Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală

 PAROHIA 

Bacău - Sfântul Nicolae

Adresa: Str. Ana Ipătescu, nr. 2A,
600002-Bacău
Tel.: 0234/536660
E-mail: bacausfantulnicolae@ercis.ro
www.prcsfnic.ro
Înființare: reînființată în anul 1845
Statistică: Familii: 3040 (1492 înt. + 1548 jum.)
Credincioși: 7805
Botezuri: 80
Prima Împărtășanie: 92
Miruiți: 121
Căsătorii: 24
Căsătorii mixte: 25
Înmormântări: 52
Istoric: Biserică zidită în perioada 1838-1842, reparată și consolidată; sfințită la 6 decembrie 1846; biserica "Sfinții Apostoli Petru și Paul", zidită în perioada 1990-2005, sfințită la 20 noiembrie 2005.

Liturghii: d, s: 06.30; 08.00; 09.15; 10.30; 12.00; 18.00; z: 06.30, 07.30, 08.30,18.00
Preoți: Paroh

[ foto ]
pr. Lucaci Benone


Vicari

[ foto ]
pr. Gherghel Iulian-Robert

[ foto ]
pr. Tancău Anton

[ foto ]
pr. Tală Daniel

[ foto ]
pr. Doboș Claudiu-Ignațiu

[ foto ]
pr. Sescu Octavian


Preot colaborator

[ foto ]
pr. Imbrea Emanuel


Preoți pensionari

[ foto ]
pr. Beșleagă Petru, sr.

[ foto ]
pr. Dâscă Isidor

[ foto ]
pr. Budău Eugen


<< .... >>

Prezentare

(Lumina creștinului, mai 2005, p. 11)

Orașul Bacău este așezat în zona subcarpaților Moldovei, la nord de confluența râului Bistrița cu râul Siret, la o altitudine de cca. 170 m deasupra nivelului mării, fiind situat la latitudinea de 46,30 și longitudinea de 24,24.

Atestarea documentară a orașului Bacău este privilegiul comercial acordat de voievodul Alexandru cel Bun, la 6 octombrie 1408, negustorilor din Lemberg-Liov. Aceștia din urmă, pentru a trece mărfurile prin Moldova, trebuiau să plătească vamă fie în Suceava și Bacău, fie în Suceava, Bacău și Trotuș, fie numai în Bacău și Trotuș sau Bacău, Bârlad și Suceava.

Prima menționare - indirectă - a catolicilor din Bacău o întâlnim la Conciliul din Constanța la care a fost prezentă și o delegație a orașelor din Moldova și Țara Românească, delegația sosind acolo la 19 februarie 1418, lucrările încheindu-se la 22 aprilie 1418.

Trebuie amintită și prezența unei mănăstiri de călugări observanți veniți de la Șumuleu Ciuc la Bacău, atestată pentru prima oară în 1531.

În a doua jumătate a secolului al XVI-lea au pătruns în Moldova franciscanii conventuali veniți de la Pera - Constantinopol. Ei și-au fixat reședința în Bacău, conduși fiind de pr. Ieronim Arsengo.

La 17 februarie 1607 a fost numit episcop în Moldova Ieronim Arsengo, înființându-se o nouă episcopie la Bacău. La catedra episcopiei din Bacău s-au succedat mulți episcopi polonezi și, chiar dacă unii dintre ei au vizitat teritoriul episcopiei, s-au întors îndată în Polonia. Instabilitatea politică a Moldovei a dus la transferarea de către episcopul Raimund Stanislau Jezierski a reședinței episcopilor de Bacău la Sniatyn, în Polonia, la 3 august 1751.

Dintr-o relatare a prefectului misiunii franciscane din Moldova, pr. Ioan Hrisostomul Dejoannis, datată la 9 aprilie 1763, la Bacău erau 24 de case de catolici cu 131 de credincioși. În 1926 Parohia Bacău avea 24 de filiale, în oraș fiind 226 de familii cu 883 de suflete.

După căderea sistemului comunist, pentru o pastorație cât mai eficientă a credincioșilor din orașul Bacău s-a reușit împărțirea în mai multe parohii. Astfel, în anul 1993 au luat ființă Parohia "Fericitul Ieremia", situată în partea de nord a orașului, la ieșirea spre Piatra Neamț, având 1.202 familii (4.645 de credincioși) și Parohia "Sfânta Cruce", situată în zona sudică a orașului, la ieșirea spre București, având 1.387 de familii (5.799 de credincioși). Tot în anul 1993, Parohia "Sfântul Francisc de Assisi", situată în cartierul Izvoare din Bacău, a devenit filială a Parohiei "Sfântul Nicolae". În 1999 ea a redevenit parohie de sine stătătoare. În anul 2004, situația celor patru parohii din Bacău se prezenta în felul următor: Parohia "Fericitul Ieremia", 1.262 de familii, 3.256 de credincioși și activează patru preoți; Parohia "Sfântul Nicolae", 3.950 de familii, 13.300 de credincioși și activează șapte preoți; Parohia "Sfânta Cruce", 1.453 de familii, 5.103 credincioși și activează doi preoți și cinci colaboratori; Parohia "Sfântul Francisc de Assisi", 230 de familii, 907 credincioși și activează un preot și un colaborator.

În anul 1993 a fost înființat în Bacău Liceul Romano-Catolic "Sfântul Anton", iar în 1994 a fost transferat la Bacău, de la Iași, Seminarul Liceal "Sfântul Iosif".

După anul 1989 un suflu nou de viață creștină a cuprins comunitatea din Bacău, mărturie pentru acest fapt fiind numărul mare de vocații la viața consacrată, ca și prezența a numeroase grupări (Acțiunea Catolică, Scout, Caritas, Familia Kolping, Asociația Catolicilor din Moldova "D-tru Mărtinaș") și congregații (Comunitatea Saleziană, Congregația "Maestre Pie Venerini", Misionarele Carității, Congregația "Surorile Oblate Asumpționiste", Comunitatea "Maria Bambina").

Pr. Isidor Dâscă

* * *

* Duminică, 10 iunie 1990, în Solemnitatea Sfintei Treimi a avut loc sfințirea terenului și a pietrei fundamentale pentru noua biserică parohială din Bacău. Celebrarea a fost oficiată de către Excelența Sa episcop Petru Gherghel. (Lumina creștinului, iunie 1990, p. 12)

* * *

Sfințirea bisericii "Sfinții Petru și Paul" Bacău

(Lumina creștinului, decembrie 2005, p. 10)

Consacrarea altarului și sfințirea bisericii "Sfinții Petru și Paul" din Bacău au avut loc duminică, 20 noiembrie 2005, solemnitatea Isus Cristos, Regele Universului. Episcop consacrator a fost PS Petru Gherghel. Au fost prezenți: PS Aurel Percă, ÎPS Ioan Robu, arhiepiscop și mitropolit de București, PS Anton Coșa, episcop de Chișinău, PS Ioachim Băcăoanul, arhiereu vicar al Episcopiei Ortodoxe a Romanului, 90 de preoți și peste 5.000 de credincioși.

Pe treptele din fața bisericii a avut loc deschiderea celebrării. PS Petru Gherghel i-a salutat pe toți arătând că evenimentul sfințirii bisericii din Bacău este unul dintre cele mai importante: este o încununare a muncii și a efortului multor persoane; prin mărimea sa, biserica este numită "catedrală", aceasta și pentru faptul că Bacăul a fost odinioară centru episcopal. "Bacăul este, fără îndoială, un punct de referință în istoria Bisericii din Moldova, a spus Preasfințitul; reprezintă unul dintre cele mai vechi centre catolice ale Moldovei".

Pr. Ștefan Erdeș a prezentat un scurt istoric al lucrărilor, scoțându-i în evidență pe cei care au contribuit la înălțarea bisericii. Lucrările au început în luna iunie a anului 1990, când episcopul de Iași a sfințit piatra de temelie. Arhitectura noii biserici este o combinație între clasic și modern, având 52 m lungime, 44 m lățime, 77 m înălțime, cu tot cu crucea din turn.

Cuvântul de învățătură a fost ținut de ÎPS Ioan Robu, care a vorbit despre semnificația sărbătorii. L-a felicitat pe PS Petru Gherghel pentru noua biserică și a povestit că își amintește cum, pe timpul când era profesor la Seminar, credincioșii din Bacău au ajutat la construcția Seminarului, crescând ei înșiși ca Biserică. S-a adresat apoi credincioșilor: "Dacă va fi vreodată să nu știți unde să vă spuneți păsul, veniți aici, în această biserică, în fața altarului și spuneți-i lui Cristos prezent...; sfințim această biserică astăzi ca să învățăm să bătătorim drumul spre ea, spre Isus prezent, ca să știm că există un loc, că există cineva care ne așteaptă, care ne primește oricând".

"Nu a fost ușor, a fost o luptă curajoasă. Dumnezeu care e mereu cu noi a făcut să izbăvim..., sperăm că tot cu el vom izbândi mai departe", a spus PS Petru Gherghel la finalul Liturghiei. L-a felicitat pe pr. Ștefan Erdeș care în afară de biserica nou sfințită a început și a terminat și alte construcții de biserici: Bacău "Fer. Ieremia", Bacău "Sfânta Cruce", Lespezi, casa tineretului, mănăstiri... După ce s-a citit decretul de sfințire a bisericii, păstorul diecezei a oferit crucea diecezană comemorativă părintelui Ștefan Erdeș și l-a ales consilier de onoare al episcopiei pentru probleme de construcții bisericești.

În cuvântul său PS Ioachim Băcăoanul a spus: "Doresc să dau expresie bucuriei care mă animă în aceste momente, în această zi de toamnă târzie, când s-a invocat harul Duhului Sfânt peste acest lăcaș de închinare care este un loc de întâlnire cu Dumnezeu și o poartă a cerului", subliniind că prezența Preasfinției sale este un semn de prețuire față de cele două comunități care-și duc viața în urbea Bacăului păzită de Dumnezeu.

S-au dat apoi distincții și diplome de onoare pentru cei care au contribuit la ridicarea lăcașului de cult.

"Sunt bucuros pentru acest lăcaș ridicat din cărămidă, beton și oțel, dar mai mult mă bucur pentru bisericile pe care sper că le-am construit în sufletele oamenilor împreună cu colaboratorii", a declarat pr. Ștefan Erdeș, cel care a coordonat lucrările bisericii "Sfinții apostoli Petru și Paul". (CC)

* * *

Episcopia Catolică de Bacău: 400 de ani

(Lumina creștinului, septembrie 2007, p. 11)

Generații de istorici români și străini au încercat să rezolve, începând cu secolul al XIX-lea, controversata problemă a fondării Episcopiei Romano-Catolice de Bacău, iar discursul istoriografic s-a purtat în jurul a trei chestiuni majore: presupusa creare în intervalul 1391-1401 a Episcopiei de Bacău prin mutarea sediului episcopal de la Siret, problema autenticității documentului din 15 septembrie 1439 atribuit papei Eugen al IV-lea și respectiv fondarea Episcopiei de Bacău în 1607.

Cercetările riguroase ale unor istorici precum K. Eubel, C. Auner, I.C. Filitti, S. Pascu, R. Cândea, P. Tocănel, I. Gabor, A. Despinescu, E. Dumea ș.a., cercetări bazate pe ample investigații în arhivele vaticane și în cele interne românești, au argumentat teza privind fondarea Episcopiei de Bacău în 1607, punct de vedere la care subscriem. Principalul argument invocat de istoricii citați este procesul informativ privindu-l pe episcopul Ieronim Arsengo, proces solicitat de papa Paul al V-lea, documentul fiind publicat în anul 1912 de C. Auner, în Revista catolică.

Aceste cercetări au combătut falsurile istorice ale contelui maghiar Kemeny și erorile istoriografice ale lui W. Schmidt, care au stat la baza teoriei eronate susținute de anumiți istorici români și străini conform căreia Episcopia de Bacău ar fi fost fondată în intervalul 1391-1401. Astăzi, această teorie este lipsită de fundament.

Timp de două secole, Bacăul a fost sediul Episcopiei Catolice (1607-1818). La 17 septembrie 1607 papa Paul al V-lea l-a numit pe Ieronim Arsengo episcop de Bacău (1607-1610), numirea acestuia fiind echivalentă cu data de naștere a Episcopiei Bacăului.

Seria episcopilor de Bacău a fost continuată de Valerian Lubienecki (1611-1617), Adam Goski (1618-1626), Gavril Fredro (1627-1631), Ioan-Botezătorul Zamoyski (1633-1649), Mathias-Marian Kurski (1651- 1661), Ștefan Atanasie Rudzinski (1662-1675), Iacob Gorecki (1678-1679), Iacob Dluski (1681-1693), Amandus-Victorin Cieszeiko (1694-1698), Stanislav-Francisc Bieganski (1698- 1709), Ioan Damaschin Lubienecki (1711-1714), Adrian Cristofor Skrzetuski (1715), Iosafat Parysowicz (1717-1732), Toma Slubicz Zaleski (1732), Stanislau Raimund Jezierski (1734- 1782), Dominic Petru Karwosiecki (1782-1789), Bonaventura Carenzi (1808-1814), Giuseppe Bonaventura Berardi (1815-1818). O dată cu moartea episcopului Berardi, la 20 aprilie 1818, s-a încheiat seria episcopilor titulari de Bacău, iar succesorii, în cadrul Vicariatului Apostolic al Moldovei (1818-1884), au purtat titlul de episcopi in partibus. În anul 1884 papa Leon al XIII-lea a înființat Episcopia de Iași.

Numărul total al episcopilor de Bacău a fost 19: 11 franciscani conventuali, șase dominicani, și doi franciscani observanți. Majoritatea locuiau în Polonia, vizitând episcopia foarte rar. În aceeași perioadă, episcopii titulari au fost ajutați de șase episcopi auxiliari.

Istoricul Anton Despinescu scrie următoarele: "Deși cu o durată mai mare decât anterioarele episcopii catolice de pe teritoriul de la răsărit de Carpați (a cumanilor, înghițită de avalanșa invaziei tătare, numai după 14 ani de la înființare, a Siretului, rămasă fără titular după 70 de ani de existență, a celei de Baia, care încetează și ea după 110 ani), Episcopia Bacăului, cu 211 ani de istorie zbuciumată, s-a vădit a fi o plantă firavă, neîngrijită, cum ar fi trebuit pentru a ajunge la roadele îmbelșugate mult dorite". La rândul său, istoricul Antonel-Aurel Ilieș notează: "Putem spune cu certitudine că istoria acestei episcopii a fost plină de încercări și deosebit de zbuciumată din cauza mai multor factori de ordin politic, social și religios. [...] Cu siguranță, suferința misionarilor și a tuturor creștinilor catolici din secolele care au precedat zilele noastre a fost o sămânță bună, care continuă să rodească și în zilele noastre".

Dr. Dănuț Doboș



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat