|
5. MUNCA ȘI SĂRBĂTOAREA ÎN FAMILIE A. Cântul și salutul de început B. Invocarea Duhului Sfânt C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu "Și a zis Dumnezeu: «Să facem om după chipul și după asemănarea noastră, ca să stăpânească peștii mării, păsările cerului,animalele domestice,toate vietățile ce se târăsc pe pământ și tot pământul!». Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat și femeie. Și Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: «Creșteți și vă înmulțiți și umpleți pământul și-l supuneți; și stăpâniți peste peștii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietățile ce se mișcă pe pământ și peste tot pământul!». Apoi a zis Dumnezeu: «Iată, vă dau toată iarba ce face sămânță de pe toată fața pământului și tot pomul ce are rod cu sămânță în el. Acestea vor fi hrana voastră. Iar tuturor fiarelor pământului și tuturor păsărilor cerului și tuturor vietăților ce se mișcă pe pământ, care au în ele suflare de viață, le dau toată iarba verde spre hrană». Și a fost așa. Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut și iată erau bune foarte. Și a fost seară și a fost dimineață: ziua a șasea. Așa s-au făcut cerul și pământul și toată oștirea lor. Și a sfârșit Dumnezeu în ziua a șasea lucrarea sa, pe care a făcut-o; iar în ziua a șaptea s-a odihnit de toate lucrurile sale, pe care le-a făcut. Și a binecuvântat Dumnezeu ziua a șaptea și a sfințit-o, pentru că într-însa s-a odihnit de toate lucrurile Sale, pe care le-a făcut și le-a pus în rânduială. Iată obârșia cerului și a pământului de la facerea lor, din ziua când Domnul Dumnezeu a făcut cerul și pământul" (Gen 1,26-2,4). D. Cateheza biblică 1. Și a zis Dumnezeu: Să facem om. Relatarea biblică a începutului prezintă crearea omului - bărbat și femeie - ca operă a lui Dumnezeu, ca rod al acțiunii sale. Dumnezeu creează lucrând asemenea olarului care plămădește lutul (Gen 2,7). Atunci când îi va da viață poporului său, Israel, eliberându-l din sclavia Egiptului și călăuzindu-l către țara promisă, opera lui Dumnezeu va fi asemenea celei a păstorului care lucrează conducându-și turma la pășune (cf. Ps 77,21). Opera creatoare a lui Dumnezeu este însoțită de Cuvânt, ba mai mult, se înfăptuiește prin Cuvânt: "Și a zis Dumnezeu: Să facem om după chipul și după asemănarea noastră... și a făcut Dumnezeu pe om după chipul său...". Dumnezeu operează înainte de toate pentru ca lucrarea mâinilor sale să fie contemplată și apoi folosită. Uitându-se la ceea ce a făcut e cuprins de uimire, se bucură de frumusețea bunului creat. În ochii Săi munca este asemenea unei capodopere. Cine știe să se uimească de minunile lumii trăiește într-un fel bucuria lui Dumnezeu. Și astăzi frumusețea universului, pentru cine privește cu simplitate și credință, cheamă la recunoașterea mâinii lui Dumnezeu și la înțelegerea că acesta nu a apărut din întâmplare, fiind opera plină de iubire a Creatorului - pentru creatura umană - care nu este doar "bună" ca toate celelalte, ci "foarte bună". Cuvântul care însoțește opera creatoare a lui Dumnezeu nu trebuie să lipsească omului care muncește: niciodată nu ar trebui ca munca să sufoce omul până la punctul de a-l reduce la tăcere! Lipsit de dreptul la cuvânt, lucrătorul se prăbușește în condiția de sclav, acestuia fiindu-i cu neputință să se bucure de munca sa deoarece tot rodul muncii i-ar fi sechestrat de patron. Ca să poată trăi omul trebuie să lucreze, dar condițiile de muncă trebuie să protejeze și să promoveze demnitatea sa de persoană. În zilele noastre piața muncii constrânge multe persoane, mai ales tineri și femei, la situații de constantă nesiguranță, împiedicându-le să lucreze în condiții de stabilitate și siguranță de ordin economic și social, singurele în măsură să garanteze tinerelor generații formarea unei familii și familiilor să nască și să crească prunci. Oportunitatea flexibilității în câmpul muncii cerută de așa-zisa globalizare nu justifică permanenta precaritate a celui care are ca unică resursă "forța sa de muncă" pentru ca să-și asigure sieși și familiei cele necesare traiului decent. Prevederile sociale adecvate și mecanismele de protecție trebuie să integreze economia muncii, ca astfel familiilor care se află în situații delicate - cum ar fi maternitatea, sau și mai dificile, cum ar fi boala și șomajul - să li se poată garanta o siguranță economică rațională. 2. Dumnezeu le-a zis... umpleți pământul și-l supuneți. Creația este "foarte bună" nu doar de contemplat, căci omului i se adresează apelul la colaborare. De fapt, fiecare om primește chemarea de a lua parte prin muncă la lucrarea lui Dumnezeu, și tocmai din acest motiv, munca este loc adevărat și specific de sfințire. Prin transformarea realității omul recunoaște că lumea vine de la Dumnezeu, fiind astfel implicat în a duce la bun sfârșit lucrarea bună începută de Creator. Prin urmare, acuta lipsă de locuri de muncă datorată actualei crize economice mondiale, nu numai că privează familia de mijloacele de susținere necesare, dar prin negarea și reducerea experienței muncii se pune o piedică deplinei dezvoltări a omului. Nu munca trebuie să supună omul, ci omul este chemat "să stăpânească" pământul (Gen 1,28). Întregul glob pământesc este la dispoziția omului ca - prin dibăcia și angajarea sa - să descopere resursele necesare pentru a trăi și să le utilizeze în mod rațional. Mai mult decât în trecut să ne amintim că pentru un astfel de scop pământul ne-a fost încredințat ca o grădină de prețuit și cultivat (Gen 2,7). Folosirea responsabilă a resurselor de pe glob, în perspectiva unei dezvoltări sustenabile și justificate, a devenit o chestiune de prim ordin: chestiunea ecologică. Degradarea ambientală a multor zone ale planetei, creșterea nivelului de poluare și alți factori negativi - ca încălzirea globală - sunt un semnal de alarmă față de acea îndreptare a progresului tehnico-științific în care se neglijează efectele colaterale ale demersurilor sale. A propune politici industriale, agricole, urbanistice care îl au în centru pe om și salvgardarea creatului sunt condiții obligatorii pentru a garanta familiilor de acum și mai ales celor din viitor o lume locuibilă și primitoare. După ce a lucrat la crearea omului și a lumii șase zile, în cea de-a șaptea zi Dumnezeu s-a odihnit. Odihna lui Dumnezeu îi amintește omului de necesitatea de a suspenda munca, pentru ca viața sa religioasă personală, familială și comunitară să nu fie sacrificată idolilor strângerii de bogății, avansării în carieră, creșterii puterii. Viața nu se compune numai din raporturi de muncă, nu este o funcție a economiei. E nevoie de timp pentru a cultiva relațiile gratuite care privesc afectele familiale și legăturile de prietenie sau rudenie. Din păcate, în Occident, cultura dominantă tinde să considere individul tot mai funcțional la societatea de producție și consum: productiv într-o măsură tot mai mare deoarece este dispus la mobilitate și la flexibilitatea orarului, el consumă, în procente, mai mult decât cei care trăiesc în familie. 3. Să facem om după chipul și după asemănarea noastră. Omul, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (Gen 1,26), la fel ca Dumnezeu, muncește și se odihnește. Timpul senin al odihnei și cel bucuros al sărbătorii este spațiul în care se aduce mulțumire lui Dumnezeu, creator și mântuitor. Întreruperea muncii le îngăduie oamenilor să-și amintească și să experimenteze că la originea activității lor lucrative se află acțiunea creativă a lui Dumnezeu. Creativitatea umană își afundă rădăcinile în Dumnezeul creator: doar el creează din nimic. Odihnindu-se în Dumnezeu oamenii regăsesc care este adevărata măsură a muncii lor ținând cont de relația cu aproapele. Activitatea lucrativă este în slujba legăturilor profunde pe care Dumnezeu le-a voit pentru creatura umană. Pâinea câștigată cu sudoarea frunții nu este doar pentru susținerea celor ce muncesc ci și pentru cei cu care se trăiește laolaltă. Soții hrănesc prin muncă relația lor și viața copiilor. În plus, munca este actul de dreptate prin care persoanele participă la binele societății și contribuie la bine comun. Timp de har pentru relațiile interpersonale și sociale, repausul - de la muncă - este o bună ocazie de alimentare a afectelor familiale și mai ales de întărire a legăturilor de prietenie cu alte familii. Actualele ritmuri de muncă dictate de economia de consum limitează sau chiar anulează, în cazul anumitor profesii, spațiul vieții în comun, în chip special în familie. Condițiile actuale de viață par a dezminți ceea ce ne închipuiam până nu demult. Ne așteptam, ca progresul tehnologic să aducă mai mult timp liber. Freneticul timp de lucru, călătoriile pentru a merge la locul de muncă și de a se întoarce acasă, reduc în mod drastic spațiul de confruntare și împărtășire dintre soți și posibilitatea de a sta cu copiii. Printre provocările cele mai arzătoare din țările dezvoltate economic se numără acea de a aduce echilibru între timpii în familie și timpii la muncă. În țările în curs de dezvoltare, în schimb, provocarea e de a crește productivitatea fără a pierde bogăția raporturilor umane, familiale și comunitare, de a rezolva și concilia raportul familie - lucru în contextul migrațiilor externe și interne ale aceleași țări. 4. Și a binecuvântat Dumnezeu.... Din relatarea creației se desprinde strânsa conexiune dintre iubirea conjugală și lucru: binecuvântarea lui Dumnezeu are în vedere fecunditatea cuplului și stăpânirea pământului. Dubla binecuvântare este o invitație la a recunoaște bunătatea vieții de familie și a lucrului. În consecință, ea încurajează găsirea unui mod de a trăi echilibrat și armonic în familie și la muncă. Nu lipsesc - în zilele noastre - încercări de a merge în această direcție ca, de exemplu, acolo unde sunt posibile și oportune, orarele de muncă part-time sau învoirile și concediile compatibile cu datoriile de muncă, dar corespunzătoare nevoilor din familie. Și flexibilitatea orarelor poate favoriza echilibrul just dintre exigențele familiale, mai ales cele legate de îngrijirea copiilor, și cele de muncă. Cuplurile primesc binecuvântarea de a se înmulți și de a obține rod din rodnicia pământului. Familia, binecuvântată de Dumnezeu, este chemată să recunoască darurile pe care le primește de la Domnul. Un mod concret pentru a-și aminti de acțiunea binevoitoare a Creatorului, originea oricărui bine, este rugăciunea de binecuvântare pe care familia o recită la masă. A se aduna împreună pentru a-l lăuda pe Dumnezeu și a-i mulțumi pentru hrană este un gest pe cât de simplu pe atât de profund: este expresia de gratitudine către Tatăl ceresc care are grijă de copiii săi de pe pământ, împărțindu-le harul de a se iubi și pâinea pentru a trăi. E. Învățătura Magisteriului Nu numai munca ci și repausul festiv sunt un drept fundamental și împreună un bine indispensabil pentru indivizi și familiile lor: învață exortația post-sinodală Sacramentum Caritatis. Bărbatul și femeia au o valoare mai mare decât munca pe care o desfășoară: ei sunt făcuți pentru comuniune și pentru întâlnire. În această perspectivă Duminica nu poate fi un interval de trudă care se umple cu activități frenetice și activități extravagante, ci ziua de odihnă care deschide spre întâlnire, care duce la redescoperirea celuilalt, care aprobă dedicarea timpului relațiilor de familiei, prietenilor și rugăciunii. Semnificația odihnei și a muncii În vremea noastră e deosebit de necesar să ne amintim că ziua Domnului este și ziua de odihnă. Avem dorința fierbinte ca acest fapt să fie recunoscut și de societatea civilă, încât posibilitatea de a fi liberi de la activitățile lucrative să nu fie penalizată. De fapt, creștinii, nu fără legătură cu însemnătatea sâmbetei în tradiția ebraică, au văzut în ziua Domnului și ziua de odihnă, de la truda zilnică. Sensul precis al acestui demers are în vedere recunoașterea valorii relative a muncii, a cărei finalitate este omul: munca este pentru om și nu omul pentru muncă. Cu ușurință putem intui că numai în acest fel persoana umană este ocrotită și ferită de o posibilă formă de sclavie. (...) "Munca îmbracă o importanță primară pentru realizarea omului și pentru dezvoltarea societății. De aceea e mereu nevoie să fie organizată și desfășurată cu deplina respectare a demnității umane și în slujba binelui comun. În același timp, este indispensabil ca omul să nu se lase aservit de muncă, să nu o idolatrizeze, pretinzând că găsește în ea sensul ultim și definitiv al vieții". În ziua consacrată lui Dumnezeu omul înțelege sensul existenței sale și chiar al muncii sale (Sacramentum Caritatis, 74). F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup Întrebări adresate cuplului 1. Ne aduce satisfacție munca pe care o desfășurăm? 2. Avem discuții pe teme legate de muncă? 3. Exercitarea profesiei intră în conflict cu legăturile conjugale și familiale? 4. Obișnuim să ne rugăm la masă? Ce însemnă binecuvântarea mesei în familia noastră? Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1. Comunitățile noastre dau suficientă atenție chestiunilor legate de muncă și de economie? 2. În Caritas in veritate Benedict al XVI-lea vorbește despre condiții "decente de muncă" (CV, 63): în ce fel ne putem angaja ca să li se garanteze tuturor un loc demn de muncă? 3. Flexibilitatea în câmpul muncii este o oportunitate sau o pagubă? 4. Care sunt formele idolatrice de muncă din societatea în care trăim? Angajament în viața de familie și în societate Rugăciuni spontane. Tatăl nostru Cântul de încheiere
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |