Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 RITUALUL BOTEZULUI COPIILOR 

RITUALUL CELEBRĂRII BOTEZULUI

[Cuprins]

INIȚIEREA CREȘTINĂ
NORME GENERALE INTRODUCTIVE
1. Prin sacramentele inițierii creștine, oamenii, eliberați de puterea întunericului, morți pentru Cristos, înmormântați și înviați împreună cu el, primesc Duhul adopției ca fii și celebrează împreună cu întregul popor al lui Dumnezeu memorialul morții și învierii Domnului[1].

2. Prin Botez, devenind mădulare ale lui Cristos, oamenii formează poporul lui Dumnezeu și primesc iertarea tuturor păcatelor; eliberați de sub puterea întunericului, sunt ridicați la demnitatea de fii adoptivi[2] și devin creaturi noi din apă și Duh Sfânt. Astfel ei sunt numiți și sunt cu adevărat fii ai lui Dumnezeu[3]. Însemnați apoi la Mir prin darul aceluiași Duh Sfânt, ei devin asemenea cu Domnul în mod mai desăvârșit și se umplu de Duh Sfânt, ca, mărturisindu-l pe Cristos în fața lumii, să desăvârșească trupul său cât mai curând[4]. În cele din urmă, ei se apropie de masa sfintei Împărtășanii, mănâncă trupul și beau sângele Fiului Omului, ca să aibă viață veșnică[5] și să exprime unitatea poporului lui Dumnezeu; oferindu-se pe ei înșiși împreună cu Cristos la sfânta Liturghie, iau parte la jertfa universală, prin care toată cetatea este răscumpărată[6], oferită lui Dumnezeu prin Cristos, marele preot; astfel ei dobândesc harul ca, prin revărsarea mai abundentă a Duhului Sfânt, tot neamul omenesc să ajungă la unitatea familiei lui Dumnezeu[7]. Așadar, aceste trei sacramente ale inițierii creștine sunt strâns unite între ele și conduc la vârsta matură a mântuirii pe credincioși, care toți împreună împlinesc în Biserică și în lume misiunea întregului popor creștin[8].

I. Demnitatea Botezului
3. Botezul, poartă a vieții și a cerului, este primul sacrament al legii celei noi. Cristos însuși l-a oferit tuturor ca să aibă viața veșnică[9] și mai târziu l-a încredințat Bisericii sale împreună cu evanghelia, când a poruncit apostolilor: "Mergând, învățați toate popoarele, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh"[10]. De aceea Botezul este în primul rând sacramentul acelei credințe, prin care oamenii, luminați de Duhul Sfânt, răspund evangheliei lui Cristos. Așadar, Biserica, din cele mai vechi timpuri, a ținut mult ca toți, atât catehumenii, cât și părinții și nașii copiilor care trebuie botezați, să fie îndrumați la acea credință adevărată și activă, prin care, unindu-se cu Cristos, să încheie alianța legii celei noi sau s-o confirme. Acest scop îl au atât instruirea pastorală a catehumenilor și pregătirea părinților, cât și celebrarea cuvântului lui Dumnezeu și mărturisirea de credință de la Botez.

4. Botezul mai este sacramentul prin care oamenii devin mădulare ale trupului mistic al lui Cristos, care este Biserica, pentru ca, împreună zidiți, să fie lăcaș al lui Dumnezeu în Duhul[11], o preoție împărătească și un popor sfânt[12]. El este legătura sacramentală a unității dintre toți aceia care îl primesc[13]. Astfel, Botezul îl așază pe om într-o stare care nu se va schimba niciodată, ceea ce în liturgia latină se arată atunci când preotul, în prezența poporului lui Dumnezeu, îi unge pe cei botezați cu sfânta crismă. De aceea celebrarea sfântului Botez este cinstită în cel mai înalt grad de către toți creștinii, și nimeni nu are voie să o repete, atunci când s-a săvârșit în mod valid, chiar și de către frații separați.

5. Botezul cu apă, însoțit de cuvântul vieții[14], îi curăță pe oameni de orice întinare a păcatului, atât originar cât și personal, îi face părtași de natura divină[15] și fii adoptivi[16]. Așa cum se spune în toate rugăciunile de sfințire a apei, este baia renașterii[17] fiilor lui Dumnezeu și o naștere care vine de sus. Când este invocată Preasfânta Treime peste cei care primesc Botezul, însemnați fiind cu acest nume, ei intră în comuniune cu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh și se consacră lui Dumnezeu. La această clipă atât de importantă ne pregătesc și ne călăuzesc lecturile biblice, rugăciunea credincioșilor și întreita mărturisire de credință.

6. Botezul produce aceste efecte prin puterea misterului pătimirii și învierii Domnului, întrecând astfel cu mult purificările din Vechiul Testament. Cei care sunt botezați devin una cu Cristos printr-o moarte asemănătoare cu a lui, sunt înmormântați împreună cu el în moarte[18] pentru ca să aibă parte de o înviere asemănătoare cu a lui și să trăiască o viață nouă[19]. Într-adevăr, prin Botez nu se comemorează și nu se săvârșește altceva decât misterul pascal, deoarece prin el oamenii trec de la moartea păcatului la viața harului. De aceea în celebrarea lui trebuie să iasă în evidență bucuria învierii, mai ales dacă are loc în vigilia pascală sau în zi de duminică.

II. Funcții și slujiri în celebrarea Botezului
7. Poporul lui Dumnezeu, adică Biserica, ne dăruiește credința primită de la apostoli și o cultivă în noi. De aceea ei îi revine în cel mai înalt grad obligația de a pregăti Botezul și de a-i instrui pe credincioși. Prin slujirea Bisericii adulții sunt chemați de către Duhul Sfânt să primească evanghelia, iar copiii sunt botezați și educați în această credință a Bisericii. E de mare importanță ca, în pregătirea Botezului, cateheții și alți laici să-i ajute pe preoți și pe diaconi. În celebrarea Botezului se mai cere ca poporul lui Dumnezeu să participe activ, reprezentat fiind nu numai de nași, părinți și rude, ci, pe cât e cu putință, și de prieteni, de cei din casă, de vecini, de alți membri ai comunității locale, pentru ca împreună să-și mărturisească credința și să exprime bucuria că cei de curând botezați sunt primiți în Biserică.

8. După un obicei foarte vechi al Bisericii, adultul nu e primit la Botez fără naș, ales dintre credincioșii din comunitatea creștină, care l-a ajutat cel puțin în ultima perioadă de pregătire pentru primirea Botezului și care după Botez se va strădui să-l ajute să rămână statornic în credință și în viața creștină.
De asemenea, la Botezul copiilor să fie de față un naș, care să reprezinte atât familia celui care urmează să fie botezat, mărită din punct de vedere spiritual, cât și Biserica în calitatea ei de mamă. Dacă e cazul, să-i ajute pe părinți pentru ca cel botezat să ajungă la mărturisirea personală a credinței și să o exprime în viața de fiecare zi.

9. Cel puțin în ultimele faze ale catehumenatului și chiar în celebrarea Botezului, nașul intervine fie pentru a atesta credința adultului care primește Botezul, fie pentru a mărturisi împreună cu părinții credința Bisericii în care este botezat copilul.

10. De aceea păstorii sufletești vor avea grijă ca nașul, ales de către catehumen sau de către familia sa, să aibă următoarele calități, pentru a putea îndeplini funcțiile liturgice proprii, despre care se vorbește la nr. 9:
1) să fie ales de către cel care este botezat, de către părinții lui, de către cei care țin locul acestora sau, în lipsa lor, de către paroh sau celebrant și să aibă capacitatea și intenția de a îndeplini această funcție;
2) să fie suficient de matur pentru îndeplinirea acestei funcții, ceea ce presupune că a împlinit vârsta de șaisprezece ani, afară de cazul că s-a stabilit o altă vârstă de către episcopul diecezan, sau parohul ori celebrantul consideră că dintr-un motiv just se poate admite o excepție;
3) să fi primit cele trei sacramente de inițiere în viața creștină: Botezul, Mirul și Euharistia și să trăiască o viață conformă cu credința și cu obligația pe care și-o ia;
4) să nu fie tatăl sau mama celui care este botezat;
5) să fie cel puțin un naș sau o nașă sau și un naș și o nașă;
6) să facă parte din Biserica Catolică și să nu fie oprit de drept de la exercitarea acestui oficiu. Un botezat aparținând unei comunități bisericești necatolice să fie admis numai împreună cu nașul catolic și numai ca martor la Botez[19bis]. Cât despre orientalii uniți, dacă este cazul, să se respecte disciplina specifică pentru Bisericile orientale.

11. În mod obișnuit Botezul este administrat de către episcopi, preoți sau diaconi.
1) Ori de câte ori celebrează această taină, ei își vor aduce aminte că în Biserică acționează în numele lui Cristos și prin puterea Duhului Sfânt. Să fie, așadar, sârguincioși în a vesti cuvântul lui Dumnezeu și în a celebra misterul.
2) Să evite, de asemenea, orice acțiune care ar putea fi interpretată de către credincioși ca o favorizare a unora[20].
3) În afara cazului de necesitate, să nu dea Botezul în teritoriu străin, fără aprobarea cuvenită, nici măcar supușilor lor.

12. Episcopii, care sunt administratorii principali ai tainelor lui Dumnezeu și conducătorii întregii vieți liturgice în Biserica încredințată lor[21], reglementează administrarea Botezului, prin care se dăruiește participarea la preoția împărătească a lui Cristos[22]. De aceea nu vor omite, mai ales în vigilia pascală, să celebreze ei înșiși Botezul. În chip deosebit li se recomandă să celebreze Botezul adulților și să facă pregătirea acestora.

13. Parohii au datoria să-i ajute pe episcopi în instruirea și botezarea adulților care le sunt încredințați, dacă episcopul nu a dispus altfel. De asemenea, ei au datoria să-i pregătească și să-i ajute pe părinții și pe nașii copiilor ce trebuie botezați, folosind în acest scop mijloacele pastorale potrivite și recurgând la ajutorul cateheților sau al altor persoane laice pregătite. În cele din urmă să administreze Botezul acestor copii.

14. Ceilalți preoți și diaconi, în calitate de colaboratori ai episcopului și ai parohilor, pregătesc Botezul și-l administrează atunci când episcopul sau parohul apelează la serviciul lor sau își dau consimțământul la aceasta.

15. După cum se prevede în anumite părți ale Ritualului, celebrantul poate fi ajutat de către alți preoți sau diaconi și chiar de către laici acolo unde ei pot interveni, mai ales dacă cei care urmează să fie botezați sunt în număr mare.

16. În absența preotului sau a unui diacon, dacă e pericol de moarte, și mai ales dacă moartea pare iminentă, poate și e chiar obligat să administreze Botezul orice creștin, ba mai mult, orice om, numai să facă acest lucru cu intenția cuvenită. Dacă este numai pericolul de moarte, pe cât e posibil, sacramentul să fie administrat de către un creștin, după forma prescurtată de la nr. 157-164. Chiar și în acest caz e bine să fie de față o comunitate mică sau cel puțin, dacă e posibil, să se asigure prezența unuia sau a doi martori.

17. Toți creștinii laici, întrucât fac parte din poporul sacerdotal, dar mai ales părinții și, ținând seama de funcția lor, cateheții, moașele, asistentele familiale și sociale, asistentele medicale, medicii și chirurgii, să se străduiască să cunoască, după propria lor capacitate, modul corect de a boteza în caz de necesitate. Parohii, diaconii și cateheții trebuie să-i instruiască, iar episcopii trebuie să se îngrijească de mijloacele apte ce se vor folosi pe teritoriul lor pentru a-i instrui.

III. Cele necesare pentru celebrarea Botezului
18. Apa de Botez să fie apă naturală și curată, atât pentru a-și păstra semnificația, cât și din motive de igienă.

19. Cristelnița sau vasul în care, în anumite împrejurări, se pregătește apa pentru celebrarea Botezului în prezbiteriu, să se distingă prin curățenie și frumusețe.

20. De asemenea, după necesitățile climatului, apa de Botez poate fi încălzită.

21. În afara cazului de necesitate, preotul sau diaconul să nu boteze decât cu apă sfințită în acest scop. Dacă în vigilia pascală s-a sfințit apa, pe cât e cu putință, această apă să se păstreze tot timpul pascal și să se folosească, pentru ca astfel să se arate mai bine legătura dintre sacrament și misterul pascal. În afara timpului pascal, e de dorit ca apa să se sfințească pentru fiecare celebrare a Botezului, pentru ca prin cuvintele binecuvântării să se exprime misterul mântuirii, pe care îl cinstește și îl propovăduiește Biserica. Dacă baptisteriul e astfel construit încât apa curge continuu, se va binecuvânta apa care curge din această sursă.

22. Se poate folosi în mod legitim atât ritul scufundării, care arată mai clar participarea la moartea și învierea lui Cristos, cât și ritul turnării.

23. Cuvintele cu care se administrează Botezul în Biserica latină sunt următoarele: "N..., EU TE BOTEZ ÎN NUMELE TATĂLUI ȘI AL FIULUI ȘI AL SFÂNTULUI DUH".

24. Să se pregătească în baptisteriu sau în biserică un loc potrivit pentru celebrarea cuvântului lui Dumnezeu.

25. Baptisteriul sau locul unde curge sau este așezată apa de Botez să fie rezervat celebrării Botezului și să fie cu adevărat demn, pentru că aici cei care urmează să fie botezați să se renască din apă și Duh Sfânt. Să fie situat într-o capelă din biserică, din afara ei sau într-un loc din biserică, vizibil credincioșilor, astfel încât în el să poată intra un mare număr de persoane. La sfârșitul timpului pascal, e bine ca lumânarea pascală să se păstreze cu cinste în baptisteriu, pentru ca, aprinzând-o în timpul celebrării Botezului, de la ea să se poată aprinde ușor lumânările celor botezați.

26. În celebrarea Botezului, riturile care trebuie săvârșite în afara baptisteriului să se facă în acele părți ale bisericii care vor corespunde mai bine atât numărului participanților cât și diferitelor părți ale liturgiei baptismale. Iar pentru acele părți care se fac de obicei în baptisteriu, e permis să se aleagă și alte locuri mai apte din biserică în cazul în care în capela baptisteriului nu pot încăpea toți catehumenii sau participanții.

27. Pe cât este posibil, celebrarea Botezului pentru toți nou-născuții dintr-o anumită perioadă de timp să aibă loc în aceeași zi, o singură dată. În aceeași zi și în aceeași biserică să nu se repete Botezul decât din motive juste.

28. Despre timpul Botezului adulților și al copiilor se va vorbi mai pe larg la locul cuvenit. Celebrarea acestui sacrament să manifeste întotdeauna caracterul său pascal.

29. Parohii trebuie să noteze cu grijă și fără întârziere în registrul botezaților numele celor botezați, menționând celebrantul, părinții, nașii, locul și ziua în care s-a administrat Botezul.

IV. Adaptările pe care le pot face conferințele episcopale
30. Conform constituției despre sfânta liturgie, nr. 63b, conferințele episcopale au competența să pregătească un Ritual particular după modelul Ritualului roman, care să fie adaptat necesităților fiecărei regiuni, ca să fie folosit în regiunile pentru care s-a alcătuit, după ce va fi primit aprobarea Sfântului Scaun.
În această privință conferințele episcopale au dreptul:
1) Să stabilească adaptările despre care se vorbește în constituția despre sfânta liturgie la nr. 39.
2) Să analizeze cu grijă și prudență ceea ce poate fi preluat din tradițiile și civilizația fiecărui popor; de aceea să propună și alte adaptări care se consideră folositoare sau necesare, ca ele să fie introduse, după ce vor primi aprobarea Sfântului Scaun.
3) Să rețină unele elemente din Ritualurile particulare deja existente, cu condiția ca ele să fie în concordanță cu normele constituției despre sfânta liturgie și cu necesitățile actuale sau să le adapteze.
4) Să pregătească traducerile textelor, astfel încât să fie cu adevărat conforme cu spiritul limbii și al civilizației, adăugându-se, după caz, și melodii potrivite pentru cântare.
5) Să adapteze și să completeze normele introductive care se găsesc în Ritualul roman pentru ca slujitorii să înțeleagă bine semnificația riturilor și să le celebreze cu folos.
6) În edițiile cărților liturgice alcătuite prin grija conferințelor episcopale, să rânduiască materialul în modul cel mai practic pentru uzul pastoral.

31. Având în vedere mai ales normele de la nr. 37-40 și 65 ale constituției despre sfânta liturgie, în țările de misiuni, conferințele episcopale au dreptul să judece dacă unele elemente ale inițierii, care se practică la unele popoare, pot fi armonizate cu ritul creștin al Botezului și să hotărască dacă pot fi introduse în acest rit.

32. Atunci când Ritualul roman al Botezului oferă mai multe formule la alegere, Ritualurile particulare pot adăuga și altele de același fel.

33. Deoarece cântul contribuie foarte mult la celebrarea Botezului, unind sufletește pe cei prezenți, favorizând rugăciunea comună și exprimând bucuria pascală, pe care ritul trebuie s-o manifeste, conferințele episcopale să se străduiască să-i stimuleze pe muzicienii competenți și să-i ajute să compună melodii pentru textele liturgice care vor fi cântate de către credincioși.

V. Adaptările pe care le poate face celebrantul
34. Slujitorul va ține cont de împrejurări, precum și de ceea ce este necesar sau dorit de credincioși și se va folosi cu bunăvoință de posibilitățile pe care i le acordă ritul.

35. În afară de adaptările prevăzute la dialogul și la binecuvântările din Ritualul roman, slujitorul, ținând seama de împrejurări, poate să facă unele adaptări despre care se va vorbi mai pe larg în Normele generale ale Botezului copiilor și adulților.


Note

[1] CONCILIUL VATICAN II, Decretul despre activitatea misionară a Bisericii Ad gentes, nr. 14.

[2] Col 1,13; Rom 8,15; Gal 4,5; cf. CONCILIUL TRIDENTIN, Sesiunea a VI-a, Decretul despre justificare, cap. IV: Denz. 796 (1524).

[3] Cf. 1In 3,1.

[4] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Decretul despre activitatea misionară a Bisericii Ad gentes, nr. 36.

[5] Cf. In 6,55.

[6] SFÂNTUL AUGUSTIN, De civitate Dei, X, 6: PL 41, 284; CONCILIUL VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 11; Decretul despre slujirea și viața preoțească Presbyterorum ordinis, nr. 2.

[7] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 28.

[8] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 31.

[9] Cf. In 3,5.

[10] Mt 28,19.

[11] Cf. Ef 2,22.

[12] Cf. 1Pt 2,9.

[13] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio, nr. 22.

[14] Cf. Ef 5,26.

[15] Cf. 2Pt 1,4.

[16] Cf. Rom 8,15; Gal 4,5.

[17] Cf. Tit 3,5.

[18] Cf. Rom 6,5.4.

[19] Cf. Ef 2,5-6.

[19bis] Cf. CIC, can. 873 și 874 &1 și &2.

[20]Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre sfânta liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 32; Constituția pastorală despre Biserica în lumea de astăzi Gaudium et spes, nr. 29.

[21] CONCILIUL VATICAN II, Decretul despre misiunea pastorală a episcopilor Christus Dominus, nr. 15.

[22] CONCILIUL VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat