|
1. SECRETUL DIN NAZARET A. Cântul și salutul de început B. Invocarea Duhului Sfânt C. Citirea Cuvântului lui Dumnezeu "A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit. Însă celor care l-au primit, celor care cred în numele lui le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu [...]" (In 1,11-12) "Iar copilul creștea și se întărea, plin de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu era asupra lui. Părinții lui mergeau în fiecare an la Ierusalim de sărbătoarea Paștelui. Când avea el doisprezece ani, au urcat acolo după obiceiul sărbătorii [...]. Apoi a coborât cu ei, a venit la Nazaret și era supus lor. Iar mama lui păstra toate acestea în inima ei. Isus creștea în înțelepciune, statură și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor" (Lc 2,40-41.51-52). D. Cateheza biblică 1. A venit la ai săi. De ce trebuie să aleagă familia un stil de viață? Ce stiluri noi de viață îmbrățișează familia din zilele noastre în raport cu munca și sărbătoarea? Cele două texte biblice descriu modul în care Domnul Isus a venit în mijlocul nostru (In 1,11-12) și cum a trăit într-o familie umană (Lc 2,40-41.51-52). Primul text îl prezintă pe Isus locuind între ai săi: "A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit. Însă celor care l-au primit, celor care cred în numele lui le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu (...)". Cuvântul veșnic se coboară din sânul Tatălui, vine în mijlocul poporului său și intră într-o familie. Însă, poporul lui Dumnezeu care trebuia să fie sânul găzduitor al Cuvântului este sterp. Ai săi nu-l primesc, ba mai mult se leapădă de el. Misterul refuzului lui Isus din Nazaret se află în inima venirii sale printre noi. "Celor care l-au primit, însă, le-a dat puterea să devină fii ai lui Dumnezeu". Abia sub cruce, Ioan vede că se împlinește ceea ce a vestit la începutul evangheliei sale: "văzând Isus că stătea acolo mama lui și discipolul pe care îl iubea" (In 19,26) îi încredințează mamei un nou fiu și discipolului iubit, mama. Apoi adaugă: "Și, din ceasul acela, discipolul a luat-o acasă la el" (In 19,27). Iată "stilul" cerut de Isus ca să vină la noi: un stil gata să primească și să genereze. Isus vrea ca familia să fie locul care primește și generează viață în mod plenar. Familia nu este numai loc de dăruire a vieții trupești, dar și de realizare a făgăduințelor și a bucuriei. Este primitoare în măsura în care-și apără propria intimitate, istoria fiecărei persoane, tradițiile de familie, încrederea în viață, speranța în Domnul. În plus, devine capabilă de "generare" când darurile primite sunt puse în mișcare, când păstrează ritmul vieții cotidiene între muncă și sărbătoare, afect și caritate, angajare și gratuitate. Iată care este darul primit în familie: apărarea și transmiterea vieții, în cuplu și copiilor. Familia are un ritm propriu, asemenea bătăilor inimii; e loc de odihnă și avânt, de plecare și sosire, de pace și vise, de gingășie și responsabilitate. O datorie de prim rang a cuplului conjugal este formarea ambientului înainte de sosirea pruncilor. Familia are mereu de învățat cum să îmbine timpii de muncă și cei de sărbătoare. Munca nu poate goli casa. Adeseori familia va trebui să înfrunte presiunile externe care o apăsă în realizarea idealului, dar ucenicii Domnului - trăind cu realism împrejurările vieții - vor ști să dea gust lucrurilor, chiar și celor care nu pot fi schimbate, căci sunt sarea pământului. Duminica trebuie să fie, în mod cu totul aparte, timp de încredere, de libertate, de întâlnire, de odihnă, de împărtășire. Duminica este momentul de întâlnire dintre bărbat și femeie dar, înainte de toate, este Ziua Domnului, timp de rugăciune, de ascultare a Cuvântului lui Dumnezeu, de primire a Euharistiei, de deschidere către comunitate și de înfăptuire a carității. În acest fel, zilele din timpul săptămânii vor fi luminate de duminică și de sărbătoare: va fi mai puțină împrăștiere și mai multă întâlnire, mai puțină grabă și mai mult dialog, mai puțin de făcut și mai multă prezență. Când contemplăm modul în care locuim casa, sau cum trăim în habitat, realizăm primul pas în această direcție. Trebuie să privim cum este locuința noastră și să facem o considerație asupra stilului de a locui în ea, asupra alegerilor pe care le-am făcut, asupra viselor pe care le-am cultivat, asupra suferințelor pe care le trăim, asupra luptelor pe care le ducem, asupra speranțelor pe care le năzuim. 2. Secretul de la Nazaret. Isus a trăit cea mai mare parte a vieții sale în sătucul din Galileea. Aici s-a întrupat. Aici, odată cu scurgerea anilor, a trecut prin multe experiențe (umane) având menirea de a le mântui pe toate. S-a făcut unul dintre noi, a venit într-o familie de oameni, a trăit treizeci de ani de tăcere desăvârșită, care aveau să fie revelarea tainei umilinței trăite la Nazaret. Sfântul Luca, la începutul evangheliei sale, surprinde în câteva cuvinte secretul din Nazaret. Locul de creștere în înțelepciune și har este familia care primește și generează. "Copilul creștea și se întărea plin de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu era asupra lui". Misterul din Nazaret spune cu multă simplitate că Isus, Cuvântul venit din înălțimi, Fiul Tatălui, se face prunc, asumându-și umanitatea noastră; copil fiind, crește într-o familie, trăiește viața religioasă, se supune legii, viața fiindu-i ritmată de zilele de lucru și de odihna sabatului, de calendarul sărbătorilor. Fiul celui Preaînalt îmbracă hainele fragilității și ale sărăciei, fiind însoțit de păstori și de persoane care împărtășesc speranța lui Israel. Dar misterul de la Nazaret este mult mai profund: este secretul care a umplut de uimire marii sfinți ca: Teresa de Lisieux și Charles de Foucauld. Fraza cu care se încheie pasajul din Sfântul Luca spune că Isus "a coborât cu ei, a venit la Nazaret și era supus lor. Iar mama lui păstra toate acestea în inima ei. Isus creștea în înțelepciune, statură (vârstă) și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor". Iată misterul profund de la Nazaret: Isus, Cuvântul lui Dumnezeu în persoană, s-a cufundat în umanitatea noastră timp de treizeci de ani. Cuvintele oamenilor, relațiile familiare, experiența prieteniei și a confruntării, a sănătății și a bolii, a bucuriei și a durerii au devenit tot atâtea limbaje învățate de Isus pentru a vesti Cuvântul lui Dumnezeu. Oare de unde vin cuvintele lui Isus, pildele care arată uimirea sa în timp ce privea câmpiile și lanurile de grâu strălucind în bătaia razelor de soare, țăranul care seamănă, femeia frământând aluatul, sau păstorul care a pierdut oița, și pe tatăl cu doi fii... dacă nu din familia de la Nazaret? De unde a deprins Isus surprinzătorul har de a povesti, de a-și imagina, de a asemăna, de a se ruga? Oare nu tocmai cufundarea în viața de la Nazaret i-a dat această capacitate? Iată de ce spunem că Nazaretul este locul umilinței și al vieții ascunse. Cuvântul se ascunde, sămânța coboară în sânul pământului și moare, ca să aducă în dar iubirea lui Dumnezeu și, în plus, chipul patern al lui Dumnezeu. Acesta este misterul de la Nazaret. 3. Legăturile de familie. Isus a trăit într-o familie însemnată de spiritualitatea iudaică și fidelă legii: "Părinții lui mergeau în fiecare an la Ierusalim de sărbătoarea Paștelui. Când avea el doisprezece ani, au urcat acolo după obiceiul sărbătorii". Familia și legea sunt contextul în care Isus crește în înțelepciune și har. Familia evreiască și religiozitatea iudaică, o familie patriarhală cu o religiozitate domestică, cu sărbătorile anuale, cu rostul și rolul deosebit al sabatului, cu rugăciunea și munca zilnică, cu stilul iubirii pure și gingașe a părinților, toate împreună ne fac să înțelegem că Isus a trăit viața de familie până în cele mai nebănuite profunzimi. Și noi creștem într-o familie umană, într-o rețea de legături de ospitalitate care ne ajută să creștem și să dăm răspuns vieții și lui Dumnezeu. Și noi devenim ceea ce am primit. Misterul din Nazaret este totalitatea acestor legături: familia și religia, rădăcinile noastre și lumea înconjurătoare, viața zilnică și visele despre ziua de mâine. Aventura vieții umane pleacă de la ceea ce am primit: viața, casa, afecțiunea, limba, credința. Omenirea este întărită de familie cu bogăția și sărăcia sa. E. Învățătura Magisteriului Viața de familie poartă în sine un stil aparte, mereu nou, creativ, de trăit și de gustat în cuplu și de transmis copiilor încât să schimbe lumea. Stilul evanghelic al vieții de familie are o influență atât în interiorul, cât și înafara spațiului bisericesc, lăsând să strălucească harul căsătoriei și porunca iubirii de Dumnezeu și de aproapele. În mod sugestiv, Familiaris Consortio nr. 64 îndeamnă la redescoperirea chipului familial al Bisericii, prin adoptarea "unui stil mai uman și fratern de raporturi". Stilul evanghelic al vieții de familie Însuflețită și susținută de porunca nouă a iubirii, familia creștină trăiește ospitalitatea, respectul și slujirea față de orice om, considerat întotdeauna în demnitatea sa de persoană și fiu al lui Dumnezeu. Toate acestea se înfăptuiesc mai întâi în interiorul și în favoarea cuplului și a familiei, prin angajarea zilnică de a promova o comunitate autentică de persoane, fondată pe și alimentată de comuniunea interioară a iubirii. Apoi aceasta trebuie să se dezvolte în câmpul vast al comunității ecleziale, în care este înserată familia creștină: datorită carității familiei, Biserica poate și trebuie să dobândească o dimensiune domestică, adică mai familială, adoptând un stil uman și frățesc de raporturi. Caritatea trece dincolo de frații în credință, întrucât "orice om este fratele meu"; trece în fiecare, mai ales dacă este sărac, slab, suferind și nedreptățit, dragostea va ști mereu să descopere chipul lui Cristos și fratele de iubit și de slujit. Ca slujirea omului să fie trăită după stilul Evangheliei în familie, să luăm aminte la cerința Conciliului al II-lea din Vatican: "ca exercitarea carității să fie în afara oricărei suspiciuni și ca manifestarea sa să fie autentică, să vedem în aproapele chipul lui Dumnezeu, după care a fost creat, și pe Cristos Domnul, căruia îi oferim, de fapt, atunci când dăruim celui lipsit" (AA nr. 8) (Familiaris consortio, 64). F. Întrebări pentru a dialoga în cuplu și în grup Întrebări adresate cuplului 1. Este familia noastră loc de primire și de generare a vieții în mod plenar, atât pe plan uman cât și creștin? 2. Ce alegeri facem ca familia noastră să fie loc de creștere în înțelepciune și har? 3. Ce legături familiale, afective, religioase alimentează creșterea cuplului și a copiilor? Întrebări adresate grupului de familii și comunității 1. Care sunt noile stiluri de viață în familia actuală, în raport cu munca și sărbătoarea? 2. Ce criterii și alegeri vă călăuzesc viața zilnică? 3. Cu ce dificultăți de comunicare și sociale vă confruntați în a face din familie un loc de creștere umană și creștină? 4. Ce obstacole întâlniți în calea transmiterii credinței și a unui comportament sănătos? G. Angajament în viața de familie și în societate H. Rugăciuni spontane. Tatăl nostru. I. Cântul de încheiere
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |