Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: MILANO 2012

» înapoi la cuprins «

10. SĂRBĂTOAREA: TIMP PENTRU COMUNITATE

A. Cântul și salutul de început

B. Invocarea Duhului Sfânt

C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu

"Și în fiecare zi stăruiau împreună în templu, frângeau pâinea în casele lor și primeau hrana cu bucurie și cu inimă curată. Îl lăudau pe Dumnezeu și aveau trecere în fața întregului popor. Iar Domnul adăuga zi de zi la grupul lor pe cei ce aveau să se mântuiască" (Fap 2, 46-47).

"Apostolii dădeau mărturie cu multă putere despre învierea Domnului Isus și ei toți se bucurau de mult har" (Fap 4,33).

"Și în fiecare zi, în templu și prin case, nu încetau să învețe și să-l vestească pe Cristos Isus" (Fap 5,42).

"Dar între voi să nu fie așa. Dimpotrivă, cine vrea să devină mare între voi să fie slujitorul vostru și cine vrea să fie primul între voi să fie servitorul tuturor. Pentru că nici Fiul Omului n-a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mc 10, 43-45).

"În Biserica din Antiohia erau profeți și învățători: Barnaba, Simeon, cel numit Negru, Luciu din Cirene, Manaen, cel care a fost educat împreună cu tetrarhul Irod, și Saul. În timp ce slujeau lui Dumnezeu și posteau, Duhul Sfânt le-a zis: «Puneți-i deoparte, pentru mine, pe Barnaba și pe Saul pentru lucrarea la care i-am chemat». Atunci, după ce au postit și s-au rugat, și-au pus mâinile peste ei și i-au lăsat să plece. Așadar, trimiși de Duhul Sfânt, ei au coborât la Seleucia, și, de acolo, s-au îmbarcat pentru Cipru. Când au ajuns la Salamina, au vestit cuvântul lui Dumnezeu în sinagogile iudeilor. Îl aveau și pe Ioan ca slujitor" (Fap 13,1-5).

D. Cateheza biblică

1. Zi de comuniune. În Ziua Domnului sărbătoarea este trăită ca un timp pentru alții, zi de comuniune și de misiune. Euharistia amintește (rememorează) gestul lui Isus: acesta este trupul dăruit, acesta este sângele vărsat pentru voi și pentru mulți. "Pentru voi și pentru mulți" leagă în mod strâns viața fraternă (pentru voi) cu deschiderea față de toți (pentru mulți). În conjuncția "și" se află toată forța misiunii de evanghelizare a familiei și a comunității: Isus ni s-a dat nouă ca să fie pentru mulți.

Biserica plămădită din euharistia duminicală e deschisă tuturor. Prima formă de misiune este comuniunea dintre credincioși, așa încât comunitatea să fie o familie de familii. Aceasta este și legea fundamentală a misiunii: Biserica unită și armonioasă este mărturia cea mai pătrunzătoare pentru lume. Biserica poate deveni școală de misiune numai dacă este casă de comuniune.

Citatele de mai sus, din Faptele Apostolilor, ne oferă o imagine a primelor comunități care trăiesc experiența lor de viață creștină între casă și templu. Sărbătoarea și duminica sunt momentul de reînnoire a vieții ecleziale, așa încât comunitatea credincioșilor să asume clima vieții familiale și familia să se deschidă către orizontul comuniunii ecleziale.

Biserica locală și parohia sunt prezența concretă a Evangheliei în inima existenței umane. Sunt cele mai cunoscute chipuri ale Bisericii datorită apropierii și ospitalității lor. În multe țări parohiile au indicat viața bună conform Evangheliei lui Isus, și au întărit simțământul apartenenței la Biserică. După afirmația Conciliului al II-lea din Vatican , în bisericile locale "Biserica străbate aceeași cale cu omenirea întreagă și împărtășește soarta pământească a lumii" (Gaudium et spes 40). Familiile, care sunt în parohie "biserica domestică", fac în așa fel încât comunitatea parohială să fie Biserica de pe lângă casele oamenilor. Viața cotidiană, cu ritmul de muncă și sărbătoare, consimte lumii să intre în casă și să deschidă casa către lume. Pe de altă parte, comunitatea creștină trebuie să se îngrijească de familii, sustrăgându-le tentației de a se închide în "apartamentul" lor și deschizându-le itinerariului credinței. În familie viața este transmisă ca dar și promisiune; în parohie este primită și alimentată promisiunea conținută în darul vieții. Ziua Domnului devine ziua Bisericii, iar atunci când duce la experiența duminicii trăite împreună, îndepărtând banalitatea sfârșitului de săptămână consumist, ajută la închegarea experiențelor de comuniune fraternă între familii.

2. Zi de caritate. Ziua Domnului ca dies ecclesiae devine zi de caritate. Biserica hrănindu-se din Euharistia duminicală este comunitatea aflată în slujba tuturor. Familia, chiar dacă nu de una singură, este rețeaua prin care se transmite această slujire. Textul din Evanghelia după Sfântul Marcu, amintit mai sus, ilustrează cum Isus se află în mijlocul nostru, în Euharistia duminicală, ca Unul care slujește. Criteriul de slujire în comunitate este acesta: cine vrea să fie cel mai mare, să devină cel mai mic (slujitorul vostru), și cine vrea să fie primul, să se dedice săracilor și celor mici (slujitorul tuturor). Faptele de milostenie sunt o trăsătură caracteristică a duminicii creștine. Anumiți timpi liturgici (Adventul și în chip aparte Postul Mare) le propun ca pe o îndatorire esențială a familiilor și a comunității. Duminica devine astfel "ziua carității".

Faptele de milostenie exprimă dorința de comuniune cu Dumnezeu și cu frații. De-a lungul săptămânii, familia înfruntă nevoile zilnice, dar viața de familie nu se poate opri la a da lucruri și la a împlini îndatoriri, trebuie să întărească legătura dintre persoane, viața bună în credință și caritate. Fără experiența slujirii în casă, fără practica ajutorului reciproc și fără participarea la îndatoririle comune, cu greu se naște o inimă capabilă de iubire. Copiii experimentează zi de zi dăruirea neobosită și slujirea umilă a părinților în familie; de la ei învață secretul iubirii. Când adolescenții și tinerii vor trebui să-și lărgească orizontul faptelor de milostenie către alții în comunitatea eclezială, de fapt atunci vor împărtăși experiența de slujire și iubire învățată în casă. Învățarea practică a carității, mai ales în familiile cu un singur copil, va trebui să se deschidă îndată către micile ori marile forme de slujire a aproapelui.

3. Zi de trimitere în misiune. Dimensiunea misionară a Bisericii este în centrul euharistiei duminicale și deschide viața de familie către lume. Adunarea duminicală este prin definiție adunare misionară. Icoana din Faptele Apostolilor, mai sus amintită, ne oferă portretul comunității din Antiohia care, în timp ce celebrează cultul Domnului, cel mai probabil în zi de duminică, e împinsă de Duh către misiune. În ziua Domnului comunitatea devine misionară. Misiunea nu se referă la credincioși în singularitatea lor, ci își arată forța când întreaga Biserică, cu varietatea carismelor sale, slujiri și vocații, devine semn real al carității lui Cristos pentru toți oamenii. Formele de misiune sunt diferite, dar toate trebuie să-i călăuzească pe oameni la Cristos. Familia are vocația de a evangheliza în mod propriu și de neînlocuit: în interiorul său, în ambientul său (vecini, prieteni rude), în comunitatea eclezială, în societate.

Comunitatea euharistică își va lărgi privirea către un orizont universal, însușindu-și grija sfântului Paul față de toate Bisericile. Dacă missio ad gentes este orizontul de misiune al Bisericii, și Biserica locală este invitată să vestească Evanghelia în propriul teritoriu. A educa pentru a fi primitori cu alții, cu cei diferiți, cu imigranții, va trebui să plece de la familii și să primească impuls de la comunitate. Mai mult, de cele mai multe ori intuiția unei vieți care se consumă pentru alții, care este dedicată misiunii și grijii față de lume, se naște în familie. În multe familii creștine, care trăiesc o puternică experiență de omenie și iubire și care participă frecvent la euharistia duminicală, au înmugurit minunate istorii vocaționale de slujire în societate, de angajare în voluntariat, de mărturie în politică, de misiune în alte țări ale lumii. Relația dintre duminică și euharistie, între biserică și misiune, între familie și slujirea altora, cere o reînnoită operă de introducere la esența vieții creștine, care să trezească o nouă conștiință misionară. Marea putere a duminicii, fondată pe euharistia celebrată în casă, i-a dus pe credincioșii din Abitene (n. tr: astăzi Bari, în Italia) până la martiriu.

"Ai desconsiderat porunca împăraților și a cezarilor adunându-i pe toți aceștia?". Iar prezbiterul Saturnin, inspirat de Duhul Sfânt, a răspuns: "Am celebrat euharistia duminicală fără să ținem cont de poruncă". Proconsulul l-a întrebat: "De ce?". A răspuns: "deoarece noi nu putem abandona euharistia duminicală" (IX).

"S-au ținut adunări în casa ta împotriva poruncii împăraților?". Emerit, plin de Duhul Sfânt a spus; "În casa mea am celebrat euharistia duminicală". Acela a spus: "De ce le-ai permis să intre?". A replicat: "Căci sunt frații mei și nu aș fi putut să-i împiedic". "Totuși - a spus proconsulul - aveai datoria de a-i împiedica". Iar el: "Nu o putea face deoarece noi, creștinii, nu putem trăi fără euharistia duminicală" (Acta Saturnini, Dativi, et aliorum plurimorum martyrum in Africa, IX și XI).

În primele opt secole euharistia duminicală a făcut ca biserica să se răspândească până la marginile pământului. Și azi viața zilnică a familiei și a bisericii trebuie să înceapă de aici: fără euharistia duminicală creștinii nu pot trăi.

E. Învățătura Magisteriului

Duminica este reprezentarea în ciclul celor șapte zile ale săptămânii a marelui mister Pascal. Mai este numită și micul Paște al săptămânii. "Trăitori conform duminicii" înseamnă a trăi cu conștiința eliberării adusă de Cristos, pentru ca victoria Lui să se manifeste pe deplin tuturor oamenilor printr-o conduită intim reînnoită. Duminica - în calitatea sa de sărbătoare - nu trebuie înțeleasă doar în cheie liturgică: pe lângă a fi un dar creștin, are o valoare umană. A nu trăi zilele în mod egal (dintre toate, numai duminica conține secretul diversității), a dedica timp comunității și carității e calea eficace de a elibera omul de sclavia muncii.

Trăitori conform duminicii

Noutate radicală pe care Euharistia o aduce în viața omului i s-a dezvăluit conștiinței creștine de la începutul creștinismului. Credincioșii și-au dat seama îndată de influența profundă a Celebrării euharistice asupra stilului lor de viață. Sfântul Ignațiu din Antiohia exprima acest adevăr calificându-i pe creștini drept "cei care au ajuns la noua speranță" și prezentându-i ca "trăitori conform duminicii" (iuxta dominicam viventes). Zicerea marelui martir din Antiohia scoate clar în evidență legătura dintre realitatea euharistică și trăirea vieții creștine în cotidian. Obișnuința specifică creștinilor de a se aduna în prima zi după sâmbătă pentru a celebra învierea lui Cristos - conform relatării Sfântului martir Iustin - este în același timp evenimentul care definește felul de a trăi prin reînnoita întâlnire cu Cristos. Zicerea Sfântului Ignațiu - "trăitori conform duminicii" - subliniază și valoarea paradigmatică a acestei zile sfinte față de orice altă zi a săptămânii. De fapt, deosebirea nu vine din simpla suspendare a activităților obișnuite, ca o paranteză pusă în ritmul obișnuit al zilelor. Creștinii au simțit mereu duminica drept prima zi a săptămânii, deoarece în ea are loc memorialul noutății radicale adusă de Cristos. De aceea, duminica este ziua în care creștinul regăsește forma euharistică a existenței sale pe care este chemat să o trăiască în permanență. "Trăitori conform duminicii" înseamnă a trăi cu conștiința eliberării adusă de Cristos și a-și desfășura propria existență ca pe o ofertă personală adusă lui Dumnezeu, pentru ca victoria lui să se manifeste pe deplin tuturor oamenilor printr-o conduită intim reînnoită (Sacramentum Caritatis, 72).

F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup

Întrebări adresate cuplului 1.

Trăim duminica în familia noastră ca un timp cu și pentru alții? 2.

Ce raporturi există în familia noastră, cu alte familii, cu comunitatea creștină? 3.

Care sunt gesturile de slujire și caritate trăite de-a lungul săptămânii înlăuntrul casei? Ce fapte de milostenie trupească și sufletească îndepliniți, mai ales în favoarea celor mai nevoiași? 4.

Ușa casei noastre este deschisă către lume, către problemele sale, către nevoile sale?

Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1.

Dimensiunea comunitară a duminicii e tot mai puțin trăită. Ce remedii putem găsi? Ce sugestii dați? 2.

Comunitățile creștine transmit familiei experiența lor de comuniune? Familiile atrag comunitățile creștine la un stil de viață tot mai fratern? 3.

Este caritatea o atenție constantă a vieții parohiale? Asociațiile și instituțiile caritative (Caritas) sunt expresie a întregii comunități? 4.

Cum se susțin familiile în educarea și cultivarea valorii dăruirii de sine, în consumarea vieții pentru alții, și în generarea de vocații pentru misiune?

G. Angajament în viața de familie și în societate

H. Rugăciuni spontane. Tatăl nostru

I. Cântul de încheiere



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat