Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: MILANO 2012

» înapoi la cuprins «

4. FAMILIA ÎNSUFLEȚEȘTE SOCIETATEA

A. Cântul și salutul de început

B. Invocarea Duhului Sfânt

C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu

"Ați auzit că s-a spus: Să-l iubești pe aproapele tău și să-l urăști pe dușmanul tău. Eu însă vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă persecută, ca să fiți fiii Tatălui vostru cel din ceruri, care face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți. Căci, dacă îi iubiți pe cei care vă iubesc, ce răsplată aveți? Oare nu fac același lucru și vameșii? Și dacă îi salutați numai pe frații voștri, ce lucru neobișnuit faceți? Oare nu fac același lucru și păgânii? Așadar fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru ceresc este desăvârșit.

Aveți grijă să nu săvârșiți faptele voastre bune înaintea oamenilor ca să fiți văzuți de ei; altfel nu veți avea răsplată înaintea Tatălui vostru din ceruri. Așadar, când dai de pomană, nu trâmbița înaintea ta, așa cum fac ipocriții în sinagogi și pe străzi ca să fie lăudați de oameni. Adevăr vă spun: și-au primit răsplata. Tu, însă, când dai de pomană, să nu știe stânga ta ce face dreapta ta pentru ca pomana ta să fie în ascuns și Tatăl tău, care vede în ascuns, te va răsplăti"(Mt 5,43 - 6,4).

D. Cateheza biblică

1. Ați auzit că s-a spus... Eu însă vă spun. De ce oare să ne educăm copiii la dărnicie, ospitalitate, gratuitate, slujire, solidaritate, pace, și la toate acele virtuți sociale atât de importante pentru un trai cât mai uman? Ce avantaj au ei dacă le practică? Oare duc ele la sporirea bogăției, prestigiului, siguranței? Totuși, numai cultivând aceste virtuți oamenii pot avea un viitor pe pământ. Ele cresc datorită străduinței celor care, în calitate de părinți, educă la bine noile generații. Mesajul creștin e o încurajare pentru ceva mai mare, mai frumos, mai riscant, și mai promițător: omenia familiei. Mulțumită scânteii divine pe care o poartă în sine și pe care nici păcatul nu a stins-o, familia poate reînnoi societatea conform cu planul Creatorului. Iubirea divină ne împinge pe calea iubirii dușmanului, a grijii față de cel necunoscut, la o dărnicie care merge dincolo de ceea ce e datorat. Familia ia parte la dărnicia fără de măsură a lui Dumnezeu; de aceea ea poate privi în depărtare și poate trăi o bucurie mai mare, o speranță mai puternică, un curaj și mai mare în alegeri.

Multe dintre cuvintele lui Isus din Evanghelie aduc o lumină asupra vieții de familie. Ba chiar, înțelepciunea sa despre viața umană s-a mărit datorită climei familiale în care a trăit cea mai mare parte a existenței sale; în ea a cunoscut lumea multicoloră a afecțiunii, a experimentat ospitalitatea, tandrețea, iertarea, generozitatea, dăruirea. În familie a înțeles că e mai bine să dai decât să pretinzi, să ierți decât să te răzbuni, să oferi decât să ții pentru tine, să te consumi fără a-ți economisi viața proprie. Vestirea Împărăției de către Isus ia naștere din experiența nemijlocită a traiului în familie, și cuprinde toate relațiile, plecând tocmai de la cele de familie, pe care le pune într-o lumină nouă și le lărgește dincolo de frontierele legii vechi. Invitația lui Isus este de a depăși o viziune egoistă asupra legăturilor familiale și sociale, și de a lărgi afectele dincolo de cercul restrâns al familiei de origine, ca ele să devină ferment de dreptate pentru viața socială.

Prima școală a afectelor este familia. Este leagănul în care răul poate fi înfruntat și depășit. Este resursa de bine, prețioasă societății. Este sămânța din care vor încolți alte familii chemate să îmbunătățească lumea. Și, totuși, se poate întâmpla ca legăturile de familie să pună piedică dezvoltării sociale a afectelor. Asta se întâmplă când familia sechestrează pentru sine energii și resurse, închizându-se în logica profitului familial care nu lasă nici o moștenire pentru viitorul societății.

Isus vrea să elibereze cuplul și familia de tentația închiderii în sine: "Dacă îi iubiți pe cei care vă iubesc... dacă îi salutați numai pe frații voștri, ce lucru neobișnuit faceți?". Prin cuvinte revoluționare, Isus le amintește interlocutorilor de "antica" asemănare cu Dumnezeu, chemându-i să se dedice celorlalți după stilul dumnezeiesc, dincolo de temeri și frici, de calculele și garanțiile avantajului propriu.

Uimindu-și auditoriul, Isus învață că a fi copii - după asemănarea Tatălui - e pe măsura puterilor noastre. El ne scoate din toropeala resemnării și a egoismului, și vestește cu tărie că a ne iubi dușmanul și a ne ruga pentru cel care ne persecută ne e la îndemână, că violența din propria inimă este dezrădăcinată prin iertarea ofenselor, că generozitatea noastră poate depăși logica economică a simplului schimb.

2. Ca să fiți fiii Tatălui vostru cel din ceruri. Isus cere un stil de viață aparte, care să arate înălțimile la care omul poate să acceadă. Din învățătura sa transpare convingerea că familiile, din voința lui Dumnezeu, sunt în măsură să călăuzească pe calea iubirii.

Familia educă la a spune "mulțumesc" și "te rog", la a fi darnici și disponibili, la a da cu împrumut lucrurile personale, la a da atenție nevoilor și emoțiilor celorlalți, la a lua seama la truda și greutățile celor care ne sunt aproape. Prin micile acțiuni zilnice copilul învață să stabilească o relație cu alții și să trăiască în dărnicie, împărtășire. Cultivarea virtuților personale este primul pas pe calea dezvoltării virtuților sociale. În familie, copii sunt învățați încă de mici să dăruiască din jucăriile lor, să-i ajute pe colegii de școală, să ceară respectuos, să nu-l jignească pe cel mai slab, să sară în ajutorul altora. De aceea adulții depun efort în a da exemplu de atenție, dăruire, dărnicie, altruism. Astfel familia devine locul primar în care se învață semnificația dreptății, solidarității, sobrietății, simplității, onestității, autenticității și corectitudinii, dar și pasiunea pentru istoria omului și a polis-ului.

Asemenea lui Iosif și Mariei, părinții sunt cuprinși de uimire când își văd copiii înfruntând cu siguranță lumea adultă. Uneori li se descoperă și adulților ca maeștri surprinzători: "L-au găsit în templu, stând în mijlocul învățătorilor, ascultându-i și punându-le întrebări. Toți cei care-l ascultau se mirau de înțelepciunea și de răspunsurile lui" (Lc 2,46-47). Asemenea familiei din Nazaret, fiecare familie oferă societății, prin intermediul copiilor săi, bogăția umană pe care o trăiește, inclusă fiind și capacitatea de a iubi dușmanul, de a ierta fără a se răzbuna, de a se bucura de succesele aproapelui, de a dărui mai mult decât i se cere...

În familie pot apărea separări și sfâșieri, pot apărea dușmani, iar dușmanul poate fi unul din soți, părintele, copilul, fratele, sora.... Dar în familie se iubește, se dorește cu sinceritate binele altora, se suferă când cuiva îi este rău, chiar dacă s-a purtat vreodată ca "dușman", se roagă pentru cine este ofensat, există disponibilitatea de a renunța la bunurile personale doar-doar să-i facem fericiți pe ceilalți; aici viața este înțeleasă în toată frumusețea când este cheltuită pentru binele celorlalți.

Familia este "prima și cea mai vitală celulă a societății" (FC, 42) deoarece aici se învață cât de importantă este legătura cu ceilalți. În familie se învață că energia afectelor nu se poate mărgini la "între noi", ci este destinată orizontului mai vast al vieții sociale. ?inute doar în cercul strâmt al nucleului familial afectele lenevesc și, în loc să dilate respirația familiei, o sufocă. Deschiderea legăturilor și lărgirea afectelor dă viață familiei. În caz contrar, ar închide persoanele în cuști aducătoare de moarte.

3. Tatăl tău... ce vede în ascuns. Grija față de legăturile și afectele familiale este mai bine garantată când suntem buni și generoși cu alte familii, atenți la rănile lor, la problemele pe care le au copiii lor, poate atât de diferite de ale noastre. Între părinți și copii, între soț și soție, binele se mărește în măsura în care familia se deschide față de societate, dând atenție și ajutor nevoilor celorlalți. În acest fel familia dobândește motivații și mai puternice pentru a dezvolta rolul său social, devenind temelia și principala resursă a societății. Capacitatea de a iubi dobândită depășește de cele mai multe ori nevoile familiei proprii. Cuplul devine disponibil pentru slujirea și educația nu numai a copiilor proprii ci și a altor copii: devenind astfel tată și mamă a mai multor copii...

"Fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru ceresc este desăvârșit": desăvârșirea care apropie familiile de Tatăl - care este în ceruri - este acel surplus de viață care întrece nucleul familial, o urmă a iubirii îmbelșugate pe care Dumnezeu o revarsă asupra creaturilor sale.

Atâtea familii deschid ușa casei lor ca să găzduiască, să se îngrijească de necazul și de sărăcia aproapelui, dăruind o haină încă bună de purtat, găzduind colegii de școală ai copilului pentru a face temele împreună... Sau, primind un copil care nu are familie, contribuind la menținerea căldurii familiale acolo unde a rămas numai tatăl ori mama, asociindu-se pentru a susține alte familii în miile de greutăți cotidiene, învățându-i pe copii cum își pot oferi ajutor reciproc atunci când sunt diferențe de rasă, limbă, cultură, religie. În acest fel lumea devine mai frumoasă și mai locuibilă tuturor și calitatea vieții crește în avantajul întregii societăți.

Nu din întâmplare textul din evanghelie, după îndemnul la desăvârșire, vorbește de pomană. Odinioară, într-o economie de subzistență, pomana era modul de redistribuire a resurselor, o practică de dreptate socială. Îndemnul lui Isus este de a nu căuta o recunoaștere din partea celor care primesc pomana, folosind săracul pentru a acumula prestigiu, dar de a acționa în secret. În taina inimii - întâlnirea cu Dumnezeu - confirmă identitatea de copil, atât de asemănătoare Tatălui; un țel înalt, în aparență de neatins, dar pe care viața de familie îl apropie de sine.

E. Învățătura Magisteriului

Familia îi oferă societății, în dar, rodul prețios al iubirii gratuite care se îmbracă în veșmântul gingășiei, bunătății, slujirii, dezinteresului și stimei reciproce. Așa cum arată pasajul de mai jos din Familiaris Consortio, învățătura bisericii a căutat să scoată mereu în evidență cum familia, pe lângă a fi școala afectelor se remarcă prin a fi "prima școală de virtuți sociale". Ea posedă o specifică și originară dimensiune publică, ce are influență asupra bunului mers al societății și a stabilității legăturilor sociale.

Datoria socială a familiei

Familia are legături vitale și organice cu societatea, căreia îi este temei și perpetuu aliment prin datoria sa de a sluji viața: din familie se nasc cetățenii și în familie, ei găsesc prima școală de virtuți sociale, care sunt sufletul vieții și al dezvoltării societății ca atare.

Astfel, în forța naturii și vocației sale, departe de a se închide în ea însăși, familia se deschide spre alte familii și spre societate, asumându-și rolul său social.

Aceeași experiență a comuniunii și a participării, care trebuie să caracterizeze viața zilnică a familiei, reprezintă prima și fundamentala contribuție adusă societății. Relațiile dintre membrii comunității familiale sunt inspirate și dirijate de legea "gratuității" care, respectând și favorizând în toți și în fiecare, demnitatea personală ca pe unicul titlu de valoare, devine primire cordială, întâlnire și dialog, disponibilitate dezinteresată, slujire generoasă, solidaritate profundă (Familiaris Consortio, 42- 43).

F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup

Întrebări adresate cuplului 1.

Ce valori învață copiii din modul nostru de a trăi? 2.

Ce atenție acordă familia noastră vieții sociale? 3.

Ce ajutor oferim săracilor și celor în nevoi?

Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1.

Care sunt cele mai urgente nevoi ale comunității noastre? 2.

Ce putem face față de cel aflat în necaz? 3.

Care sunt familiile pe care le putem ajuta? Cum?

G. Angajament în viața de familie și în societate

H. Rugăciuni spontane. Tatăl nostru

I. Cântul de încheiere



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat