|
9. SĂRBĂTOAREA - TIMP AL DOMNULUI A. Cântul și salutul de început B. Invocarea Duhului Sfânt C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu "Într-o zi de sâmbătă, el trecea printre lanuri de grâu. Pe drum, discipolii săi au început să rupă spice. Atunci fariseii i-au spus: «Uite-i! De ce fac ce nu este permis în zi de sâmbătă?». Iar el le-a spus: «Nu ați citit niciodată ce a făcut David când ducea lipsă și i-a fost foame lui și celor care erau cu el, cum a intrat în casa lui Dumnezeu pe vremea marelui preot Abiatar și a mâncat pâinile ofrandei pe care nu aveau voie să le mănânce decât preoții și a dat și celor care erau cu el?». Și le-a spus: «Sâmbăta a fost făcută pentru om și nu omul pentru sâmbătă; pentru că Fiul Omului este stăpân și al sâmbetei»" (Mc 2,23-28). "După acestea, Isus s-a arătat din nou discipolilor lângă Marea Tiberiadei și li s-a arătat astfel: Erau împreună Simon Petru și Toma, cel numit Geamănul, Natanael din Cana Galileii, fiii lui Zebedeu și alți doi dintre discipolii lui. Simon Petru le-a spus: «Mă duc să pescuiesc». Ei i-au zis: «Mergem și noi cu tine». Au ieșit și s-au urcat în barcă, dar în noaptea aceea nu au prins nimic. Când era de acum dimineață, Isus stătea pe mal, dar discipolii nu știau că este Isus. Așadar, Isus le-a zis: «Copii, nu aveți ceva de mâncare?». I-au răspuns: «Nu!». Atunci le-a zis: «Aruncați năvodul în partea dreaptă a bărcii și veți găsi». Ei l-au aruncat și nu-l mai puteau trage, din cauza mulțimii peștilor. Atunci, discipolul acela pe care Isus îl iubea i-a spus lui Petru: «E Domnul!». Simon Petru, auzind că este Domnul, s-a încins cu haina - pentru că era dezbrăcat - și s-a aruncat în mare. Ceilalți discipoli au venit cu barca - pentru că nu erau departe de uscat, ci la vreo două sute de coți - trăgând cu ei năvodul cu pești. Când au coborât pe uscat, au văzut un foc cu jar, pește pus deasupra și pâine. Isus le-a zis: «Aduceți din peștii pe care i-ați prins acum!». Atunci, Simon Petru a urcat în barcă și a tras la mal năvodul plin cu o sută cincizeci și trei de pești mari. Și, deși erau așa de mulți, năvodul nu s-a rupt. Isus le-a zis: «Veniți și mâncați!». Și nici unul dintre discipoli nu îndrăznea să-l întrebe: «Tu cine ești?», căci știau că este Domnul. Isus a venit, a luat pâinea și le-a dat-o; la fel și peștele. Aceasta a fost de acum a treia oară că Isus s-a arătat discipolilor, după ce a înviat din morți" (In 21,1-14). D. Cateheza biblică 1. Isus "domn" al sabatului. Duminica ia naștere ca "amintire" săptămânală a Învierii lui Isus, celebrează prezența actuală a Celui Înviat, așteaptă promisiunea venirii sale glorioase. La începuturile creștinismului sabatul ebraic nu a fost înlocuit îndată de dies dominicus, aflându-se pentru o perioadă în simbioză. Ca să înțelegem acest fapt luăm în considerație trei momente: raportul lui Isus cu sabatul; accentul pus pe prima zi a săptămânii; duminica în primele veacuri. Din ele vom prelua semnificația spirituală și teologică a duminicii creștine ca amintire (memorial), prezență și promisiune. În Evanghelii Isus dovedește o deosebită libertate față de sabat. Activitatea sa taumaturgică se concentrează mai ales în această zi: să ne gândim la pasajul culegerii spicelor de grâu în zi de sâmbătă (Mc 2,23-28; Mt 12,1-8; Lc 6,1-5); la vindecarea omului cu mâna uscată (Mc 3,1-6; Mt 12,9-14; Lc 6,6-11), a femeii cu pierdere de sânge (Lc 13,10-17) a omului deshidratat (Lc 14,1-6). Evanghelistul Ioan plasează vindecarea de la scăldătoarea din Siloe (In 5,1-18) și a orbului din naștere (In 9, 1-41) în zi de sâmbătă. Se poate vorbi de o întreită perspectivă a lui Isus față de sâmbătă. În primul rând, Isus confirmă venerația Sa față de ziua sabatului: prin care depășește "dreptatea" fariseilor recunoscând, trăind și recomandând însemnătatea sabatului. Pasajul cu spicele de grâu culese în zi de sâmbătă interpretează Legea la lumina voinței lui Dumnezeu: "sabatul este pentru om, nu omul pentru sabat". Scopul sabatului este plinătatea vieții omului (Mc 3,4; Mt 12,11-12). În al doilea rând: Isus împlinește sensul sabatului, eliberând omul de rău. Sabatul este culmea lucrării lui Dumnezeu și e creat pentru "sabatul autentic", anume comuniunea cu Dumnezeu. Isus își îndeplinește misiunea sa oferind omenirii harul de a-și realiza vocația proprie, aceea pentru care a fost creat încă de la început. Isus se îndreaptă înainte de toate către cei răniți trupește și sufletește; bolnavi, șchiopi, orbi, păcătoși. Sabatul este ziua în care Isus săvârșește gesturi eliberatoare. În cele din urmă, Isus este "Domn" peste sabat. Reînnoind opera de creare și de eliberare de rău, Isus se revelează pe sine ca plinătate de viață, scopul poruncii sabatului. Isus este Domn peste sabat deoarece este Fiul, și ca Fiu, introduce în plinătatea sabatului. Ca să experimenteze "prezența" Domnului înviat, familia trebuie să se lase iluminată de euharistia duminicală. Sfânta Liturghie devine inima vie care pulsează prezența Celui înviat aici și acum în ziua Domnului. Euharistia ne face să ancorăm la țărmul misterului sfânt al lui Dumnezeu. Familia află centrul săptămânii în Duminică, ziua care îi susține viața din timpul săptămânii. Asta se întâmplă atunci când familia se întreabă: am putea oare întâlni împreună taina lui Dumnezeu? Celebrarea, cu toată simplitatea sa, face ca taina să ne vină în întâmpinare? Ritul pune familia în contact cu izvorul vieții, comuniunea cu Dumnezeu și comuniunea fraternă. Ba chiar mai mult: misterul creștin este viața nouă a lui Isus înviat care se face prezent în adunarea euharistică. Euharistia duminicală este centrul duminicii și al sărbătorii. De la ea familia primește viața nouă a Celui înviat, darul Duhului Sfânt. În ea ascultă cuvântul, împarte pâinea euharistică, exprimă iubirea fraternă. Iată de ce duminica este stăpâna zilelor, ziua întâlnirii cu Cel Înviat! 2. Prima zi a săptămânii. Duminica este memorialul Paștelui lui Isus. Conform mărturiei evanghelice, Cristos a înviat în "prima zi a săptămânii" (Mc 16,2-9; Mt 28,1; Lc 24,1; In 20,1). În această zi s-au împlinit toate evenimentele pe care se întemeiază credința creștină: învierea lui Isus, aparițiile pascale, coborârea Duhului Sfânt. Creștinii au preluat încă de la început ritmul săptămânii evreiești, având ca punct de plecare Învierea. Au acordat un rol fundamental "primei zile după sâmbătă" (Lc 24,1). În cadrul acestei zile, Ioan și Luca plasează amintirea prânzurilor luate cu Cel înviat (Lc 24, 13-35 și In 21,1-14), umplându-le de trăsături euharistice. Textul din Ioan 21 redă fidel atmosfera întâlnirilor euharistice ale primelor comunități creștine. Isus "ia, aduce mulțumire și distribuie" pâinea frântă (In 21,12.9-14), și este "recunoscut la frângerea pâinii" (Lc 24,30.35). În prelungirea prânzurilor lui Isus se află "reuniunile" din prima zi a săptămânii, amintite de Fap 20,7 ca moment în care adunarea "frânge pâinea" și ascultă cuvântul apostolului, menționate în 1Cor 16,2 ca zi de colectă pentru săracii din Ierusalim. Duminica are cel puțin trei conotații: ascultarea cuvântului, frângerea pâinii și împărtășirea fraternă, caritatea. Mai târziu Ap 1,10 va fi chemată "Ziua Domnului". Biserica de la începuturi afirmă astfel continuitatea și diferența față de sabat. "Ziua Domnului" este ziua amintirii învierii. Participând la sfânta Liturghie, familia dedică spațiu și timp, oferă energie și resurse, învață că viața nu e făcută doar din nevoi care trebuie ascultate, dar și din relații care trebuie construite. Gratuitatea euharistiei duminicale cere ca familia să participe la memoria Paștelui lui Isus. La sfânta Liturghie ea se nutrește la masa cuvântului și a pâinii, care dă gust și sens cuvintelor și hranei împărțite la masa de acasă. Copii sunt educați încă de mici la ascultarea Cuvântului, când acasă repetă ceea ce au ascultat în adunarea liturgică. În felul acesta vor putea să descopere că duminica este "Ziua Domnului". Întâlnirea cu Isus cel Înviat, în centrul duminicii, trebuie să se alimenteze din amintirea (memoria) lui Isus, din povestirea Evangheliei, din realitatea pâinii frânte și a trupului dăruit. Amintirea Răstignitul înviat marchează diferența dintre duminică și timpul liber: dacă nu-l întâlnim, sărbătoarea nu are loc, comuniunea rămâne doar un sentiment, caritatea e redusă la un gest de solidaritate, care nu reușește să edifice comunitatea creștină și nu educă la misiune. În timp ce ne duce la inima lui Dumnezeu, Euharistia duminicală face familia și, într-un anume fel, familia face Euharistia. 3. Duminica în primele veacuri. Duminica și euharistia de ziua Domnului, în primele veacuri creștine, erau marcate de așteptarea venirii Domnului. Sfântul Iustin, filosof și martir, ne-a lăsat imaginea sugestivă a comunității creștine adunată în "Ziua Domnului", în ziua succesivă sâmbetei. "În ziua numită a soarelui (adică duminica), toți cei care locuiesc în oraș și la țară se reunesc în același loc și se citesc memoriile apostolilor sau scrierile profeților, atât cât o permite timpul. Când lectorul a terminat, cel care prezidează ține un discurs pentru a îndemna la punerea în practică a acestor frumoase exemple. Apoi, cu toții împreună, ne ridicăm și înălțăm rugăciuni iar la sfârșitul lor se aduce pâine, vin și apă. Apoi cel care prezidează aduce rugăciunea de laudă și mulțumire cu toată fervoarea și poporul aclamă: Amin! În cele din urmă celor prezenți li se împart și se împărtășesc cu cele asupra cărora s-a adus mulțumirea și tot din ele sunt trimise prin mâna diaconilor pentru cei care lipsesc. La sfârșit cei care au din belșug și vor, dau după bunul lor plac cui cred. Ceea ce se adună e pus la dispoziția celui care prezidează ca să aibă grijă de orfani, de văduve și de cei care din cauza bolii sau din alte motive sunt nevoiași, deci și celor care sunt încarcerați sau pelerinilor care vin de departe. Pe scurt, grija e față de toți cei nevoiași" (cf I Apologia, LXVII, 36). Duminica este ziua adunării creștinilor. Ea ne introduce în clima primelor comunități creștine care trăiau euharistia duminicală ca anticipare a vieții noi dăruite de Cel înviat și promisiune a transformării lumii. Biserica și familia sunt convocate astăzi să se îndrepte din nou către acest izvor țâșnitor, ca originalitatea duminicii creștine să nu se piardă. Mai ales în anumite perioade ale anului, cum ar fi Adventul și Crăciunul, se reînnoiește așteptarea venirii Domnului, prin gesturi care alimentează sensul speranței în familie și comunitate. E. Învățătura Magisteriului Familia ține cu gelozie la duminică, "zi de bucurie și odihnă":așa cu o definește Conciliul al II-lea din Vatican în Sacrosanctum Concilium. ?ine cu gelozie nu atât pentru că e zi liberă, de odihnă colectivă, sărbătoare a poporului, ci mai ales pentru că este "ziua Domnului", adică zi a adunării euharistice, de la care pleacă și spre care tinde (izvor și culme), în unitate de timp și de loc, întreaga comunitate creștină. Celelalte dimensiuni ale duminicii sunt pe plan secundar: sunt importante dar nu esențiale. Adunarea euharistică este necesară pentru familie. Familia creștină își organizează viața și își educă pruncii în așa fel, ca ei să acorde sfintei Liturghii întâietate față de orice altă îndatorire.
Duminica - Zi a Domnului Conform tradiției apostolice care datează încă din ziua Învierii lui Cristos, Biserica celebrează Misterul pascal în fiecare a opta zi, care e numită pe bună dreptate "ziua Domnului" sau "duminica". Într-adevăr, în această zi credincioșii trebuie să se adune ca, ascultând cuvântul lui Dumnezeu și participând la Sfânta Euharistie, să-și amintească de Patima, Învierea și Gloria Domnului Isus și să mulțumească lui Dumnezeu, care "i-a renăscut la o nădejde vie prin învierea lui Cristos din morți" (1Pt 1, 3). Așadar, duminica este sărbătoarea primordială, care trebuie prezentată pietății credincioșilor și întipărită bine în ea, așa încât să devină și zi de bucurie și de încetare a lucrului. Celelalte celebrări, dacă nu sunt într-adevăr de cea mai mare importanță, nu trebuie să aibă întâietate asupra ei, deoarece ea este fundamentul și nucleul întregului an liturgic (Sacrosanctum Concilium, 106).
F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup Întrebări adresate cuplului 1. Cum trăim în familia noastră duminica și întâlnirea cu Domnul Înviat? 2. Gesturile și ritualitatea în casă și în comunitate ne îngăduie să percepem viața nouă a lui Cristos cel Înviat, bucuria prezenței sale? 3. Experiența gratuității lucrurilor și timpului, ascultarea Cuvântului acasă și la biserică, împărtășirea cu Sfânta Euharistie ne ajută să trăim Ziua Domnului ca Paștele săptămânal? 4. Care sunt momentele speciale din an și în ce mod trăim euharistia duminicală ca timp de așteptare și speranță? Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1. Care sunt piedicile actuale din societatea noastră ca să trăim duminica drept dies dominicus (Ziua Domnului)? 2. Cunoașterea ritului și atmosfera din comunitatea creștină ne duc cu adevărat la întâlnirea cu Răstignitul înviat? 3. Cum poate deveni duminica ziua Evangheliei și memorial al învierii lui Cristos? 4. În ce fel parcursul anului liturgic, cu timpii și sărbătorile sale, reușește să exprime venirea Domnului? G. Angajament în viața de familie și în societate H. Rugăciuni spontane. Tatăl nostru I. Cântul de încheiere
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |