din cauza împrejurărilor se consideră mai oportun, se poate citi o singură lectură. Întotdeauna să fie aleasă cel puțin o lectură care vorbește în mod explicit despre Căsătorie. Când lipsește preotul sau diaconul, lectura evanghelică este introdusă astfel: Ascultați, fraților, cuvintele sfintei Evanghelii după N. 157. În continuare, să se țină omilia din textul sacru, care să țină seama de îndatoririle și condiția soților și de celelalte împrejurări. E bine ca asistentul laic să adreseze un îndemn ori să citească omilia încredințată de episcop sau de paroh.
Celebrarea Căsătoriei 158. În timp ce toți stau în picioare, chiar și mirii, avându-i alături pe martori, cel care prezidează se adresează mirilor cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare: Preaiubiților,
Întrebările dinaintea consimțământului 159. Cel care prezidează îi întreabă pe miri dacă au venit de bunăvoie, dacă vor fi fideli unul altuia și dacă vor să primească și să-și educe copiii; fiecare răspunde separat. N. și N.,
ați venit aici fără nici o constrângere,
Sunteți
pregătiți, mergând pe drumul Căsătoriei,
Întrebarea care urmează se poate omite dacă împrejurările o cer, de exemplu, dacă cei care se căsătoresc sunt înaintați în vârstă. Sunteți
pregătiți să primiți cu dragoste copiii
Consimțământul 160. Cel care prezidează îi invită pe miri să-și exprime consimțământul: Deoarece
sunteți hotărâți să încheiați legământul sfintei Căsătorii,
Mirii își dau mâna dreaptă. 161. Mirele spune: Eu, N., te
iau pe tine, N., de soție
Mireasa spune: Eu, N., te
iau pe tine, N., de soț
162. Dacă din motive pastorale se consideră că este mai potrivit, cel care prezidează poate să ceară consimțământul mirilor prin întrebări. Mai întâi îl întreabă pe mire: N., vrei
să o iei pe N. de soție
Mirele răspunde: Vreau. Apoi preotul o întreabă pe mireasă: N., vrei
să îl iei pe N. de soț
Mireasa răspunde: Vreau.
Primirea consimțământului 163. Cel care prezidează, primind consimțământul, le spune mirilor: Dumnezeu,
în bunătatea sa,
Sau: Dumnezeul
lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac, Dumnezeul lui Iacob,
164. Cel care prezidează îi îndeamnă pe cei prezenți să-l preamărească pe Dumnezeu: Să-l binecuvântăm pe Domnul. Toți răspund: Mulțumim lui Dumnezeu. Se poate spune și o altă aclamație.
Binecuvântarea și înmânarea inelelor 165. Binecuvântarea și înmânarea inelelor se pot omite, dacă împrejurările recomandă acest lucru. Dacă însă se mențin, preotul (sau diaconul) spune: Domnul să
binecuvânteze + aceste inele,
Alte formule pentru binecuvântarea inelelor, la nr. 229-230. 166. Asistentul laic spune aceleași cuvinte, cu mâinile împreunate, fără a face semnul crucii: Domnul să
binecuvânteze aceste inele,
Dacă se consideră oportun, stropește inelele cu apă sfințită și le dă mirilor. 167. Mirele pune inelul miresei în degetul inelar al acesteia și, dacă se crede de cuviință, spune: N.,
primește acest inel
Dacă este creștin, poate să adauge: În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. La rândul ei, mireasa pune inelul mirelui în degetul inelar al acestuia și, dacă se crede de cuviință, spune: N.,
primește acest inel
Dacă este creștină, poate să adauge: În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. 168. În acest moment, întreaga comunitate poate să înalțe un imn sau un cântec de laudă.
Rugăciunea universală 169. Apoi se face rugăciunea universală (câteva modele ale acesteia sunt propuse la nr. 251-252). 170. După invocații, cel care prezidează continuă cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare: Cei care
sunt creștini să-l invoce pe Dumnezeu Tatăl,
Toți creștinii continuă: Tatăl
nostru, care ești în ceruri,
Binecuvântarea nupțială 171. De obicei se spune binecuvântarea nupțială pentru miri. Totuși se poate omite, dacă împrejurările recomandă acest lucru, și în locul binecuvântării nupțiale se spune rugăciunea indicată mai jos la nr. 174. Dacă se consideră oportun, mirii îngenunchează la locul lor. Preotul (sau diaconul), cu mâinile împreunate, continuă: Să invocăm
cu umilință binecuvântarea lui Dumnezeu
Toți se roagă un timp în tăcere. 172. Apoi preotul (sau diaconul), stând cu fața către miri, cu mâinile întinse asupra lor, continuă: Părinte
sfânt, ziditorul lumii întregi,
Să coboare
cu îmbelșugare binecuvântarea ta,
Să te
laude pe tine, Doamne, în momentele de veselie
173. Dacă prezidează un asistent laic, spune, cu mâinile împreunate: Binecuvântat
ești, Doamne Dumnezeule,
Să coboare
cu îmbelșugare binecuvântarea ta,
Să te
laude pe tine, Doamne, în momentele de veselie
174. Când, din cauza împrejurărilor, binecuvântarea nupțială se omite, se spune această rugăciune pentru miri: Ascultă,
Doamne, rugăciunile noastre
Încheierea celebrării 175. Preotul (sau diaconul) binecuvântează poporul spunând: Și pe voi
toți, care sunteți aici de față,
176. Dacă prezidează un asistent laic, poate să încheie celebrarea, însemnându-se cu sfânta cruce și spunând: Dumnezeu
să ne umple de bucurie și speranță pe noi cei care credem.
Toți răspund: T. Amin 177. E bine ca celebrarea să se încheie cu un cântec potrivit. 178. La sfârșitul celebrării, martorii și celebrantul semnează actul Căsătoriei. Semnarea poate avea loc fie în sacristie, fie în fața poporului, totuși să nu se facă pe altar.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |