|
TIMPUL DE PESTE AN - 2012 8. O COMUNIUNE INDISOLUBILĂ La început O rugăciune potrivită sau un cântec adaptat întâlnirii. Se explică pe scurt tema întâlnirii Indisolubilitatea familiei înseamnă indisolubilitatea iubirii dintre un bărbat și o femeie, care își oferă unul altuia nu doar sentimentele, ci viața lor, având în ei chiar iubirea creatoare a lui Dumnezeu, când a creat omul bărbat și femeie. Este valoarea familială aflată cel mai mult în criză, cea mai puțin trăită și care este ruptă de divorț. Vocea Scripturii Din Cartea Deuteronomului 24,1-3 Când cineva își va lua o nevastă și se va însura cu ea, și s-ar întâmpla ca ea să nu mai aibă trecere în ochii lui, pentru că a descoperit ceva rușinos în ea, să-i scrie o carte de despărțire și, după ce i-o va da în mână, să-i dea drumul din casa lui. Ea să iasă de la el, să plece, și va putea să se mărite după un alt bărbat. Și dacă și acesta din urmă, începe s-o urască, să-i scrie o carte de despărțire și, după ce i-o dă în mână, îi dă drumul din casa lui. Din Evanghelia după sfântul Matei 19,3-9 Au venit la el unii farisei și, ca să-l pună la încercare, i-au zis: "Îi este permis unui bărbat să-și lase femeia pentru orice motiv?". El le-a răspuns: "Nu ați citit că, de la început, Creatorul i-a făcut bărbat și femeie?" Și a zis: "De aceea omul își va lăsa tatăl și mama și se va uni cu soția lui și cei doi vor fi un singur trup, astfel încât nu vor mai fi doi, ci un singur trup. Prin urmare, ceea ce Dumnezeu a unit omul să nu despartă". Ei i-au zis: "Atunci, de ce Moise a poruncit să i se dea act de despărțire și s-o lase?". El le-a spus: "Din cauza împietririi inimii voastre v-a permis Moise să vă lăsați soțiile. De la început însă nu a fost așa. Dar eu vă spun: Cine își lasă femeia, în afară de desfrânare, și se căsătorește cu alta, comite adulter". Din Evanghelia după sfântul Matei 5,31-32 S-a spus: "Cine își lasă femeia, să-i dea act de despărțire". Eu însă vă spun: oricine își lasă femeia, în afară de caz de desfrânare, o face să comită adulter, și oricine se însoară cu una lăsată comite adulter. Sugestii pentru a face unele reflecții pe marginea textelor biblice - Iubirea dintre un bărbat și o femeie, care-i conduce la căsătorie, nu este o simplă iubire omenească, ci are în ea acea iubire prin care ne-a creat la început Creatorul. "Nu vor mai fi doi, ci un singur trup". De ce a pus Dumnezeu în om această iubire divină? - Pornind de la întrebarea de mai sus, care este diferența dintre căsătoria civilă (la primărie, în general) și cea de la Biserică? Vocea magisteriului Papa Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, nr. 20 Comuniunea conjugală se caracterizează nu numai prin unitate, ci și prin indisolubilitatea sa: "Această unire intimă, ca dăruire reciprocă a două persoane și pentru binele copiilor, recere deplina fidelitate a soților și pretinde o unitate indisolubilă". Este datoria fundamentală a Bisericii să reafirme cu tărie - așa cum au făcut părinții sinodali - doctrina despre indisolubilitatea Căsătoriei: tuturor celor care în zilele noastre susțin că e dificil sau de-a dreptul imposibil a te uni cu o persoană pentru toată viața, precum și tuturor celor care sunt conduși de ideologii ce nu acceptă indisolubilitatea Căsătoriei și care râd de obligațiile soților pentru păstrarea fidelității conjugale. E necesar de a le reaminti vestea cea bună a caracterului definitiv al acelei iubiri conjugale care își are baza și forța în Isus Cristos. Înrădăcinată în dăruirea personală și totală a soților și recerută de binele fiilor, indisolubilitatea Căsătoriei își are adevărul său ultim în planul pe care Dumnezeu l-a manifestat în revelația sa: el vrea și dăruiește indisolubilitatea matrimonială ca rod, semn și exigență a iubirii fidele în mod absolut pe care o are Dumnezeu pentru om și pe care Domnul Isus o trăiește față de Biserica sa. Cristos reînnoiește planul de la început pe care Creatorul l-a înscris în inima bărbatului și a femeii, iar în celebrarea sacramentului Căsătoriei le dă acestora o "inimă nouă". În felul acesta, soții pot învinge "duritatea inimii", dar mai ales pot împărți împreună iubirea deplină și definitivă a lui Cristos, noua și veșnica alianță, făcută trup. Așa cum Cristos Domnul este "martorul fidel", este acel "da" al promisiunilor lui Dumnezeu și deci realizarea supremă a fidelității necondiționate cu care Dumnezeu iubește pe poporul său, tot așa soții creștini sunt chemați să participe în mod real la indisolubilitatea irevocabilă care leagă pe Cristos de Biserică, mireasa sa, pe care el o iubește până la sfârșit. Darul sacramental al Căsătoriei este în același timp vocație și poruncă pentru soții creștini, ca ei să rămână mereu fideli unul față de altul, împotriva tuturor încercărilor și greutăților, în generoasă supunere față de voința lui Dumnezeu: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă". Una dintre obligațiile cele mai prețioase și urgente ale familiilor creștine (...) este trăirea valorii inestimabile a indisolubilității și fidelității matrimoniale. Pentru aceasta, (...) laud și încurajez toate acele numeroase familii care, deși au greutăți mari, păstrează și dezvoltă binele indisolubilității: împlinesc în felul acesta într-un mod umil și curajos misiunea încredințată lor de a fi în lume un "semn", un semn mic și prețios, uneori supus la ispite, dar totdeauna reînnoit, al fidelității neobosite cu care Dumnezeu și Isus Cristos îi iubesc pe toți oamenii și pe fiecare în parte. E de datoria noastră să recunoaștem valoarea mărturisirii faptice pe care o dau și acei soți, care, deși au fost părăsiți de partener, cu puterea credinței și a speranței creștine s-au abținut de a trece la o altă unire: și aceștia dau mărturie autentică a fidelității, de care are atâta nevoie lumea de azi. Pentru aceasta trebuie încurajați și ajutați de păstorii și credincioșii Bisericii. Pornind de la textul de mai sus al papei Ioan Paul al II-lea, una sau alta dintre următoarele întrebări poate fi punctul de plecare al unei discuții: - Într-o cultură a instabilității, a legăturilor fragile și slabe, a vorbi despre lucruri stabile și hotărâte "pentru totdeauna" produce teamă și neîncredere. În fața luării deciziilor se preferă amânarea lor. Ce înseamnă, pentru o familie în curs de formare sau recent formată, existența unor "legături slabe" ? Care ar fi cele "tari"? - Din ce anume se naște această indisolubilitate a familiei despre care vorbește Biserica? (sugestie: a se reciti al treilea paragraf care vorbește despre "adevărul ultim" al indisolubilității). - O familie care crede în indisolubilitate și o trăiește, până la ce punct poate fi un "semn", o mărturie pentru celelalte familii? (despre acest lucru amintește Sfântul Părinte în ultimul paragraf). Concluzia întâlnirii: o rememorare a temei analizate A trăi comuniunea familială este un semn foarte mare în cultura de azi, care pune preț pe ceea ce e trecător, efemer, pe relațiile afective de azi pe mâine. Cristos ne reamintește că a iubi o persoană înseamnă a trăi acea iubire a Creatorului atunci când ne-a creat. Acea iubire nu este efemeră, ci permanentă și veșnică. Iubirea și legământul unei căsătorii este părtașă la această iubire veșnică a lui Dumnezeu. Se încheie cu o rugăciune.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |