|
2. FAMILIA GENEREAZĂ VIAȚA A. Cântul și salutul de început B. Invocarea Duhului Sfânt C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu "Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat și femeie" (Gen 1,27). "Și a zis Domnul Dumnezeu: «Nu este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el». Și Domnul Dumnezeu, Care făcuse din pământ toate fiarele câmpului și toate păsările cerului, le-a adus la Adam, ca să vadă cum le va numi; așa ca toate ființele vii să se numească precum le va numi Adam. Și a pus Adam nume tuturor animalelor și tuturor păsărilor cerului și tuturor fiarelor sălbatice; dar pentru Adam nu s-a găsit ajutor de potriva lui. Atunci a adus Domnul Dumnezeu asupra lui Adam somn greu; și, dacă a adormit, a luat una din coastele lui și a plinit locul ei cu carne. Iar coasta luată din Adam a făcut-o Domnul Dumnezeu femeie și a adus-o. la Adam. Și a zis Adam: «Iată aceasta-i os din oasele mele și carne din carnea mea»; ea se va numi femeie, pentru că este luată din bărbatul său. De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un trup" (Gen 2,18-24). D. Cateheza biblică 1. A făcut bărbat și femeie. De ce a făcut Dumnezeu bărbatul și femeia? De ce a voit să strălucească chipul său în om mai mult decât în orice altă făptură? Bărbatul și femeia care se iubesc cu totalitatea ființei lor sunt leagănul în care Dumnezeu a voit să-și odihnească iubirea sa, așa încât orice prunc ar veni la lumina zilei să-l poată cunoaște, să-l poată primi și să poată trăi în prezența sa, dând laudă Creatorului, din neam în neam. Biblia ilustrează încă din primele pagini binele pe care Dumnezeu l-a gândit pentru creaturile sale. A creat bărbatul și femeia egali în demnitate, deși diferiți: de o parte bărbatul, de alta femeia. Asemănarea - împreună cu diferența lor sexuală - le îngăduie celor doi să intre într-un dialog creativ care să-i conducă la încheierea unui legământ pentru toată viața. Legământul cu Domnul este cel ce dă viață poporului, în raportul său cu lumea și cu istoria întregii umanități. Ceea ce Biblia învață despre omenire și Dumnezeu are rădăcini în istoria Exodului. De-a lungul timpului, Israelul experimentează tovărășia binevoitoare a Domnului, al cărui popor este. Sursa vieții sale se află în consimțământul dat acestui legământ. Istoria legământului dintre Dumnezeu și poporul său aduce multă lumină asupra relatării creației bărbatului și femeii. Au fost creați în vederea alianței al cărui obiect nu sunt doar ei, ci implică și Creatorul: "Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat și femeie". Familia ia naștere din cuplul gândit, tocmai în diferența sa sexuată, după chipul Dumnezeului alianței. Limbajul trupului dobândește o deosebită importanță în familie, povestind ceva din Dumnezeu însuși. Bărbatul și femeia, în virtutea diferenței și a completării (n. tr complementarității) lor au primit chemarea de a trăi legământul care este după chipul și asemănarea Alianței lui Dumnezeu, mereu aliat cu poporul său. Trupul femeiesc este predispus să dorească și să primească trupul bărbătesc și invers, dar același lucru este valabil înainte de toate pentru "minte" și "inimă". Întâlnirea cu o persoană de sex opus suscită întotdeauna curiozitate, apreciere, dorința de a fi remarcați, de a dărui tot ceea ce-i mai bun din sine, de a arăta propria valoare, de a îngriji, de a proteja..., e o întâlnire întotdeauna dinamică, încărcată de energie pozitivă, deoarece în relația cu altul ne descoperim și ne dezvoltăm pe noi înșine. Identitatea masculină și cea feminină tresar mai ales când între el și ea se ivește uimirea întâlnirii și dorința de a stabili o legătură. În relatarea din Cartea Genezei în capitolul 2, Adam se descoperă bărbat în clipa în care recunoaște femeia: întâlnirea cu femeia îl ajută să-și perceapă și să dea nume ființei sale de bărbat. Reciproca recunoaștere a bărbatului și a femeii înfrânge limita impusă de singurătate și dezvăluie bunătatea legământului conjugal. În dezacord cu cei ce susțin ideologia gender-ului, diferența dintre cele două sexe este foarte importantă. Ea este fundamentul pe care omul poate construi umanitatea sa în relație și interacțiune cu altul. În timp, ambii - soțul și soția - se dăruiesc total unul altuia, și împreună se dăruiesc copiilor care vor veni la viață. Dinamica darului sărăcește ori de câte ori sexualitatea este folosită în mod egoist, excluzând orice posibilitate de deschidere către viață. 2. Nu este bine să fie omul singur. Ca să umple golul din Adam, Dumnezeu hotărăște să-i dea "ajutor potrivit". În Biblie, termenul "ajutor" îl are cel mai adesea ca subiect pe Dumnezeu, până la punctul de a deveni un titlu divin ("Domnul este ajutorul meu", Ps 118,7). Prin ajutor nu se înțelege o intervenție generică, ci ajutorul oferit în fața unui pericol de moarte. Făcând femeia ca ajutor potrivit (care să-i corespundă), Dumnezeu scoate omul din umbra singurătății care îl duce la pieire și îl introduce în legământul conjugal care îi dă viața: legământul conjugal în care bărbatul și femeia își dăruiesc reciproc viața; legământul parental în care tatăl și mama dau viață și o transmit copiilor. Femeia și bărbatul sunt unul altuia "ajutor", care "se află față în față", susține, împărtășește, comunică, exclude orice formă de inferioritate sau superioritate. Egala demnitate dintre bărbat și femeie nu îngăduie nici o ierarhie și, totodată, nu exclude diferența. Tocmai diferența dă bărbatului și femeii posibilitatea de a încheia un legământ și ca legământul să-i țină strâns uniți. Cartea lui Ben Sirah învață: "Cel care își câștigă o asemenea femeie are bună agoniseală, ajutor după sine și stâlp de odihnă. Unde nu este gard, se va jefui agoniseala; și unde nu este femeie, acolo este suspin și neorânduială" (Sir 36, 26-27). Bărbatul și femeia care se iubesc în dorința și gingășia trupurilor, dar și în profunzimea dialogului, devin aliații care se recunosc unul datorită celuilalt, care mențin cuvântul dat și sunt fideli făgăduinței, se susțin în realizarea asemănării cu Dumnezeu la care sunt chemați ca bărbat și femeie încă de la întemeierea lumii. De-a lungul vieții vor aprofunda limbajul trupului și al cuvântului, căci așa cum e nevoie de aer și apă, așa e nevoie de trup și cuvânt. Vor trebui să fugă de ispitele tăcerii, ale depărtării și neînțelegerilor. Nu rareori munca solicitantă, extenuantă, fură din timpul și energia cu care trebuie să fie îngrijită relația dintre soți: iată de ce este nevoie de timpul sărbătorii care celebrează legământul și viața. Crearea femeii are loc în timp ce omul doarme adânc. Toropeala la care l-a supus Dumnezeu exprimă abandonul în fața unei taine pe care îi este imposibil să o înțeleagă. Proveniența femeii rămâne învăluită în taina lui Dumnezeu, așa cum tainică este proveniența iubirii în orice cuplu, și tainic este motivul întâlnirii și a reciprocei atracții, care a dus la comuniunea lor de viață. De aici se desprinde o certitudine: în relația de cuplu Dumnezeu a înscris "logica" iubirii sale, conform căreia binele propriu constă în dăruirea față de celălalt. Iubirea de cuplu, compusă din atracție, însoțire, dialog, prietenie, grijă... își afundă rădăcinile în iubirea lui Dumnezeu, care a gândit de la început bărbatul și femeia ca făpturi care să se iubească cu iubirea sa, cu toate că uneori apăsarea păcatului poate îngreuna și tulbura legătura lor. Din nefericire păcatul înlocuiește logica iubirii, a dăruirii de sine cu logica puterii, a dominării, a afirmării egoiste de sine. 3.Și vor fi amândoi un trup. Luată din coasta omului, femeia este "os din oasele mele și carne din carnea mea". Din acest motiv femeia este părtașă a slăbiciunii - carnea - omului, dar și a structurii sale importante - osul. Într-un comentariu din Talmud găsim următoarea explicație: "Dumnezeu nu a creat femeia din capul omului... ca să nu-l stăpânească, nici din tălpile sale ca să nu-i fie supusă, dar a făcut-o din coastă ca să-i fie aproape de inimă". Un ecou la aceste cuvinte întâlnim pe buzele "iubitei" din Cântarea Cântărilor: "Pune-mă ca sigil pe inima ta..." (Ct 8,6). Așa e exprimată unirea profundă și intensă la care aspiră și spre care se îndreaptă iubirea din cuplu. "Os din oasele mele și carne din carnea mea": bărbatul pronunță primele sale cuvinte față în față cu femeia. Până în acest moment "lucrase" dând nume animalelor, dar rămânând încă singur, nefiind capabil să pronunțe cuvinte de comuniune. Când, însă, vede femeia în fața sa, bărbatul vestește cuvinte de uimire, recunoscând în ea măreția lui Dumnezeu și frumusețea sentimentelor. Comuniunii bogate în uimire, mulțumirii și solidarității dintre bărbat și femeie Dumnezeu îi încredințează creația sa. Fiind aliați în iubire ei devin cu timpul "un trup". Un trup, deși face aluzie la copil, amintește în primul rând comuniunea interpersonală care atrage în sine bărbatul și femeia în întregime, până într-acolo că devin o nouă realitate. Astfel uniți ei vor putea și vor trebui să se dispună transmiterii vieții, primirii și generării copiilor, deschizându-se în același timp grijii față de copiii sărmani și chiar adopției. Într-adevăr, intimitatea conjugală este locul originar pregătit și voit de Dumnezeu, ca viața umană să fie zămislită, născută și primită. Constelația de afecte și de legături persoanele este cuprinsă în intimitate. În cuplu locuiește uimirea, primirea, dăruirea, mângâierea la greu și în singurătate, legământul și mulțumirea pentru minunatele lucrări ale lui Dumnezeu. Cuplul este terenul fertil în care viața este semănată, încolțește și vine la lumină. Vatră de viață, loc al lui Dumnezeu, cuplul - primind și pe unul și pe celălalt - își înfăptuiește menirea față de creație și devine din ce în ce mai asemănător Creatorului, parcurgând calea spre sfințenie. E. Învățătura Magisteriului În viața de familie relațiile interpersonale au fundamentul și se hrănesc din taina iubirii. Căsătoria creștină, legătura prin care bărbatul și femeia făgăduiesc să se iubească în Domnul pentru totdeauna și cu totalitatea ființei, este izvorul care alimentează și dă viață legăturilor dintre toți membrii familiei. Nu din întâmplare, pentru a ilustra secretul vieții domestice, în citatele de mai jos, luate din Familiaris Consortio și din Evangelium Vitae, apar de mai multe ori termenii "comuniune" și "dar". Iubirea, izvor și suflet al vieții de familie Comuniunea conjugală este temelia pe care se clădește ampla comuniune a familiei, a părinților și copiilor, a fraților și a surorilor între ei, a rudelor și a altor persoane apropiate familiei. Această comuniune se înrădăcinează în legăturile naturale de trup și sânge, și ea se dezvoltă până la desăvârșirea propriu-zis umană prin stabilirea și maturizarea de legături spirituale mai profunde și mai bogate: iubirea care însuflețește raporturile interpersonale dintre diferiții membri ai familiei, constituie forța interioară care modelează și dă viață comuniunii și comunității familiale. Apoi, familia creștină este chemată să experimenteze o nouă și originală comuniune, care o întărește și o desăvârșește pe cea naturală și umană. În realitate, harul lui Isus Cristos, "cel dintâi născut dintre mulți frați" (Rom 8,29) este prin natura și dinamismul său interior un "har de fraternitate", cum îl numește sfântul Toma de Aquino (Summa Theologie II,14,2, ad 4). Duhul Sfânt, revărsat în celebrarea sacramentelor, este izvorul viu și hrana nesecată a comuniunii supranaturale care îi adună și-i unește pe credincioși - cu Cristos și între ei - în unitatea Bisericii lui Dumnezeu. O formă de dezvăluire și realizare specifică a comuniunii ecleziale o constituie familia creștină, care și din acest motiv poate și trebuie să se numească "Biserica domestică" (LG, 11, cf AA, 11). Toți membrii familiei, fiecare conform cu propriul dar, au harul și responsabilitatea de a construi, zi de zi, comuniunea dintre persoane, făcând din familie "cea mai completă și mai bogată școală de umanitate" (GS, 52), ceea ce se petrece de fapt prin grija și dragostea față de cei mici, față de cei bolnavi și bătrâni, prin serviciile reciproce zilnice, prin împărțirea bunurilor, a bucuriilor și suferințelor (Familiaris Consortio, 21). Familia este implicată de-a lungul întregului arc de existență a membrilor săi, de la naștere până la moarte. Ea este cu adevărat "sanctuarul vieții..., locul în care viața - darul lui Dumnezeu - poate fi primită așa cum se cuvine și apărată de nenumăratele atacuri la care este expusă, locul unde se poate dezvolta conform unei creșteri umane autentice!". De aceea este hotărâtor și de neînlocuit rolul familiei în construirea culturii vieții. Ca biserică domestică, familia este chemată să vestească, să celebreze și să slujească Evanghelia vieții. E o îndatorire ce-i privește în primul rând pe soți, chemați să fie transmițători ai vieții, pe baza unei mereu reînnoite conștiințe asupra sensului zămislirii ca eveniment privilegiat, în care se vădește că viața umană este un dar primit pentru a fi la rându-i dăruit. În procrearea unei noi vieți părinții observă că pruncul "dacă e rodul dăruirii lor reciproce de iubire, este la rându-i un dar pentru amândoi, un dar care izvorăște din dar". Familia își îndeplinește misiunea de a vesti Evanghelia vieții mai ales prin educarea copiilor. Prin cuvânt și exemplu, în relațiile și alegerile de fiecare zi și prin gesturi și semne concrete, părinții își inițiază copiii la libertatea autentică, ce se realizează în dăruirea sinceră de sine, și cultivă în ei respectul față de celălalt, simțul de dreptate, primirea cordială, dialogul, slujirea generoasă, solidaritatea și orice altă valoare ce ajută la trăirea vieții, ca dar. Acțiunea educativă a părinților creștini trebuie să se facă slujire a credinței copiilor și ajutor oferit lor ca să-și împlinească vocația primită de la Dumnezeu. În misiunea educativă a părinților este cuprins faptul de a-și învăța pruncii și de a le da mărturie despre adevăratul sens al suferinței și al morții: o vor putea face dacă vor ști să fie atenți la orice suferință pe care o vor întâlni în jurul lor și, în primul rând, dacă vor ști să dezvolte atitudini de apropiere, asistență și participare față de bolnavi și bătrâni în mediul familial (Evangelium Vitae, 92). F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup Întrebări adresate cuplului 1. Cum ne manifestăm dorința și gingășia în relația noastră? 2. Ce piedici pot afecta legământul nostru? 3. Iubirea noastră de cuplu este deschisă față de viață, de societate, de Biserică? 4. Ca să îmbunătățim înțelegerea dintre noi... ce mică hotărâre am putea lua? Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1. Cum am putea propune în comunitatea noastră valoarea iubirii nupțiale? 2. Cum să favorizăm comunicarea și ajutorul reciproc dintre familii? 3. Cum să-i ajutăm pe cei în dificultate în viața de cuplu și de familie? G. Angajament în viața de familie și în societate H. Rugăciuni spontane. Tatăl nostru I. Cântul de încheiere
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |