Biserica lui Cristos care este în Moldova
II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu, trimis în misiune la oamenii de astăzi
Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, are o structură ierarhică
Colegialitatea episcopală
Instituind noul popor al lui Dumnezeu, pe lângă doctrină, rituri, legi și valori,
Isus Cristos l-a înzestrat
și cu o organizare socială, care - asemenea oricărei societăți omenești bine organizate - culminează
și se încheie sus cu o autoritate supremă înzestrată cu putere asupra tuturor membrilor săi. În
societatea civilă, autoritatea supremă poate să ia multe forme: monarhie, republică, republică
prezidențială, aristocrație, oligarhie etc. Dar în Biserică, cum stau lucrurile?
Biserica Catolică recunoaște la vârful ei nu o singură autoritate, ci două: papa și
colegiul episcopal.
Despre această dublă autoritate, despre rolurile specifice și despre raporturile reciproce a tratat,
într-o
nouă lumină, Conciliul al II-lea din Vatican, punând bazele pentru o strânsă colaborare între
pontiful
roman și colegiul universal al episcopilor, care, în deceniile ce au urmat după Conciliu, s-a dovedit
a fi răspunsul, pe cât de providențial, pe atât de adecvat, la acea nevoie de solidaritate și de
consens
în luarea deciziilor, necesitate care se observă astăzi și în lumea civilă.
Tema colegialității episcopale a fost reluată și dezbătută îndelung de Conciliul al
II-lea din Vatican,
care, după o lungă și vie discuție, a enunțat principiile ei fundamentale în două documente
solemne,
constituția Lumen gentium și decretul Christus Dominus. Așa cum amintește
Lumen gentium, în
Biserică, colegialitatea a existat întotdeauna, chiar dacă a avut diferite forme de exprimare:
Precum, din hotărârea Domnului, sfântul Petru și ceilalți apostoli au format
un singur colegiu
apostolic, în același fel sunt uniți între ei pontiful roman, urmașul lui Petru, și episcopii,
urmașii apostolilor. Încă din cele mai vechi timpuri, disciplina după care episcopii din lumea
întreagă comunicau între ei și cu episcopul Romei prin legătura unității, a dragostei și a păcii
arată caracterul și natura colegială a ordinului episcopal, arătate și prin adunarea în concilii
pentru a hotărî în comun, după cântărirea și discutarea părerii multora, asupra unor probleme
de mare importanță, iar Conciliile ecumenice care au avut loc în decursul veacurilor confirmă
în mod vădit această colegialitate. Același lucru reiese și din obiceiul stabilit încă din
antichitate de a chema mai mulți episcopi să participe la ridicarea unui nou ales în slujba
preoției supreme. Membru al colegiului episcopal se devine prin puterea consacrării
sacramentale și prin comuniunea ierarhică cu capul colegiului și cu membrii lui (LG 22).
Colegialitatea episcopală se bazează pe o rațiune teologică foarte simplă:
vicarietatea (caracterul
vicarial și reprezentativ) ministerului episcopal, care este exercitat în numele lui Cristos; din acest
motiv, în Biserică trebuie să se reflecte unitatea de intenții și de acțiune cu Cristos. Prin ministerul
episcopilor, Cristos însuși este cel care predică evanghelia, sfințește și conduce sufletele. De
aceea,
oficiile de a sfinți, învăța și conduce trebuie să fie exercitate împreună cu el, atât individual
cât și
colegial.
Colegialitatea, adică guvernarea solidară a Bisericii de către întregul corp
episcopal, este de
neconceput făcând abstracție sau chiar excluzându-l pe acela care are față de toți episcopii un
primat
special, și anume pe pontiful roman. De fapt,
Colegiul sau corpul episcopal nu are însă autoritate decât împreună cu
pontiful roman,
urmașul lui Petru, în calitate de cap, care păstrează integral primatul asupra tuturor, atât
păstori cât și credincioși. Căci pontiful roman, în virtutea misiunii sale de vicar al lui Cristos
și păstor al întregii Biserici, are în Biserică puterea deplină, supremă și universală, pe care o
poate exercita totdeauna în mod liber. Ordinul episcopilor, care succede în magisteriu și în
conducerea pastorală Colegiului apostolilor, sau, mai exact, în care corpul apostolic se
perpetuează neîntrerupt, este, de asemenea, împreună cu capul său, pontiful roman, și
niciodată fără acest cap, subiectul supremei și deplinei puteri asupra întregii Biserici, putere
care nu poate fi exercitată decât cu consimțământul pontifului roman (...). Acest colegiu,
întrucât este compus din mulți, exprimă varietatea și universalitatea poporului lui Dumnezeu,
iar întrucât este adunat sub un singur cap, exprimă unitatea turmei lui Cristos (LG 22).
Colegialitatea se exercită în mod solemn în Conciliul ecumenic; în trecut, aceasta
a fost și singura
formă solemnă folosită pentru a realiza colegialitatea la nivel universal. Necesitatea crescândă a
contactelor și a întâlnirilor dintre capii Bisericilor locale între ei și cu suveranul pontif, datorită
mijloacelor moderne de comunicare, a sugerat noi forme de colegialitate, nu numai ocazionale, ci
și
permanente.
Formele principale sunt două: sinodul episcopilor sau conciliul central și
conferințele episcopale.
Sinodul, "acționând în numele întregului episcopat catolic, arată, în același timp, că toți episcopii
iau
parte, în comuniune ierarhică, la grija față de întreaga Biserică" (CD 5). Conferințele
episcopale ajută
ca "episcopii din aceeași națiune sau regiune să se constituie într-un unic organism, adunându-se
periodic pentru ca, dintr-un schimb de experiență și din confruntarea de păreri, să izvorască o
sfântă
armonizare a forțelor în vederea binelui comun al Bisericilor" (CD 37).