Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 RITUALUL BOTEZULUI COPIILOR 

RITUALUL CELEBRĂRII BOTEZULUI

[Cuprins]

Capitolul IV
RITUALUL BOTEZULUI COPIILOR ADMINISTRAT DE CĂTRE CATEHETI ÎN LIPSA UNUI PREOT SAU DIACON
PRIMIREA COPIILOR

132. Catehetul se îndreaptă împreună cu ministranții spre ușa bisericii sau spre locul unde se află părinții cu nașii și copiii. Între timp credincioșii pot cânta un psalm sau un cântec potrivit.
Dacă cei care urmează să fie botezați sunt în număr mai mare, catehetul poate fi ajutat de alții în administrarea Botezului, după cum este notat la locul cuvenit.

133. Catehetul îi salută pe cei de față, mai ales pe părinți și nași, reamintind în câteva cuvinte bucuria cu care părinții au primit copiii ca pe un dar al lui Dumnezeu, care este izvorul oricărei vieți și care acum voiește să-i facă părtași la viața harului.
Apoi îi întreabă pe părinți și pe nași cu cuvintele următoare sau cu altele asemănătoare:
C - Ce nume ați dat copiilor voștri?
Fiecare familie răspunde pe rând, spunând numele copiilor.
C - Ce cereți de la Biserica lui Dumnezeu pentru acești copii?
Toate familiile răspund împreună:
P - Botezul.
____________________________
Dacă cei care urmează să primească Botezul sunt în număr mai mare, lăsând la o parte prima întrebare, catehetul întreabă imediat:
C - Iubiți părinți și nași, care sunteți aici de față împreună cu copiii, ce cereți de la Biserica lui Dumnezeu pentru acești copii?
Toate familiile răspund împreună:
P - Botezul.
____________________________

134. Catehetul se adresează părinților:
C - Iubiți părinți, voi ați cerut Botezul pentru copiii voștri. Prin aceasta vă luați obligația de a-i educa în sfânta credință, așa încât, împlinind poruncile, să învețe a-l iubi pe Dumnezeu și pe aproapele, după exemplul lui Cristos. Vă dați seama de această îndatorire?
Toți părinții răspund împreună:
P - Ne dăm seama.

135. Adresându-se apoi tuturor nașilor, celebrantul îi întreabă:
C - Iubiți nași, sunteți dispuși să-i ajutați pe părinți la îndeplinirea îndatoririi lor, ca acești copii să devină buni creștini?
Toți nașii răspund împreună:
N - Da.

136. Catehetul spune:
C - Dragi copii, Biserica noastră creștină vă primește cu mare bucurie în rândul fiilor săi. În numele ei eu vă însemn cu sfânta cruce.
Face semnul sfintei cruci peste toți copiii deodată și spune:
C - Și voi, părinților (sau nașilor), însemnați copiii pe frunte cu semnul lui Cristos, Mântuitorul nostru.
Părinții (sau nașii) fac semnul sfintei cruci pe fruntea copiilor.

LITURGIA CUVÂNTULUI
Lecturile biblice și omilia
137. Catehetul îi invită pe părinți, pe nași și pe ceilalți care sunt de față să participe la celebrarea cuvântului lui Dumnezeu. Se citesc versetele 18-20 din capitolul 28 al Evangheliei după sfântul Matei referitoare la trimiterea apostolilor pentru a predica evanghelia și a boteza. Se pot alege, de asemenea, și alte pericope indicate la nr. 186-194, 204-215. Psalmi și cântări, dacă se fac, se găsesc la nr. 195-203. După lectură catehetul poate ține o scurtă omilie, dacă are aprobare de la episcop.

138. În locul lecturii biblice și a omiliei despre care s-a amintit mai sus, catehetul, dacă consideră necesar, poate, de asemenea, să facă acest îndemn:
C - Însuși Cristos a încredințat Bisericii sale Botezul, cu care va veni în întâmpinarea acestor copii, când i-a trimis în lume pe apostoli cu aceste cuvinte: "Mergeți, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh". Printr-un sacrament atât de mare, copiii, eliberați de păcat, devenind mădulare ale Bisericii și fii ai lui Dumnezeu, vor fi înzestrați, după cum vă este cunoscut, cu nenumărate daruri. Aceste daruri, fiind inaccesibile oamenilor, trebuie implorate și cerute cu credință. Dumnezeu, Tatăl nostru, ascultând glasul lui Cristos în această rugăciune comună și recunoscând credința Bisericii, va dărui prin puterea Duhului Sfânt acestor scumpi copii ceea ce a promis la venirea Fiului său.

Rugăciunea credincioșilor
139. Urmează rugăciunea credincioșilor.
Fraților preaiubiți, să invocăm mila Domnului nostru Isus Cristos asupra acestor copii chemați să primească harul Botezului, asupra părinților lor, asupra nașilor și asupra tuturor celor care au primit Botezul. - Ca să binevoiești, prin taina morții și învierii tale, să luminezi sufletele acestor copii, să-i faci să se nască la viața cea nouă a harului și să-i primești în sfânta Biserică.
R.
- Te rugăm, ascultă-ne.
- Ca să binevoiești a face ca, prin harul Botezului și al Mirului, acești copii să devină ucenicii tăi și mărturisitori fideli ai evangheliei tale. R.
- Ca să binevoiești a-i conduce pe acești copii pe calea sfințeniei, ca și ei să dobândească viața veșnică împreună cu sfinții tăi. R.
- Ca să binevoiești a-i ajuta pe părinți și nași să devină o pildă vie pentru acești copii. R.
- Ca să binevoiești a păstra mereu familiile acestor copii în iubirea ta. R.
- Ca să binevoiești a reînnoi în noi toți harul sfântului Botez. R.

Alte formule la alegere, nr. 217-220.

140. Catehetul îi invită pe cei de față să ceară mijlocirea sfinților.
C - Sfântă Marie, Maica lui Dumnezeu.
T
- Roagă-te pentru noi.
C - Sfinte Ioane Botezătorule.
T
- Roagă-te pentru noi.
C - Sfinte Iosife.
T
- Roagă-te pentru noi.
C - Sfinților Petru și Paul.
T
- Rugați-vă pentru noi.
............................................
Se recomandă a se invoca în continuare alți sfinți, mai ales sfinții patroni ai copiilor, ai bisericii sau ai locului. Se încheie:
C - Toți sfinții și sfintele lui Dumnezeu.
T
- Rugați-vă pentru noi.

140 bis. Se lasă afară rugăciunea de exorcism și ungerea cu untdelemnul catehumenilor dinainte de Botez.

CELEBRAREA BOTEZULUI
Binecuvântarea și invocarea lui Dumnezeu asupra apei
141. Catehetul împreună cu părinții și cu nașii, care poartă copiii ce urmează să fie botezați, se îndreaptă spre baptisteriu.
Apoi îi invită pe cei de față la rugăciune cu aceste cuvinte:
C - Fraților preaiubiți, să ne rugăm ca Domnul Dumnezeul nostru cel atotputernic să dăruiască acestor copii viața cea nouă din apă și Duh Sfânt.

142. Dacă nu este la îndemână apă binecuvântată, catehetul, stând cu fața către vasul cu apa de Botez, spune această invocație:
C - Milostive Părinte, tu ai făcut ca prin apa botezului să izvorască în noi viața nouă a fiilor tăi.
T
- Binecuvântat să fie Dumnezeu (sau altă invocație potrivită).
C - Tu binevoiești să-i aduni într-un singur popor pe toți cei botezați prin apă și Duh Sfânt, în Fiul tău Isus Cristos.
T
- Binecuvântat să fie Dumnezeu.
C - Tu reverși Duhul iubirii tale în inimile noastre, pentru a ne dărui libertatea și pacea.
T
- Binecuvântat să fie Dumnezeu.
C - Tu îi chemi pe cei botezați să vestească cu bucurie evanghelia lui Cristos la toate popoarele.
T
- Binecuvântat să fie Dumnezeu.
C - Acum binevoiește a binecuvânta ? această apă, cu care vor fi botezați slujitorii tăi și slujitoarele tale pe care i-ai chemat la baia renașterii în credința Bisericii, ca să aibă viața veșnică. Prin Cristos, Domnul nostru.
T
- Amin.

143. Când este la îndemână apă de Botez deja binecuvântată, catehetul spune următoarea invocație:
C - Dumnezeule, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, izvorul întregii vieți și iubiri, care ești preamărit atât în bucuriile cât și în neliniștile părinților; care prefigurezi în nașterea copiilor noutatea lucrărilor tale minunate și descoperi în renașterea lor pentru veșnicie nespusa rodnicie în Fiul tău: ascultă cu bunăvoință rugăciunea acestor părinți și a Bisericii și îmbrățișează-i cu iubirea ta pe acești copii; nu îngădui să fie ținuți sub stăpânirea păcatului, ci, fiindcă îți aparțin, primește-i cu îndurare în împărăția Fiului tău și fă ca, prin puterea lucrătoare a Duhului Sfânt, din apa pe care a-i pregătit-o creaturilor spre curățire, viață și răcorire și pe care ai binevoit să o sfințești prin Botezul lui Cristos pentru nașterea oamenilor pentru cer, acești copii să poată dobândi demnitatea de fii adoptivi, să devină membri ai Bisericii și să se bucure pentru totdeauna de comuniunea cu tine împreună cu Fiul tău și cu Duhul Sfânt în vecii vecilor.
T - Amin.

Lepădarea de Satana și mărturisirea credinței
144. Catehetul se adresează părinților și nașilor cu aceste cuvinte:
C - Iubiți părinți și nași, copiii pe care i-ați adus urmează acum să fie botezați. Dumnezeu, în iubirea sa, le va da o viață nouă prin renașterea din apă și Duh Sfânt. Pentru ca viața dumnezeiască, pe care o primesc în dar, să fie ocrotită împotriva păcatului și să se dezvolte din zi în zi, vouă vă revine obligația de a-i educa în credința lui Cristos.
Dacă, așadar, în puterea credinței voastre, sunteți hotărâți să împliniți această obligație, amintindu-vă totodată de Botezul vostru, lepădați-vă de păcat și mărturisiți-vă credința în Isus Cristos, care este și credința Bisericii, în care vor fi botezați și copiii voștri.

145. Apoi îi întreabă:
C - Vă lepădați de Satana?
P și N
- Mă lepăd.
C - Și de toate faptele lui?
P și N
- Mă lepăd.
C - Și de toată trufia lui?
P și N
- Mă lepăd.

Sau:
C - Vă lepădați de păcat, pentru a trăi în libertatea copiilor lui Dumnezeu?
P și N
- Mă lepăd.
C - Vă lepădați de ademenirile răului, pentru a nu ajunge sub stăpânirea păcatului?
P și N
- Mă lepăd.
C - Vă lepădați de Satana, începutul și cauza oricărui păcat?
P și N
- Mă lepăd.

Dacă este cazul, această formulă poate fi adaptată mai pe larg de către conferințele episcopale, mai ales dacă se crede necesar ca părinții și nașii să renunțe la superstiții, preziceri ale viitorului și descântece care se fac asupra copiilor.

146. Catehetul cere de la părinți și nași întreita mărturisire de credință, zicând:
Celebrantul cere de la părinți și nași întreita mărturisire de credință, zicând:
C - Credeți în Dumnezeu, Tatăl atotputernicul, creatorul cerului și al pământului?
P și N
- Cred.
C - Credeți în Isus Cristos, Fiul său unic, Domnul nostru, născut din Maria Fecioară, care a pătimit și a fost îngropat, a înviat din morți și șade la dreapta Tatălui?
P și N
- Cred.
C - Credeți în Duhul Sfânt, sfânta Biserică Catolică, împărtășirea sfinților, iertarea păcatelor, învierea morților și viața veșnică?
P și N
- Cred.

147. La această mărturisire de credință, catehetul împreună cu cei prezenți își dau asentimentul, spunând:
C - Aceasta este credința noastră. Aceasta este credința Bisericii. Și noi suntem fericiți că o putem mărturisi în Isus Cristos, Domnul nostru.
T
- Amin.
Această formulă poate fi înlocuită cu Simbolul apostolilor sau cu un cântec potrivit, prin care comunitatea mărturisește într-un glas credința sa.

Botezul
148. Catehetul îi cheamă la locul Botezului pe părinții și nașii primului copil, le spune să repete numele copilului, apoi le adresează următoarea întrebare:
C - Voiți, așadar, ca N. să primească Botezul în credința Bisericii, credință pe care am mărturisit-o împreună?
P și N
- Voim.
Celebrantul botează copilul, zicând:
C - N., eu te botez în numele Tatălui
scufundă copilul sau toarnă apă prima oară
și al Fiului
scufundă copilul sau toarnă apă a doua oară
și al Sfântului Duh.
scufundă copilul sau toarnă apă a treia oară.

Când Botezul se face prin turnare, se cuvine ca însăși mama sau tatăl să țină copilul în brațe; cu toate acestea, unde este obiceiul, copilul poate fi ținut de nașă sau de naș. Tot ei scot copilul din cristelniță, dacă Botezul a fost făcut prin scufundare.

149. Dacă, din cauza numărului mare al celor ce urmează să fie botezați, sunt de față mai mulți cateheți, fiecare dintre ei poate să boteze câțiva copii, respectând ritul și formula de mai sus (nr. 148).

150. În timp ce copiii sunt botezați, comunitatea poate să rostească aclamații sau un cântec potrivit (cf. nr. 225-245). De asemenea, se pot face lecturi sau se poate păstra tăcerea sacră.

RITURI EXPLICATIVE
151. Ungerea cu sfânta crismă se omite. În schimb, catehetul spune o singură dată pentru toți cei botezați:
C - Dumnezeu cel atotputernic, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care v-a eliberat de păcat și v-a renăscut din apă și Duh Sfânt, să vă ajute ca, deveniți acum creștini și făcând parte din poporul său ales, să rămâneți mădulare ale lui Cristos, preot, profet și împărat, pentru viața veșnică.
T
- Amin.

Înmânarea hainei albe
152. Catehetul spune:
C - Fiilor preaiubiți, ați devenit făpturi noi și ați fost îmbrăcați cu Cristos. Această haină albă să fie semnul demnității voastre; ajutați de cuvintele și exemplul celor care vă iubesc, păstrați-o nepătată pentru viața veșnică.
T
- Amin.

Se oferă fiecărui copil haina albă; altă culoare nu se admite, afară de cazul în care obiceiul locului o cere. E de dorit ca familia însăși să aducă această haină.

Oferirea lumânării aprinse
153. Catehetul prezintă lumânarea pascală și spune:
C - Primiți lumina lui Cristos. Vouă, părinților și nașilor, vă este încredințată această lumină, pe care trebuie să o întrețineți aprinsă fără încetare. Aveți grijă ca acești copii ai voștri, luminați de Cristos, să trăiască totdeauna ca niște fii ai luminii; și, rămânând statornici în credință, să poată ieși în întâmpinarea Domnului când va veni împreună cu toți sfinții în împărăția cerului.
Fiecărei familii i se distribuie lumânări, care se aprind de la flacăra lumânării pascale. Unul dintre tați primește lumina pe care o transmite la toți ceilalți. Între timp, comunitatea cântă cântece de Botez, de exemplu:
Câți în Cristos v-ați botezat,
în Cristos v-ați îmbrăcat, aleluia.

Melodia la nr. 235 bis. Alte cântări la alegere, nr. 225-245.
Dacă Botezul nu a avut loc în prezbiteriu, se va merge în procesiune la altar, cu lumânările aprinse.

RITUL ÎNCHEIERII
Recitarea Rugăciunii domnești
154. Catehetul, stând în fața altarului, se adresează părinților și nașilor precum și celor de față cu următoarele cuvinte sau altele asemănătoare:
C - Fraților preaiubiți, acești copii, renăscuți prin Botez, se numesc și sunt cu adevărat copiii lui Dumnezeu. Prin sfântul Mir ei vor primi plinătatea Duhului Sfânt; când se vor apropia de altarul Domnului, ei vor lua parte la masa jertfei sale și, înconjurați de mulțimea fraților, se vor putea adresa lui Dumnezeu numindu-l "Tată!". Acum, în numele lor, pătrunși de spiritul unor adevărați copii ai lui Dumnezeu, acel spirit pe care l-am primit cu toții, să ne rugăm împreună, așa cum ne-a învățat Domnul:

155. Toți împreună spun:
Tatăl nostru, care ești în ceruri,
sfințească-se numele tău;
vie împărăția ta;
facă-se voia ta, precum în cer așa și pe pământ.
Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi
și ne iartă nouă greșelile noastre,
precum și noi iertăm greșiților noștri.
Și nu ne duce pe noi în ispită,
ci ne mântuiește de Cel Rău.

Binecuvântarea
156. Catehetul invocă binecuvântarea lui Dumnezeu, spunând:
C - Fraților, vă încredințăm îndurării și harului lui Dumnezeu, Tatăl atotputernicul, Fiului său unul-născut și Duhului Sfânt. El să ocrotească viața voastră pentru ca, umblând în lumina credinței, să ajungeți la bunurile făgăduite, și împreună cu voi să ajungem și noi.
T - Amin.
C - Mergeți în pace.
T - Mulțumim lui Dumnezeu.

156 bis. După binecuvântare, dacă se crede de cuviință, toți cântă un cântec potrivit, care să exprime bucuria pascală și recunoștința pentru darul primit, sau cântarea sfintei Fecioare Maria: "Magnificat".



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat