|
7. MUNCA: PROVOCARE PENTRU FAMILIE A. Cântul și salutul de început B. Invocarea Duhului Sfânt C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu "Apoi Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden, spre răsărit, și a pus acolo pe omul pe care-l zidise. Și a făcut Domnul Dumnezeu să răsară din pământ tot soiul de pomi, plăcuți la vedere și cu roade bune de mâncat; iar în mijlocul raiului era pomul vieții și pomul cunoștinței binelui și răului. Și din Eden ieșea un râu, care uda raiul, iar de acolo se împărțea în patru brațe. Și a luat Domnul Dumnezeu pe omul pe care-l făcuse și l-a pus în grădina cea din Eden, ca s-o lucreze și s-o păzească" (Gen 2,8-10.15). "Iar lui Adam i-a zis: Pentru că ai ascultat vorba femeii tale și ai mâncat din pomul din care ți-am poruncit: «Să nu mănânci», blestemat va fi pământul pentru tine! Cu osteneală să te hrănești din el în toate zilele vieții tale! Spini și pălămidă îți va rodi el și te vei hrăni cu iarba câmpului! În sudoarea feței tale îți vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în pământul din care ești luat; căci pământ ești și în pământ te vei întoarce" (Gen 3,17-19). D. Cateheza biblică 1. Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden. Grădina din Eden este un dar venit din mâinile lui Dumnezeu, un loc fermecător, bogat în ape care irigă lumea întreagă. După creație, prima datorie pe care Dumnezeu i-o încredințează omului este de a munci în grădina sa, cultivând-o și îngrijind-o. Punând suflarea sa de viață în omenire, Dumnezeu o îmbogățește cu creativitate și putere, genialitate și vigoare, ca aceasta să fie în stare să colaboreze la opera sa de creație. Dumnezeu nu este gelos pe opera sa. O pune la dispoziția oamenilor fără deosebire și cu multă generozitate. Le dă oamenilor spre îngrijire orice făptură și nu numai. Le oferă darul său spiritual, ca ei să participe activ la creația sa, să o plămădească conform planului său. Resursa pusă de Dumnezeu în creatura umană este suflul său, ca omul să se poată îngriji pentru el și împreună cu el de întreaga creație. Oamenii nu au fost creați, cum susțineau unele religii din Vechiul Orient, pentru a înlocui munca zeilor și pentru a fi sclavii lor în cele mai umile munci. Dumnezeu a voit omenirea pentru a se îngriji de natura creată colaborând activ la opera sa creatoare. Munca manuală este de mare preț în tradiția biblică, iar în școlile rabinice este îmbinată cu studiul. Astăzi în față masivului dispreț pentru unele tipuri de profesiuni, în special artizanale, e oportun - mai mult ca niciodată - să se redescopere demnitatea muncii manuale. Îngrijirea și cultivarea grădinii pământești - încredințată de Dumnezeu omenirii - nu se referă doar la minte și inimă, ci și la mâini. Munca agricolă, producția artizanală și industrială rămân cele două puncte de referință prin care oamenii contribuie la dezvoltarea fiecărei persoane și a întregii societăți. Spune Laborem Exercens, 9: "Munca este un bun al omului - este un bun al umanității sale - căci, prin muncă, omul nu numai că transformă natura, adaptând-o la propriile sale nevoi, ci se și împlinește pe sine însuși și, într-un anume sens, «devine mai om»". 2. Și a luat Domnul Dumnezeu pe omul pe care-l făcuse și l-a pus în grădina cea din Eden. Nu a fost îndeajuns ca Dumnezeu să planteze o grădină. L-a pus pe om să locuiască în ea. Le-a dat oamenilor grădina pământească, pentru ca ei să trăiască în comuniune și muncind, să se îngrijească reciproc de viața lor. Munca nu este o pedeapsă divină, cum o sugerează miturile antice, nici o cauză de sclavie, cum se credea în cultura greco-romană: este înainte de toate o activitate constitutivă a fiecărei ființe umane. Lumea așteaptă ca oamenii să înceapă lucrul. Ei au posibilitatea și responsabilitatea să înfăptuiască în lume planul lui Dumnezeu Creatorul. În această perspectivă, munca este forma prin care omul trăiește în relație cu și în fidelitate față de Dumnezeu. Totuși munca nu este scopul vieții: ea rămâne doar un mijloc just. Scopul este comuniunea și coresponsabilitatea oamenilor cu Creatorul lor. Dacă munca ar deveni scop, idolatria muncii ar lua locul colaborării cerute de Dumnezeu oamenilor, cărora nu li se solicită pur și simplu să lucreze, ci să cultive și să se îngrijească de creația divină. Omul nu muncește pe cont propriu, dar colaborează la opera lui Dumnezeu. De fapt, colaborarea este activitate responsabilă, așa încât alungând lenea și îmbrățișând hărnicia "păstrează și cultivă" pământul "lucrându-l". Dumnezeu i-a încredințat omului să lucreze pământul din grădina Edenului. Prima grijă este de fi atent ca sămânța căzută în pământ să degaje toată fertilitatea sa, aducând roade din belșug. A promova creația fără a o răvăși, a beneficia de legile înscrise în natură, a sluji umanității din fiecare bărbat și femeie, creați după chipul lui Dumnezeu, a acționa pentru a-i elibera de sub orice formă de sclavie, fie și cea a muncii , sunt îndatoriri încredințate omului, ca să facă din omenire o unică mare familie. 3. Ca s-o lucreze și s-o păzească. În prima relatare a creației (Gen 1) accentul cade pe a stăpâni peste animale și de a supune pământul, în cea de-a doua relatare (Gen 2) pe a semăna și a cultiva. Dacă în primul caz nu e vorba despre o dominare despotică, ci mai degrabă de stăpânirea generoasă a suveranului, care caută binele poporului în mod înțelept și echitabil, în cel de-al doilea caz se face trimitere la răbdare și speranță, în așteptarea roadelor. Omului i se cere în acest timp de așteptare virtutea fidelității, așa cum aceasta era cerută în Israel tuturor celor care prestau un serviciu religios la Templu. Pe lângă trudă i se mai cere umilința specifică țăranului, care privește pământul și caută să ghicească cum poate să-l cultive mai bine, și modestia lemnarului, care meșteșugește lemnul ținând cont de fibrele acestuia. Justa exploatare a resurselor pământești implică salvarea creatului și solidaritatea cu generațiile viitoare. Un proverb indian ne învață că "niciodată nu ar trebui să credem că am moștenit pământul de la părinți... dar că ne-a fost dat în arendă de către copii". Respectul față de natură, recunoașterea ordinii voite de Creator fac parte din datoria de a îngriji pământul. Privind astfel lucrurile munca e scutită de ispita delapidării bogățiilor și a sluțirii frumuseții planetei Pământ. Prin muncă, în conformitate cu visul lui Dumnezeu, planeta devine grădina conviețuirii și a împărtășirii familiei umane, binecuvântată de Tatăl ceresc. 4. În sudoarea feței tale îți vei mânca pâinea ta. Riscul de a face din muncă un idol atinge și familia. Asta se întâmplă când lucrul dobândește întâietate asupra legăturilor familiare, ori când ambii soți sunt orbiți de câștig și așteaptă fericirea de la bunăstarea materială. A uita de Dumnezeu este riscul muncitorilor din orice epocă. A se lăsa absorbiți cu totul de grijile lumești, vine din convingerea că împlinirea oricărei dorințe se află în ele. Un adevărat echilibru, care să evite orice derivă, are nevoie de discernământul familiei și are în vedere alegerile domestice și profesionale. Este nedreaptă concepția conform căreia muncile domestice și îngrijirea casei aparțin exclusiv femeii: în linie cu o corectă distribuție a îndatoririlor, fiecare membru al familiei are o misiune în casă. În privința activității profesionale se cuvine ca ambii soți să ajungă la un acord, încât să evite lipsa îndelungată din sânul familiei. Din păcate necesitatea de a se îngriji de susținerea familiei de multe ori nu le lasă soților posibilitatea să aleagă cu înțelepciune și armonie. Neglijarea vieții de credință și de familie contravine poruncii iubirii de Dumnezeu și de aproapele pe care Isus a indicat-o ca prima și cea mai mare (cf. Mc 12, 28-31). Ceea ce Dumnezeu dorește pentru fiecare familie este recunoașterea iubirii sale de Tată, cu toate darurile sale, și viețuirea în acest orizont. Vocația proprie oricărei familii este recunoașterea iubirii Tatălui și trăirea acesteia pe pământ. Truda este parte integrantă a muncii. În vremurile actuale caracterizate de "totul și îndată", a educa la muncă, "în sudoarea frunții", este providențial. În condițiile vieții pământești, mereu provizorii și precare, familia se confruntă cu oboseala și durerea, mai ales când e vorba de efortul de a dobândi mijloacele de întreținere. Sudoarea frunții își află, însă, sensul și mângâierea când e asumată nu în vederea îmbogățirii egoiste ci a împărtășirii resurselor vieții, înlăuntrul și în afara familiei, în special cu cei mai săraci, în logica destinației universale a bunurilor. Uneori părinții sunt prea zeloși în a-i feri pe copii de efort. Nu ar trebui să uite că familia este prima școală de muncă, în care se învață responsabilitatea pentru sine și pentru alții în ambientul comun de viață. Viața de familie, cu poverile sale domestice, ne învață să apreciem truda și să ne întărim voința în vederea binelui comun și al binelui reciproc. E. Învățătura Magisteriului Creștinul recunoaște valoarea muncii și totodată întrevede deformările la care a supus-o păcatul. Din acest motiv familia creștină primește lucrul ca pe o formă a providenței prin care să-și asigure traiul. Totuși evită să facă din muncă o valoare absolută și consideră această tendință, tot mai răspândită în zilele noastre, ca pe una dintre tentațiile idolatrice ale epocii. Nu se limitează la afirmarea convingerii sale diferite. Viața sa este în așa fel structurată încât munca să apară ca prioritate alternativă. Are mereu această teamă - Laborem Exercens, 9 - ca "prin munca sa, omul să sufere o diminuare a propriei demnități, atunci când ea permite materiei să fie înnobilată". Munca: un bine pentru persoană și pentru demnitatea sa Și, totuși, cu această oboseală - și, într-un anumit sens, din cauza ei - munca este un bine comun. Dacă acest bun poartă semnul unui bonum arduum, după terminologia sfântul Toma de Acquino, acesta nu împiedică faptul că, luat ca atare, este un bun al omului. Nu este numai un bun "folositor", de care, deci, nu ne putem bucura, ci un bun "demn" care corespunde demnității omului, un bun care exprimă această demnitate și care o ajută să crească. Din dorința de a preciza mai bine sensul etic al muncii, trebuie să avem mereu înaintea ochilor acest adevăr [...]. Fără a avea în vedere acest fapt, nu putem înțelege sensul virtuții muncii, mai ales nu putem înțelege de ce munca ar trebui să fie o virtute. : într-adevăr, virtutea, ca dispoziție morală, este cea care permite omului să devină bun prin însuși faptul că este om. Acest aspect nu schimbă cu nimic preocuparea noastră de a evita ca, prin munca sa, omul să sufere o diminuare a propriei demnități, atunci când ea permite materiei să fie înnobilată. De asemenea, se știe că există multe moduri care permit folosirea muncii împotriva omului, că omul poate fi pedepsit prin sistemul muncii forțate în lagăre de concentrare, că se poate face din muncă un mijloc pentru a oprima omul, în sfârșit, că se poate exploata în diferite moduri munca umană, adică muncitorul. Toate acestea pledează pentru obligația morală de a uni truda - ca virtute - cu ordinea socială a muncii, care să-i permită omului să devină mai om prin muncă, și să evite degradarea sa prin folosirea forței fizice (ceea ce este inevitabil până la un anumit punct) și, mai ales să-i fie lezate demnitatea și subiectivitatea care îi sunt proprii (Laborem Exercens, 9). F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup Întrebări adresate cuplului 1. Știm să ne susținem reciproc când întâmpinăm dificultăți pe tărâm profesional? 2. Ne arătăm interesați de ocaziile în care putem desfășura o muncă manuală? 3. Copiii noștri înțeleg ce este truda? Știu să prețuiască banii câștigați prin angajament și oboseală? 4. Știm să împărțim rodul muncii noastre cu cei săraci? Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1. Cum se răsfrânge criza economică asupra familiilor noastre? 2. În comunitățile noastre creștine există grijă față de cei fără un loc de muncă, față de cei care desfășoară o muncă precară, mai puțin plătită sau insalubră? 3. Care sunt alegerile concrete prin care familia să-și poată educa pruncii la apărarea creației? 4. Mai există forme de sclavie în lumea muncii? Cum pot fi combătute, învinse, depășite? G. Angajament în viața de familie și în societate H. Rugăciuni spontane. Tatăl nostru I. Cântul de încheiere
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |