|
Lectio divina pentru prima săptămână din Postul Mare Mc 9,2-10 Atunci când vrem să facem lectio divina în grup trebuie să ne pregătim în mod adecvat. Concret:
* * * O temă clasică a evangheliilor Postului Mare este evenimentul Schimbării la față. În a doua duminică din anii A, B, C, după istorisirea ispitirilor care deschide această perioadă, ni se relatează acest fapt, vrând să ne arate că vestirea pătimirii și a morții lui Isus este susținută și interpretată în lumina acestei străfulgerări de glorie viitoare. Pentru a înțelege fragmentul trebuie să fim atenți la natura textului. Nu este o minune, nu este o parabolă, nu este o învățătură. Este o relatare, dar este cu totul specială, deoarece implică fie unele fapte reale (urcarea și coborârea de pe munte, entuziasm, frică, secret...), fie experiențe în afara controlului (splendoarea, conversația, prezența lui Ilie și a lui Moise, oferta lui Petru, glasul Tatălui care vorbește, norul...). Trebuie să respectăm această natură specifică în a-l interpreta. Dar să-l invocăm în primul rând pe Duhul sfânt, ca să ne deschidă mintea și inima să înțelegem sensul cel mai viu și vital al Scripturii. Să fie o invocare de credință, să ne dispunem inima și mintea pentru lumina sa și pentru adevărul care ne este oferit. Rugăciunea de început: invocarea Duhului sfânt 1. Lectio: Să citim cuvântul (Mc 9,2-10): lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute. Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit. Se face un prim comentariu asupra textului și a structurii sale: Fragmentul este parcă înrămat întrucât la început se urcă pe munte (început), apoi se coboară (sfârșit). a. Putem subîmpărți textul în patru/cinci părți:
b. Tot la nivelul textului putem observa că sunt diferențe între Marcu și ceilalți sinoptici (Ioan nu ne vorbește despre acest moment). Matei (17,1-9) dezvoltă mai mult tema glasului și amintește gestul lui Isus de a-i încuraja; Isus apare ca un nou Moise; Luca (9,28-36) leagă schimbarea la față de apropiata pătimire. Vorbește despre atitudinea de rugăciune a lui Isus, despre lupta împotriva senzației de somn a ucenicilor; iar "glasul" care se aude atunci când Moise și Ilie se duc; Marcu are unele particularități tipice ale sale: strălucirea excepțională a hainelor (v. 3); îl pune pe Ilie înaintea lui Moise; dezvoltă mai mult interdicția de a vorbi despre eveniment. Marcu are un mai mare gust de povestire populară: el înțelege să sublinieze ce anume se ascunde în acest "Isus". El este Mesia, care deocamdată mai rămâne încă ascuns... c. Este important să ne dăm seama de contextul, de locul în care este așezată această "manifestare cerească", în Evanghelia după Marcu. Avem mai întâi contextul amplu cuprins între cei doi orbi: cel din Betsaida (Mc 8,26 ș.u.) și cel de la Ierihon (Mc 10,46-47). În acest amplu context Marcu acumulează toate exigențele urmării și arată și toată rezistența pe care ucenicii și mulțimea o opun la cele spuse de Isus. Mulți sunt înspăimântați, mirați, tulburați, aproape necredincioși. Este apoi contextul mai specific, cadențat de anunțurile pătimirii: primul (Mc 8,31-32) trezește reproșul făcut aparte de Petru la care Isus răspunde foarte dur (Mc 8,33). Acestui anunț îi urmează condițiile pentru a-l urma pe Isus: să punem accentul mai mult pe a fi decât pe a avea, pe autenticitatea publică și nu numai privată (Mc 8,34-38). Al doilea anunț al pătimirii urmează îndeaproape experiența schimbării la față și este exprimat în formă directă (Mc 9,31-32) și este completat cu invitația de a sluji și de a-i primi pe cei mici (Mc 9,33-37.41). Se proclamă din nou cuvântul. 2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu mai amplu) Să vedem îndeaproape textul nostru, să aprofundăm conceptele cheie, ca să intrăm în misterul pe care ni-l împărtășește această pagină. a. Să notăm în general că este vorba despre o experiență practic pascală. Ne face să înțelegem istoria lui Isus pornind de la moartea sa "transfigurată". Spre deosebire de Botez, când glasul "îi vorbea" lui Isus (cf. Mc 1,11), acum ucenicii trebuie să asculte cuvântul de revelație și să se încredințeze "cuvântului" lui Isus fără teamă. Este cuvântul celui care "locuiește în cerul pascal al strălucirii divine", dincolo de moarte. Scena aceasta se pune la un nivel diferit de viața normală. De aceea este posibil să o acceptăm și să o înțelegem numai dacă am fost transformați - de către moartea sa - în ucenici ai Celui Înviat. O poate înțelege numai cine a avut o întâlnire "re-creatoare" cu Isus. Să observăm că "narațiunea" este făcută cu experiența și ochii ucenicilor întăriți în credința postpascală: multe din lucrurile spuse au acest gust. Nu este o cronică sau un jurnal înainte de Paști... b. Faza pregătitoare: putem distinge câteva pasaje:
Prin contrast, în același timp, acolo jos în vale, toți ceilalți nu reușesc să elibereze copilul epileptic de răul lui. Contrastul este voit de Marcu: jos Biserica suferă și se luptă cu mizeria, dar fără a reuși să o vindece; sus comunitatea cea mică ce se încrede în Isus și-i cunoaște gloria strălucitoare. c. Scena schimbării la față; să o vedem pe părți:
d. Concluzia scenei:
3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră) a. Există mereu momente dificile în viață, întuneric, senzații că Dumnezeu cere puțin cam mult de la noi, că ne ia din fericire: atunci putem dori un Dumnezeu care să ne "mângâie", care să ne rezolve problemele în mod miraculos, ne-ar plăcea să avem vreo experiență mai originală pentru credința noastră. Și putem fi tentați să alergăm după viziuni și apariții, mângâieri și gusturi spirituale: pentru a ne sustrage suferinței, deoarece crucea, sacrificiul, Calvarul ne înspăimântă. Și nouă ne-ar plăcea să trăim ca Petru mereu pe Tabor, în afara lumii și a durerii care ne face să suferim jos la poalele muntelui? b. La sfârșit se trezesc cu Isus singur. Nu este ușor să acceptăm să stăm cu Isus singur: mai ales cu perspectiva că lucrurile merg rău, spre suferință și uciderea Învățătorului. Noi de multe ori punem împreună pe diavol și apa sfințită, adică credința creștină și puțină superstiție, poveștile și evanghelia, horoscoapele și providența, Sfânta Scriptură și atâtea cărți devoționale fără nici o calitate teologică sau spirituală? Și pentru noi Isus singur este prea puțin, căutăm altceva pe gustul nostru? c. Schimbarea la față este o paranteză - însă nu este o închipuire - care arată ceea ce va fi într-adevăr după moartea lui Isus, dar care acum trebuie să rămână ascuns și neînțeles. Știm să acceptăm momentele de mângâiere și de bucurie, ca niște paranteze, niște petice de cer, într-o viață care trebuie mai degrabă să înfrunte zilnic oboseala, suferința, mizeria, falimentul? Suntem tentați să fugim într-o lume fantastică, fără a crede că tocmai aici are sens și este rodnică credința noastră, speranța noastră? Tocmai aici în viața de fiecare zi, jos la poalele muntelui, Fiul ne vorbește, și știm să-l ascultăm, cu încredere și răspuns generos? Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit 4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua). 5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat Doamne, și tu ai simțit nevoia de a evada din mulțime și te-ai retras pe vârful muntelui Tabor cu câțiva apostoli. Nu ai făcut aceasta pentru a fugi de mulțime sau pentru o relaxare festivă, ci pentru a intra în tine însuți și a fi aproape de Tatăl, în mod vizibil, manifestând în felul acesta splendoarea gloriei pe care mereu o țineai ascunsă. Învață-ne și pe noi, Doamne, să ne dezlipim de cursa zilnică nu pentru a evada din datoriile noastre, nu pentru o relaxare banală și alienatoare, ci pentru a ne regăsi pe noi înșine în liniștea unui loc separat, în contemplarea frumuseții creației, în dialog deschis și prelungit cu cei dragi ai noștri. Fă să intrăm, Doamne, în pielea noastră și în posesia interiorității noastre, pentru a ne putea relua locul nostru în viață cu inima îmbrăcată în lumină, dând vieții noastre gustul prospețimii și al noutății, în plinătatea credinței și a omenității. Te rugăm, Doamne, pentru bolnavii mintali, pentru atâtea chipuri desfigurate de nedreptate, de umilințe, pentru cei care nu mai reușesc să înainteze, victimele urii și ale războaielor; dar și pentru toți cei care sunt dezamăgiți de viață și nu o mai înțeleg, sunt rătăciți, confuzi, înspăimântați, înșelați, deziluzionați. 6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat. Recomandare: De citit și nr. 16 din exortația apostolică "Vita consecrata" a lui Ioan Paul al II-lea. (Text luat din B. Secondin, La lettura orante della Parola. "Lectio divina" in comunità e in parrocchia, vol. 2, "Messagero", Padova 2002, 75-86) Pr. Cristinel Fodor
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |