Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL FAMILIEI 

» înapoi la cuprins «

TIMPUL DE PESTE AN - 2012

2. HARUL SACRAMENTULUI CĂSĂTORIEI

La început

O rugăciune potrivită sau un cântec adaptat întâlnirii.

Se explică pe scurt tema întâlnirii

Când vorbim despre "harul sacramentului Căsătoriei", ne referim la faptul că Dumnezeu, în Căsătoria creștină, ajută cuplurile să depășească rănile păcatului și să se iubească unul pe altul așa cum dorește el de la soți. Trăind după spirit, adică în viața de har, soții lucrează unul pentru altul la mântuirea lor și a copiilor lor. Soții, prin acest har, dau naștere nu doar copiilor lor proprii, ci și copiilor Tatălui ceresc, iar această cooperare cu Tatăl este calea lor de sfințenie.

Vocea Scripturii

Din Evanghelia după sfântul Marcu 1,14-20

14 După ce l-au arestat pe Ioan Botezătorul, Isus a plecat în Galileea, predicând evanghelia împărăției lui Dumnezeu. 15 El spunea: "Timpul s-a împlinit; împărăția lui Dumnezeu este aproape: convertiți-vă și credeți în evanghelie!" 16 Trecând pe malul Lacului Galileii, a văzut pe Simon și pe Andrei, fratele lui Simon, aruncând mreaja în mare, căci erau pescari. 17 Isus le-a zis: "Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni". 18 Lăsându-și îndată mrejele, ei l-au urmat. 19 Mergând ceva mai departe, a văzut pe Iacob, fiul lui Zebedeu, și pe Ioan, fratele lui Iacob. Ei erau în barcă și își pregăteau mrejele. 20 Isus i-a chemat imediat, iar ei l-au lăsat pe tatăl lor Zebedeu în barcă, împreună cu zilierii lui, și au plecat după Isus.

Din Evanghelia după sfântul Ioan 21,15-19

După ce au stat la masă, Isus i-a spus lui Simon Petru: "Simon, fiul lui Ioan, mă iubești mai mult decât aceștia?". El i-a zis: "Da, Doamne, tu știi că te iubesc". El i-a spus: "Paște mielușeii mei!". El i-a zis iarăși, a doua oară: "Simon, fiul lui Ioan, mă iubești?". El i-a spus: "Da, Doamne, tu știi că te iubesc". I-a zis: "Paște oile mele!". I-a zis a treia oară: "Simon, fiul lui Ioan, mă iubești?". Petru s-a întristat pentru că i-a zis a treia oară: "Mă iubești?" și i-a spus: "Doamne, tu știi toate, tu știi că te iubesc". Isus i-a zis: "Paște oile mele! [...] După ce a spus aceasta, i-a zis: "Urmează-mă!"

Sugestii pentru a face unele reflecții pe marginea textelor biblice

- În textul din Evanghelia după Ioan, la răspunsurile date de Petru (Da... te iubesc) urmează din partea lui Isus o chemare la grijă, la responsabilitate. Oare de ce? Ce legătură există între iubirea lui Petru față de Isus și grija față de "miei"?

- În primul text (Evanghelia după Marcu), primii apostoli sunt chemați să fie "pescari de oameni". Oare soții creștini sunt chemați și ei să fie "pescari" ai lui Dumnezeu? Dacă da, ce anume sunt chemați "să pescuiască"?

Vocea magisteriului

Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 13

Soții sunt pentru Biserică reamintirea permanentă a ceea ce s-a întâmplat pe cruce; sunt, unul pentru altul și față de copii, martorii mântuirii de care îi face părtași sacramentul Căsătoriei. Ca orice sacrament, Căsătoria este memorial, actualizare și profeție a evenimentului salvific de pe cruce. "Ca memorial, sacramentul le dă harul și datoria să mărturisească prin fapte față de copiii lor aceste opere ale lui Dumnezeu; Căsătoria este apoi actualizarea mântuirii, pentru că le dă harul și datoria de a da mărturie, prin fapte în prezent, unul față de altul și față de copii, despre exigențele unei iubiri care iartă și mântuiește; ca profeție, le dă harul și datoria de a trăi și a mărturisi prin fapte speranța în viitoarea întâlnire cu Cristos".

Ca fiecare dintre cele șapte sacramente, și Căsătoria este semnul real al evenimentului mântuirii, însă într-un fel propriu. "Soții, împreună, participă în calitate de căsătoriți, în doi, ca familie, în așa fel încât efectul prim și imediat al Căsătoriei nu este harul sacramental însuși, ci legătura conjugală creștină, o comuniune în doi tipic creștină, pentru că reprezintă misterul întrupării lui Cristos și misterul alianței sale. Iar conținutul participării la viața lui Cristos este și aceasta specific: iubirea conjugală presupune o totalitate în care intră toate componentele persoanei - apelul trupului și al instinctului, forța sentimentului și a afectivității, aspirația spiritului și a voinței; acestea au ca scop unitatea profund personală, aceea care, dincolo de unirea într-un singur trup, conduce la o singură inimă și un singur suflet; această iubire cere indisolubilitatea și fidelitatea dăruirii reciproce definitive și se deschide spre fecunditate (cf. Humanae vitae, 9). Într-un cuvânt, e vorba despre caracteristicile normale ale oricărei iubiri conjugale naturale, însă cu o semnificație nouă, care nu numai că purifică și consolidează această iubire, ci o ridică la punctul de a face din ea expresia valorilor proprii creștine".

Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 33

Nu încape îndoială că între aceste condiții trebuie enumerate răbdarea și statornicia, umilința și tăria sufletului, încrederea filială în Dumnezeu și în harul său, recurgerea frecventă la rugăciune și la sacramentele Euharistiei și Mărturisirii. Astfel, întăriți cu aceste ajutoare, soții creștini vor putea menține vie conștiința influenței speciale pe care harul sacramental al Căsătoriei o exercită asupra tuturor realităților vieții conjugale și prin aceasta și asupra sexualității lor, căci darul Duhului Sfânt pe care soții îl primesc și-i corespund, îi ajută să trăiască sexualitatea umană după planul lui Dumnezeu și ca un semn al iubirii unitive și fecunde a lui Cristos pentru Biserica sa.

Pornind de la textul de mai sus al papei Ioan Paul al II-lea, una sau alta dintre următoarele întrebări poate fi punctul de plecare al unei discuții:

Notă: Tema sacramentalității Căsătoriei este mai dificil de expus, din pricina limbajului teologic, al capacității fiecăruia de a expune sau de a înțelege, poate chiar cuvintele noastre din teologie au o istorie a lor care nu le e cunoscută familiilor care participă la cateheză.

- Cum comentați ceea ce spunea Mons. Vladimir Ghika?: "Căsătoria este un sacrament care se reînnoiește în fiecare zi. Este o "stare" prin care bărbatul și femeia pot ajunge la sfințenie, fiind pur și simplu un soț bun și o soție bună. În Căsătorie harurile nu se primesc toate deodată, ca în cazul celorlalte sacramente, ci se acordă de-a lungul zilelor, după nevoi. De aici decurge necesitatea pentru soți de a le cere zilnic".

- Oare harul sacramentului Căsătoriei se poate pierde ori distruge? Cum? Cum poate fi recuperat (pornind de la FC 33)?

Concluzia întâlnirii: o rememorare temei analizate

Se reamintește că harul sacramentului Căsătoriei dă puterea soților ca tot ceea ce ei săvârșesc în familie să fie pentru membrii familiei tot atâtea moduri prin care Dumnezeu este prezent în acea familie. Când tatăl sau mama îi educă pe copii în lumina credinței lor în Cristos, Dumnezeu e prezent într-un chip special în părinți, ca și cum Domnul i-ar educa el pe copii prin cuvintele și gesturile părinților.

Familia devine astfel nu doar un nucleu civil sau social, ci un adevărat loc al mântuirii, al iertării, al apropierii de Dumnezeu. Familia însăși devine un loc al prezenței lui Cristos; un templu al său; un instrument real de a-l cunoaște și de a-l iubi pe el; un cadru de viață în care viața divină se revarsă zilnic. Dacă soții nu s-ar fi căsătorit în Biserică, acest har specific nu le-ar fi fost oferit lor de către Cristos.

Se încheie cu o rugăciune.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat