|
RITUALUL CELEBRĂRII BOTEZULUI INIȚIEREA CREȘTINĂ
2. Prin Botez, devenind mădulare ale lui Cristos, oamenii formează poporul lui Dumnezeu și primesc iertarea tuturor păcatelor; eliberați de sub puterea întunericului, sunt ridicați la demnitatea de fii adoptivi[2] și devin creaturi noi din apă și Duh Sfânt. Astfel ei sunt numiți și sunt cu adevărat fii ai lui Dumnezeu[3]. Însemnați apoi la Mir prin darul aceluiași Duh Sfânt, ei devin asemenea cu Domnul în mod mai desăvârșit și se umplu de Duh Sfânt, ca, mărturisindu-l pe Cristos în fața lumii, să desăvârșească trupul său cât mai curând[4]. În cele din urmă, ei se apropie de masa sfintei Împărtășanii, mănâncă trupul și beau sângele Fiului Omului, ca să aibă viață veșnică[5] și să exprime unitatea poporului lui Dumnezeu; oferindu-se pe ei înșiși împreună cu Cristos la sfânta Liturghie, iau parte la jertfa universală, prin care toată cetatea este răscumpărată[6], oferită lui Dumnezeu prin Cristos, marele preot; astfel ei dobândesc harul ca, prin revărsarea mai abundentă a Duhului Sfânt, tot neamul omenesc să ajungă la unitatea familiei lui Dumnezeu[7]. Așadar, aceste trei sacramente ale inițierii creștine sunt strâns unite între ele și conduc la vârsta matură a mântuirii pe credincioși, care toți împreună împlinesc în Biserică și în lume misiunea întregului popor creștin[8]. I. Demnitatea Botezului
4. Botezul mai este sacramentul prin care oamenii devin mădulare ale trupului mistic al lui Cristos, care este Biserica, pentru ca, împreună zidiți, să fie lăcaș al lui Dumnezeu în Duhul[11], o preoție împărătească și un popor sfânt[12]. El este legătura sacramentală a unității dintre toți aceia care îl primesc[13]. Astfel, Botezul îl așază pe om într-o stare care nu se va schimba niciodată, ceea ce în liturgia latină se arată atunci când preotul, în prezența poporului lui Dumnezeu, îi unge pe cei botezați cu sfânta crismă. De aceea celebrarea sfântului Botez este cinstită în cel mai înalt grad de către toți creștinii, și nimeni nu are voie să o repete, atunci când s-a săvârșit în mod valid, chiar și de către frații separați. 5. Botezul cu apă, însoțit de cuvântul vieții[14], îi curăță pe oameni de orice întinare a păcatului, atât originar cât și personal, îi face părtași de natura divină[15] și fii adoptivi[16]. Așa cum se spune în toate rugăciunile de sfințire a apei, este baia renașterii[17] fiilor lui Dumnezeu și o naștere care vine de sus. Când este invocată Preasfânta Treime peste cei care primesc Botezul, însemnați fiind cu acest nume, ei intră în comuniune cu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh și se consacră lui Dumnezeu. La această clipă atât de importantă ne pregătesc și ne călăuzesc lecturile biblice, rugăciunea credincioșilor și întreita mărturisire de credință. 6. Botezul produce aceste efecte prin puterea misterului pătimirii și învierii Domnului, întrecând astfel cu mult purificările din Vechiul Testament. Cei care sunt botezați devin una cu Cristos printr-o moarte asemănătoare cu a lui, sunt înmormântați împreună cu el în moarte[18] pentru ca să aibă parte de o înviere asemănătoare cu a lui și să trăiască o viață nouă[19]. Într-adevăr, prin Botez nu se comemorează și nu se săvârșește altceva decât misterul pascal, deoarece prin el oamenii trec de la moartea păcatului la viața harului. De aceea în celebrarea lui trebuie să iasă în evidență bucuria învierii, mai ales dacă are loc în vigilia pascală sau în zi de duminică. II. Funcții și slujiri în celebrarea Botezului
8. După un obicei foarte vechi al Bisericii, adultul nu e primit la Botez fără naș, ales dintre credincioșii din comunitatea creștină, care l-a ajutat cel puțin în ultima perioadă de pregătire pentru primirea Botezului și care după Botez se va strădui să-l ajute să rămână statornic în credință și în viața creștină.
9. Cel puțin în ultimele faze ale catehumenatului și chiar în celebrarea Botezului, nașul intervine fie pentru a atesta credința adultului care primește Botezul, fie pentru a mărturisi împreună cu părinții credința Bisericii în care este botezat copilul. 10. De aceea păstorii sufletești vor avea grijă ca nașul, ales de către catehumen sau de către familia sa, să aibă următoarele calități, pentru a putea îndeplini funcțiile liturgice proprii, despre care se vorbește la nr. 9:
11. În mod obișnuit Botezul este administrat de către episcopi, preoți sau diaconi.
12. Episcopii, care sunt administratorii principali ai tainelor lui Dumnezeu și conducătorii întregii vieți liturgice în Biserica încredințată lor[21], reglementează administrarea Botezului, prin care se dăruiește participarea la preoția împărătească a lui Cristos[22]. De aceea nu vor omite, mai ales în vigilia pascală, să celebreze ei înșiși Botezul. În chip deosebit li se recomandă să celebreze Botezul adulților și să facă pregătirea acestora. 13. Parohii au datoria să-i ajute pe episcopi în instruirea și botezarea adulților care le sunt încredințați, dacă episcopul nu a dispus altfel. De asemenea, ei au datoria să-i pregătească și să-i ajute pe părinții și pe nașii copiilor ce trebuie botezați, folosind în acest scop mijloacele pastorale potrivite și recurgând la ajutorul cateheților sau al altor persoane laice pregătite. În cele din urmă să administreze Botezul acestor copii. 14. Ceilalți preoți și diaconi, în calitate de colaboratori ai episcopului și ai parohilor, pregătesc Botezul și-l administrează atunci când episcopul sau parohul apelează la serviciul lor sau își dau consimțământul la aceasta. 15. După cum se prevede în anumite părți ale Ritualului, celebrantul poate fi ajutat de către alți preoți sau diaconi și chiar de către laici acolo unde ei pot interveni, mai ales dacă cei care urmează să fie botezați sunt în număr mare. 16. În absența preotului sau a unui diacon, dacă e pericol de moarte, și mai ales dacă moartea pare iminentă, poate și e chiar obligat să administreze Botezul orice creștin, ba mai mult, orice om, numai să facă acest lucru cu intenția cuvenită. Dacă este numai pericolul de moarte, pe cât e posibil, sacramentul să fie administrat de către un creștin, după forma prescurtată de la nr. 157-164. Chiar și în acest caz e bine să fie de față o comunitate mică sau cel puțin, dacă e posibil, să se asigure prezența unuia sau a doi martori. 17. Toți creștinii laici, întrucât fac parte din poporul sacerdotal, dar mai ales părinții și, ținând seama de funcția lor, cateheții, moașele, asistentele familiale și sociale, asistentele medicale, medicii și chirurgii, să se străduiască să cunoască, după propria lor capacitate, modul corect de a boteza în caz de necesitate. Parohii, diaconii și cateheții trebuie să-i instruiască, iar episcopii trebuie să se îngrijească de mijloacele apte ce se vor folosi pe teritoriul lor pentru a-i instrui. III. Cele necesare pentru celebrarea Botezului
19. Cristelnița sau vasul în care, în anumite împrejurări, se pregătește apa pentru celebrarea Botezului în prezbiteriu, să se distingă prin curățenie și frumusețe. 20. De asemenea, după necesitățile climatului, apa de Botez poate fi încălzită. 21. În afara cazului de necesitate, preotul sau diaconul să nu boteze decât cu apă sfințită în acest scop. Dacă în vigilia pascală s-a sfințit apa, pe cât e cu putință, această apă să se păstreze tot timpul pascal și să se folosească, pentru ca astfel să se arate mai bine legătura dintre sacrament și misterul pascal. În afara timpului pascal, e de dorit ca apa să se sfințească pentru fiecare celebrare a Botezului, pentru ca prin cuvintele binecuvântării să se exprime misterul mântuirii, pe care îl cinstește și îl propovăduiește Biserica. Dacă baptisteriul e astfel construit încât apa curge continuu, se va binecuvânta apa care curge din această sursă. 22. Se poate folosi în mod legitim atât ritul scufundării, care arată mai clar participarea la moartea și învierea lui Cristos, cât și ritul turnării. 23. Cuvintele cu care se administrează Botezul în Biserica latină sunt următoarele: "N..., EU TE BOTEZ ÎN NUMELE TATĂLUI ȘI AL FIULUI ȘI AL SFÂNTULUI DUH". 24. Să se pregătească în baptisteriu sau în biserică un loc potrivit pentru celebrarea cuvântului lui Dumnezeu. 25. Baptisteriul sau locul unde curge sau este așezată apa de Botez să fie rezervat celebrării Botezului și să fie cu adevărat demn, pentru că aici cei care urmează să fie botezați să se renască din apă și Duh Sfânt. Să fie situat într-o capelă din biserică, din afara ei sau într-un loc din biserică, vizibil credincioșilor, astfel încât în el să poată intra un mare număr de persoane. La sfârșitul timpului pascal, e bine ca lumânarea pascală să se păstreze cu cinste în baptisteriu, pentru ca, aprinzând-o în timpul celebrării Botezului, de la ea să se poată aprinde ușor lumânările celor botezați. 26. În celebrarea Botezului, riturile care trebuie săvârșite în afara baptisteriului să se facă în acele părți ale bisericii care vor corespunde mai bine atât numărului participanților cât și diferitelor părți ale liturgiei baptismale. Iar pentru acele părți care se fac de obicei în baptisteriu, e permis să se aleagă și alte locuri mai apte din biserică în cazul în care în capela baptisteriului nu pot încăpea toți catehumenii sau participanții. 27. Pe cât este posibil, celebrarea Botezului pentru toți nou-născuții dintr-o anumită perioadă de timp să aibă loc în aceeași zi, o singură dată. În aceeași zi și în aceeași biserică să nu se repete Botezul decât din motive juste. 28. Despre timpul Botezului adulților și al copiilor se va vorbi mai pe larg la locul cuvenit. Celebrarea acestui sacrament să manifeste întotdeauna caracterul său pascal. 29. Parohii trebuie să noteze cu grijă și fără întârziere în registrul botezaților numele celor botezați, menționând celebrantul, părinții, nașii, locul și ziua în care s-a administrat Botezul. IV. Adaptările pe care le pot face conferințele episcopale
31. Având în vedere mai ales normele de la nr. 37-40 și 65 ale constituției despre sfânta liturgie, în țările de misiuni, conferințele episcopale au dreptul să judece dacă unele elemente ale inițierii, care se practică la unele popoare, pot fi armonizate cu ritul creștin al Botezului și să hotărască dacă pot fi introduse în acest rit. 32. Atunci când Ritualul roman al Botezului oferă mai multe formule la alegere, Ritualurile particulare pot adăuga și altele de același fel. 33. Deoarece cântul contribuie foarte mult la celebrarea Botezului, unind sufletește pe cei prezenți, favorizând rugăciunea comună și exprimând bucuria pascală, pe care ritul trebuie s-o manifeste, conferințele episcopale să se străduiască să-i stimuleze pe muzicienii competenți și să-i ajute să compună melodii pentru textele liturgice care vor fi cântate de către credincioși. V. Adaptările pe care le poate face celebrantul
35. În afară de adaptările prevăzute la dialogul și la binecuvântările din Ritualul roman, slujitorul, ținând seama de împrejurări, poate să facă unele adaptări despre care se va vorbi mai pe larg în Normele generale ale Botezului copiilor și adulților. Note [1] CONCILIUL VATICAN II, Decretul despre activitatea misionară a Bisericii Ad gentes, nr. 14. [2] Col 1,13; Rom 8,15; Gal 4,5; cf. CONCILIUL TRIDENTIN, Sesiunea a VI-a, Decretul despre justificare, cap. IV: Denz. 796 (1524). [3] Cf. 1In 3,1. [4] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Decretul despre activitatea misionară a Bisericii Ad gentes, nr. 36. [5] Cf. In 6,55. [6] SFÂNTUL AUGUSTIN, De civitate Dei, X, 6: PL 41, 284; CONCILIUL VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 11; Decretul despre slujirea și viața preoțească Presbyterorum ordinis, nr. 2. [7] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 28. [8] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 31. [9] Cf. In 3,5. [10] Mt 28,19. [11] Cf. Ef 2,22. [12] Cf. 1Pt 2,9. [13] Cf. CONCILIUL VATICAN II, Decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio, nr. 22. [14] Cf. Ef 5,26. [15] Cf. 2Pt 1,4. [16] Cf. Rom 8,15; Gal 4,5. [17] Cf. Tit 3,5. [18] Cf. Rom 6,5.4. [19] Cf. Ef 2,5-6. [19bis] Cf. CIC, can. 873 și 874 &1 și &2. [20]Cf. CONCILIUL VATICAN II, Constituția despre sfânta liturgie Sacrosanctum Concilium, nr. 32; Constituția pastorală despre Biserica în lumea de astăzi Gaudium et spes, nr. 29. [21] CONCILIUL VATICAN II, Decretul despre misiunea pastorală a episcopilor Christus Dominus, nr. 15. [22] CONCILIUL VATICAN II, Constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium, nr. 26.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |