Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

» înapoi la cuprins «

Lectio divina pentru prima săptămână din Postul Mare

Mc 9,2-10

Atunci când vrem să facem lectio divina în grup trebuie să ne pregătim în mod adecvat. Concret:

  • să stabilim cu grijă timpul și locul cel mai potrivit persoanelor care participă pentru a favoriza reculegerea;

  • textul să fie ales dinainte, făcut cunoscut și adaptat culturii și spiritualității grupului; Ce spune textul în sine? Ce-mi spune mie, ce ne spune nouă? Ce mă face acest text să-i spun lui Dumnezeu?

  • nu este un studiu biblic: citim, recitim, rumegăm cuvântul, și ascultăm ce vrea să ne spună;

  • cineva din grup să se ocupe de pregătirea unui comentariu exegetic cel puțin esențial și să conducă desfășurarea în diferitele faze;

  • toți să aibă aceeași traducere a textului;

  • pregătirea locului: o icoană, o biblie mai mare, o lumânare, flori, uneori un fond muzical, scaunele așezate în cerc;

  • cel care conduce stabilește forma de început, trecerea de la o fază la alta, încheierea (să dureze 40-60 de minute);

  • scopul principal nu este de a interpreta Biblia, nici de a cunoaște conținutul Cărții Sfinte, de a ne mări cunoștințele, de a afla lucruri extraordinare, ci de a descoperi, ajutați de cuvântul scris, cuvântul viu pe care Dumnezeu îl pronunță azi în viața fiecăruia dintre noi.

* * *

O temă clasică a evangheliilor Postului Mare este evenimentul Schimbării la față. În a doua duminică din anii A, B, C, după istorisirea ispitirilor care deschide această perioadă, ni se relatează acest fapt, vrând să ne arate că vestirea pătimirii și a morții lui Isus este susținută și interpretată în lumina acestei străfulgerări de glorie viitoare.

Pentru a înțelege fragmentul trebuie să fim atenți la natura textului. Nu este o minune, nu este o parabolă, nu este o învățătură. Este o relatare, dar este cu totul specială, deoarece implică fie unele fapte reale (urcarea și coborârea de pe munte, entuziasm, frică, secret...), fie experiențe în afara controlului (splendoarea, conversația, prezența lui Ilie și a lui Moise, oferta lui Petru, glasul Tatălui care vorbește, norul...). Trebuie să respectăm această natură specifică în a-l interpreta.

Dar să-l invocăm în primul rând pe Duhul sfânt, ca să ne deschidă mintea și inima să înțelegem sensul cel mai viu și vital al Scripturii. Să fie o invocare de credință, să ne dispunem inima și mintea pentru lumina sa și pentru adevărul care ne este oferit.

Rugăciunea de început: invocarea Duhului sfânt

1. Lectio: Să citim cuvântul (Mc 9,2-10): lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute.

Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit.

Se face un prim comentariu asupra textului și a structurii sale:

Fragmentul este parcă înrămat întrucât la început se urcă pe munte (început), apoi se coboară (sfârșit).

a. Putem subîmpărți textul în patru/cinci părți:

  • premisa (v. 2): Isus urcă pe munte împreună cu trei ucenici aleși de el;

  • scena schimbării (textul spune "metamorfozat", adică transformat) la față și la haine și dialogul cu Ilie și Moise (vv. 3-4);

  • întretăierea glasurilor: acela al lui Petru care nu știe ce spune (vv. 5-6) și cel care vine din nor (v. 8);

  • întoarcerea la normalitate, aflându-se doar "cu Isus singur" și coborârea de pe munte cu porunca de a nu vorbi până după înviere (vv. 9-10).

b. Tot la nivelul textului putem observa că sunt diferențe între Marcu și ceilalți sinoptici (Ioan nu ne vorbește despre acest moment).

Matei (17,1-9) dezvoltă mai mult tema glasului și amintește gestul lui Isus de a-i încuraja; Isus apare ca un nou Moise; Luca (9,28-36) leagă schimbarea la față de apropiata pătimire. Vorbește despre atitudinea de rugăciune a lui Isus, despre lupta împotriva senzației de somn a ucenicilor; iar "glasul" care se aude atunci când Moise și Ilie se duc; Marcu are unele particularități tipice ale sale: strălucirea excepțională a hainelor (v. 3); îl pune pe Ilie înaintea lui Moise; dezvoltă mai mult interdicția de a vorbi despre eveniment. Marcu are un mai mare gust de povestire populară: el înțelege să sublinieze ce anume se ascunde în acest "Isus". El este Mesia, care deocamdată mai rămâne încă ascuns...

c. Este important să ne dăm seama de contextul, de locul în care este așezată această "manifestare cerească", în Evanghelia după Marcu.

Avem mai întâi contextul amplu cuprins între cei doi orbi: cel din Betsaida (Mc 8,26 ș.u.) și cel de la Ierihon (Mc 10,46-47). În acest amplu context Marcu acumulează toate exigențele urmării și arată și toată rezistența pe care ucenicii și mulțimea o opun la cele spuse de Isus. Mulți sunt înspăimântați, mirați, tulburați, aproape necredincioși.

Este apoi contextul mai specific, cadențat de anunțurile pătimirii: primul (Mc 8,31-32) trezește reproșul făcut aparte de Petru la care Isus răspunde foarte dur (Mc 8,33). Acestui anunț îi urmează condițiile pentru a-l urma pe Isus: să punem accentul mai mult pe a fi decât pe a avea, pe autenticitatea publică și nu numai privată (Mc 8,34-38). Al doilea anunț al pătimirii urmează îndeaproape experiența schimbării la față și este exprimat în formă directă (Mc 9,31-32) și este completat cu invitația de a sluji și de a-i primi pe cei mici (Mc 9,33-37.41).

Se proclamă din nou cuvântul.

2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu mai amplu)

Să vedem îndeaproape textul nostru, să aprofundăm conceptele cheie, ca să intrăm în misterul pe care ni-l împărtășește această pagină.

a. Să notăm în general că este vorba despre o experiență practic pascală. Ne face să înțelegem istoria lui Isus pornind de la moartea sa "transfigurată". Spre deosebire de Botez, când glasul "îi vorbea" lui Isus (cf. Mc 1,11), acum ucenicii trebuie să asculte cuvântul de revelație și să se încredințeze "cuvântului" lui Isus fără teamă. Este cuvântul celui care "locuiește în cerul pascal al strălucirii divine", dincolo de moarte.

Scena aceasta se pune la un nivel diferit de viața normală. De aceea este posibil să o acceptăm și să o înțelegem numai dacă am fost transformați - de către moartea sa - în ucenici ai Celui Înviat. O poate înțelege numai cine a avut o întâlnire "re-creatoare" cu Isus. Să observăm că "narațiunea" este făcută cu experiența și ochii ucenicilor întăriți în credința postpascală: multe din lucrurile spuse au acest gust. Nu este o cronică sau un jurnal înainte de Paști...

b. Faza pregătitoare: putem distinge câteva pasaje:

  • După șase zile: este singura indicație cronologică a lui Marcu, în afara pătimirii. Ce semnificație poate avea? O cronologie concretă: șase zile după "mărturisirea" lui Petru (Mc 8,27)? Sau o aluzie la sărbătoarea foarte populară a Corturilor de unde derivă acea imagine a celor trei corturi? Se pare că pentru Marcu această cronologie nu prea contează.

  • Isus i-a luat pe Petru, pe Iacob și pe Ioan... sunt cele trei personaje pe care Isus le va mai lua cu sine, pentru o experiență mai specială. Este o alegere de mărturie mai calificată, un dar de mângâiere și de încredere pentru un grup care traversează un moment de frică și rătăcire. Este o alegere a sa specială, dar spre beneficiul credinței tuturor: sunt într-un fel liderii grupului (cf. Mc 5,37; 14,33).

  • i-a dus deoparte pe un munte înalt numai pe ei: se pare că lui Marcu îi place să sublinieze această izolare atât de grup, cât și de locurile comune. Muntele înalt de obicei este considerat Taborul (582 m, izolat pe câmpie). Isus urcă pe munte și în alte momente solemne: ispitirea (Mt 4,8), misiunea finală în Galileea (Mt 28,16). Este oricum un simbol al unei apropieri mai mari de Dumnezeu, al izolării de viața comună, al posibilității unei perspective panoramice etc.

Prin contrast, în același timp, acolo jos în vale, toți ceilalți nu reușesc să elibereze copilul epileptic de răul lui. Contrastul este voit de Marcu: jos Biserica suferă și se luptă cu mizeria, dar fără a reuși să o vindece; sus comunitatea cea mică ce se încrede în Isus și-i cunoaște gloria strălucitoare.

c. Scena schimbării la față; să o vedem pe părți:

  • i s-a schimbat înfățișarea înaintea lor: (literal a fost metamorfozat: a apărea în altă formă). Transformarea apare și în formă vizibilă: haina devine strălucitor de albă (Marcu pare entuziasmat), dar și fața se face luminoasă (o spun Luca și Matei). Toate sunt semne ale gloriei cerești acordată celor aleși, dar în acest caz vrea să spună că și omenitatea lui Isus este îmbrăcată în gloria divină, așa cum se va spune după glorificare (cf. 1Cor 15,43; 2Cor 5,4).

  • le-a apărut Ilie împreună cu Moise și vorbeau cu Isus: aceste două personaje reprezintă sinteza istoriei ebraice, cea a legii și a profeției. După Luca, ei vorbesc cu Isus despre "exodul" său, adică despre paștele care e pe cale să se întâmple, ducând la împlinire exodul din trecut, făcând să treacă toată omenirea spre lumina și strălucirea sa. Dar poate că mai există o explicație. Ei sunt precursorii și martorii alianței, fapt pentru care prezența lor are o valoare apologetică, nu numai explicativă: Isus, refuzat ca și periculos pentru identitatea și speranța lui Israel, în realitate duce la îndeplinire această speranță. Dar ultimul și decisivul cuvânt vine de la Tatăl însuși: care îl declară Fiu al său în fața ucenicilor, depășind chiar funcțiile lui Moise și Ilie, care sunt acolo parcă pentru a întări convergența trecutului asupra lui Cristos.

  • Petru, intervenind, i-a spus lui Isus: "Învățătorule, e bine că suntem aici; să facem trei colibe:... modul acesta de a vorbi intră în stilul său (cf. Mc 1,37; 8,30.32; 10,28). Propunerea sa arată entuziasm, dar și dorința de a prelungi fericirea; fără a-și da seama însă că este irațional. Există un sentiment de "teamă" în fața prezenței "divinului", lucru tipic unui evreu. Dar mai există o semnificație pe care o putem scoate: parcă ar voi să oprească istoria, în acest caz într-o optică iudaică, cea a glorificării. Practic cerea să nu pătrundă pe drumul suferinței. Acum această dorință este numai un vis, ba chiar o nebunie. Glasul lui Dumnezeu din nor îi invită să asculte ceea ce Isus repetă cu insistență: a-l urma pe drumul suferinței și al morții.

  • a venit un nor care i-a învăluit în umbră: este un simbol foarte cunoscut, a venirii lui Dumnezeu asupra unei persoane, asupra cortului, asupra poporului: cf. Ex 16,10; 19,9; 40,35; Num 9,18.22; 10,34; Lc 1,35 etc. Vrea să arate revelarea și totodată ascunderea lui Dumnezeu: este o prezență care învăluie, dar pe care nu o poți cuprinde; în timp ce te "acoperă", nu o poți reține. Este mister și fecunditate împreună, glorie și revelație...

  • Acesta este Fiul meu cel iubit: sunt aceleași cuvinte deja pronunțate la botezul său în Iordan (Mc 1,11). Dar atunci erau ca o revelație făcută lui Isus, o trezire a conștiinței sale, o chemare sau vocație pentru viitorul său. Acum sensul apare altul: nu este numai confirmarea filiațiunii divine a lui Isus, ci și o susținere pentru ceea ce spunea și care găsește ostilitate printre "autorități". Dumnezeu își oferă sprijinul său la ceea ce spune Isus, numindu-l Fiu, făcând să-l vadă recunoscut de reprezentanții Israelului (Ilie și Moise) și invitând să se asculte ceea ce spune el. În fond există o funcțiune apologetică: Biserica ce-l urmează pe Isus Cristos este moștenitoarea autenticului Israel, moștenitoarea profeției și a legii sale; în contrast cu iudeii necreștini care i-au refuzat pe părinții lor.

d. Concluzia scenei:

  • privind în jurul lor, n-au mai văzut pe nimeni decât pe Isus singur: se poate simți în text fie un sentiment de rătăcire (a privi în jur, deziluzionați), fie un sentiment de siguranță (Isus este cu ei), fie un mesaj implicit: trebuie să acceptăm să stăm cu Isus al istoriei, chiar dacă este frumos să stăm cu Isus al gloriei. El rezumă orice altă valoare (Moise/alianța, Ilie/profeția), dar mai insinuează un sens: prin el, viața sa, persoana sa, familiaritatea sa, se cunoaște unicul mijlocitor și se intră în relație vitală și sigură cu toate celelalte medieri. Nu este trezirea dintr-un somn, ci un simbol puternic. Trebuie să continuăm să ascultăm numai glasul său, să urmăm calea sa, să aderăm numai la el; să nu ne temem de criticile celorlalți (scribi, farisei etc.). Să notăm că Matei (17,7) adaugă că Isus se apropie, îi atinge și-i încurajează: "Ridicați-vă, nu vă temeți!" Arată și în acest caz trecerea de la o experiență entuziastă, la una mai simplă și ferială, dar în același timp autentică. Acel "ridicați-vă" cu alungarea fricii se referă și în sens global la drumul lor pe urmele lui Isus în acele zile atât de contrastate.

  • le-a poruncit să nu spună nimănui: element prezent și la ceilalți evangheliști: dar poate mai caracteristic lui Marcu (cf. 1,34; 8,30). Ar putea fi justificat de teama că povestind ar provoca gelozia celorlalți apostoli; dar poate că este ceva mai profund. Nu reușesc să înțeleagă cu adevărat acest petic de cer dacă nu au ochii luminați de revelația învierii. Există riscul de a se atașa de o formă de "religiozitate" lacomă de viziuni și minuni. Numai cu cheia învierii și aderând la ea, se va putea înțelege orice alt eveniment anterior, să-l facă să devină indicație pentru viață. Implicit drumul urmării are nevoie de timp, de reflecție și de tăcere, de așteptare, pentru a vedea într-adevăr unde stă ultimul sens: învierea va da sensul deplin lucrurilor. Pentru că ne-am putea înșela căutându-l pe Dumnezeul minunilor și al viziunilor, și nu pe Dumnezeul suferinței și al vieții dăruite în umilire.

3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră)

a. Există mereu momente dificile în viață, întuneric, senzații că Dumnezeu cere puțin cam mult de la noi, că ne ia din fericire: atunci putem dori un Dumnezeu care să ne "mângâie", care să ne rezolve problemele în mod miraculos, ne-ar plăcea să avem vreo experiență mai originală pentru credința noastră. Și putem fi tentați să alergăm după viziuni și apariții, mângâieri și gusturi spirituale: pentru a ne sustrage suferinței, deoarece crucea, sacrificiul, Calvarul ne înspăimântă. Și nouă ne-ar plăcea să trăim ca Petru mereu pe Tabor, în afara lumii și a durerii care ne face să suferim jos la poalele muntelui?

b. La sfârșit se trezesc cu Isus singur. Nu este ușor să acceptăm să stăm cu Isus singur: mai ales cu perspectiva că lucrurile merg rău, spre suferință și uciderea Învățătorului. Noi de multe ori punem împreună pe diavol și apa sfințită, adică credința creștină și puțină superstiție, poveștile și evanghelia, horoscoapele și providența, Sfânta Scriptură și atâtea cărți devoționale fără nici o calitate teologică sau spirituală? Și pentru noi Isus singur este prea puțin, căutăm altceva pe gustul nostru?

c. Schimbarea la față este o paranteză - însă nu este o închipuire - care arată ceea ce va fi într-adevăr după moartea lui Isus, dar care acum trebuie să rămână ascuns și neînțeles. Știm să acceptăm momentele de mângâiere și de bucurie, ca niște paranteze, niște petice de cer, într-o viață care trebuie mai degrabă să înfrunte zilnic oboseala, suferința, mizeria, falimentul? Suntem tentați să fugim într-o lume fantastică, fără a crede că tocmai aici are sens și este rodnică credința noastră, speranța noastră? Tocmai aici în viața de fiecare zi, jos la poalele muntelui, Fiul ne vorbește, și știm să-l ascultăm, cu încredere și răspuns generos?

Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit

4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua).

5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat

Doamne, și tu ai simțit nevoia de a evada din mulțime și te-ai retras pe vârful muntelui Tabor cu câțiva apostoli. Nu ai făcut aceasta pentru a fugi de mulțime sau pentru o relaxare festivă, ci pentru a intra în tine însuți și a fi aproape de Tatăl, în mod vizibil, manifestând în felul acesta splendoarea gloriei pe care mereu o țineai ascunsă.

Învață-ne și pe noi, Doamne, să ne dezlipim de cursa zilnică nu pentru a evada din datoriile noastre, nu pentru o relaxare banală și alienatoare, ci pentru a ne regăsi pe noi înșine în liniștea unui loc separat, în contemplarea frumuseții creației, în dialog deschis și prelungit cu cei dragi ai noștri.

Fă să intrăm, Doamne, în pielea noastră și în posesia interiorității noastre, pentru a ne putea relua locul nostru în viață cu inima îmbrăcată în lumină, dând vieții noastre gustul prospețimii și al noutății, în plinătatea credinței și a omenității.

Te rugăm, Doamne, pentru bolnavii mintali, pentru atâtea chipuri desfigurate de nedreptate, de umilințe, pentru cei care nu mai reușesc să înainteze, victimele urii și ale războaielor; dar și pentru toți cei care sunt dezamăgiți de viață și nu o mai înțeleg, sunt rătăciți, confuzi, înspăimântați, înșelați, deziluzionați.

6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie

Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.

Recomandare:

De citit și nr. 16 din exortația apostolică "Vita consecrata" a lui Ioan Paul al II-lea.

(Text luat din B. Secondin, La lettura orante della Parola. "Lectio divina" in comunità e in parrocchia, vol. 2, "Messagero", Padova 2002, 75-86)

Pr. Cristinel Fodor

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat