Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: MILANO 2012

» înapoi la cuprins «

3. FAMILIA ÎN ÎNCERCARE

A. Cântul și salutul de început

B. Invocarea Duhului Sfânt

C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu

"După plecarea magilor, iată îngerul Domnului i-a apărut în vis lui Iosif și i-a zis: Scoală-te, ia copilul și pe mama lui, fugi în Egipt și stai acolo până când îți voi spune, pentru că Irod are de gând să caute copilul ca să-l ucidă.

Sculându-se, a luat copilul și pe mama lui, în timpul nopții, și a plecat în Egipt. A rămas acolo până la moartea lui Irod, ca să se împlinească ceea ce a fost spus de Domnul, prin profetul care zice: «Din Egipt l-am chemat pe fiul meu». Iar când Irod a văzut că a fost amăgit de magi, s-a mâniat foarte și, trimițând a ucis pe toți pruncii care erau în Betleem și în toate hotarele lui, de doi ani și mai jos, după timpul pe care îl aflase de la magi. După moartea lui Irod, iată că îngerul Domnului i-a apărut în vis lui Iosif în Egipt, Și i-a spus: Scoală-te, ia copilul și pe mama Lui și mergi în țara lui Israel, căci au murit cei care căutau să ia viața copilului. El s-a sculat, a luat copilul și pe mama lui și a intrat în țara lui Israel. Auzind că Arhelau domnea în Iudeea, în locul tatălui său Irod, s-a temut să meargă acolo. Înștiințat în vis, s-a dus în părțile Galileii. Și a venit să locuiască în cetatea numită Nazaret, ca să se împlinească ceea ce a fost spus prin profeți: «Se va chema Nazarinean»" (Mt 2,13-14.19-23).

D. Cateheza biblică

1. Iată îngerul Domnului i-a apărut în vis lui Iosif. Mai devreme sau mai târziu viața de familie trece prin focul încercărilor. De fapt, aceasta este vremea înțelepciunii, discernământului și speranței, a marilor speranțe care trec dincolo de orice evidență umană. Suferința, limita, falimentul sunt parte a condiției noastre de creaturi; o condiție semnată de experiența păcatului, care este la rândul său ruină a oricărei frumuseți, corupere a oricărei bunătăți. Totuși nu înseamnă că suntem sortiți prăpădului; dimpotrivă, acceptarea condiției duce la a avea încredere în prezența benevolă a lui Dumnezeu care face noi toate lucrurile.

Pasajul evanghelic descrie pe un ton dramatic călătoria unei familii, cea a lui Isus, care în aparență este similară multor altor familii: pruncul este în pericol și, în mare grabă, pe timp de noapte, trebuie să plece la drum către o țară străină. Tânăra familie este constrânsă să parcurgă o cale neprevăzută, complicată, neliniștită. Câte familii nu sunt constrânse și astăzi să-și lase casele pentru a oferi celor mai mici o viață mai bună și pentru a-i feri de pericole lumii din jur. Poate că povestirea fugii în Egipt trimite la un fapt universal, căruia nu i se poate sustrage nici o familie: necesitatea de a parcurge calea care îi duce pe părinți la împlinirea maturității lor și pe copii la vârsta adultă, conștienți de vocația primită; fapt care are loc, nu rareori, cu prețul unor decizii dureroase. Călătoria de a deveni familie, de a genera și educa pruncii, este una arzătoare, dificilă, solicitantă. Greutățile, de care nici o familie nu este ferită, pot fi uneori copleșitoare și descurajatoare.

În relatarea evanghelică Isus pleacă de copil, iar, la întoarcerea dobândește numele său de adult: "Se va chema Nazarinean", titlu care prefigurează deja răstignirea sa pe cruce; la fel este călătoria fiecărei familii în care și părinții se maturizează ducându-și în același timp copiii spre vârsta adultă, ca să fie în stare - la rândul lor - să-și asume propria vocație. Actorii principali ai acestei călătorii sunt părinții, cu un rol aparte jucat de tatăl. Ei pregătesc cele mai bune împrejurări copiilor pentru a se bucura de o viață bună. Prin intermediul unui vis, un limbaj deosebit, Iosif primește vestea că trebuie să plece. Tot în vis (Mt 1,20-21) i-a fost adusă vestea că Maria este însărcinată și i-a fost adresată chemarea de a o lua la sine.

Puține se știu despre Iosif, dar un lucru e sigur: "era om drept" (Mt 1,19). Dreptatea, virtute a relațiilor interpersonale, pune pe primul loc apărarea aproapelui. Iosif, din acest motiv, fiind drept, hotărâse să o lase în ascuns pe Maria, ca aceasta să nu fie expusă judecății publice. În simplitatea inimii întrezărește planul lui Dumnezeu și în demersurile vieții se lasă călăuzit de mâna dumnezeiască. E fundamental a ști "să asculți de îngeri", a ști să discerni în mod spiritual evenimentele și momentele vieții de familie, ca relațiile să fie mereu îngrijite, stimulate, vindecate. Familia trăiește din relațiile bune, din privirile bune ale unuia față de altul, din stima și confortul reciproc, din apărare și ocrotire: în această climă este făurit discernământul atent și hotărârea fermă care îi dă siguranță copilului în viață. Pentru orice familie, pentru cele care trăiesc în situații de pericol - dar și pentru cele care se află în situații în aparență sigure - acest fapt e mereu valabil: părinții trebuie să-și îndrepte copiii către o viață bună, să-i ferească de ademeniri și de pericole.

Invitația îngerului este de a se trezi, de a lua la sine, de a primi, de a fugi, de a se încrede, de a rămâne în țară străină până când hotărăște el, Domnul. Iosif își asumă toate aceste responsabilități, este protagonistul întâmplărilor, dar nu este niciodată singur, căci este sprijinit de privirea celui care se îngrijește de viața oamenilor... Încrederea în Dumnezeu nu-i suspendă cugetarea, nu-l suspendă de la evaluarea situațiilor, nu-l îndepărtează de complexul drum al hotărârii, ci îl face capabil de a trăi în toate situațiile fără a se descuraja ori resemna vreodată. Iosif este treaz, în stare să înfrunte evenimentele și să ocrotească viața mamei și a copilului; dar acționează și în deplina convingere că, la rândul său, este asistat de ocrotirea vie a lui Dumnezeu.

2. Scoală-te, ia copilul și pe mama lui. Iosif ascultă, ia copilul și mama, și îi duce departe de sursa pericolului. Regele Irod, care trebuia să fie garantul vieții poporului său, s-a transformat în persecutorul din fața căruia să fugi. Și astăzi familia trăiește în contact cu ademeniri periculoase și viclene: suferință, sărăcie, autoritarism, un ritm de muncă excesiv, consumism, indiferență, abandon și singurătate... Întreaga lume poate părea ostilă, în multe forme adversarul vieții celor mai mici. Orice părinte dorește o viață mai ușoară pentru copilul său, o lume mai ospitalieră, vrea să le arate copiilor că viața este frumoasă și merită să fie trăită.

Grija dată copiilor în primii ani ai copilăriei are la bază această dorință: părinților le pare rău dacă pruncii plâng, suferă, și fac orice ca să le aline durerea. Fac tot ce le stă în putință ca viața copiilor să fie frumoasă, să fie dar, să fie binecuvântată în numele Domnului. Iată însemnătatea fugii în Egipt: căutarea unui loc sigur peste noapte, care să ferească de ademeniri, să ocrotească de violență, să reaprindă speranța și să permită conservarea unei idei sănătoase despre Dumnezeu și despre viață.

La această măreață lucrare este chemat, se pare, în primul rând tatăl: el se scoală și ia inițiativa. Copilul și mama acestuia i-au fost încredințați lui; el trebuie să îi ducă pe amândoi în Egipt, la loc sigur. "Ia copilul și pe mama sa", spune îngerul de două ori, iar textul reia de alte două ori aceleași cuvinte. Ele sună asemenea unei încurajări către tați pentru a depăși nesiguranțele, pentru a face pasul înainte și a se îngriji de copil și mamă. În zilele noastre științele umane redescoperă importanța decisivă a figurii paterne pentru creșterea integrală a copiilor.

Tatăl - sugerează textul - își află identitatea și rolul când are grijă de mamă, ori când se îngrijește de relația sa de cuplu. Se știe că înțelegerea dintre părinți este decisivă în a proteja, a ocroti, a încuraja copiii; se știe cât e de greu pentru bărbat să protejeze femeia de miile de nopți de singurătate, de tăcere și de necomunicare. Și acestea sunt, să fim atenți: ademeniri care fac viața copiilor tot mai "dificilă".

3. Și a plecat în Egipt. Călătoria unei familii; a pleca, a lăsa o țară ostilă pentru una mai găzduitoare, Egiptul, care la rândul său a fost țara sclaviei și a suferinței, dar și locul revelării iubirii lui Dumnezeu față de poporul său.

Egiptul trezește atâtea amintiri poporului lui Israel: este țara în care au fost găzduiți Iacob și fiii săi - și înainte de toate fiul său Iosif, vândut de frați -; este țara în care poporul a cunoscut sclavia și a experimentat eliberarea. Moise însuși fugise din țara care îl găzduise. Îngerul îi cere lui Iosif să-și ducă copilul la loc sigur tocmai în Egipt, ca și cum ar spune că revizitând și locuind acest loc cu speranță și încredere, chiar și un loc al morții poate deveni leagăn al vieții. Dar ca să se întâmple acest fapt este nevoie de curajul de a se întoarce și de a lua hotărârea de a locui în acel loc dificil, întăriți de încrederea în Dumnezeul vieții. Credința în Dumnezeu este în măsură să facă noi toate și să redea vitalitate familiilor.

Iosif pleacă "pe timp de noapte". Noaptea nu se poate vedea, e ca și cum am fi orbi; dar se poate auzi și asculta vocea care susține și încurajează. Multe sunt "nopțile" care se lasă peste viața de familie: cele populate cu vise bune ori rele, cele martore ale cuplurilor rătăcind prin bezna unei relații devenite dificilă; cele ale copiilor în criză care amuțesc, devin distanți, ori rebeli și învinuitori.. aproape de nerecunoscut. Aceste nopți - ne spune istoria fugii în Egipt - pot fi traversate, ducând copilul la loc sigur, ținând cu mai multă încredere urechea atentă la Cuvântul lui Dumnezeu.

Părinților li se cere să-și țină departe copii de multele nopți ale relației lor, ale problemelor lor, dar și de nopțile copiilor înșiși, uneori atât de dureroase, din cauza alegerilor potrivnice binelui. Mai ales în astfel de momente, tatăl ia în grija sa copilul, păstrând certitudinea - chiar înaintea ochilor îndurerați ai mamei - că i se va putea găsi un loc de refugiu. Cel mai adesea refugiul este chiar inima tatălui și a mamei, unde chipul copilului rămâne intact și unde părinții au răbdarea și speranța de a continua să-l iubească.

Isus va muri la Ierusalim, în același pământ din care a fost îndepărtat pentru a fi protejat, de mâna aceleași puteri de la care părinții l-au sustras odinioară. În viața de familie vine momentul în care părinții trebuie să se retragă. Când și-au îndeplinit slujirea, însoțind copilul în drumul de descoperire a vocației sale, e bine să se dea la o parte, așteptând ca voia lui Dumnezeu să se împlinească. Familia nu e veșnică. După ce și-au însoțit copilul să spere în bunătatea vieții care i-a fost dată, părinții trebuie să-l încurajeze să plece, să meargă mai departe pe propriul drum. Înțelepciunea părinților se verifică în discreția prezenței lor, în a se da la o parte, dar fără ca asta să fie un abandon, ci o formă de stimă și libertate prin care se pregătește viitorul lumii.

Iosif înțelege - tot în somn - că a sosit momentul să-și ducă din nou familia în țara lui Israel. Cugetă cu înțelepciune, evaluează situația și hotărăște - iluminat de o tainică profeție - de a se stabili la Nazaret, un loc mai sigur decât Iudeea. Încă o dată visul este loc de revelare și de victorie - deși nevăzută și cvasi inconștientă - asupra ostilității și violenței. Încă odată visul este locul discernământului atent și curajos, reușind să învingă cea mai evidentă și solidă armă a puterii lumești. Nimeni și nimic nu poate da "șah" providenței divine, mereu în măsură să mântuiască de situațiile grele și periculoase pe toți cei care i se încredințează. Dumnezeu este prezent când familiile noastre sunt în noapte, e prezent în șirul ascuns și uneori întunecat al evenimentelor, țesând planul său de mântuire.

E. Învățătura Magisteriului

Familiaris Consortio nr. 77 prezintă o frescă sugestivă a "nopților familiei". Ele coboară asupra fiecărei vârste și asupra fiecărui anotimp al existenței. Textul ne ajută să citim cu ascuțimea minții și cu compasiunea inimii, dificultățile speciale cu care se confruntă familiile de astăzi din orice colț al pământului. Papa Ioan Paul al II-lea, punând laolaltă grijile pastorale ale Părinților sinodali, îndreaptă cu mare afecțiune privirea Bisericii înspre citirea cu iubire a suferințelor și a trudei de înfruntat în viața de familie, și le cere păstorilor, laicilor, familiilor să îndrepte "privirea" bogată a Bisericii asupra mulțimilor fără număr care sunt ca "o turmă fără păstor".

A susține familia în dificultate

O acțiune pastorală mai generoasă, inteligentă și prudentă, după pilda Bunului Păstor, se impune față de acele familii, care, adesea, independent de voința lor sau constrânse de exigențe de naturi diferite, se află în fața unor situații dificile [...].

În acest sens, pot fi enumerate: familiile imigranților din motive de lucru, familiile ale căror membri sunt constrânși la lungi absențe, cum ar fi cele de militari, de marinari, de itineranți de orice fel, familiile celor închiși, exilați, fugari, acelea care trăiesc practic marginalizate în marile orașe, sau care nu au casă, cele incomplete sau monoparentale, familiile cu copii handicapați sau drogați, familiile alcoolicilor, cele smulse din mediul lor cultural și social ori aflate în primejdia de a-l pierde, sau, discriminate din motive politice ori din alte motive, familiile divizate din punct de vedere ideologic, cele care nu reușesc să aibă cu ușurință legătură cu parohia, cele care suferă violență ori un tratament nedrept din cauza credinței, familiile divizate ideologic, cele alcătuite din soți minori; bătrânii, siliți de multe ori să trăiască în singurătate și fără mijloace adecvate de trai [...].

Alte situații grele, în care familia are nevoie de ajutor din partea comunității ecleziale și a păstorilor ei pot fi: adolescența tulbure, contestatoare și uneori agitată a copiilor; căsătoria acestora, care aduce cu sine ruptura față de familia de origine; neînțelegerea sau lipsa de iubire din partea celor mai dragi persoane; părăsirea din partea unuia dintre soți ori moartea sa, cu care se deschide trista experiență a văduviei, moartea unei persoane din familie care duce la mutilarea și transformarea profundă a nucleului originar al familiei (Familiaris consortio, nr. 77).

F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup

Întrebări adresate cuplului 1.

Care sunt "încercările" familiei de astăzi? Cum le trăim? 2.

Ce bărbat sunt pentru mama copiilor mei? Ce femeie sunt pentru tatăl copiilor mei? Ce tată și mamă suntem pentru copiii noștri? 3.

Cum poate crește cuplul nostru în fața situațiilor de trudă și suferință? 4.

Ce mică hotărâre am putea lua?

Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1.

Care sunt principalele amenințări ale familiei în societatea și cultura actuală? 2.

Cum putem să construim o lume mai bună pentru copiii noștri? 3.

Cum putem ajuta comunitatea noastră să-și întărească speranța în viitor?

G. Angajament în viața de familie și în societate

H. Rugăciuni spontane. Tatăl nostru

I. Cântul de încheiere



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat