|
8. SĂRBĂTOAREA - TIMP PENTRU FAMILIE A. Cântul și salutul de început B. Invocarea Duhului Sfânt C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu "Așa s-au făcut cerul și pământul și toată oștirea lor. Și a sfârșit Dumnezeu în ziua a șasea lucrarea sa, pe care a făcut-o; iar în ziua a șaptea s-a odihnit de toate lucrurile sale, pe care le-a făcut. Și a binecuvântat Dumnezeu ziua a șaptea și a sfințit-o, pentru că într-însa s-a odihnit de toate lucrurile sale, pe care le-a făcut și le-a pus în rânduială. Iată obârșia cerului și a pământului de la facerea lor, din ziua când Domnul Dumnezeu a făcut cerul și pământul" (Gen 2,1-4a). "Adu-ți aminte de ziua odihnei, ca să o sfințești. Lucrează șase zile și-ți fă în acelea toate treburile tale, iar ziua a șaptea este odihna Domnului Dumnezeului tău: să nu faci în acea zi nici un lucru: nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici sluga ta, nici slujnica ta, nici boul tău, nici asinul tău, nici orice dobitoc al tău, nici străinul care rămâne la tine, Că în șase zile a făcut Domnul cerul și pământul, marea și toate cele ce sunt într-însele, iar în ziua a șaptea s-a odihnit. De aceea a binecuvântat Domnul ziua a șaptea și a sfințit-o" (Ex 20,8-11). D. Cateheza biblică 1. Ziua a șaptea a creației. Omul modern a creat timpul liber și a pierdut sensul sărbătorii. De aceea e necesară recuperarea sensului sărbătorii, și în special al duminicii ca "timp pentru om" și, în plus, "timp pentru familie". Umanizarea muncii depinde în mare măsură de a descoperi care este inima praznicului. De asemenea, e necesar să se dea muncii acea însemnătate care să nu o reducă la a fi un simplu răspuns la nevoie, dar să fie deschidere spre relație și împărtășire: cu aproapele, cu comunitatea, cu Dumnezeu. Ziua a șaptea este pentru creștini "ziua Domnului", zi de celebrare a Celui Înviat, prezent în comunitatea creștină, în familie, în viața personală. Este Paștele săptămânal. Duminica nu se rupe de continuitatea cu sâmbăta ebraică, ci o duce la împlinire. Ca să înțelegem singularitatea duminicii nu putem face abstracție de însemnătatea sabatului. Conform poruncii, pentru a sfinți sărbătoarea, poporul lui Dumnezeu trebuie să dedice un timp rezervat lui Dumnezeu și omului. În Vechiul Testament împletirea dintre ziua a șaptea a creației și legea de sfințire a sabatului este puternică. În porunca sabatului de a rezerva un timp pentru Dumnezeu se ascunde intenția de a crea un timp pentru om. După lucrarea celor șase zile, odihna împlinește opera creatoare a lui Dumnezeu. Domnul stabilește măsura timpului cu alternanța dintre zi și noapte în ziua întâia; luminătorii, soarele și luna, "ca să fie semne pentru sărbători, pentru zile și pentru ani" (Gen 1,14), în ziua a patra; și "ducerea la împlinire a creației" în ziua a șaptea. Începutul, centrul și sfârșitul săptămânii creației sunt semnate de timp, al cărui scop este Dumnezeu. Ziua a șaptea este momentul de odihnă în care Domnul trimite binecuvântarea sa la toată creația. În această zi nu numai că se întrerupe activitatea umană, dar Dumnezeu dăruiește fecunditatea legată de odihna sa. Cultul și sărbătoarea dau în acest fel sens timpului uman. Prin cult, timpul pune omul în comuniune cu Creatorul și Dumnezeu intră în istoria omului. Ziua a șaptea ocrotește timpul omului spațiul său de dărnicie și relație. Sărbătoarea ca "timp liber" este trăită astăzi în cadrul "sfârșitului de săptămână" care tinde să se dilate din ce în ce mai mult, luând căile dispersiei și evaziunii. Week-end-ul, cum auzim tot mai des spunându-se, sufocă spațiul duminicii. Locul odihnei este luat de divertisment, de fuga din orașe, ceea ce influențează familia, în chip special cea cu adolescenți și tineri. Cu greu mai poate fi găsit un moment de seninătate și apropiere. Duminica pierde dimensiunea familiară: fiind mai degrabă un timp "individual" și nu un spațiu "comun". Timpul liber este cel mai adesea unul mobil cu riscul de a nu mai fi o zi "fixă" din cauza adaptării la exigențele muncii și organizării acesteia. Odihna nu este doar în vederea întoarcerii la muncă, dar și a sărbătorii. Mai mult ca oricând e oportun ca familiile să redescopere sărbătoarea ca loc de întâlnire cu Dumnezeu și de apropiere reciprocă, creând atmosfera familială mai ales când copii sunt mici. Climatul trăit în primii ani în casa natală rămâne înscris pentru totdeauna în memoria omului. La fel și gesturile de credință din zilele de duminică și de sărbătoare își vor lăsa amprenta asupra vieții de familie trăită în casă și în comunitate. "Nu atât Israelul a ținut sabatul - s-a spus - cât sabatul l-a ținut pe Israel". Tot așa și duminica prezervă familia și comunitatea creștină care o celebrează, deoarece deschide la întâlnirea cu sfântul mister a lui Dumnezeu și reînnoiește relațiile de familie. 2. Porunca de a sfinți sabatul. Porunca a treia a decalogului amintește eliberarea din Egipt. Darul libertății îl constituie pe Israel ca popor. Este "semnul peren" al alianței dintre Dumnezeu și om, la care participă orice formă de existență, inclusiv viața animală. Ia parte și pământul (care are odihna sa în cel de-al șaptelea an) și toată creația (jubileul, sabatul anilor) (Lev 25,1-7 e 8-55). Sabatul din decalog are o însemnătate socială și eliberatoare. Porunca nu este motivată numai de opera creatoare dar și de acțiunea răscumpărătoare: "Adu-ți aminte că ai fost rob în pământul Egiptului și Domnul Dumnezeul tău te-a scos de acolo... de aceea ți-a poruncit Domnul Dumnezeul tău să păzești ziua odihnei și să o ții cu sfințenie" (Dt 5,15). Opera creației și memorialul eliberării merg mână în mână. "A păzi ziua odihnei" e un "exod" pentru eliberarea omului, trecând de la "sclavie" la "slujire". Șase zile omul slujește în sudoarea frunții, dar în a șaptea se oprește din munca sa servilă ca să poată sluji în mulțumire și laude. Sabatul se desprinde din slujire/sclavie pentru a duce la slujire/libertate. Găsim în Liturghier o frumoasă rugăciune (Rugăciunea asupra darurilor din Duminica a XX-a din timpul de peste an) care ne ajută să descoperim sărbătoarea ca pe o împlinire a muncii omului: "Primește, Doamne, darurile noastre, prin care se săvârșește un schimb minunat între sărăcia noastră și măreția ta, pentru ca, oferindu-ți ceea ce tu ne-ai dăruit, să ne învrednicim a te primi pe tine însuți". Textul invocă minunata întâlnire între sărăcia noastră și măreția lui Dumnezeu. Acest schimb se realizează prin întâlnirea dintre muncă și sărbătoare, între dimensiunea "productivă" și dimensiunea "gratuită" a vieții. În casă și în comunitatea creștină, familia experimentează bucuria de a transforma viața de toate zilele într-o liturghie vie. Prin rugăciunea de acasă, cuplul pregătește și iradiază celebrarea liturgică festivă. Dacă copii își văd părinții rugându-se înaintea lor și cu ei, vor învăța să se roage în comunitatea eclezială. 3. Rugăciunea asupra darurilor, mai sus amintită, se încheie astfel: să ne învrednicim a te primi pe tine însuți. Nu i se cere lui Dumnezeu numai sănătate, liniște, pace în familie, ci de a ne face în stare să-l primim pe el însuși. Sensul trudei săptămânale este de a transforma munca într-o ofertă plăcută, ca recunoștință la darul pe care l-am primit: viața, soțul/soția, copii, sănătatea, lucrul, căderile și ridicările viețuirii. Libertatea creștină constă în eliberarea omului de muncă și în muncă, pentru ca să fie liber pentru Dumnezeu și aproapele. Bărbatul și femeia - dar mai ales familia - trebuie să înscrie în stilul lor de viață sensul sărbătorii, încât să nu trăiască doar ca subiecți în nevoie, calitatea de comunitate care se întâlnește. Întâlnirea cu Dumnezeu și cu aproapele e inima sărbătorii. Sfânta Liturghie duminicală, în casă și cu comunitatea, este diferită de cea de toate zilele: cea de toate zilele slujește la supraviețuire; cea de duminică pentru a trăi bucuria întâlnirii. Liturghia festivă este timp pentru Dumnezeu, spațiu de ascultare și comuniune, disponibilitate pentru cult și caritate. Celebrarea și slujirea sunt cele două forme fundamentale ale legii cu care Dumnezeu este cinstit și prin care se primește darul său de iubire: în cult Dumnezeu ne comunică în mod gratuit caritatea sa; în slujire darul primit devine iubire împărtășită cu alții. Dies Domini trebuie să devină și dies hominis! Dacă familia se apropie în acest fel de sărbătoare, aceasta va fi trăită cu adevărat ca ziua "Domnului". E. Învățătura Magisteriului Familia care știe să surprindă fluxul continuu al timpului și să se oprească pentru a aduce mulțumire pentru binefacerile primite de la Domnul se străduiește să intre în odihna Domnului. Familia chemată să se odihnească în Domnul știe să reorienteze dispersia zilelor către ziua mulțumirii. Știe să îndrepte așteptarea zilelor spre unica așteptare a Zilei Domnului. Se întoarce asemenea leprosului vindecat ca să aducă mulțumire pentru mântuirea tuturor. Prin stăruința rugăciunii sale scurtează timpul de așteptare a zilei a opta, în care Mirele făgăduiește miresei: "Da, voi veni curând!" "Amin. Vino, Doamne Isuse" (Ap 22,20). Amintește-ți de ziua de Sabat. În cartea Exodului, porunca din Decalog prin care Dumnezeu impune respectarea sabatului este formulată, într-o manieră caracteristică: "Adu-ți aminte de ziua sabatului ca s-o sfințești" (20,8). Mai departe, textul inspirat prezintă și motivația, atunci când amintește lucrarea lui Dumnezeu: "Căci în șase zile a făcut Domnul cerul și pământul și marea și toate câte sunt în ea și s-a odihnit în ziua a șaptea. De aceea a binecuvântat Domnul ziua sabatului și a sfințit-o" (v. 11). Înainte de a impune un anume lucru de făcut, porunca semnalează ceva care trebuie reamintit. Ea cere să fie rememorată lucrarea lui Dumnezeu, măreață și fundamentală, care este creația. Această amintire trebuie să însuflețească întreaga viață religioasă a omului pentru a duce la ziua în care omul este chemat să se odihnească. În acest fel, odihna pare a avea o valoare sacră caracteristică: credinciosul este invitat să se odihnească nu doar așa cum s-a odihnit și Dumnezeu, ci să se odihnească în Domnul, oferindu-i întreaga creație, prin laude, rugăciuni de mulțumire, intimitate filială și prietenie nupțială. Tema "amintirii" faptelor minunate ale lui Dumnezeu, în legătură cu odihna din sabat, apare și în textul Deuteronomului (5,12-15), unde fundamentul preceptului se situează nu atât în lucrarea creației cât în cea a eliberării înfăptuite de Dumnezeu în Exod: "Amintește-ți că ai fost rob în țara Egiptului și că Domnul Dumnezeul tău te-a scos de acolo cu mână tare și cu braț întins; de aceea Domnul Dumnezeul tău ți-a poruncit să păzești ziua sabatului" (Dt 5,15). Această formulare este complementară precedentei: luate împreună, ele dezvăluie sensul "zilei Domnului" într-o perspectivă unitară de teologie a creației și a mântuirii. Conținutul preceptului nu constă în primul rând într-o simplă întrerupere a lucrului, ci într-o celebrare a faptelor minunate ale lui Dumnezeu. În măsura în care această "amintire", pătrunsă de recunoștință și laudă față de Dumnezeu, este vie, odihna omului, ziua Domnului, își dobândește întregul sens. O dată cu ea, omul intră în dimensiunea "odihnei" lui Dumnezeu și participă profund la aceasta, devenind astfel capabil să resimtă freamătul de bucurie pe care Creatorul însuși l-a simțit în urma creației, văzând că toate câte le făcuse "erau foarte bune" (Gen 1,31) (Dies Domini 16-17). F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup Întrebări adresate cuplului 1. Cum trăim stilul duminicii în familia noastră? 2. Este duminica o zi de "odihnă în Domnul"? 3. În Biblie sărbătoarea e un timp de liberare interioară, de ascultare reciprocă și de proximitate familială: cum este atmosfera domestică de ziua Domnului? 4. Întâlnirea cu Dumnezeu și cu aproapele este inima sărbătorii: duminica noastră pune cu adevărat în centru celebrarea lui Dumnezeu și timpul pentru ceilalți? Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1. Care sunt în timpurile de față stilurile de a trăi sărbătoarea și timpul liber? 2. Ce experiențe propun comunitățile creștine ca Duminica să fie trăită ca timp pentru Dumnezeu și aproapele? 3. Parohia și adunările ecleziale ajută la făurirea duminicii: ce inițiative ar putea pune în act? 4. Cum ar putea deveni Liturghia duminicală "rugul aprins" care să ducă la redescoperirea sensului lui Dumnezeu? G. Angajament în viața de familie și în societate H. Rugăciuni spontane. Tatăl nostru I. Cântul de încheiere
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |