Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI 

RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI

[Cuprins]

CAPITOLUL II

RITUALUL CELEBRĂRII CĂSĂTORIEI ÎN AFARA LITURGHIEI

79. Când e necesar sau oportun să nu se celebreze Liturghia, să se folosească următorul ritual, chiar și de către diacon 43.

 

Riturile introductive

Primul mod

80. La ora fixată, preotul, îmbrăcat cu albă, sau cu cotă, și cu stolă albă sau de culoarea sărbătorii, sau chiar cu pluvial (sau cu dalmatică în cazul diaconului) de aceeași culoare, merge împreună cu ministranții la ușa bisericii, îi primește pe miri și îi salută, arătându-le că Biserica ia parte la bucuria lor.

81. Apoi se face procesiunea spre altar: în față merg ministranții, după ei celebrantul, apoi mirii, pe care, potrivit obiceiurilor locurilor, îi pot însoți cu cinste la locul pregătit pentru ei, cel puțin părinții și doi martori. Între timp se cântă antifonul la intrare.

82. Celebrantul se apropie de altar, îl salută printr-o înclinație profundă și îl venerează sărutându-l. Apoi merge la scaun.

 

Al doilea mod

83. La ora fixată, preotul, îmbrăcat cu albă, sau cu cotă, sau cu stolă albă sau de culoarea sărbătorii, sau chiar cu pluvial (sau dalmatică în cazul diaconului) de aceeași culoare, merge împreună cu ministranții la locul pregătit pentru miri.

84. Când mirii au ajuns la locul lor, celebrantul îi primește și îi salută, arătându-le că Biserica ia parte la bucuria lor.

85. Apoi celebrantul salută altarul printr-o înclinație profundă și merge la scaun.

86. După ce a făcut semnul crucii, îi salută pe cei de față spunând:

Har vouă și pace de la Dumnezeu Tatăl
și de la Domnul nostru Isus Cristos.

Sau alte cuvinte potrivite luate mai ales din Sfânta Scriptură.

Toți răspund:

Și cu duhul tău.

Sau:

Binecuvântat să fie Dumnezeu în veci.

Sau în alt mod potrivit.

87. În continuare, se adresează mirilor și celor de față cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare spre a le dispune sufletele la celebrarea Căsătoriei:

Fraților preaiubiți,
am venit cu bucurie în casa Domnului
ca să celebrăm acest sacrament
și să fim alături de N. și N.
în ziua în care vor să-și întemeieze o casă proprie.
Acest moment are pentru ei o însemnătate deosebită.
De aceea îi înconjurăm
cu sentimentele de dragoste și de prietenie ale inimii noastre,
precum și cu rugăciunea noastră fraternă.
Împreună cu ei, să ascultăm cu atenție
cuvântul pe care ni-l adresează astăzi Dumnezeu.
Apoi, împreună cu sfânta Biserică,
prin Cristos Domnul nostru,
să ne rugăm cu umilință lui Dumnezeu Tatăl,
ca să-i ocrotească cu bunătate pe acești slujitori ai săi care se căsătoresc,
să-i binecuvânteze și să-i păstreze mereu uniți.

88. Sau:

N. și N., Biserica ia parte la bucuria voastră
și vă îmbrățișează cu dragă inimă
împreună cu rudele și prietenii voștri,
acum când, în fața lui Dumnezeu, Tatăl nostru,
doriți să vă uniți pentru toată viața.
Să vă asculte Dumnezeu în ziua bucuriei voastre.
Să vă trimită ajutor din cer și să vă ocrotească.
Să vă dea după inima voastră
și să vă împlinească toate rugăciunile.

89. Apoi, cu brațele întinse, spune această rugăciune:

Ascultă, Doamne, rugăciunile noastre
și revarsă cu bunătate harul tău
asupra acestor slujitori ai tăi (N. și N.),
pentru ca ei, care se unesc în fața altarului tău,
să fie întăriți în dragoste unul față de altul.
Prin Cristos Domnul nostru.
R. Amin.

Alte rugăciuni, la nr. 223. 224. 226. 227. 228.

 

Liturgia cuvântului

90. Urmează liturgia cuvântului, în modul obișnuit, luându-se textele propuse mai sus la nr. 56 sau altele din lecturile indicate mai jos (nr. 179-222).

Întotdeauna să fie aleasă cel puțin o lectură care vorbește în mod explicit despre Căsătorie.

91. Apoi celebrantul, în omilie, explică din textul sacru misterul Căsătoriei creștine, demnitatea iubirii conjugale, harul sacramentului și datoriile soților, ținând seama de situațiile diferite ale celor care îl ascultă.

 

Celebrarea Căsătoriei

92. Dacă se întâmplă să se celebreze împreună două sau mai multe Căsătorii, atât întrebările dinaintea consimțământului, cât și consimțământul însuși și primirea consimțământului să se facă la singular pentru fiecare Căsătorie. Celelalte însă, inclusiv binecuvântarea nupțială, să se spună o singură dată pentru toți, la plural.

93. În timp ce toți stau în picioare, chiar și mirii, avându-i alături pe martori, celebrantul se adresează mirilor cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare:

Preaiubiților,
ați venit în casa Domnului
pentru ca voința voastră de a încheia Căsătoria
în fața slujitorului Bisericii și a comunității
să fie întărită de Domnul cu pecetea sa sfântă.
Cristos binecuvântează din belșug
dragostea voastră conjugală.
Pentru a rămâne mereu fideli unul altuia
și pentru a putea îndeplini și celelalte îndatoriri ale Căsătoriei,
el îi îmbogățește și îi întărește cu un sacrament deosebit
pe cei pe care i-a consacrat deja prin sfântul Botez.
De aceea vă întreb înaintea Bisericii despre intențiile voastre.

 

Întrebările dinaintea consimțământului

94. Celebrantul îi întreabă pe miri dacă au venit de bunăvoie, dacă vor fi fideli unul altuia și dacă vor să primească și să-și educe copiii; fiecare răspunde separat.

N. și N., ați venit aici fără nici o constrângere,
ci în mod liber și din toată inima
ca să încheiați legământul Căsătoriei?

Sunteți pregătiți, mergând pe drumul Căsătoriei,
să vă iubiți și să vă respectați unul pe altul pentru toată viața?

Întrebarea care urmează se poate omite dacă împrejurările o cer, de exemplu, dacă cei care se căsătoresc sunt înaintați în vârstă.

Sunteți pregătiți să primiți cu dragoste copiii
pe care Dumnezeu va binevoi să vi-i dea
și să-i educați după legea lui Cristos și a Bisericii sale?

 

Consimțământul

95. Celebrantul îi invită pe miri să-și exprime consimțământul:

Deoarece sunteți hotărâți să încheiați legământul sfintei Căsătorii, dați-vă mâna dreaptă și exprimați-vă consimțământul în fața lui Dumnezeu și a Bisericii sale.

Mirii își dau mâna dreaptă.

96. Mirele spune:

Eu, N., te iau pe tine, N., de soție
și promit că îți voi fi credincios în orice împrejurare,
fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate,
să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele.

Mireasa spune:

Eu, N., te iau pe tine, N., de soț
și promit că îți voi fi credincioasă în orice împrejurare,
fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate,
să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele.

97. Dacă din motive pastorale se consideră că este mai potrivit, celebrantul poate să ceară consimțământul mirilor prin întrebări.

Mai întâi îl întreabă pe mire:

N., vrei să o iei pe N. de soție
și promiți că îi vei fi credincios în orice împrejurare,
fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate,
să o iubești și să o respecți în toate zilele vieții tale?

Mirele răspunde:

Vreau.

Apoi preotul o întreabă pe mireasă:

N., vrei să îl iei pe N. de soț
și promiți că îi vei fi credincioasă în orice împrejurare,
fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate,
să-l iubești și să-l respecți în toate zilele vieții tale?

Mireasa răspunde:

Vreau.

Primirea consimțământului

98. Celebrantul, primind consimțământul, le spune mirilor:

Dumnezeu, în bunătatea sa,
să întărească acest consimțământ
pe care l-ați dat înaintea Bisericii
și să binevoiască a împlini în voi binecuvântarea sa.
Ceea ce Dumnezeu unește, omul să nu despartă.

Sau:

Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac, Dumnezeul lui Iacob,
Dumnezeul care i-a unit pe primii noștri părinți în paradis,
să întărească în Cristos și să binecuvânteze acest consimțământ al vostru,
pe care l-ați dat înaintea Bisericii,
pentru ca ceea ce el unește, omul să nu despartă.

99. Celebrantul îi îndeamnă pe cei prezenți să-l preamărească pe Dumnezeu:

Să-l binecuvântăm pe Domnul.

Toți răspund:

Mulțumim lui Dumnezeu.

Se poate spune și o altă aclamație.

 

Binecuvântarea și înmânarea inelelor

100. Celebrantul spune:

Domnul să binecuvânteze + aceste inele,
pe care le veți dărui unul altuia
în semn de iubire și fidelitate.
R. Amin.

Alte formule pentru binecuvântarea inelelor, la nr. 229-230.

Dacă se consideră oportun, celebrantul stropește inelele cu apă sfințită și le dă mirilor.

101. Mirele pune inelul miresei în degetul inelar al acesteia și, dacă se crede de cuviință, spune:

N., primește acest inel
ca semn al iubirii și al fidelității mele.
În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

La rândul ei, mireasa pune inelul mirelui în degetul inelar al acestuia și, dacă se crede de cuviință, spune:

N., primește acest inel
ca semn al iubirii și al fidelității mele.
În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

102. În acest moment, întreaga comunitate poate să înalțe un imn sau un cântec de laudă.

 

Rugăciunea universală

103. Apoi se face rugăciunea universală (câteva modele ale acesteia sunt propuse la nr. 251-252):

a) mai întâi, celebrantul face invitația la rugăciune;

b) urmează invocațiile rugăciunii universale cu răspunsul credincioșilor, totuși în așa fel încât invocațiile să se armonizeze cu binecuvântarea nupțială și să nu fie o dublură a acesteia;

c) dacă nu se dă sfânta Împărtășanie, urmează rugăciunea Tatăl nostru;

d) apoi, omițându-se rugăciunea de încheiere, celebrantul invocă binecuvântarea lui Dumnezeu asupra miresei și asupra mirelui, care nu trebuie omisă niciodată.

 

Binecuvântarea nupțială

104. Mirii rămân la locul lor și îngenunchează. Celebrantul continuă, cu mâinile împreunate:

Să invocăm cu umilință binecuvântarea lui Dumnezeu
asupra acestor miri,
ca să le dea cu îndurare ajutorul său
după ce i-a îmbogățit cu sacramentul Căsătoriei.

Alte formule la nr. 73. 241.

Toți se roagă un timp în tăcere.

105. Apoi celebrantul, stând cu fața către miri, rostește rugăciunea care urmează, cu mâinile întinse asupra lor.

Dacă împrejurările sunt de așa natură, de exemplu, dacă mirii sunt înaintați în vârstă, se pot omite cuvintele dintre paranteze, din ultimul paragraf al rugăciunii.

Dumnezeule, care prin puterea ta ai creat toate din nimic,
care, după ce ai rânduit începuturile a toate
și l-ai făcut pe om după chipul tău,
i-ai dăruit bărbatului un ajutor de nelipsit în femeie,
ca să nu mai fie doi, ci un singur trup,
învățându-ne că ceea ce tu ai unit
nimeni nu are dreptul să mai despartă vreodată;

Dumnezeule, care ai sfințit unirea dintre soți
printr-un sacrament atât de sublim,
încât ai făcut din legământul căsătoriei
un semn al tainei lui Cristos și a Bisericii;

Dumnezeule, prin care femeia este unită cu bărbatul,
iar familia orânduită în chip deosebit de tine
primește acea binecuvântare,
care singura nu s-a pierdut
nici prin pedeapsa păcatului strămoșesc,
nici prin cea a potopului.

Privește cu bunăvoință la acești slujitori ai tăi,
care, uniți prin legătura Căsătoriei,
cer să fie întăriți cu binecuvântarea ta;
trimite harul Duhului Sfânt asupra lor,
pentru ca, revărsând iubirea ta în inimile lor,
să rămână credincioși în legământul Căsătoriei.

Slujitoarea ta, N., să fie înzestrată cu darul iubirii și al păcii
și să urmeze exemplul femeilor sfinte
pe care le laudă Sfânta Scriptură.

Să se încreadă într-însa inima soțului ei,
care, văzând în ea o însoțitoare egală
și o împreună moștenitoare a harului vieții,
să o cinstească așa cum se cuvine
și să o iubească mereu cu acea iubire
cu care Cristos și-a iubit Biserica.

Și acum, Doamne, te rugăm
ca acești slujitori ai tăi să rămână statornici în credință
și în împlinirea poruncilor tale
și, fideli unul altuia,
să strălucească prin integritatea moravurilor;
întăriți cu puterea evangheliei,
să dea tuturor o bună mărturie despre Cristos;
(să fie rodnici în copii,
să fie părinți încercați în virtute;
amândoi să-i vadă pe copiii copiilor lor)
și, ajungând la bătrânețea pe care și-o doresc,
să aibă parte de viața fericiților și de împărăția cerurilor.
Prin Cristos Domnul nostru.
R. Amin.

Alte formule pentru binecuvântarea nupțială la nr. 242. 244.

106. Dacă nu trebuie distribuită sfânta împărtășanie, celebrantul binecuvântează poporul imediat spunând:

C. Și pe voi toți, care sunteți aici de față,
să vă binecuvânteze atotputernicul Dumnezeu,
Tatăl și Fiul + și Sfântul Duh.
R. Amin.

107. E bine ca celebrarea să se încheie cu un cântec potrivit.

 

Sfânta Împărtășanie

108. Dacă trebuie distribuită sfânta Împărtășanie, după ce s-a dat binecuvântarea nupțială celebrantul merge la locul unde se păstrează Euharistia, ia vasul sau pixida cu trupul Domnului, îl așază pe altar și îngenunchează.

109. Apoi face introducerea la rugăciunea Tatăl nostru, cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare:

Îndemnați de porunca Mântuitorului
și povățuiți de învățătura sa dumnezeiască,
îndrăznim să spunem:

Toți continuă împreună:

Tatăl nostru, care ești în ceruri,
sfințească-se numele tău;
vie împărăția ta;
facă-se voia ta, precum în cer așa și pe pământ.
Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi
și ne iartă nouă greșelile noastre,
precum și noi iertăm greșiților noștri.
Și nu ne duce pe noi în ispită,
ci ne mântuiește de Cel Rău.

110. Dacă se consideră oportun, celebrantul îi invită pe credincioși cu aceste cuvinte sau cu altele asemănătoare:

Dăruiți-vă pacea.

Mirii și toți ceilalți își exprimă pacea și dragostea reciprocă.

111. După aceea, celebrantul îngenunchează, ia ostia și, ținând-o ridicată puțin deasupra vasului sau a pixidei, cu fața către cei care urmează să se împărtășească, spune:

Iată Mielul lui Dumnezeu, care ia asupra sa păcatele lumii.
Fericiți cei chemați la ospățul Mielului.

Cei care urmează a se împărtăși, continuă:

Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu,
dar spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu.

112. Apoi merge la cei care urmează să se împărtășească și spune, arătând fiecăruia dintre ei ostia puțin ridicată:

Trupul lui Cristos.

Cel care se împărtășește răspunde:

Amin.

Și primește Împărtășania.

113. În timp ce se dă Împărtășania, dacă se consideră oportun, se poate cânta ceva potrivit.

114. După ce s-a dat Împărtășania, dacă se consideră oportun, se poate păstra un timp de tăcere sau se poate cânta un psalm sau un cântec de laudă.

115. În continuare, celebrantul spune această rugăciune:

Să ne rugăm.
După ce am luat parte la masa ta,
te rugăm, Doamne,
ca aceia care se unesc prin sacramentul Căsătoriei
să-ți rămână mereu fideli
și să vestească oamenilor numele tău.
Prin Cristos Domnul nostru.
R. Amin.

 

Încheierea celebrării

116. Ritul se încheie cu binecuvântarea mirilor și a poporului, fie cu formula simplă Să vă binecuvânteze, fie cu una dintre formulele care se găsesc mai jos la nr. 248-250.

117. La sfârșitul celebrării, martorii și celebrantul semnează actul Căsătoriei. Semnarea poate avea loc fie în sacristie, fie în fața poporului, totuși să nu se facă pe altar.

Note

[43] Noțiuni introductive, nr. 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat