Biserica lui Cristos care este în Moldova
I. CINE SUNTEM?
Noul popor al lui Dumnezeu
Biserica este construită pe temelia apostolilor
Originea apostolică a Bisericii este ceva care poate fi verificat din punct de
vedere istoric, așa cum
este și originea ei de la Cristos. Într-adevăr, încă de la început găsim mereu alături de Cristos un
grup
de discipoli, numiți "cei doisprezece", pe care el și-i alege tocmai cu scopul de a le încredința
bazele
noului popor al lui Dumnezeu: învățătura (venirea împărăției), riturile (sacramentele), legile
(porunca
cea nouă), valorile (în special credința în Dumnezeu, speranța împărăției, iubirea față de toți),
ministerele (de a predica, de a sfinți și de a conduce).
Rolul primar al celor doisprezece, numiți și "apostoli", în faza inițială a Bisericii
transpare cu evidență
din toate cărțile Noului Testament, unde ni se oferă cu diferite ocazii lista exactă a numelor lor.
Astfel
Matei notează:
Numele celor doisprezece apostoli sunt acestea: cel dintâi Simon, zis Petru,
și Andrei, fratele
lui; Iacob, fiul lui Zebedeu, și Ioan, fratele lui; Filip și Bartolomeu; Toma și Matei, vameșul;
Iacob, fiul lui Alfeu, și Tadeu; Simon Cananeul și Iuda Iscarioteanul, cel care l-a trădat. Isus
i-a trimis pe aceștia doisprezece, poruncindu-le: "Să nu mergeți pe calea păgânilor și să nu
intrați în cetatea samaritenilor. Mergeți mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel.
Mergând, predicați: "S-a apropiat împărăția cerurilor". Vindecați-i pe cei bolnavi, înviați-i pe
cei morți, curățați-i pe cei leproși, alungați-i pe diavoli (Mt 10,2-8).
La rândul său, Luca, ucenicul lui Paul, ne informează că, după înălțarea lui Isus la
cer, discipolii
s-au întors la Ierusalim, de la muntele ce se cheamă al Măslinilor, care este
aproape de
Ierusalim, cale de o sâmbătă. Și când au intrat, s-au urcat în încăperea de sus, unde se adunau
de obicei: Petru și Ioan, Iacob și Andrei, Filip și Toma, Bartolomeu și Matei, Iacob al lui
Alfeu și Simon Zelotul și Iuda al lui Iacob. Toți aceștia erau într-un cuget, stăruiau în
rugăciune, împreună cu femeile și cu Maria, mama lui Isus, și cu frații lui (Fap 1,12-14).
Apostolii nu sunt doar primii discipoli ai lui Isus, cei dintâi care l-au ascultat,
care l-au prețuit și au
urmat învățătura lui, ci și cei pe care el a voit să-i aibă alături de el ca principali colaboratori în
instruirea și conducerea noului popor al lui Dumnezeu; ei sunt colaboratorii cei mai apropiați pe
care
Isus i-a ales pentru a pune fundamentul Bisericii. Pentru a-i pregăti cum se cuvine pentru o
misiune
atât de înaltă, Isus le acordă o atenție deosebită: le oferă o instrucție specială, explicându-le
semnificația parabolelor, care pentru ceilalți erau misterioase și obscure, le încredințează sarcini
speciale (să predice, să boteze, să vindece bolnavii) și le dăruiește autoritatea de a conduce și
guverna
comunitatea sa.
Astfel, apostolii, fiind mesagerii oficiali, martorii calificați și plenipotențiari ai
Domnului răstignit și
înviat, fiind maeștrii, fondatorii și capii comunităților, ocupă în mod normal primul loc în Biserică.
Sfântul Paul, atunci când enumeră carismele, îi pune înaintea tuturor: "Și pe unii i-a pus
Dumnezeu,
în Biserică: întâi apostoli..." (1Cor 12,28; cf. și Ef 4,11). Fără mărturia și slujirea
acestor primi
martori oficiali, fără mărturia și slujirea lui Pentru, dar și a lui Iacob, Ioan și a tuturor celorlalți
apostoli până la ultimul, Paul, Biserica nu ar fi văzut niciodată lumina zilei. Acest lucru îl afirmă
clar
același Paul: "Ați fost zidiți pe temelia apostolilor și a profeților, având ca piatră unghiulară pe
însuși
Cristos" (Ef 2,20).
Apostolii sunt inițiatorii și temeliile trainice ale Bisericii, a cărei piatră unghiulară
și cheie de boltă este
Cristos. În acest sens, Biserica este numită apostolică.
Apostolicitatea nu indică doar un fapt sau un fenomen tranzitoriu, care privește
originea Bisericii, ci
este și una dintre proprietățile sale esențiale, un semn de neșters care o însoțește necontenit în
toate
momentele existenței sale. Ierusalimul ceresc, descris în Ap 21,14, are douăsprezece
pietre de temelie,
pe care sunt înscrise numele celor doisprezece apostoli.
Așa cum în vechea alianță avea drept de apartenență doar cel care reușea să-și
demonstreze
descendența din unul din cei doisprezece fii ai lui Israel, tot astfel și în noua alianță: din noul
popor
al lui Dumnezeu face parte doar acela a cărui credință derivă de la cei doisprezece apostoli și pe
care
o păstrează nealterată.
Despre Cristos și despre Maria s-a spus că sunt nu numai cauza eficientă, ci și
exemplară, tipul ideal
al Bisericii și al creștinului. Acest lucru este valabil și pentru apostoli, întrucât ei sunt martorii
oficiali,
ambasadorii acreditați, prietenii iubiți, fiii întâi născuți pe care Dumnezeu i-a ales pentru a da
mărturie
despre misiunea de iubire, pe care Cristos, Fiul unul născut al Tatălui, a venit să o desfășoare în
mijlocul oamenilor. Credința noastră în Cristos, iubirea reciprocă, bucuria răscumpărării, speranța
venirii finale a împărăției lui Dumnezeu trec prin credința, bucuria, speranța, iubirea apostolilor.
Credința noastră este autentică, sacramentele sunt valide, ascultarea este legitimă, speranța
fondată,
iubirea curată și supranaturală, dacă sunt în comuniune cu credința, sacramentele, ascultarea,
speranța, iubirea apostolilor.