Biserica lui Cristos care este în Moldova
I. CINE SUNTEM?
Noul popor al lui Dumnezeu
Biserica lui Cristos care este în Moldova
Situația Bisericii Catolice din Moldova până la înființarea Diecezei de
Iași
La începutul secolului al XIII-lea pe teritoriul Moldovei s-au stabilit cumanii, un
popor migrator
înrudit cu pecenegii ce se afla temporar în partea de est a Carpaților. Pentru aceștia papa Grigore
al
IX-lea (1227-1241) a aprobat în 1227 înființarea unei episcopii, cea a Cumanilor sau Episcopia de
Milcov (1227-1241). Documentele menționează un număr de 14 episcopi, dintre care doar
Teodoric
(1228) a fost efectiv episcop al cumanilor, acesta fiind motivul care justifică existența acestei
episcopii
doar până la invazia tătară. Ceilalți episcopi, până în anul 1526, au fost simpli episcopi titulari.
După eșuarea convenției de unire ce s-a lansat la Conciliul Ecumenic din Lion
(1274), Sfântul Scaun
de la Roma a decis ca Biserica moldavă catolică să fie supusă Mitropoliei de Halici. Apoi, în
timpul
voievodului Lațcu (1365-1374), minoritatea catolică din Moldova a trecut sub autoritatea papei.
În
acest context, în urma unor cereri adresate papei Grigore al XI-lea (1370-1378) de către
voievodul
Lațcu, la 9 martie 1371 s-a înființat Episcopia de Siret (1371-1434), care, după înființarea
Arhiepiscopiei de Lemberg (1412) și după moartea episcopului de Siret, Ștefan (+ 1412), a trecut
sub
jurisdicția ei. Totuși au fost cinci episcopi care au purtat titlul de Siret, ultimul fiind
franciscanul Ioan,
numit la 29 iulie 1434.
În 1391 papa Bonifaciu al IX-lea (1389-1404) a fost nevoit să înființeze, pe lângă
Episcopia de Siret,
Episcopia de Bacău (1391), din cauza marii mulțimi a catolicilor din Moldova și a împrăștierii lor
neîndemânatice.
La începutul secolului al XV-lea s-a înființat Episcopia de Baia (1413-1523),
care a jucat un rol
important în organizarea vieții catolice în Moldova. Papa Ioan al XXIII-lea (1410-1415) a dat la 7
august 1413 o bulă în acest sens, însărcinându-l pe episcopul de Camenița să se intereseze dacă
biserica din Civitas Moldaviensis (Baia), situația și însemnătatea orașului justifică
înființarea unei
episcopii și, în caz afirmativ, să transforme biserica în catedrală, să pună la cale toate cele
trebuincioase și să-l sfințească episcop pe Ioan de Ryza, propus de regele și regina Poloniei. Papa
termină bula punând noua episcopie sub ascultarea și dependența Episcopiei de Halici. La
conducerea
acestei episcopii s-au succedat șapte episcopi, ultimul fiind Mihail Marinoski (1510-1523). După
urcarea pe scaunul de domnie al Moldovei a lui Ștefan cel Mare (1457-1504), orientarea politică
se
schimbă, având influențe și asupra organizării minorității catolice din Moldova. Polonia nu mai
putea
susține în mod efectiv un episcop în Moldova și, prin urmare, episcopia este integrată din nou
Ungariei.
În a doua jumătate a secolului al XVI-lea Moldova, ca de altfel întreaga Europă
de Răsărit, a fost
străbătută de un puternic curent promovat de iezuiți, prin care se intenționa readucerea
ortodocșilor
la unirea cu Biserica Catolică. În acest sens preotul iezuit Stanislau Warszewicz, sprijinit de
domnitorul Moldovei, Petru Șchiopul (1574-1579; 1582-1591), de sfetnicul Bartolomeo Brutti și
de
mitropolitul Sucevei, Gheorghe Movilă, cu aprobarea cardinalului Aldobrandini, a inițiat un plan
care
prevedea înființarea unei episcopii catolice sufragane celei de Lemberg, cum fusese și cea de Baia,
și a unui seminar pentru clerul indigen la Cotnari. Acest plan nu a fost dus la desăvârșire deoarece
în
1591 domnitorul Petru Șchiopul este înlăturat. Planul fusese preconizat și de Bartolomeo Brutti,
care
trimite mai multe scrisori de susținere în acest sens.
După sosirea în Moldova a misionarilor franciscani conventuali, la data de 17
septembrie 1607 papa
Paul al V-lea (1605-1621) îl numește pe Ieronim Arsengo episcop al Episcopiei de Bacău
(1607-1818). Dintre cei 32 de episcopi care s-au perindat la conducerea acestei episcopii, aproape
toți au fost polonezi, mulți lipsind sau vizitând foarte rar episcopia. Din această cauză Sfântul
Scaun
a trimis numeroși vizitatori apostolici. Această episcopie a persistat până în 1818, când a murit
ultimul
episcop care a purtat acest nume, Iosif Bonaventura Berardi (+ 20 aprilie 1818, la Iași).
Din 1818 activitatea misionarilor catolici din Moldova a fost coordonată de la
Iași, sediul Vicariatului
Apostolic al Moldovei (1818-1884), până în 1884, când s-a înființat Episcopia de Iași. La
începutul
secolului al XIX-lea preoții misionari s-au decis să mute reședința episcopului la Iași. Însă aici au
întâmpinat o rezistență puternică din partea Divanului Domnesc, poate din cauza unui firman emis
de Poarta Otomană privind protejarea creștinilor de rit roman care, în ciuda insistențelor
diplomației
austriece și a Sfântului Scaun, nu a putut fi abrogat. Din această cauză în Moldova nu s-a mai
putut
menține o episcopie, ci doar un vicariat apostolic, la cârma căruia s-au succedat 14 vizitatori
apostolici, ultimul fiind Nicolae Iosif Camilli, numit la 16 septembrie 1881.
Așadar, toate aceste forme de organizare a minorității catolice din Moldova nu
au fost de lungă
durată. Acest lucru s-a datorat în special faptului că Moldova era un ținut misionar, iar misionarii
nu
puteau face față numărului crescând al catolicilor din această zonă, fiind necesar un cler indigen
pentru o pastorație în spiritul directivelor Bisericii Catolice.
La mijlocul secolului al XIX-lea problema misionarismului și a clerului indigen
devenise foarte acută.
Numărul din ce în ce mai mare al catolicilor cerea un număr din ce în ce mai mare de preoți.
Misionarii erau de mult insuficienți pentru a face față numărului crescând de comunități ce
trebuiau
deservite. Italia se confrunta și ea cu numeroase greutăți politice, ceea ce făcea ca numărul
misionarilor italieni să scadă și să crească proporțional numărul misionarilor unguri. La acestea se
mai
adăuga faptul că nu puteau cunoaște bine limba moldavă, ceea ce le îngreuna activitatea pastorală.
Aceste probleme l-au frământat mult pe episcopul vizitator apostolic Paul
Sardi (1843-1848), care
a încercat să le rezolve. La toate acestea se mai adăuga insistența Congregației "De Propaganda
Fide"
care cerea exploatarea elementelor locale și formarea unui cler indigen. În spiritul acestor
directive,
în 1845 s-a înființat un mic seminar pentru seminariștii indigeni, care și-a încetat
activitatea în anul
1848, o dată cu moartea fondatorului său, episcopul Paul Sardi (+ 19 noiembrie). Inițiativele
episcopului Sardi au fost preluate și continuate de episcopul Antonio de Stefano
(1848-1859). Acesta
era prieten intim al lui Mihail Kogălniceanu (1817-1892). Sub influența episcopului, programul
Partidului Unionist prevedea la punctul 25 organizarea clerului catolic cu toate instituțiile
necesare.
Un rol important l-a jucat și directorul Departamentului Cultelor din cadrul Ministerului Educație
și
Învățământului, V.A. Urechia, care s-a străduit să favorizeze organizarea minorității catolice și în
special a seminarului catolic. Acesta avea un proiect mai amplu care viza protecția și
supravegherea
statului pentru fiecare cult profesat de români. Prin intermediul Guvernului Român acesta obținuse
de la Congregația "De Propaganda Fide" înlăturarea din parohiile Moldovei a preoților unguri
care
făceau prea multă maghiarizare, refuzând limba română. Astfel, după numeroase demersuri, la 16
octombrie 1864 apare în Monitorul oficial decretul domnesc semnat de Alexandru Ioan
Cuza
(1859-1866) pentru "înființarea unui seminar în România de peste Milcov", iar la 20 octombrie
același
an și "Regulamentului Seminarului Catolicu din România de preste Milcov", aprobat prin
Decretul
domnesc nr. 1400. Regulamentul a fost tradus în limba latină și înaintat Congregației "De
Propaganda
Fide" la 23 decembrie 1864. Deoarece acest regulament a introdus numeroase pretenții politice:
recunoașterea numirii unui preot, interzicerea colectării de bani pentru întreținerea clerului,
limitarea
numărului de candidați ce voiau să se înscrie în seminar, problemele seminarului trebuiau rezolvate
de Ministerul Învățământului etc., nu a fost aprobat de autoritatea eclezială competentă. Cu toate
acestea, se pare că guvernul se arăta favorabil catolicilor pentru a-i scoate de sub protectoratul
Austriei. În urma acestei discordanțe dintre Biserică și guvern problema reorganizării minorității
catolice a rămas definitiv abandonată și nu după mult timp a avut loc abdicarea domnitorului
Alexandru Ioan Cuza (23 februarie 1866).