Biserica lui Cristos care este în Moldova
II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Noul popor al lui Dumnezeu,
trimis în misiune la oamenii de astăzi
Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, are o structură ierarhică
Din voința fondatorului ei, Biserica este o comunitate structurată ierarhic, în care
unii membri sunt
înzestrați cu anumite funcții sacramentale, iar alții nu. Diversificarea ierarhică între membrii
Bisericii
nu depinde însă de oficiile mesianice de preot, profet și rege, pentru că de acestea se bucură toți
credincioșii, ci de puterea de a celebra anumite acțiuni mesianice (actele sacramentale), care sunt
rezervate miniștrilor consacrați anume și solemn pentru aceasta.
Structura ierarhică pe care o cunoaștem astăzi în Biserica Catolică este mai
articulată și mai rigidă
decât cea pe care Biserica o avea la început, însă acest fapt intră în logica lucrurilor: orice popor,
pe
măsură ce se maturizează, își dă structuri organizative mai complexe și mai decisive, pentru a face
față noilor necesități. Cu toate acestea, ierarhia nu este o invenție mai mult sau mai puțin târzie și
interesată a Bisericii din Roma sau a Bisericii Latine. Ierarhia este o structură originară voită de
fondatorul Bisericii, Isus Cristos, și este prezentă încă de la început în comunitatea din Ierusalim,
îndată după coborârea Duhului Sfânt. În această comunitate se află credincioși, episcopi
(apostolii)
și un cap suprem (Petru).
Când se vorbește de ierarhie, trebuie să ne eliberăm îndată de prejudecata că
avem de-a face cu o
castă de privilegiați. În semnificația ei originară, ierarhia indică o ordine de participare la ceva a
unei
serii de indivizi. Grație acestei ordini, cel care are un grad mai mare de participare devine
mijlocitor
pentru cel care are un grad inferior, iar cel care are un grad inferior rămâne într-o strânsă legătură
cu
cel care are un grad superior. Membrii gradelor superioare însă nu sunt creștini de o altă categorie
sau de o clasă superioară. În Biserică nu există clase, nici superiori, nici inferiori, ci organisme (ca
în
trupul uman) cu diferite niveluri de responsabilitate. Ceea ce deosebește persoanele care dețin
gradele
superioare de simplii credincioși nu este un grad mai mare de har sau de sfințenie (pe care e posibil
să nu o aibă), ci o mai mare responsabilitate în exercitarea oficiilor mesianice. Pentru că, în
exercitarea
acestor oficii (de preot, profet și rege), ele sunt susținute de o vocație specială și de o consacrare
deosebită, responsabilitatea lor cât privește economia mântuirii este mai mare decât cea a simplilor
credincioși.
Structura ierarhică nu este, ca la alte popoare, rezultatul unei convenții sau al
unei uzurpări, ci face
parte din elementele "culturale" fundamentale, pe care Cristos le-a voit pentru noul popor al lui
Dumnezeu și pe care i le-a dăruit. De aceea, ea este deja prezentă în prima comunitate creștină din
Ierusalim. La fel de evidentă, este structurarea ierarhică a comunităților fondate de Paul la Efes,
Colose, Corint. Credincioșilor din acest ultim oraș, Apostolul neamurilor le scrie: "Și pe unii i-a
pus
Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea proroci, al treilea învățători; apoi, pe cei care au
darul
de a face minuni, pe cei care au darul vindecărilor, ajutorării, conducerii, vorbirii în diferite limbi"
(1Cor 12,28).
Vorbind despre constituția ierarhică a Bisericii, Conciliul al II-lea din Vatican
afirmă:
Cristos Domnul, pentru a păstori și a crește neîncetat poporul lui
Dumnezeu, a instituit în
Biserica sa felurite slujiri care tind spre binele întregului trup. Cei care le exercită, înzestrați
cu o putere sfântă, sunt în slujba fraților lor, pentru ca toți cei care fac parte din poporul lui
Dumnezeu și, ca atare, se bucură de adevărata demnitate de creștini, aspirând împreună în
mod liber și organizat spre același scop, să ajungă la mântuire (LG 18).
Episcopii, prin urmare, au primit misiunea de a sluji comunitatea, misiune pe care
să o exercite ajutați
de preoți și de diaconi, conducând în numele lui Dumnezeu turma ai cărei păstori sunt, ca
învățători
ai doctrinei, preoți ai cultului sacru și având drept slujire conducerea Bisericii. Și după cum
dăinuie
misiunea încredințată în mod individual de Domnul lui Petru, primul între apostoli, pentru a fi
transmisă și urmașilor săi, tot astfel dăinuie misiunea apostolilor de a păstori Biserica, misiune
care
trebuie să fie exercitată fără întrerupere de către ordinul sacru al episcopilor (LG 20).
În ceea ce privește structura ierarhică în general, putem conclude că adevărurile
ce trebuie reținute
ca sigure din punct de vedere dogmatic sunt două: unul se referă la originea ei divină, și celălalt la
compoziția ei: aceasta constă din trei grade, și anume episcopi, preoți și diaconi.
În ceea ce privește ierarhia, trebuie să credem că este divină nu numai instituirea
ei, ci și activitatea
ei. Și nu poate fi altfel. Deja acțiunile mesianice ale fiecărui credincios sunt rodul Duhului Sfânt. Și
cine altul dacă nu Duhul Sfânt poate să fie cauza acelor activități prin excelență mesianice, pe care
sunt chemați să le îndeplinească miniștrii consacrați atunci când administrează sacramentele, când
predică cuvântul lui Dumnezeu și conduc pe cei care fac parte din Biserică? Chiar și atunci când
comunitatea este implicată în alegerea episcopilor, a preoților, a diaconilor, aceștia primesc
puterile
sacre (de a celebra sacramentele, de a vesti cuvântul lui Dumnezeu, de a-i conduce pe credincioși)
nu de la comunitate, ci de la Duhul Sfânt. În Noul Testament, ministeriile speciale nu apar
niciodată
ca fiind fondate în mod democratic și edificate plecând de la membrii Bisericii. Nu sunt o emanație
a comunității; nu se bazează pe delegație. Ministeriile sunt stabilite de sus în jos. Se fondează pe
darurile oferite de Cristos înălțat la ceruri (Ef 4,8). "Și pe unii i-a pus Dumnezeu în
Biserică: întâi
apostoli, al doilea proroci, al treilea învățători..." (1Cor 12,28).
De aceea, în Biserică, nu poate exista un ministru care să reprezinte efectiv
comunitatea, dacă nu
reprezintă mai întâi capul: dacă vocația și consacrarea sa nu purcede de la cap pe calea pe care
acesta
a ales-o și a stabilit-o, calea apostolilor și a acelora care, la rândul lor, au primit de la apostoli
sarcina
de a perpetua această responsabilitate față de turma lui Cristos, pe care Cristos le-o încredințase
lor,
lor și la nimeni altul.