Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI 

RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI

[Cuprins]

CAPITOLUL IV

RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI ÎNTRE O PERSOANĂ CATOLICĂ ȘI UN CATEHUMEN SAU O PERSOANĂ NEBOTEZATĂ

152. Ori de câte ori Căsătoria se încheie între o persoană catolică și o persoană care este în perioada catehumenatului sau nebotezată, sau între două persoane care sunt în perioada catehumenatului, sau între o persoană care este în perioada catehumenatului și o persoană nebotezată, celebrarea se face în Biserică sau în alt loc potrivit, după următorul ritual.

Ritualul care este propus aici trebuie urmat de preot sau de diaconul care a primit delegație de la ordinariul locului sau de la paroh pentru a asista și a binecuvânta în numele Bisericii Căsătoriile care se celebrează.

Dacă, potrivit normei despre care a fost vorba la nr. 25, Căsătoria este celebrată în fața unui asistent laic, delegat în acest scop de către episcopul diecezan, să se păstreze același ritual, schimbându-se la binecuvântarea nupțială ceea ce se cere schimbat. Asistentul să îmbrace o haină care se potrivește cu acest oficiu sau care este aprobată de episcop.

 

Ritul primirii

153. La ora fixată, cel care prezidează, îmbrăcat, dacă este preot sau diacon, cu albă și stolă, sau chiar cu pluvial (sau cu dalmatică în cazul diaconului), de culoare albă sau de culoarea sărbătorii, merge împreună cu ministranții la ușa bisericii sau la locul stabilit, unde îi primește pe miri și îi salută.

Apoi, împreună cu ministranții, mirii, martorii și toți cei prezenți se îndreaptă spre locul destinat fiecăruia.

154. În continuare, cel care prezidează li se adresează cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare spre a le dispune sufletele la celebrarea Căsătoriei.

N. și N., Biserica ia parte la bucuria voastră
și vă îmbrățișează cu dragă inimă
împreună cu rudele și prietenii voștri,
acum când doriți să vă uniți pentru toată viața.
Pentru cei care cred, Dumnezeu este izvorul iubirii și al fidelității,
pentru că Dumnezeu este iubire.
De aceea să ascultăm cu atenție cuvântul lui
și să-l rugăm cu umilință
să vă dea după inima voastră
și să vă împlinească toate rugăciunile.

155. Dacă împrejurările o cer, celebrarea Căsătoriei începe cu liturgia cuvântului, omițându-se ritul primirii.

 

Liturgia cuvântului

156. Urmează, ca de obicei, liturgia cuvântului, luându-se textele propuse mai sus la nr. 56 sau altele dintre lecturile indicate mai jos (nr. 179-222). Se pot citi una sau două lecturi. Dacă din cauza împrejurărilor se consideră mai oportun, se poate citi o singură lectură. Întotdeauna să fie aleasă cel puțin o lectură care vorbește în mod explicit despre Căsătorie.

Când lipsește preotul sau diaconul, lectura evanghelică este introdusă astfel:

Ascultați, fraților, cuvintele sfintei Evanghelii după N.

157. În continuare, să se țină omilia din textul sacru, care să țină seama de îndatoririle și condiția soților și de celelalte împrejurări. E bine ca asistentul laic să adreseze un îndemn ori să citească omilia încredințată de episcop sau de paroh.

 

Celebrarea Căsătoriei

158. În timp ce toți stau în picioare, chiar și mirii, avându-i alături pe martori, cel care prezidează se adresează mirilor cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare:

Preaiubiților,
ați venit aici pentru ca voința voastră de a încheia Căsătoria
în fața slujitorului Bisericii
(în fața mea care am fost delegat de episcopul nostru ca asistent)
și a comunității
să fie întărită de Domnul cu pecetea sa sfântă.
El îmbogățește și întărește iubirea voastră cu binecuvântarea sa,
ca să rămâneți mereu fideli unul altuia
și ca să îndepliniți și celelalte îndatoriri ale Căsătoriei.
De aceea vă întreb în fața comunității despre intențiile voastre:

 

Întrebările dinaintea consimțământului

159. Cel care prezidează îi întreabă pe miri dacă au venit de bunăvoie, dacă vor fi fideli unul altuia și dacă vor să primească și să-și educe copiii; fiecare răspunde separat.

N. și N., ați venit aici fără nici o constrângere,
ci în mod liber și din toată inima
ca să încheiați legământul Căsătoriei?

Sunteți pregătiți, mergând pe drumul Căsătoriei,
să vă iubiți și să vă respectați unul pe altul pentru toată viața?

Întrebarea care urmează se poate omite dacă împrejurările o cer, de exemplu, dacă cei care se căsătoresc sunt înaintați în vârstă.

Sunteți pregătiți să primiți cu dragoste copiii
pe care Dumnezeu va binevoi să vi-i dea
și să-i educați după legea lui Cristos și a Bisericii sale?

 

Consimțământul

160. Cel care prezidează îi invită pe miri să-și exprime consimțământul:

Deoarece sunteți hotărâți să încheiați legământul sfintei Căsătorii,
dați-vă mâna dreaptă și exprimați-vă consimțământul
în fața lui Dumnezeu și a Bisericii sale.

Mirii își dau mâna dreaptă.

161. Mirele spune:

Eu, N., te iau pe tine, N., de soție
și promit că îți voi fi credincios în orice împrejurare,
fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate,
să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele.

Mireasa spune:

Eu, N., te iau pe tine, N., de soț
și promit că îți voi fi credincioasă în orice împrejurare,
fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate,
să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele.

162. Dacă din motive pastorale se consideră că este mai potrivit, cel care prezidează poate să ceară consimțământul mirilor prin întrebări.

Mai întâi îl întreabă pe mire:

N., vrei să o iei pe N. de soție
și promiți că îi vei fi credincios în orice împrejurare,
fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate,
să o iubești și să o respecți în toate zilele vieții tale?

Mirele răspunde:

Vreau.

Apoi preotul o întreabă pe mireasă:

N., vrei să îl iei pe N. de soț
și promiți că îi vei fi credincioasă în orice împrejurare,
fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate,
să-l iubești și să-l respecți în toate zilele vieții tale?

Mireasa răspunde:

Vreau.

 

Primirea consimțământului

163. Cel care prezidează, primind consimțământul, le spune mirilor:

Dumnezeu, în bunătatea sa,
să întărească acest consimțământ
pe care l-ați dat înaintea Bisericii
și să binevoiască a împlini în voi binecuvântarea sa.
Ceea ce Dumnezeu unește, omul să nu despartă.

Sau:

Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac, Dumnezeul lui Iacob,
Dumnezeul care i-a unit pe primii noștri părinți în paradis,
să întărească în Cristos și să binecuvânteze acest consimțământ al vostru,
pe care l-ați dat înaintea Bisericii,
pentru ca ceea ce el unește, omul să nu despartă.

164. Cel care prezidează îi îndeamnă pe cei prezenți să-l preamărească pe Dumnezeu:

Să-l binecuvântăm pe Domnul.

Toți răspund:

Mulțumim lui Dumnezeu.

Se poate spune și o altă aclamație.

 

Binecuvântarea și înmânarea inelelor

165. Binecuvântarea și înmânarea inelelor se pot omite, dacă împrejurările recomandă acest lucru. Dacă însă se mențin, preotul (sau diaconul) spune:

Domnul să binecuvânteze + aceste inele,
pe care le veți dărui unul altuia
în semn de iubire și fidelitate.
R. Amin.

Alte formule pentru binecuvântarea inelelor, la nr. 229-230.

166. Asistentul laic spune aceleași cuvinte, cu mâinile împreunate, fără a face semnul crucii:

Domnul să binecuvânteze aceste inele,
pe care le veți dărui unul altuia
în semn de iubire și fidelitate.
R. Amin.

Dacă se consideră oportun, stropește inelele cu apă sfințită și le dă mirilor.

167. Mirele pune inelul miresei în degetul inelar al acesteia și, dacă se crede de cuviință, spune:

N., primește acest inel
ca semn al iubirii și al fidelității mele.

Dacă este creștin, poate să adauge:

În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

La rândul ei, mireasa pune inelul mirelui în degetul inelar al acestuia și, dacă se crede de cuviință, spune:

N., primește acest inel
ca semn al iubirii și al fidelității mele.

Dacă este creștină, poate să adauge:

În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

168. În acest moment, întreaga comunitate poate să înalțe un imn sau un cântec de laudă.

 

Rugăciunea universală

169. Apoi se face rugăciunea universală (câteva modele ale acesteia sunt propuse la nr. 251-252).

170. După invocații, cel care prezidează continuă cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare:

Cei care sunt creștini să-l invoce pe Dumnezeu Tatăl,
care vrea ca fiii săi să fie uniți în dragoste,
cu rugăciunea familiei lui Dumnezeu,
pe care ne-a învățat-o Domnul nostru Isus Cristos.

Toți creștinii continuă:

Tatăl nostru, care ești în ceruri,
sfințească-se numele tău;
vie împărăția ta;
facă-se voia ta, precum în cer așa și pe pământ.
Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi
și ne iartă nouă greșelile noastre,
precum și noi iertăm greșiților noștri.
Și nu ne duce pe noi în ispită,
ci ne mântuiește de Cel Rău.

 

Binecuvântarea nupțială

171. De obicei se spune binecuvântarea nupțială pentru miri. Totuși se poate omite, dacă împrejurările recomandă acest lucru, și în locul binecuvântării nupțiale se spune rugăciunea indicată mai jos la nr. 174.

Dacă se consideră oportun, mirii îngenunchează la locul lor.

Preotul (sau diaconul), cu mâinile împreunate, continuă:

Să invocăm cu umilință binecuvântarea lui Dumnezeu
asupra acestor miri,
ca să le dea cu îndurare ajutorul său
după ce i-a îmbogățit cu legământul Căsătoriei.

Toți se roagă un timp în tăcere.

172. Apoi preotul (sau diaconul), stând cu fața către miri, cu mâinile întinse asupra lor, continuă:

Părinte sfânt, ziditorul lumii întregi,
care ai făcut bărbatul și femeia după chipul tău
și ai voit să copleșești familia lor cu binecuvântarea ta:
te rugăm cu umilință pentru acești slujitori ai tăi,
care se unesc astăzi prin legământul Căsătoriei.

Să coboare cu îmbelșugare binecuvântarea ta,
Doamne, asupra acestei mirese N.,
și asupra însoțitorului ei de viață N.,
iar puterea Duhului Sfânt
să înflăcăreze de sus inimile lor,
pentru ca, bucurându-se de darul reciproc al căsniciei,
să strălucească prin integritatea moravurilor
(și să fie părinți încercați în virtute).

Să te laude pe tine, Doamne, în momentele de veselie
și să te caute în momentele de întristare;
să se bucure că ești aproape de ei în suferințe ca să-i susții
și să te simtă că ești alături de ei în nevoi ca să-i mângâi;
și, după o viață lungă și fericită,
să ajungă în împărăția cerurilor împreună cu prietenii care îi înconjoară.
Prin Cristos Domnul nostru.
R. Amin.

173. Dacă prezidează un asistent laic, spune, cu mâinile împreunate:

Binecuvântat ești, Doamne Dumnezeule,
Creatorul și păstrătorul neamului omenesc,
care în unirea dintre bărbat și femeie
ne-ai lăsat o imagine adevărată a iubirii tale.

Să coboare cu îmbelșugare binecuvântarea ta,
Doamne, asupra acestei mirese N.,
și asupra însoțitorului ei de viață N.,
iar puterea Duhului Sfânt
să înflăcăreze de sus inimile lor,
pentru ca, bucurându-se de darul reciproc al căsniciei,
să strălucească prin integritatea moravurilor
(și să fie părinți încercați în virtute).

Să te laude pe tine, Doamne, în momentele de veselie
și să te caute în momentele de întristare;
să se bucure că ești aproape de ei în suferințe ca să-i susții
și să te simtă că ești alături de ei în nevoi ca să-i mângâi;
și, după o viață lungă și fericită,
să ajungă în împărăția cerurilor împreună cu prietenii care îi înconjoară.
Prin Cristos Domnul nostru.
R. Amin.

174. Când, din cauza împrejurărilor, binecuvântarea nupțială se omite, se spune această rugăciune pentru miri:

Ascultă, Doamne, rugăciunile noastre
și ocrotește cu bunătate orânduielile
prin care ai voit să se propage neamul omenesc,
pentru ca ceea ce este unit de tine
să se păstreze cu ajutorul tău.
Prin Cristos Domnul nostru.
R. Amin.

 

Încheierea celebrării

175. Preotul (sau diaconul) binecuvântează poporul spunând:

Și pe voi toți, care sunteți aici de față,
să vă binecuvânteze atotputernicul Dumnezeu,
Tatăl și Fiul + și Sfântul Duh.
R. Amin.

176. Dacă prezidează un asistent laic, poate să încheie celebrarea, însemnându-se cu sfânta cruce și spunând:

Dumnezeu să ne umple de bucurie și speranță pe noi cei care credem.
Pacea lui Cristos să ne înveselească inimile.
Duhul Sfânt să reverse în noi darurile sale.

Toți răspund:

T. Amin

177. E bine ca celebrarea să se încheie cu un cântec potrivit.

178. La sfârșitul celebrării, martorii și celebrantul semnează actul Căsătoriei. Semnarea poate avea loc fie în sacristie, fie în fața poporului, totuși să nu se facă pe altar.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat