|
6. MUNCA - RESURSĂ PENTRU FAMILIE A. Cântul și salutul de început B. Invocarea Duhului Sfânt C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu "Cine poate găsi o femeie virtuoasă? Prețul ei întrece mărgeanul. Într-însa se încrede inima soțului ei, iar câștigul nu-i va lipsi niciodată. Ea îi face bine și nu rău în tot timpul vieții sale. Ea caută lână și cânepă și lucrează voios cu mâna sa. Ea se aseamănă cu corabia unui neguțător care de departe aduce hrana ei. Ea se scoală dis-de-dimineață și împarte hrana în casa ei și dă porunci slujnicelor. Gândește să cumpere o țarină și o dobândește; din osteneala palmelor sale sădește vie. Ea își încinge cu putere coapsele sale și își întărește brațele sale. Ea simte că bun e câștigul ei; sfeșnicul ei nu se stinge nici noaptea. Ea pune mâna pe furcă și cu degetele sale apucă fusul. Ea întinde mâna spre cel sărman și brațul ei spre cel necăjit. N-are teamă pentru cei ai casei sale în vreme de iarnă, căci toți din casă sunt îmbrăcați în haine stacojii. Ea își face scoarțe; hainele ei sunt de vizon și de porfiră. Cinstit este bărbatul ei la porțile cetății, când stă la sfat cu bătrânii țării. Ea face cămăși și le vinde, și brâie dă neguțătorilor. Tărie și farmec este haina ei și ea râde zilei de mâine. Gura și-o deschide cu înțelepciune și sfaturi pline de dragoste sunt pe limba ei. Ea veghează la propășirea casei sale și pâine, fără să lucreze, ea nu mănâncă. Feciorii săi vin și o fericesc, iar soțul ei o laudă: «Multe fete s-au dovedit harnice, dar tu le-ai întrecut pe toate!». Înșelător este farmecul și deșartă este frumusețea; femeia care se teme de Domnul trebuie lăudată! Să se bucure de rodul mâinilor sale, și la porțile cetății hărnicia ei să fie dată ca pildă!" (Prov 31,10-31). D. Cateheza biblică 1. Cine poate găsi o femeie virtuoasă? Descrierea luată din Cartea Proverbelor acordă o valoare de prim rang activității femeii în economia casnică și familială. Ca figură a înțelepciunii umane și divine, femeia exprimă prin muncă geniul creativ al întregii omeniri. Calitățile care îi sunt atribuite sunt valabile pentru toate persoanele chemate să fie responsabile față de familie și muncă. Cadrul surprinde femeia ideală, care trăiește în relații bune în sânul familiei. Având încredere în calitățile sale de bună gospodină și de femeie harnică, bărbatul israelit se putea dedica profesiei de judecător, rol care revenea bărbaților înțelepți - în mod obișnuit, bătrânilor - care dobândiseră înțelepciunea odată cu înaintarea în vârstă. Împărțirea îndatoririlor domestice și profesionale aruncă o lumină asupra importanței acordului bilateral - dintre bărbat și femeie - în planificarea muncii: fiecăruia cerându-i-se să-și dea silința ca soțul/soția să-și exprime cel mai bine talanții. Societatea, la rândul său, trebuie să dea tot sprijinul posibil familiei, ca astfel soții să fie în stare să-și aleagă locul de muncă în mod liber și responsabil. La fel și copiii, împreună cu tatăl, îi aduc elogiu mamei, lăudându-i virtuțile. Acest mic cadru de familie, cu trăsăturile sale - desigur idealizate - este propus ca model de inspirație și de la care să se poată primi stimuli. Familia exemplară trăiește în frica de Dumnezeu și își pune încrederea în el. Prosperitatea de care se bucură și care este recunoscută ca dar de la Dumnezeu este păstrată și valorificată prin truda zilnică. Femeia este conștientă de responsabilitatea sa și se străduiește din toată inima să corespundă îndatoririi încredințate. Prin atitudinea sa invită orice persoană să fie responsabilă de acțiunile proprii, și, în același timp, să aibă grijă de ceilalți membri ai familiei și se îngrijește de viața socială participând la binele comun. Darurile și zestrea femeii sunt totodată o responsabilitate față de Dumnezeu și față de aproapele. Asta ne duce cu gândul la parabola talanților dați fiecăruia pentru a-i înmulți (cf Mt 25,14-30). 2. Ea se scoală dis-de-dimineață. Trezitul dis-de-dimineață și munca până târziu în noapte descriu zelul femeii, care nu lasă loc vreunui dram de lene. Textul accentuează și mai mult truda sa, arătând că nu lasă loc nici celei mai mici nepăsări: "Ea veghează la propășirea casei sale și pâine, fără să lucreze, ea nu mănâncă". Oricine este chemat să vegheze în permanență ca să nu cedeze ispitei lenei. Căderea în ispită ar duce la neîmplinirea responsabilităților și la neglijarea îndatoririlor. Alungând orice suspiciune de lene, portretul ideal al femeii devine icoana celei care nu se teme de oboseală sau jertfe și care știe că dispensarea energiilor nu este zadarnică ci cu rost. Prin munca sa are grijă de familie și e gata să vină în ajutorul săracului și al cerșetorului. Acest exemplu de mare actualitate interpelează viața de familie. Una dintre responsabilități este atenția față de nevoile altora. Printre cele mai frumoase forme de iubire față de aproapele trăite de familie se numără grija față de săraci. A ști că din propria sudoare poate fi ajutat cel în nevoie,întărește angajarea și susține în trudă. Pe de altă parte, a da ceea ce ai cui nu are nimic, a împărți cu cei săraci bogățiile proprii înseamnă să recunoști că tot ceea ce ai primit e har, că la originea prosperității se află mereu darul lui Dumnezeu, care nu poate fi ținut pentru sine, ci împărtășit și altora. Printr-o astfel de atitudine se promovează dreptatea socială și se contribuie la binele comun, contestându-se deținerea egoistă a bogăției și contrastând indiferența față de binele comun. 3. Gura și-o deschide cu înțelepciune. O calitate specifică familiei ideale este abținerea de la bârfe. Ce se vorbește în familie? Care este nivelul discuțiilor? În portretul din Cartea Proverbelor fascinația femeii este alimentată de faptul că ea "Gura și-o deschide cu înțelepciune și sfaturi pline de dragoste sunt pe limba ei". Părinții au datoria de a-și învăța copiii să facă binele și să fugă de rău și, apoi, de a prețui porunca iubirii de Dumnezeu și de aproapele. Coerența de viață a părinților confirmă și dă adevăr învățăturii lor, cu atât mai mult atunci când este vorba despre înfăptuirea binelui și trăirea iubirii. Rămâne mereu în picioare modelul celui care trăiește ceea ce învață și, mai ales astăzi, conservă eficacitatea sa inegalabilă. Comunicarea din zilele noastre pare a fi deseori distorsionată: se spun cuvinte și se lansează mesaje cu o atât de mare ușurință încât nimeni nu-și asumă nici o responsabilitate pentru consecințele celor afirmate. Persoana responsabilă caută adevărul faptelor și e convinsă de ceea ce spune. Înțelepciunea biblică ne cheamă să fugim de minciună și să evităm discuțiile zadarnice. Prin ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, familia creștină are marea responsabilitate de a mărturisi (adevărul) cu fidelitate, fără a lăsa cuvintele inutile să-l sufoce. Acolo unde comunicarea distorsionată și mincinoasă se află la baza atâtor suferințe și neînțelegeri, familia poate deveni contextul propice de a educa la sinceritate și adevăr. Admiterea erorilor proprii, a cere iertare și asumarea responsabilităților în mod coerent, este stilul de viață radical opus celui spontan, la care trebuie educați copiii, din fragedă pruncie. Femeia ideală, vorbind cu înțelepciune, are numai "sfaturi pline de dragoste pe limba ei". Înțelepciunea cuvântului constă în a da voce binelui, evitând discuțiile de critică - de dragul criticii - care distrug dialogul în familie. În acest scop, se cuvine să lăsăm ca ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, care iluminează și îmbogățește calitatea comunicării, să facă viața de familie mai evanghelică. 4. Încrezătoare întâmpină viitorul. Viața de familie, în general, și a femeii în sânul familiei, în special, nu este atât de simplă și ușoară, așa cum ar reieși din Cartea Proverbelor, de exemplu, acolo unde femeia este constrânsă la o îndoită muncă, în casă și în afara casei. În asemenea situații este deosebit de important ca soții să-și împartă îndatoririle educative și să colaboreze la treburile casnice. Cât de prețioasă se dovedește în multe familii prezența bunicilor, al căror aport la viața de familie riscă să fie prea puțin recunoscut și excesiv exploatat. Rămâne mereu actual farmecul femeii care privește încrezătoare la viitor, care trezește speranța în inimi. Multe familii reprezintă un semn de speranță pentru societate noastră, în ciuda trudei cotidiene. Originea virtuții speranței se află în abandonul plin de încredere în Providența divină. Mulțumirea este mai mult decât trebuincioasă față de orice soție și mamă: "Să se bucure de rodul mâinilor sale, - observă Cartea Proverbelor - și la porțile cetății hărnicia ei să fie dată ca pildă!". Munca domestică de îngrijire a casei, de educare a copiilor, de asistență a bătrânilor și bolnavilor, are o valoare socială mult mai ridicată decât multe profesiuni lucrative oricât de bine retribuite ar fi acestea din urmă. Contribuția de neînlocuit a femeii la formarea familiei și la dezvoltarea societății așteaptă încă recunoașterea cuvenită și o punere în valoare pe măsură. Familia este ambientul de formare a multora dintre virtuți, este școală de recunoștință față de angajarea zeloasă, gratuită și iubitoare a părinților. A învăța să spui "mulțumesc" este mult mai mult decât un fapt previzibil, este unul absolut indispensabil. Dar și responsabilitate alcătuiesc binomul înlăuntrul căruia se situează munca în familie și munca fiecărui membru din sânul familiei. Toți împreună sunt chemați să recunoască darurile primite de la Dumnezeu, să pună la dispoziția altora propriile daruri și să le valorizeze pe ale celorlalți. Fiecare e responsabil de viața celuilalt: prin muncă se îngrijește de binele întregii familii și poate oferi ajutorul celui aflat în nevoie. Trăind în felul acesta afectele și legăturile de familie, ele se dilată până la punctul de a recunoaște în orice bărbat și în orice femeie un frate și o soră, toți copii ai aceluiași Tată. E. Învățătura Magisteriului Munca este o resursă pentru familie atât în sensul constituirii unei baze de susținere și dezvoltare a acesteia cât și în cel al exercitării solidarității între familii și generații. Învățătura Bisericii ne sugerează să ținem corelate familia și munca. De-altfel cum ne-am putea închipui un model de dezvoltare fără familia care să culeagă roadele (muncii) și care să orienteze dezvoltarea prin alegerile sale (de viață) pentru viitor? Laborem Exercens propune corelarea între muncă și familie și amintește că "familia este, în același timp, o comunitate devenită posibilă prin muncă și prima școală internă de muncă pentru toți oamenii".
Munca și familia Munca este un drept natural și o vocație a omului, de aceea este fundamentul pe care se construiește viața de familie. Cele două sfere de valori - una legată de muncă, alta derivând din caracterul familial al vieții umane - trebuie să fie ținute împreună și să se influențeze reciproc, în mod corect. Munca este, într-un fel, condiția care face posibilă fondarea unei familii, ținând cont că în mod normal familia obține mijloacele de subzistență prin muncă. Munca și hărnicia condiționează întregul proces de educare în familie, deoarece, într-un chip anume, fiecare "devine om" între ceilalți prin muncă, iar faptul de a deveni om exprimă principalul scop al întregului proces educativ. Iată de ce aici intră în joc două aspecte ale muncii: cel care asigură viața și subzistența familiei și, cel prin care se realizează scopurile familiei, în primul rând educația. Cele două aspecte ale muncii, fără îndoială, sunt unite între ele și se completează sub diferite aspecte. În ansamblu, trebuie să amintim și să afirmăm că familia constituie unul dintre cei mai importanți termeni de referință, în funcție de care trebuie să se formeze ordinea socială și etica muncii umane. Doctrina Bisericii a rezervat întotdeauna o atenție specială acestei probleme (...). Căci familia este, în același timp, o comunitate devenită posibilă prin muncă și prima școală internă de muncă pentru toți oamenii (Laborem Exercens, 10). F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup Întrebări adresate cuplului 1. Îi mulțumim Domnului pentru munca prin care ne putem întreține familia? 2. Ce relație există între condiția de muncitori și vocația de soți și părinți? 3. Împărțim între noi grija față de copii și munca în casă? Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1. La locul de muncă mai persistă discriminări între bărbați și femei, între femeile necăsătorite și cele căsătorite? 2. Care este rolul educativ al familiei, școlii, parohiei, în formarea tinerilor la angajarea și responsabilitatea socială? 3. Cum se poate recâștiga solidaritatea în câmpul muncii? Cum poate ajuta Biserica? G. Angajament în viața de familie și în societate H. Rugăciuni spontane. Tatăl nostru I. Cântul de încheiere
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |