Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 RITUALUL BOTEZULUI COPIILOR 

RITUALUL CELEBRĂRII BOTEZULUI

[Cuprins]

RITUALUL BOTEZULUI COPIILOR
NORME INTRODUCTIVE
I. Importanța Botezului copiilor
1. Prin cuvântul "copii" se înțeleg aceia care nu pot mărturisi credința proprie, deoarece n-au ajuns încă la vârsta priceperii.

2. Biserica, primind misiunea de a evangheliza și boteza, încă din primele veacuri, i-a botezat nu numai pe adulți, ci și pe copii. Căci în cuvintele Domnului: "Dacă nu se va naște cineva din apă și din Duh Sfânt, nu poate să intre în împărăția cerului"[1], a înțeles totdeauna că nu trebuie lipsiți copiii de harul Botezului, ci trebuie botezați în credința Bisericii, credință pe care o mărturisesc părinții, nașii și toți cei prezenți. Căci aceștia reprezintă atât Biserica locală, cât și întreaga comunitate a sfinților și a credincioșilor: sfânta maică Biserică, aceea care naște în întregime pe toți împreună și pe fiecare în parte[2].

3. Pentru ca sacramentul să-și atingă scopul pentru care a fost orânduit, în continuare, copiii vor trebui crescuți în credința în care au fost botezați: temelia acestei educații primite este însuși sacramentul primit. Educația creștină, la care copiii au dreptul legitim, nu are alt scop, decât să-i facă să înțeleagă din zi în zi mai mult planul lui Dumnezeu în Cristos, pentru ca în final să poată consimți la credința în care au fost botezați.

II. Funcții și slujiri în celebrarea Botezului
4. Poporul lui Dumnezeu, adică Biserica, reprezentată prin comunitatea locală, are un mare rol atât în Botezul adulților, cât și în acela al copiilor.
Căci copilul, atât înainte cât și după primirea sacramentului, are dreptul la iubirea și sprijinul comunității. În celebrarea Botezului, comunitatea, al cărei rol a fost evocat în Normele generale introductive la nr. 7, își îndeplinește această obligație după profesiunea de credință a părinților și nașilor, atunci când se asociază cu celebrantul pentru a-și exprima asentimentul la această profesiune de credință. Astfel se scoate în evidență faptul că credința în care sunt botezați copiii nu este numai a familiei, ci este tezaurul întregii Biserici a lui Cristos.

5. Din însăși firea lucrurilor rezultă că, în Botezul copiilor, rolul și funcția părinților sunt mai presus decât cele ale nașilor:
1) Înainte de Botez e foarte folositor ca părinții, conduși de propria lor credință sau îndemnați de prieteni sau alți creștini, să se pregătească pentru a lua parte cât mai conștient la celebrarea tainei Botezului, folosindu-se în acest scop de mijloacele pe care le au la dispoziție, cum ar fi cărți, reviste, catehisme, destinate familiilor. Parohul să aibă grijă ca, personal sau prin alții, să-i viziteze; mai mult, se va strădui să adune mai multe familii și le va pregăti pentru apropiata celebrare a Botezului, prin îndemnuri pastorale și alte rugăciuni comune.
2) Este de mare importanță ca părinții copilului care urmează să fie botezat să fie prezenți la celebrarea Botezului în care copilul lor se va renaște din apă și din Duh Sfânt.
3) Părinții copilului au de exercitat un rol propriu în celebrarea Botezului. În afară de îndemnurile celebrantului pe care le primesc și de rugăciunile pe care le fac cu întreaga asistență, ei îndeplinesc o adevărată funcție când: a) cer în public Botezul pentru copilul lor; b) după celebrant, fac și ei semnul crucii pe fruntea copilului; c) declară că se leapădă de Satana și fac profesiunea de credință; d) țin copilul în brațe în timpul Botezului (în primul rând mama); e) țin lumânarea aprinsă; f) sunt binecuvântați cu o formulă specială pentru mame și tați.
4) Dacă eventual unul dintre ei nu poate să facă profesiunea de credință, de exemplu pentru că nu este catolic, poate să tacă. Deoarece însă a cerut Botezul pentru copilul său, trebuie să se îngrijească, sau cel puțin să permită, ca el să fie educat în credința în care a fost botezat.
5) După celebrarea Botezului, din recunoștință față de Dumnezeu și din fidelitate față de misiunea lor, părinții au datoria să-l îndrume pe copilul lor la cunoașterea lui Dumnezeu, al cărui fiu adoptiv a devenit, și să-l pregătească pentru a primi Mirul și a se apropia de masa sfintei Împărtășanii. Parohul îi va ajuta în această misiune prin acțiuni pastorale.

6. Pentru fiecare copil este permis să se aleagă un naș sau o nașă; în Ritualul Botezului amândoi sunt indicați prin cuvântul de "nași".

7. Despre celebrant, afară de cele amintite în Normele generale introductive (nr. 11-15), acum mai notăm următoarele:
1) Păstorii au datoria de a pregăti familiile pentru Botezul copiilor lor și de a le ajuta să-și îndeplinească misiunea de educare, misiune pe care au acceptat-o. Iar episcopul are datoria ca, în dieceza sa, să coordoneze aceste eforturi pastorale, ajutat chiar și de diaconi și de laici.
2) Pe lângă aceasta, păstorii trebuie să aibă grijă ca celebrarea fiecărui Botez să fie făcută cu demnitatea cuvenită și, pe cât e posibil, să se adapteze condițiilor și dorințelor familiilor participante. Cel care oficiază va avea grijă să împlinească ritul cu exactitate și evlavie; în plus, se va strădui să se arate tuturor plin de omenie și bunătate.

III. Timpul și locul Botezului copiilor
8. În fixarea timpului când se va administra Botezul, să se aibă în vedere în primul rând mântuirea copilului, ca nu cumva să fie privat de binefacerile acestui sacrament; în al doilea rând, sănătatea mamei, pentru ca, pe cât posibil, să poată lua și ea parte; în sfârșit, dacă aceasta nu se opune unui folos mai mare al copilului, se vor lua în considerație necesitățile pastorale, adică timpul necesar pentru pregătirea părinților și a însăși celebrării, astfel încât să iasă în evidență mai bine semnificațiile ritului.
De aceea:
1) Dacă este în pericol de moarte, copilul să fie botezat fără întârziere, lucru care este permis chiar dacă părinții nu sunt de acord, chiar și atunci când este vorba despre un copil ai cărui părinți nu sunt catolici, după cum este notat mai jos (nr. 21).
2) În celelalte cazuri, părinții sau cei care le țin locul în mod legitim îl vor înștiința din timp pe paroh despre Botezul ce va avea loc, dacă e cazul, chiar înainte de nașterea copilului, pentru ca celebrarea sacramentului să fie pregătită cum se cuvine.
3) Celebrarea Botezului va avea loc în primele săptămâni după nașterea copilului. Dacă lipsește speranța întemeiată că va fi educat în credința catolică, Botezul, după ce au fost înștiințați părinții despre motiv, să se amâne, după prescrierile dreptului particular (cf. nr 25).
4) Parohul, ținând seama de dispozițiile conferinței episcopale, are dreptul de a stabili timpul în care vor fi botezați copiii, când nu se verifică situațiile de mai sus.

9. Pentru a pune în lumină caracterul pascal al Botezului, se recomandă ca acest sacrament să se celebreze în vigilia pascală sau în zi de duminică, zi în care este comemorată de către Biserică învierea Domnului. Duminica, Botezul poate fi celebrat chiar în cadrul Liturghiei, pentru ca toată comunitatea să poată lua parte la celebrare și pentru a se scoate mai bine în evidență legătura Botezului cu Euharistia. Totuși acest lucru să nu se facă prea des. De altfel, normele pentru celebrarea Botezului în vigilia pascală sau în cursul Liturghiei duminicale se vor da mai jos.

10. Pentru ca să apară mai clar că Botezul este un sacrament al credinței pe care o mărturisește Biserica și al intrării în sânul poporului lui Dumnezeu, de obicei se va celebra în biserica parohială, înzestrată cu baptisteriu propriu.

11. Ordinariul locului, după ce l-a consultat pe parohul locului, poate permite sau chiar porunci să fie baptisteriu și în altă biserică sau oratoriu de pe teritoriul parohiei. Aici, parohul este acela care în mod obișnuit are dreptul să boteze.
Când din cauza distanței cel care trebuie botezat nu poate ajunge la locul unde este baptisteriul, Botezul poate să fie celebrat într-o altă biserică mai apropiată, într-un oratoriu sau chiar într-un alt loc decent, păstrându-se normele care sunt stabilite cu privire la timpul și structura celebrării (cf. nr. 8-9; 15-22).

12. În afara cazului de necesitate, să nu se celebreze Botezul în case private decât dacă ordinariul locului permite aceasta pentru motive grave.

13. Dacă episcopul nu a hotărât altfel (cf. nr. 11), Botezul să nu se celebreze în spitale, decât în caz de necesitate sau pentru alt motiv pastoral real. Totodată însă să fie înștiințat parohul și să se facă în prealabil o pregătire corespunzătoare a părinților.

14. E bine ca în timpul liturgiei cuvântului, copiii să fie duși într-un loc separat. Mamele și nașele să nu lipsească de la liturgia cuvântului; prin urmare copiii vor fi încredințați altor femei.

IV. Structura Ritualului Botezului copiilor
A. Ritualul obișnuit al Botezului
15. Fie că e vorba de un singur copil, fie de mai mulți sau chiar de un număr mare, afară de pericolul morții, celebrantul va săvârși tot ritul, după cum urmează.

16. Ritualul începe cu ritul de primire al copiilor, prin care se manifestă voința părinților și a nașilor și hotărârea Bisericii de a celebra sacramentul, și care se exprimă prin semnul sfintei cruci făcut de către celebrant și părinți pe fruntea copilului.

17. Celebrarea cuvântului lui Dumnezeu are ca scop să trezească în părinți, nași și în toți cei de față credința și să implore prin rugăciune comună roadele sacramentului. Această celebrare a cuvântului lui Dumnezeu constă în citirea unuia sau a mai multor fragmente din Sfânta Scriptură; omilia urmată de un moment de reculegere; rugăciunea credincioșilor, care se încheie cu o rugăciune de exorcism, care la rândul ei pregătește ungerea cu untdelemnul catehumenilor sau impunerea mâinilor.

18. Celebrarea sacramentului
1) este pregătită proxim:
a) prin rugăciunea solemnă a celebrantului care, invocându-l pe Dumnezeu și amintind planul său de mântuire, binecuvântează sau reamintește binecuvântarea apei de Botez;
b) prin lepădarea părinților și a nașilor de Satana și prin profesiunea de credință, căreia i se adaugă asentimentul celebrantului și al comunității, și prin ultima întrebare pusă părinților și nașilor;
2) se îndeplinește prin abluțiune cu apă, care poate fi făcută prin scufundare sau prin turnare, după obiceiul locului, și prin invocarea Sfintei Treimi;
3) se completează prin ungerea cu sfânta crismă, care exprimă preoția împărătească a celui botezat și intrarea în sânul poporului lui Dumnezeu; ritul se încheie prin impunerea hainei albe, prin dăruirea lumânării aprinse și prin "Efata" (aceasta din urmă e benevolă).

19. După îndemnul rostit de celebrant, se spune înaintea altarului Rugăciunea domnească, prin care fiii lui Dumnezeu se roagă Tatălui care este în ceruri. Este o prefigurare a viitoarei participări a copilului la masa sfintei Împărtășanii. Apoi se dă binecuvântarea pentru mame, tați și toți cei prezenți, pentru ca harul lui Dumnezeu să coboare din belșug asupra tuturor.

B. Ritualul prescurtat al Botezului
20. Ritualul prescurtat al Botezului, folosit de către cateheți[3], se compune din următoarele rituri: primirea copiilor, celebrarea cuvântului lui Dumnezeu sau alocuțiunea slujitorului și rugăciunea credincioșilor. La baptisteriu, slujitorul rostește o rugăciune prin care îl invocă pe Dumnezeu și reamintește istoria mântuirii referitoare la Botez. După ce a făcut abluțiunea baptismală, omițând ungerea cu crismă, spune totuși rugăciunea ei adaptată și întregul rit se încheie în mod obișnuit. Se omit, așadar, exorcismul și ungerea cu untdelemnul catehumenilor, ungerea cu crismă și "Efata".

21. Ritualul prescurtat pentru Botezul copiilor în pericol de moarte, atunci când lipsește slujitorul obișnuit, se poate săvârși în două feluri:
1) Când moartea este iminentă și timpul este scurt, omițând toate celelalte, slujitorul[4] toarnă apă naturală, chiar dacă nu e binecuvântată, pe capul copilului, rostind formula obișnuită[5].
2) Dacă însă, după o judecată chibzuită, este timp suficient, vor fi chemați câțiva credincioși. Dacă între ei este cineva în stare să facă o scurtă rugăciune, să se folosească următorul rit: după o scurtă introducere și rugăciunea credincioșilor are loc mărturisirea de credință a părinților sau a unuia dintre nași, apoi se toarnă apă, rostindu-se cuvintele obișnuite. Dacă cei de față sunt mai simpli, slujitorul recită cu glas tare Crezul și botează, urmând ritul care trebuie folosit atunci când moartea este iminentă.
22. Când există pericolul morții, chiar și preotul și diaconul pot folosi, după caz, Ritualul prescurtat. În plus, parohul sau alt preot care posedă această facultate, dacă are la îndemână sfânta crismă și mai e timp, să nu omită după Botez a da sacramentul Mirului. În acest caz, se omite ungerea cu crismă.

V. Adaptările pe care le pot face conferințele episcopale și episcopii
23. Afară de adaptările menționate în Normele generale (nr. 30-33), conferințele episcopale pot introduce și alte adaptări în ritul botezării copiilor.

24. După cum se arată și în Ritualul roman, conferințele episcopale pot stabili următoarele:
1) Întrebarea cu privire la numele copilului se poate face în mod diferit, conform obiceiului de a se pune nume înainte de Botez sau chiar la Botez.
2) Ungerea cu untdelemnul catehumenilor se poate omite (nr. 50, 87).
3) Se poate folosi o formulă mai scurtă sau mai amplă pentru lepădarea de Satana (nr. 57, 94, 121).
4) Atunci când sunt foarte mulți copii pentru Botez, se poate omite ungerea cu crismă (nr. 125).
5) Se poate păstra ritul "Efata" (nr. 65, 101).

25. Deoarece în multe regiuni uneori părinții nu sunt suficient de pregătiți pentru celebrarea Botezului sau cer să li se boteze copii, deși știu că după aceea nu vor fi crescuți creștinește, ba chiar își vor pierde credința, îndemnurile și întrebările referitoare la credință ce se fac în timpul Botezului nu sunt suficiente. De aceea conferințele episcopale pot să vină în ajutorul parohilor și să dea unele directive pastorale, prin care să fixeze un timp mai îndelungat înainte de celebrarea Botezului.

26. Episcopul este acela care, în dieceza sa, va decide dacă în celebrarea Botezului cateheții pot să facă omilii în mod liber sau citind un text scris.

VI. Adaptările pe care le poate face slujitorul
27. În adunările în cadrul cărora părinții copiilor sunt pregătiți pentru Botez e de mare importanță ca învățăturile să fie însoțite de rugăciuni și rituri. În acest scop va fi bine să se folosească de unele elemente ale celebrării cuvântului lui Dumnezeu din Ritualul Botezului.

28. Când Botezul copiilor are loc în vigilia pascală, ritul se desfășoară astfel:
1) Înainte de celebrarea vigiliei pascale, la timpul și locul cuvenit, se va face primirea copiilor, după care, omițându-se, eventual, liturgia cuvântului, se face rugăciunea de exorcism și ungerea cu untdelemnul catehumenilor.
2) Celebrarea sacramentului (nr. 56-58, 60-63) va avea loc după binecuvântarea apei după cum se menționează în ritualul vigiliei pascale.
3) Se omite exprimarea asentimentului celebrantului și al comunității (nr. 59), înmânarea lumânării aprinse (nr. 64) și ritul "Efata" (nr. 65).
4) Se omite încheierea (nr. 67-71).

29. Dacă Botezul se administrează în timpul Liturghiei de duminică, se celebrează Liturghia duminicii sau, în duminicile din timpul Crăciunului și în cele "de peste an", se poate celebra Liturghia rituală pentru Botezul copiilor. Celebrarea se face astfel:
1) Ritul primirii copilului (nr. 33-43) se face la începutul Liturghiei, omițându-se astfel salutul către popor și actul penitențial.
2) În liturgia cuvântului:
a) Lecturile se iau din Liturghia duminicii. Însă în timpul Crăciunului și în cel "de peste an" pot fi luate atât lecturile din Lecționarul pentru Liturghiile rituale (vol. VI) cât și cele propuse în acest Ritual (nr. 44, 186-215).
Când nu se poate celebra Liturghia rituală, una dintre lecturi poate fi luată din textele prevăzute pentru celebrarea Botezului copiilor având în vedere binele pastoral al credincioșilor și caracterul liturgic al zilei.
b) Omilia să se facă din textul sacru; să aibă însă legătură cu Botezul care se celebrează.
c) Crezul nu se spune, căci îi ține locul mărturisirea de credință, care se face de către întreaga comunitate înainte de Botez.
d) Rugăciunea universală se ia din cele propuse în Ritualul Botezului (nr. 47-48, 217-220). La sfârșit, înaintea invocării sfinților, se adaugă o invocație pentru Biserica Universală și pentru necesitățile lumii.
3) Celebrarea Botezului continuă cu rugăciunea de exorcism, ungerea și celelalte rituri prescrise de Ritual (nr. 49-66).
4) Terminându-se celebrarea Botezului, Liturghia continuă în mod obișnuit de la ofertoriu.
5) Pentru binecuvântarea de la sfârșitul Liturghiei, preotul poate folosi una dintre formulele propuse pentru celebrarea Botezului (nr. 70, 247-249).

30. În zilele din timpul săptămânii, pentru Botezul celebrat în timpul Liturghiei, ritualul este în general identic cu cel de duminică; în liturgia cuvântului se pot lua lecturile din cele propuse pentru celebrarea Botezului (nr. 44, 186-215).

31. În virtutea celor spuse în Normele generale introductive, la nr. 34, slujitorul poate să facă unele adaptări cerute de împrejurări, cum ar fi:
1) Dacă mama copilului a murit în timpul nașterii, se va aminti acest lucru în îndemnul de la început (nr. 36), în rugăciunea credincioșilor (nr. 47, 217-220) și în binecuvântarea finală (nr. 70, 247-248).
2) În dialogul cu părinții (nr. 37-38, 76-77) să se țină cont de răspunsurile lor, dacă nu vor fi zis: "Botezul", ci "Credința; Harul lui Cristos; Intrarea în Biserică sau Viața veșnică", slujitorul nu va spune: "... ați cerut Botezul, ci... ați cerut Credința; Harul lui Cristos" etc.
3) Ritualul prezentării la biserică a unui copil botezat de urgență (nr. 165-185), care s-a alcătuit numai pentru cazul în care amenință pericolul morții, va fi adaptat și pentru alte situații, de exemplu, dacă un copil a fost botezat după Ritualul prescurtat din cauza persecuției religioase sau a disensiunilor dintre părinți.


Note

[1] In 3,5.

[2] SFÂNTUL AUGUSTIN, Epistola 98,5: PL 33, 362.

[3] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre sfânta liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 68.

[4] Cf. Norme generale introductive, nr. 16.

[5] Cf. Norme generale introductive, nr. 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat