|
RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI CAPITOLUL II RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI ÎN AFARA LITURGHIEI 79. Când e necesar sau oportun să nu se celebreze Liturghia, să se folosească următorul ritual, chiar și de către diacon 43.
Riturile introductive Primul mod 80. La ora fixată, preotul, îmbrăcat cu albă, sau cu cotă, și cu stolă albă sau de culoarea sărbătorii, sau chiar cu pluvial (sau cu dalmatică în cazul diaconului) de aceeași culoare, merge împreună cu ministranții la ușa bisericii, îi primește pe miri și îi salută, arătându-le că Biserica ia parte la bucuria lor. 81. Apoi se face procesiunea spre altar: în față merg ministranții, după ei celebrantul, apoi mirii, pe care, potrivit obiceiurilor locurilor, îi pot însoți cu cinste la locul pregătit pentru ei, cel puțin părinții și doi martori. Între timp se cântă antifonul la intrare. 82. Celebrantul se apropie de altar, îl salută printr-o înclinație profundă și îl venerează sărutându-l. Apoi merge la scaun.
Al doilea mod 83. La ora fixată, preotul, îmbrăcat cu albă, sau cu cotă, sau cu stolă albă sau de culoarea sărbătorii, sau chiar cu pluvial (sau dalmatică în cazul diaconului) de aceeași culoare, merge împreună cu ministranții la locul pregătit pentru miri. 84. Când mirii au ajuns la locul lor, celebrantul îi primește și îi salută, arătându-le că Biserica ia parte la bucuria lor. 85. Apoi celebrantul salută altarul printr-o înclinație profundă și merge la scaun. 86. După ce a făcut semnul crucii, îi salută pe cei de față spunând: Har vouă
și pace de la Dumnezeu Tatăl
Sau alte cuvinte potrivite luate mai ales din Sfânta Scriptură. Toți răspund: Și cu duhul tău. Sau: Binecuvântat să fie Dumnezeu în veci. Sau în alt mod potrivit. 87. În continuare, se adresează mirilor și celor de față cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare spre a le dispune sufletele la celebrarea Căsătoriei: Fraților
preaiubiți,
88. Sau: N. și N.,
Biserica ia parte la bucuria voastră
89. Apoi, cu brațele întinse, spune această rugăciune: Ascultă,
Doamne, rugăciunile noastre
Alte rugăciuni, la nr. 223. 224. 226. 227. 228.
Liturgia cuvântului 90. Urmează liturgia cuvântului, în modul obișnuit, luându-se textele propuse mai sus la nr. 56 sau altele din lecturile indicate mai jos (nr. 179-222). Întotdeauna să fie aleasă cel puțin o lectură care vorbește în mod explicit despre Căsătorie. 91. Apoi celebrantul, în omilie, explică din textul sacru misterul Căsătoriei creștine, demnitatea iubirii conjugale, harul sacramentului și datoriile soților, ținând seama de situațiile diferite ale celor care îl ascultă.
Celebrarea Căsătoriei 92. Dacă se întâmplă să se celebreze împreună două sau mai multe Căsătorii, atât întrebările dinaintea consimțământului, cât și consimțământul însuși și primirea consimțământului să se facă la singular pentru fiecare Căsătorie. Celelalte însă, inclusiv binecuvântarea nupțială, să se spună o singură dată pentru toți, la plural. 93. În timp ce toți stau în picioare, chiar și mirii, avându-i alături pe martori, celebrantul se adresează mirilor cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare: Preaiubiților,
Întrebările dinaintea consimțământului 94. Celebrantul îi întreabă pe miri dacă au venit de bunăvoie, dacă vor fi fideli unul altuia și dacă vor să primească și să-și educe copiii; fiecare răspunde separat. N. și N.,
ați venit aici fără nici o constrângere,
Sunteți
pregătiți, mergând pe drumul Căsătoriei,
Întrebarea care urmează se poate omite dacă împrejurările o cer, de exemplu, dacă cei care se căsătoresc sunt înaintați în vârstă. Sunteți
pregătiți să primiți cu dragoste copiii
Consimțământul 95. Celebrantul îi invită pe miri să-și exprime consimțământul: Deoarece sunteți hotărâți să încheiați legământul sfintei Căsătorii, dați-vă mâna dreaptă și exprimați-vă consimțământul în fața lui Dumnezeu și a Bisericii sale. Mirii își dau mâna dreaptă. 96. Mirele spune: Eu, N., te
iau pe tine, N., de soție
Mireasa spune: Eu, N., te
iau pe tine, N., de soț
97. Dacă din motive pastorale se consideră că este mai potrivit, celebrantul poate să ceară consimțământul mirilor prin întrebări. Mai întâi îl întreabă pe mire: N., vrei
să o iei pe N. de soție
Mirele răspunde: Vreau. Apoi preotul o întreabă pe mireasă: N., vrei
să îl iei pe N. de soț
Mireasa răspunde: Vreau. Primirea consimțământului 98. Celebrantul, primind consimțământul, le spune mirilor: Dumnezeu,
în bunătatea sa,
Sau: Dumnezeul
lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac, Dumnezeul lui Iacob,
99. Celebrantul îi îndeamnă pe cei prezenți să-l preamărească pe Dumnezeu: Să-l binecuvântăm pe Domnul. Toți răspund: Mulțumim lui Dumnezeu. Se poate spune și o altă aclamație.
Binecuvântarea și înmânarea inelelor 100. Celebrantul spune: Domnul să
binecuvânteze + aceste inele,
Alte formule pentru binecuvântarea inelelor, la nr. 229-230. Dacă se consideră oportun, celebrantul stropește inelele cu apă sfințită și le dă mirilor. 101. Mirele pune inelul miresei în degetul inelar al acesteia și, dacă se crede de cuviință, spune: N.,
primește acest inel
La rândul ei, mireasa pune inelul mirelui în degetul inelar al acestuia și, dacă se crede de cuviință, spune: N.,
primește acest inel
102. În acest moment, întreaga comunitate poate să înalțe un imn sau un cântec de laudă.
Rugăciunea universală 103. Apoi se face rugăciunea universală (câteva modele ale acesteia sunt propuse la nr. 251-252): a) mai întâi, celebrantul face invitația la rugăciune; b) urmează invocațiile rugăciunii universale cu răspunsul credincioșilor, totuși în așa fel încât invocațiile să se armonizeze cu binecuvântarea nupțială și să nu fie o dublură a acesteia; c) dacă nu se dă sfânta Împărtășanie, urmează rugăciunea Tatăl nostru; d) apoi, omițându-se rugăciunea de încheiere, celebrantul invocă binecuvântarea lui Dumnezeu asupra miresei și asupra mirelui, care nu trebuie omisă niciodată.
Binecuvântarea nupțială 104. Mirii rămân la locul lor și îngenunchează. Celebrantul continuă, cu mâinile împreunate: Să invocăm
cu umilință binecuvântarea lui Dumnezeu
Alte formule la nr. 73. 241. Toți se roagă un timp în tăcere. 105. Apoi celebrantul, stând cu fața către miri, rostește rugăciunea care urmează, cu mâinile întinse asupra lor. Dacă împrejurările sunt de așa natură, de exemplu, dacă mirii sunt înaintați în vârstă, se pot omite cuvintele dintre paranteze, din ultimul paragraf al rugăciunii. Dumnezeule,
care prin puterea ta ai creat toate din nimic,
Dumnezeule,
care ai sfințit unirea dintre soți
Dumnezeule,
prin care femeia este unită cu bărbatul,
Privește
cu bunăvoință la acești slujitori ai tăi,
Slujitoarea
ta, N., să fie înzestrată cu darul iubirii și al păcii
Să se
încreadă într-însa inima soțului ei,
Și acum,
Doamne, te rugăm
Alte formule pentru binecuvântarea nupțială la nr. 242. 244. 106. Dacă nu trebuie distribuită sfânta împărtășanie, celebrantul binecuvântează poporul imediat spunând: C. Și pe
voi toți, care sunteți aici de față,
107. E bine ca celebrarea să se încheie cu un cântec potrivit.
Sfânta Împărtășanie 108. Dacă trebuie distribuită sfânta Împărtășanie, după ce s-a dat binecuvântarea nupțială celebrantul merge la locul unde se păstrează Euharistia, ia vasul sau pixida cu trupul Domnului, îl așază pe altar și îngenunchează. 109. Apoi face introducerea la rugăciunea Tatăl nostru, cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare: Îndemnați
de porunca Mântuitorului
Toți continuă împreună: Tatăl
nostru, care ești în ceruri,
110. Dacă se consideră oportun, celebrantul îi invită pe credincioși cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare: Dăruiți-vă pacea. Mirii și toți ceilalți își exprimă pacea și dragostea reciprocă. 111. După aceea, celebrantul îngenunchează, ia ostia și, ținând-o ridicată puțin deasupra vasului sau a pixidei, cu fața către cei care urmează să se împărtășească, spune: Iată
Mielul lui Dumnezeu, care ia asupra sa păcatele lumii.
Cei care urmează a se împărtăși, continuă: Doamne, nu
sunt vrednic să intri sub acoperământul meu,
112. Apoi merge la cei care urmează să se împărtășească și spune, arătând fiecăruia dintre ei ostia puțin ridicată: Trupul lui Cristos. Cel care se împărtășește răspunde: Amin. Și primește Împărtășania. 113. În timp ce se dă Împărtășania, dacă se consideră oportun, se poate cânta ceva potrivit. 114. După ce s-a dat Împărtășania, dacă se consideră oportun, se poate păstra un timp de tăcere sau se poate cânta un psalm sau un cântec de laudă. 115. În continuare, celebrantul spune această rugăciune: Să ne
rugăm.
Încheierea celebrării 116. Ritul se încheie cu binecuvântarea mirilor și a poporului, fie cu formula simplă Să vă binecuvânteze, fie cu una dintre formulele care se găsesc mai jos la nr. 248-250. 117. La sfârșitul celebrării, martorii și celebrantul semnează actul Căsătoriei. Semnarea poate avea loc fie în sacristie, fie în fața poporului, totuși să nu se facă pe altar. Note[43] Noțiuni introductive, nr. 24.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |