Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 RITUALUL BOTEZULUI COPIILOR 

RITUALUL CELEBRĂRII BOTEZULUI

[Cuprins]

Capitolul VI
RITUALUL PREZENTĂRII LA BISERICĂ A UNUI COPIL CARE A FOST DEJA BOTEZAT
PRIMIREA COPILULUI
165. Celebrantul, preot sau diacon, îmbrăcat cu albă sau cotă și stolă sau chiar și cu pluvial, obișnuit de culoare albă, se îndreaptă împreună cu ministranții spre ușa bisericii sau spre locul unde se află părinții cu nașii și copilul. Între timp credincioșii pot cânta un psalm sau un cântec potrivit.

166. Celebrantul îi salută pe cei de față, mai ales pe părinți și nași, îi laudă pentru faptul că n-au întârziat să boteze copilul, îi aduce mulțumiri lui Dumnezeu și se bucură împreună cu părinții de însănătoșirea copilului.

Dialogul cu părinții și nașii
167. Celebrantul îi întreabă pe părinți:
C - Ce nume ați dat copilului vostru?
P
- N.
C - Ce cereți de la Biserica lui Dumnezeu pentru N. care a fost deja botezat?
P - Să se facă cunoscut în fața comunității că el a fost primit deja în sânul Bisericii.
Primul răspuns îl poate da și o altă persoană, dacă, după obiceiul locului, poate să pună nume copilului.
Al doilea răspuns părinții îl pot da folosindu-se și de alte cuvinte precum: "Să se facă cunoscut în fața comunității că este creștin, că a fost botezat etc."

168. Celebrantul se adresează părinților cu aceste cuvinte sau altele asemănătoare:
C - Iubiți părinți, prin Botezul copilului vostru, v-ați luat obligația să-l educați în sfânta credință, așa încât, împlinind poruncile, să învețe a-l iubi pe Dumnezeu și pe aproapele, după exemplul lui Cristos. Aducându-l acum la biserică, vă dați seama de această îndatorire?
P - Ne dăm seama.

169. Adresându-se nașilor, celebrantul îi întreabă:
C - Iubiți nași, sunteți dispuși să-i ajutați pe părinți la îndeplinirea îndatoririi lor, ca acest copil să devină bun creștin?
N
- Da.

170. Celebrantul continuă:
C - N., Biserica noastră creștină te primește cu mare bucurie în rândul fiilor săi. În numele ei eu te însemn cu sfânta cruce; după mine, și părinții (împreună cu nașii) te vor însemna cu același semn al lui Cristos, Mântuitorul nostru, care ți-a dat viața prin Botez și te-a primit în Biserica sa.
Celebrantul face semnul sfintei cruci pe fruntea copilului, fără a spune ceva. După aceea îi invită pe părinți și, dacă este cazul, și pe nași, să facă același lucru.

171. Celebrantul îi invită pe cei prezenți să ia parte la liturgia cuvântului lui Dumnezeu. Dacă e posibil, se va merge în procesiune până la locul destinat, în timp ce se intonează un cântec, de exemplu Ps 84,7.8.9ab.

LITURGIA CUVÂNTULUI
Lecturile biblice și omilia
172. Se citește una sau chiar două din următoarele pericope, în timp ce poporul, dacă se consideră oportun, șade:
- Mt 28,18-20: "Învățați toate popoarele, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh".
- Mc 1,9-11: "Și îndată, ieșind din apă, Isus a văzut cerurile deschise și pe Duhul Sfânt coborându-se ca un porumbel asupra lui".
- Mc 10,13-16: "Lăsați copiii să vină la mine".
- In 3,1-6: "De nu se naște cineva din apă și Duh Sfânt, nu poate să intre în împărăția lui Dumnezeu".
Se pot alege și alte pericope de la nr. 186-194 și 204-215 sau altele care se potrivesc mai bine cu dorința părinților și folosul sufletesc al credincioșilor (de ex. 1Rg 17,17-24; 2Rg 4,8-37).
Între lecturi se pot cânta psalmi responsoriali și versete propuse la nr. 195-203.

173. După lecturi, celebrantul ține o scurtă omilie, în care explică cele citite și prin care cei prezenți sunt ajutați să înțeleagă mai bine taina Botezului și să primească mai ușor obligațiile care decurg din ea, mai ales pentru părinți și nași.

174. După omilie sau litanie sau chiar în cursul litaniei, se recomandă un moment de reculegere, timp în care, la îndemnul celebrantului, toți se roagă în tăcere. Dacă este cazul, se va cânta un cântec potrivit, de exemplu dintre cele indicate la nr. 225-245.

Rugăciunea credincioșilor
175. Celebrantul:
Fraților, să implorăm bunătatea și îndurarea lui Cristos, pentru acest copil, pentru părinții și nașii lui și pentru toți cei botezați:
- Ca acest copil să fie în viața lui recunoscător lui Dumnezeu pentru că a primit Botezul și a redobândit sănătatea.
R.
- Te rugăm, ascultă-ne.
- Ca să rămână mereu un mădular viu al Bisericii tale sfinte. R.
- Ca să asculte, să păstreze și să mărturisească evanghelia ta. R.
- Ca să se apropie cu bucurie de masa Domnului. R.
- Ca să-l iubească pe Dumnezeu și pe aproapele său, după cum ne-ai învățat tu. R.
- Ca, întărit prin cuvintele și exemplele creștinilor, să crească în sfințenie și în înțelepciune. R.
- Ca toți credincioșii tăi să trăiască mereu în unitatea credinței și a iubirii. R.

176. După aceea celebrantul îi invită pe cei de față să ceară mijlocirea sfinților:
C - Fraților, acest copil botezat a intrat în comuniunea sfinților, care sunt mijlocitorii lui în fața lui Dumnezeu. De aceea ne rugăm:
C - Sfântă Marie, Maica lui Dumnezeu.
T
- Roagă-te pentru noi.
C - Sfinte Ioane Botezătorule.
T
- Roagă-te pentru noi.
C - Sfinte Iosife.
T
- Roagă-te pentru noi.
C - Sfinților Petru și Paul.
T
- Rugați-vă pentru noi.
............................................
Se recomandă a se invoca în continuare alți sfinți, mai ales sfântul patron al copilului, al bisericii sau al locului. Se încheie:
C - Toți sfinții și sfintele lui Dumnezeu.
T
- Rugați-vă pentru noi.

177. După invocații, celebrantul spune:
C - Doamne Dumnezeul nostru, izvorul vieții și al iubirii, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, în grija părinților ne faci cunoscută gloria ta, în primejdiile din viața copiilor ne arăți providența ta, iar prin Botez ne bucurăm de mântuirea ta. Biserica se roagă cu recunoștință pentru acest copil pe care l-ai eliberat de stăpânirea întunericului, l-ai adus la strălucirea luminii tale și prin sfântul Botez l-ai făcut fiu adoptiv al tău și templu al Duhului Sfânt.
Ajută-l mereu în primejdiile acestei vieți și întărește-l neîncetat cu puterea lui Cristos Mântuitorul în lupta pentru dobândirea împărăției tale. Prin Cristos, Domnul nostru.
T
- Amin.

RITURI EXPLICATIVE
Ungerea cu sfânta crismă
178. Celebrantul spune:
C - Dumnezeu cel atotputernic, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care te-a eliberat de păcat și te-a renăscut din apă și Duh Sfânt, el însuși te unge cu untdelemnul mântuirii, pentru ca, făcând de acum parte din poporul său, să rămâi mădular al lui Cristos, preot, profet și împărat, pentru viața veșnică.
T
- Amin.
Celebrantul îl unge cu crismă în creștetul capului pe copil, fără să spună nimic.

Înmânarea hainei albe
179. Celebrantul spune:
C - N., ai devenit o făptură nouă și ai fost îmbrăcat(ă) cu Cristos. Această haină albă să fie semnul demnității tale; ajutat(ă) de cuvintele și exemplul celor care te iubesc, păstreaz-o nepătată pentru viața veșnică.
T
- Amin.

Oferirea lumânării aprinse
180. Celebrantul prezintă lumânarea pascală și spune:
C - Primiți lumina lui Cristos.
Unul (de exemplu, tatăl sau nașul) aprinde de la lumânarea pascală lumânarea copilului.
Apoi celebrantul spune:
C - Vouă, părinților și nașilor, vă este încredințată această lumină, pe care trebuie să o întrețineți aprinsă fără încetare. Aveți grijă ca acest copil al vostru, luminat de Cristos, să trăiască totdeauna ca un fiu al luminii; și, rămânând statornic în credință, să poată ieși în întâmpinarea Domnului când va veni împreună cu toți sfinții în împărăția cerului.

Dacă este cazul, se va cânta un cântec de Botez, cum ar fi: Câți în Cristos v-ați botezat (nr. 36) sau altul dintre cele care se găsesc la nr. 225-245.

RITUL ÎNCHEIERII
Recitarea Rugăciunii domnești
181. Celebrantul, stând în fața altarului, se adresează părinților și nașilor precum și celor prezenți cu următoarele cuvinte sau altele asemănătoare:
C - Fraților preaiubiți, acest copil, renăscut prin Botez, se numește și este cu adevărat copilul lui Dumnezeu. Prin sfântul Mir el va primi plinătatea Duhului Sfânt; când se va apropia de altarul Domnului, el va lua parte la masa jertfei sale și, înconjurat de mulțimea fraților, se va putea adresa lui Dumnezeu numindu-l "Tată!". Acum, în numele lui, pătrunși de spiritul unor adevărați copii ai lui Dumnezeu, acel spirit pe care l-am primit cu toții, să ne rugăm împreună, așa cum ne-a învățat Domnul:

182. Toți împreună cu celebrantul spun:
Tatăl nostru, care ești în ceruri,
sfințească-se numele tău;
vie împărăția ta;
facă-se voia ta, precum în cer așa și pe pământ.
Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi
și ne iartă nouă greșelile noastre,
precum și noi iertăm greșiților noștri.
Și nu ne duce pe noi în ispită,
ci ne mântuiește de Cel Rău.

Binecuvântarea
183. Celebrantul o binecuvântează pe mama care ține copilul în brațe, pe tată și pe cei de față, spunând:
C - Dumnezeu cel atotputernic, care prin Fiul său născut din Fecioara Maria a dat tuturor mamelor creștine fericita speranță că fiii lor vor ajunge la viața de veci, el să te binecuvânteze pe tine, mamă, care ești aici de față; și precum astăzi aduci mulțumire pentru darul de a fi mamă și pentru însănătoșirea copilului, tot astfel, împreună cu copilul tău, să rămâi mereu recunoscătoare lui Dumnezeu, prin Isus Cristos, Domnul nostru.
T - Amin.
C - Dumnezeu cel atotputernic, care dăruiește viața în timp și în veșnicie, el să te binecuvânteze pe tine, tată al acestui copil; împreună cu soția ta, să fiți primii mărturisitori ai credinței pentru copilul vostru, prin cuvânt și faptă, prin Isus Cristos, Domnul nostru.
T
- Amin.
C - Dumnezeu cel atotputernic, care ne-a renăscut din apă și Duh Sfânt pentru viața veșnică, el să vă binecuvânteze din belșug pe voi toți, pentru ca totdeauna și pretutindeni să fiți mădulare vii ale poporului său; și tuturor celor de față să vă dăruiască pacea sa, prin Isus Cristos, Domnul nostru.
T
- Amin.
C - Să vă binecuvânteze atotputernicul Dumnezeu, Tatăl și Fiul ? și Sfântul Duh.
T - Amin.
C - Celebrarea s-a sfârșit, mergeți în pace.
T - Mulțumim lui Dumnezeu.
Alte formule de binecuvântare, nr. 247-249.

184. După binecuvântare, dacă se crede de cuviință, toți cântă un cântec potrivit, care să exprime bucuria pascală și recunoștința pentru darul primit, sau cântarea sfintei Fecioare Maria: "Magnificat".
Acolo unde este obiceiul ca mamele să-i ducă la altarul sfintei Fecioare pe copiii lor de curând botezați, e bine să se păstreze acest obicei.

185. Ritualul prescris mai sus să se păstreze chiar și atunci când se aduce la biserică un copil botezat din alte motive, cum ar fi persecuții, neînțelegeri între părinți etc., care au împiedicat celebrarea Botezului în biserică. În aceste cazuri, celebrantul poate să adapteze, după împrejurările date, îndemnurile, lecturile, invocațiile din rugăciunea credincioșilor etc.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat